Val Cenis of La Norma

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis en La Norma

Ik ben lang geleden in Valloire geweest. Ik herinner me vrij veel vlakke stukken waar je met een snowboard moest lopen.

Taan op 03 sep 2021 23:40

Ik ben er een paar jaar geleden geweest om te snowboarden. Als je gewoon goed vaart houdt en je board goed in de war hebt staan hoef je eigenlijk bijna nergens te lopen.

Matthias123 op 04 sep 2021 06:38

Goed zo, dan herinner ik het me denk ik verkeerd. Zoals ik zei, lang geleden.20+ jaar

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

MirjamP op 01 sep 2021 12:52

Waren jullie tevreden over de appartementen? Het lijkt echt alles te hebben maar ze geven er maar 2 sterren voor en het is echt spotgoedkoop. 😲

thimzon op 05 sep 2021 11:41

Voor ons is Aussois al een tijdje geleden, 2007😳 twee keer geweest. appartementen zijn redelijk basic, zwembad hebben we veel gebruikt, onze jongste was beide keren 3 jaar en het was voor ons de eerste keer wintersport met de kinderen. Er zijn idd mooiere appartementen te vinden, maar onze vakanties waren goed daar. Valmeinier wat hier genoemd wordt zijn we ook geweest, is groter qua gebied, appartementen P&V gezeten, is ook redelijk basic. Super fijne ski in en out, dat wel.

MirjamP op 05 sep 2021 14:17

Wij hebben appartement les flacons d’argent zojuist geboekt😁. Ik denk dat de appartementen en faceliteiten ruim voldoende zijn voor ons. De meeste recencies over het gebied en de appartementen zijn ook erg goed! Bedankt voor de tips. Het begint alweer te kriebelen!

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

MirjamP op 01 sep 2021 12:52

Waren jullie tevreden over de appartementen? Het lijkt echt alles te hebben maar ze geven er maar 2 sterren voor en het is echt spotgoedkoop. 😲

thimzon op 05 sep 2021 11:41

Voor ons is Aussois al een tijdje geleden, 2007😳 twee keer geweest. appartementen zijn redelijk basic, zwembad hebben we veel gebruikt, onze jongste was beide keren 3 jaar en het was voor ons de eerste keer wintersport met de kinderen. Er zijn idd mooiere appartementen te vinden, maar onze vakanties waren goed daar. Valmeinier wat hier genoemd wordt zijn we ook geweest, is groter qua gebied, appartementen P&V gezeten, is ook redelijk basic. Super fijne ski in en out, dat wel.

MirjamP op 05 sep 2021 14:17

Wij hebben appartement les flacons d’argent zojuist geboekt😁. Ik denk dat de appartementen en faceliteiten ruim voldoende zijn voor ons. De meeste recencies over het gebied en de appartementen zijn ook erg goed! Bedankt voor de tips. Het begint alweer te kriebelen!

thimzon op 05 sep 2021 21:24

Veel plezier en hopelijk bevalt het net zo goed als ons!

Wij zijn drie jaar geleden met onze familie in Val Cenis en in Valfrejus geweest tijdens de Kerstvakantie. In Val Cenis was alles prima voor elkaar. Bijna alles was open en overal lag sneeuw. In Valfrejus waren de pistes naar het dorp zelf gesloten vanwege sneeuwgebrek. Het had die hele week niet gesneeuwd maar daar was in Val Cenis niets van te merken.

Bij de liften hebben we in Val Cenis nooit hoeven wachten, overal zo instappen. We waren er de eerste week van de kerst vakantie. De favoriete piste van onze 8 jarige, de ontzettend, trage, lange groene escargot. Dat is wel een nadeel als je kinderen daar steeds heen willen.

Iemand ervaringen met Chatel in de kerstperiode ? Dat is ook nog een optie. Hoe zit het daar met de kinderlanden ? Zijn die goed gesitueerd bij de pistes ? Liggen de meeste pistes rond deze periode in de zon of zijn het noordhellingen ?

Chatel is te laag voor de kerstperiode. Tenminste, wanneer je graag sneeuw wil om op te skieen. Te laag betekent te grote kans dat het niet koud genoeg is, en dat dus sneeuwkanonnen werkloos langs de kant staan.

Val Cenis is een stuk sneeuwzekerder. En ook een stuk origineler qua bestemming. Ik houd wel van niet-doorsnee.

The older I get, the better I was

Wanneer ik de opgegeven mogelijkheden lees, zou ik toch eerder opteren voor Aussois. Een kleinschalig familiaal skigebied met een volledige zuidhelling. Het kinderland ligt rechtstreeks aan de het begin van het skigebied, de eerder genoemde appartementen liggen (geloof ik) ook net daar. Aussois is een bijzonder authentiek dorp, dat ook in de zomer goed wordt bezocht door toeristen (in tegenstelling tot sommige andere ‘dorpen’ in de Mauriennevallei). De skipas voor Aussois is trouwens ook geldig in een aantal naburige skigebieden (Val Cenis, La Norma, Valfréjus & Bonneval sur Arc).

Valmeinier roept bij mij ook niet de beste herinneringen op in dezelfde beoogde periode. Het is een zeer kunstmatige aaneenschakeling van appartementsblokken. Wanneer je voor Galibier Thabor zou kiezen, is Valloire veel aangenamer. Het nadeel (op basis van jouw voorkeuren) is dan weer dat het kinderland zich bovenaan de kabelbaan bevindt en dus beneden in het dorp. Uiteraard is het skigebied van Galibier Thabor wel uitgestrekter dan dat van Aussois, maar ook weer iets minder zonnig.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 11 sep 2021 15:22

Lastig lastig, de keuze wordt toch tussen Valloire (les chalets galibier) en Aussois (nog geen appartement op het oog maar moet wel zwembad hebben) . Aan de ene kant jammer dat Aussois geen gondel heeft. Hoe is het kinderland bij aussois? Ik kan daar niets over vinden.

*bericht bewerkt door snowy1978 op 11 sep 2021 15:54

Aussois, ligt tegenover La Norma, ligt op een zuid helling. Erg leuk voor kleine kinderen. Kinderland is in Frankrijk niet heel uitgebreid, er wordt 2 uur les gegeven, soms 2,5 uur en zodra het kan worden de kinderen meegenomen de piste op. Aussois heeft boven een groene piste, die is makkelijk te doen na een paar dagen les. Met een leuk restaurant dat toen nog betaalbaar was. Wij zaten daarin appartement les flacons d’argent (goelia.com) ligt aan einde van de pistes.

MirjamP op 01 sep 2021 12:52

Waren jullie tevreden over de appartementen? Het lijkt echt alles te hebben maar ze geven er maar 2 sterren voor en het is echt spotgoedkoop. 😲

thimzon op 05 sep 2021 11:41

Voor ons is Aussois al een tijdje geleden, 2007😳 twee keer geweest. appartementen zijn redelijk basic, zwembad hebben we veel gebruikt, onze jongste was beide keren 3 jaar en het was voor ons de eerste keer wintersport met de kinderen. Er zijn idd mooiere appartementen te vinden, maar onze vakanties waren goed daar. Valmeinier wat hier genoemd wordt zijn we ook geweest, is groter qua gebied, appartementen P&V gezeten, is ook redelijk basic. Super fijne ski in en out, dat wel.

MirjamP op 05 sep 2021 14:17

Wij hebben appartement les flacons d’argent zojuist geboekt😁. Ik denk dat de appartementen en faceliteiten ruim voldoende zijn voor ons. De meeste recencies over het gebied en de appartementen zijn ook erg goed! Bedankt voor de tips. Het begint alweer te kriebelen!

thimzon op 05 sep 2021 21:24

Naar dat appartement zitten wij ook te kijken, waar hebben jullie geboekt? Bij tui kan het maar voor 7 dagen ipv 8 . ( 2 januari)

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

thimzon op 11 sep 2021 16:28

Ja dat is ook weer zo, wij hebben ook geboekt voor 6 nachten in Aussois, hopen op goede sneeuw en zon!

Fijn dat je even hebt laten weten wat het uiteindelijk geworden is @snowy1978
Als je zo mee leest met iemand zijn overwegingen leer je altijd weer nieuwe feiten over verschillende gebieden. Des te leuker is het om dan ook de finale keuze te horen (en de review achteraf, als tip).
Veel plezier alvast!

sneeuw witje en de 7 bergen

Fijn dat je even hebt laten weten wat het uiteindelijk geworden is @snowy1978
Als je zo mee leest met iemand zijn overwegingen leer je altijd weer nieuwe feiten over verschillende gebieden. Des te leuker is het om dan ook de finale keuze te horen (en de review achteraf, als tip).
Veel plezier alvast!

SandraSki op 14 sep 2021 12:47

Zal zeker een review geven , ben benieuwd! Eerste keer frankrijk met het gezin!

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

thimzon op 11 sep 2021 16:28

Ja dat is ook weer zo, wij hebben ook geboekt voor 6 nachten in Aussois, hopen op goede sneeuw en zon!

snowy1978 op 13 sep 2021 21:56

Goede keuze😉
Ik kom je daar vast wel tegen. Duimen voor de goede ❄ en ☀️

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

thimzon op 11 sep 2021 16:28

Ja dat is ook weer zo, wij hebben ook geboekt voor 6 nachten in Aussois, hopen op goede sneeuw en zon!

snowy1978 op 13 sep 2021 21:56

Goede keuze😉
Ik kom je daar vast wel tegen. Duimen voor de goede ❄ en ☀️

thimzon op 15 sep 2021 09:32

Wij zitten in dezelfde appartementen dus dat zal wel 😀 nog 3.5 maand!

Hier juist geboekt voor Val Cenis… we zijn benieuwd!

Beste mensen, dat gaat druk worden in de Mauriënne vallei, ik hoop dat jullie allemaal een verschrikkelijke tegenvallende vakantie gaan hebben😏 dan kunnen wij volgend jaar weer in alle rust genieten in LA NORMA😍☃️

LA NORMA😍☃️

Sinds mijn 4e levensjaar (inmiddels 28) ben ik ieder jaar met de kerst in La Norma geweest. Nu zijn wij daar nog steeds met het hele gezin in met de Kerst. Ja het kan er vrij koud zijn omdat het op het noorden ligt. Aan de andere kant is de sneeuw wel altijd fijn.

Het kindergebiedje is aardig uitgebreid de laatste jaren en ook boven bij restaurant de grizzly is een flinke oefenweide. Daarnaast is er een makkelijke groene afdaling die boven bij de gondel begint. Dit jaar gaat mijn neefje van 3 ook mee (heeft wel al les in Nederland).

Ik ben een beetje verliefd op La Norma, zeker nu je met je skipas ook in de naast gelegen dorpen kan gaan skien. Val Cenis is wat dat betreft wel mijn favoriet. Echter, mocht je voor Val Cenis kiezen zorg dan dat je niet te ver van de piste af zit. In La Norma zit je zelden ver van het (auto vrije) dorp af. Het is makkelijk en overzichtelijk en het is onmogelijk om smiddags de verkeerde dal afdaling te nemen, alles komt immers in het compacte dorp uit.

Verder vind ik La Norma leuke uitdagende pistes hebben, waar je in Val Frejus en Aussois veel blauw hebt. Als ik met vrienden ga, hebben wij die gebieden sneller gezien dan La Norma.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met skiën kom je echt tot rust.

Sinds mijn 4e levensjaar (inmiddels 28) ben ik ieder jaar met de kerst in La Norma geweest. Nu zijn wij daar nog steeds met het hele gezin in met de Kerst. Ja het kan er vrij koud zijn omdat het op het noorden ligt. Aan de andere kant is de sneeuw wel altijd fijn.

Het kindergebiedje is aardig uitgebreid de laatste jaren en ook boven bij restaurant de grizzly is een flinke oefenweide. Daarnaast is er een makkelijke groene afdaling die boven bij de gondel begint. Dit jaar gaat mijn neefje van 3 ook mee (heeft wel al les in Nederland).

Ik ben een beetje verliefd op La Norma, zeker nu je met je skipas ook in de naast gelegen dorpen kan gaan skien. Val Cenis is wat dat betreft wel mijn favoriet. Echter, mocht je voor Val Cenis kiezen zorg dan dat je niet te ver van de piste af zit. In La Norma zit je zelden ver van het (auto vrije) dorp af. Het is makkelijk en overzichtelijk en het is onmogelijk om smiddags de verkeerde dal afdaling te nemen, alles komt immers in het compacte dorp uit.

Verder vind ik La Norma leuke uitdagende pistes hebben, waar je in Val Frejus en Aussois veel blauw hebt. Als ik met vrienden ga, hebben wij die gebieden sneller gezien dan La Norma.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Leandro op 28 okt 2021 09:35

Ik ga la norma misschien in de voorjaarsvakantie proberen als de zon daar ook aanwezig is. Voor nu vind ik het belangrijk dat de jongste plezier krijgt in het skiën, uit ervaring met de oudste is het dan wel belangrijk dat ze iedergeval in de zon kunnen lessen, vooral in januari als het nog wel eens erg koud kan zijn. Aussois is voor ons inderdaad minder uitdagend maar ach, zoveel kilometers maken wij ook niet meer sinds we (jonge) kids hebben. Komt later wel weer 😁

*bericht bewerkt door snowy1978 op 28 okt 2021 09:49

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

thimzon op 11 sep 2021 16:28

Ja dat is ook weer zo, wij hebben ook geboekt voor 6 nachten in Aussois, hopen op goede sneeuw en zon!

snowy1978 op 13 sep 2021 21:56

Goede keuze😉
Ik kom je daar vast wel tegen. Duimen voor de goede ❄ en ☀️

thimzon op 15 sep 2021 09:32

Nou we zijn weer terug. Thimzon niet (bewust) gezien. Wij zaten in het appartement gebouw naast de receptie, tegenover de pannenkoekenlift.

  • Pistes komen allemaal uit op 1 plek wat ik met kinderen toch wel erg handig vindt
  • Appartement erg basic maar qua ligging wel perfect bij de skiliften
  • Al dente restaurant onder de piste zeer goed eten
  • Toch wel de zonnige ligging, wij kwamen aan met zeer warm weer maar de laatste dagen toen het kouder werd toch lekker in het zonnetje gezeten.

+/- Pistes niet optimaal geprepareerd. Waren veel afgezette bergen sneeuw.
+/- Skischool was overbezet, kids konden alleen in de ochtend les krijgen
+/- Wat ik toch een beetje mis is de (Oostenrijkse?) restaurantjes/terrasjes met muziek waar je na het skieen gezellig kan na borrelen (bedoel niet de hossende apres ski 😀)
+/- Het gebied ‘voelt’ kleiner aan dan het opgegeven aantal kilometers
+/- Sommige liften erg oud, ook snap ik de keuze van kaploze stoeltjesliften niet in een gebied van hoger dan 2700 m

Echte minpunten heb ik niet, is overal goed bevallen, al zou ik als de kids wat ouder zijn toch een groter gebied zoeken

Ik denk dat de hogere liften vaak geen kap hebben omdat dat ze gevoeliger voor wind zou maken, dus eerder sluiten

Edwin van Riel

Ik denk dat de hogere liften vaak geen kap hebben omdat dat ze gevoeliger voor wind zou maken, dus eerder sluiten

evr66 op 09 jan 2022 19:45

Valide reden :-)

Dan maar kou lijden ;-)

De “oversteek” naar Termignon nog gemaakt ? Ook leuke pistes aan die zijde (wel 2 lange slepers, dat dan weer wel) ?

Wij zaten afgelopen week ook in Aussois, in hetzelfde appartement. Het was een heerlijke week! Onze kinderen hebben heel veel geleerd tijdens de lessen. Volgens de app van Aussois was zo’n 20 km piste gesloten van de in totaal 55 km, dat was jammer. Waardoor het skigebied inderdaad wat aan de kleine kant is. Wij vinden het overigens een ideaal gebied voor gezinnen met kleine kinderen. Een terras aan de voet van de piste zou ook, wat ons betreft, leuk zijn!

*bericht bewerkt door sterHEster op 10 jan 2022 10:37

Aussois, daar staat een zwarte piste “Balmes” op het pistekaartje ingetekend die me al jaren intrigeert. Heb ik altijd met pistes die afgezonderd van het hoofdgebied liggen. Zal wel zo’n piste zijn waar véél natuursneeuw voor nodig is (en die was er vlgs mij niet). Die piste is in zijn eentje al goed voor een kilometer of 7-8 gesloten piste schat ik.

Bij Chalet.nl
Idd van zondag tot zaterdag. Volgens mij is het meeste wat je voor de 2de week kerstvakantie kan boeken vanaf zondag. Maar veel hebben dan van zondag tot zondag. Maar dit is voldoende voor ons. De kinderen moeten maandag ook weer naar school. En ik naar werk. Zondag avond thuis komen vind ik dan niks.

thimzon op 11 sep 2021 16:28

Ja dat is ook weer zo, wij hebben ook geboekt voor 6 nachten in Aussois, hopen op goede sneeuw en zon!

snowy1978 op 13 sep 2021 21:56

Goede keuze😉
Ik kom je daar vast wel tegen. Duimen voor de goede ❄ en ☀️

thimzon op 15 sep 2021 09:32

Nou we zijn weer terug. Thimzon niet (bewust) gezien. Wij zaten in het appartement gebouw naast de receptie, tegenover de pannenkoekenlift.

  • Pistes komen allemaal uit op 1 plek wat ik met kinderen toch wel erg handig vindt
  • Appartement erg basic maar qua ligging wel perfect bij de skiliften
  • Al dente restaurant onder de piste zeer goed eten
  • Toch wel de zonnige ligging, wij kwamen aan met zeer warm weer maar de laatste dagen toen het kouder werd toch lekker in het zonnetje gezeten.

+/- Pistes niet optimaal geprepareerd. Waren veel afgezette bergen sneeuw.
+/- Skischool was overbezet, kids konden alleen in de ochtend les krijgen
+/- Wat ik toch een beetje mis is de (Oostenrijkse?) restaurantjes/terrasjes met muziek waar je na het skieen gezellig kan na borrelen (bedoel niet de hossende apres ski 😀)
+/- Het gebied ‘voelt’ kleiner aan dan het opgegeven aantal kilometers
+/- Sommige liften erg oud, ook snap ik de keuze van kaploze stoeltjesliften niet in een gebied van hoger dan 2700 m

Echte minpunten heb ik niet, is overal goed bevallen, al zou ik als de kids wat ouder zijn toch een groter gebied zoeken

snowy1978 op 09 jan 2022 19:38

Wij hebben een top week gehad! Wij zaten als je richting de piste kijkt in het meest linker gebouw. We hadden een verzoek gedaan naar een appartement met een balkon liefst op de zon en knap uitzicht, omdat mijn vrouw niet skiet en dat hebben we ook gekregen. Top.
Dit was onze eerste wintersport met het gezin. Het vergde enig aanpassingsvermogen van mij dat ik niet met de eerste lift omhoog kan en de laatste naar beneden😉. Maar met dit familie gebied en hele mooie invulling gegeven. Leuk kunnen wandelen. Onze meiden konden al met een paar dagen met de ski klas mee omhoog dus ik ben ze regelmatig tegen gekomen op de piste. Echt leuk en ook weer een voordeel van een wat kleiner gebied. Uiteindelijk heeft mijn vrouw nog een paar dagen en zogenaamde yooner gehuurd en konden we toch nog een aantal ochtenden met zijn alle de piste af.
Oh en het restaurant Al Dente. Echt heerlijk!
Maar idd aan het eind van de dag nog ff en biertje zoals in Oostenrijk is r niet echt. Alhoewel wij meestal wel nog ff lekker zaten in de crêperie vlak bij de piste(weet de naam niet meer)
De Pistes waren idd niet in top conditie. Maar gezien de weersomstandigheden de week er voor misschien ook niet heel gek.
Wij kunnen het iedere familie met beginnende skiërtjes aanbevelen.

*bericht bewerkt door thimzon op 10 jan 2022 20:00

@thimzon en andere. Ervaringen in La Norma met skiles voor 6 jarige, welke talen worden gesproken door de skileraren?

Gertjan76

@thimzon en andere. Ervaringen in La Norma met skiles voor 6 jarige, welke talen worden gesproken door de skileraren?

Noknok op 01 aug 2022 21:11

Wij waren er afgelopen kerstvakantie, onze kinderen hadden het geweldig. Meerdere NL kindjes en de leraren die ze hadden konden best wat basic Nederlands. Meer dan voldoende om onze kinderen (5 en 7) op hun gemak te stellen. Wij gaan dit jaar weer.

Dank @noordeling ik weet genoeg

Gertjan76

Aussois, daar staat een zwarte piste “Balmes” op het pistekaartje ingetekend die me al jaren intrigeert. Heb ik altijd met pistes die afgezonderd van het hoofdgebied liggen. Zal wel zo’n piste zijn waar véél natuursneeuw voor nodig is (en die was er vlgs mij niet). Die piste is in zijn eentje al goed voor een kilometer of 7-8 gesloten piste schat ik.

Pirmin op 10 jan 2022 13:14 [@Pirmin](/profiel/pirmin) soms is hij open, wij hebben hem ooit 1x kunnen doen met de familie, het is een mooie ongeprepareerde zwarte idd en je bent zoals je al zegt in niemands land🤩😍 wij vonden hem pittig want er zit een stuk in wat een lange smalle pijp is vol buckels en laat daar nu net niet mijn sterkste skiskills in naar boven komen, dat doet de rest van de familie een stuk makkelijker🥶☃️

null
null
null
null

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie