Wat is jouw niveau?

Ik hang ergens tussen 6 en 7, maar mis eigenlijk nog onderscheid in de weersomstandigheden. Zodra ik geen hand voor ogen meer zie keldert mijn niveau namelijk naar 4… Terwijl ik links en rechts ingehaald wordt door skiërs die volgens mij zelfs blind strak de berg afkomen!

Andereja op 10 sep. 2013 22:05

Dit. Ook ik leek bij slecht zicht wel een sukkel soms, gewoon omdat ik het reliëf van de piste niet meer zag. Maar vorig jaar heb ik de klik gemaakt, je moet gewoon zonder vrees hetzelfde doen als bij goed zicht. De hopen verse poeder die er vallen bij slecht weer ski je zo doorheen en geven je zelfs minder kans om onderuit te schuiven en hard te vallen. Dus eigenlijk minder risico (behalve dan mss om naast de piste terecht te komen)

En ik geef RR wel gelijk. Iemand kan de techniek hebben van een topper, maar omdat hij nooit offpiste gaat zou hij niet verder komen dan niveau 6 of 7? Klopt idd niet.
EDIT: ok zie net dat bij 8 niks staat vermeld over off-piste, kan dus wel.

En ik geef RR wel gelijk. Iemand kan de techniek hebben van een topper, maar omdat hij nooit offpiste gaat zou hij niet verder komen dan niveau 6 of 7? Klopt idd niet.

Denis op 11 sep. 2013 11:13

Heb jij het hele topic ook goed doorgelezen?

When life gets too complicated.... SKI

En ik geef RR wel gelijk. Iemand kan de techniek hebben van een topper, maar omdat hij nooit offpiste gaat zou hij niet verder komen dan niveau 6 of 7? Klopt idd niet.

Denis op 11 sep. 2013 11:13

Heb jij het hele topic ook goed doorgelezen?

Alex op 11 sep. 2013 11:20

ja, en?

Er staat bij 8 inderdaad helemaal niks over off-piste. Er staat ‘elk terrein’. Het kan op de piste ook goed voorkomen dat er hopen sneeuw liggen, ijsplaten, een laag poeder als het de hele dag sneeuwt… Allemaal echt wat anders dan een strak geprepareerde piste - en misschien nog wel ingewikkelder dan een perfecte laag sneeuw naast de piste, maar nog altijd wel degelijk tussen de pistepalen (en dus officieel op de piste). Ik kan me eerder voorstellen dat de enige keer dat off-piste wordt genoemd (bij 7) eruit gaat (alleen dat bijzinnetje).

Buiten dit alles: het is een poging om een referentie te geven die beter werkt dan termen als ‘beginner’, ‘gevorderde’, ‘expert’ enzovoorts. Als we het lijstje kloppender moeten maken, dan kan dat natuurlijk (suggesties zijn welkom, nogmaals).

Probleem blijft natuurlijk wel dat mensen zelf hun niveau inschatten. Hoewel verwijzen naar dit lijstje wat mij betreft beter is dan een term als ‘gevorderd’, neemt het niet weg dat het subjectief blijft. Maar als we dat ook willen uitschakelen, dan wordt het wel heel lastig om toch skiniveau-afhankelijke vragen te stellen (over materiaal, pistes, gebieden etc.).

De opzet en uitdaging was om een referentie te maken waar de terminologie gebruikt op deze site naar verwijst. En daarvoor kan deze classificatie wel dienen geloof ik.

Dus als je concrete suggesties hebt - zoals het bijzinnetje over off-piste gaan weghalen bij 7 - dan kunnen we daar wat mee.

De crux zit hem in het feit dat de gradaties zijn opgesteld in de VS. Zoals @morris al aangaf in zijn reactie zijn skigebieden in de VS anders van opzet dan in Europa.

Ik heb deze indeling gevonden van een skischool welke volgens mij iets beter aansluit bij de doelgroep hier: http://skischule-scheffau.com/mijn-ski-niveau/

When life gets too complicated.... SKI

Vind ik ook een heel goede lijst. Nu de dames en heren van Wintersporters.nl nog zo ver krijgen dat ze een dergelijke referentie gaan opnemen op de site… ;)

Zou zoiets er ook zijn voor snowboarden? Misschien dat wat doorgewinterde boarders daar antwoord op kunnen geven?

Ik denk dat het lijstje van Alex (Uhh…van die skischool;-)) minder specifiek is en dat er met die lijst nog meer zelfoverschatting plaatsvindt! Op de eerste lijst zou ik mezelf een 7 geven en op deze lijst een 6 (hoogste). Denk dat de stappen 6 en 7 veeeel te breed zijn geformuleerd. Ik mis daar echt stappen hoor want ik ben geen skicrack van niveau 8,9,10 van lijst 1, maar de opsomming bij punt 6 in lijstje 2 beheers ik…

First powder, last beer...!

Ik bedoel dat stap 5 & 6 in lijst 2 te breed geïnterpreteerd zijn (kan vorige bericht niet editen op phone)

First powder, last beer...!

Ik denk dat het lijstje van Alex (Uhh…van die skischool;-)) minder specifiek is en dat er met die lijst nog meer zelfoverschatting plaatsvindt!

[@Ralf](/profiel/ralf) op 11 sep. 2013 15:37

Overschatting blijf je houden. Lijstje of niet.

BTW, als je je zelf op het lijstje van die ski-school een 6 geeft dan heb je nog nooit op skies gestaan :-P

When life gets too complicated.... SKI

Het punt dat ik wil maken is dat een goede pisteskiër kan komen dan "7 skiet goed op blauw en rood", maar daarvoor moet ie al af en toe offpiste, dus eigenlijk kom je niet eens verder dan 6.

@Jorian, bedankt voor het compliment! Ik wil me niet te bewijzen, dus helaas geen filmpje.

RR op 11 sep. 2013 06:52

Nogmaals: Beter lezen!

Alex op 11 sep. 2013 07:59

Volgens mij moet jij beter lezen.

Zullen we in plaats van te ruziën weer gewoon verder met het topic gaan.

Click. Click. Peace

Ik ben niet aan het ruziën hoor.

When life gets too complicated.... SKI

Tussen de 0 en 0,1 denk ik! Ik ga dit jaar beginnen op de latten. Enorm veel zin in. Ben benieuwd.

ict vacature

@Cheizz: Zou de lijst aanpassen want het woord "terrein" is gevaarlijk om te gebruiken.
Als skileraren over terrein spreken dan bedoelen wij de hele berg, zowel op de piste als offpiste.
Dat kan dus een buckelpiste zijn die gemarkeerd is tot een afdaling met slecht sneeuw offpiste.
Er moet dus een duidelijk onderscheid komen tussen piste en offpiste.
Iemand kan misschien technisch zeer goed skien op de piste maar bevind zich nooit offpiste.
Verder zijn buckels voor de meeste een groot probleem om die goed te skiën, naar mijn mening is goed buckelpiste skiën, een skiër die bijna constant de vallijn kan houden.

Tussen 7 en 8, buckels zijn niet mijn ding…
Ik hou wel van bewust laagvliegen over alle pistes.

Loat goan

zelf ook tussen 7 en 8. Zowel op ski’s als op snowboard dat niveau (ja op snowboard kan ik ook met buckels/Moguls overweg).

Zelf 2 jaar geleden meegeweest met een ski/snowboardreis-bedrijf hier in Nederland, waarbij je intern werd opgeleid om les te geven aan groepen jeugd (middelbare scholen etc) door ingehuurde instructeurs. Dan merk je als snowboarder pas hoe slecht je snowboard (aan het eind van de week niet meer!) en hoe weinig mensen controle hebben op een snowboard. (al geld dat ook voor sommige skiers natuurlijk… "Gang is Alles" is bij velen het motto).

zie maar weinig snowboarders die in geval van nood zeer snel kunnen stoppen of zich ergens langs kunnen werken.

Aaah, uit de tijden toen (veiligheids)bindingen nog bijzaak waren en ze die ski gewoon met een paar stevige bouten in je voetzool en wreef vastschroefden… those were the days :).

ik zit rond een 7, maar heb niet het gevoel dat ik mij zelf als ‘vergevorderde’ zou kunnen noemen.

Ik denk een aardige 7 inmiddels. Kom blauw en rood goed af. Zwart vind ik niet leuk en af en toe spelen buiten de pistes vind ik af en toe leuk. Ik kan meer maar doe het dus niet omdat ik zo het ook al leuk vind.

let's get this party started!!

7-8

Hoe Hoger, Hoe Beter

Het lijstje is inmiddels iets beter uitgebalanceerd: http://gigiski.com/skiniveaus/

Of een andere manier van het bepalen van niveaus: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j…

Click. Click. Peace

Ik zou mijzelf toch eerlijk in niveau 8 indelen. Maar off piste moet ik nog meer oefenen.
Misschien is het al eerder gezegd, maar volgens mij is deze indeling alleen voor skiërs. Boarders zouden meteen al in niveau 4/5 komen lijkt mij, want daar doe je niets met paralel.

Nog even een andere vraag.
Mijn indruk is dat het voor een boarder in het begin moeilijker is om de berg af te komen, dan voor een skiër. Een skiër kan redelijk snel op een slecht niveau gaan skiën, waarbij het voor een boarder in het begin moeilijk is om te blijven staan. Maar als een boarder eenmaal weet hoe hij moet staan, ziet het er gelijk al best goed uit. Terwijl een skiër lange tijd lelijk kan blijven skiën. Ik heb nooit geboard, dus misschien zeg ik nu iets heel raars, maar heb toch die indruk. Kort gezegd denk ik dus dat boarden in het begin moeilijker is dan skiën, maar uiteindelijk makkelijker om een goed niveau te krijgen.
Klopt dit?

Nog even een andere vraag.
Mijn indruk is dat het voor een boarder in het begin moeilijker is om de berg af te komen, dan voor een skiër. Een skiër kan redelijk snel op een slecht niveau gaan skiën, waarbij het voor een boarder in het begin moeilijk is om te blijven staan. Maar als een boarder eenmaal weet hoe hij moet staan, ziet het er gelijk al best goed uit. Terwijl een skiër lange tijd lelijk kan blijven skiën. Ik heb nooit geboard, dus misschien zeg ik nu iets heel raars, maar heb toch die indruk. Kort gezegd denk ik dus dat boarden in het begin moeilijker is dan skiën, maar uiteindelijk makkelijker om een goed niveau te krijgen.
Klopt dit?

astrid71 op 30 sep 2016 17:20

Ja dit klopt in mijn perceptie helemaal.

Click. Click. Peace

Om daar nog wat aan toe te voegen: ik heb het idee dat veel snowboarders (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) veel meer autodidactisch te werk gaan. De basis leren van een instructeur en zodra ze dan enigszins zelfstandig een eenvoudige piste af kunnen, gaan ze zelf verder met uitvinden, vallen, opstaan.

Skiërs gaan vaak wat langer door met lessen geloof ik. Daar stoppen ze op een gegeven moment ook wel weer mee natuurlijk, maar dan zie ik ze zelden zelf uitgebreid doorploeteren totdat ze zichzelf echt nieuwe vaardigheden hebben aangeleerd (trucjes daargelaten).

*bericht bewerkt door GiGi op 30 sep 2016 17:57

Om daar nog wat aan toe te voegen: ik heb het idee dat veel snowboarders (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) veel meer autodidactisch te werk gaan. De basis leren van een instructeur en zodra ze dan enigszins zelfstandig een eenvoudige piste af kunnen, gaan ze zelf verder met uitvinden, vallen, opstaan.

Skiërs gaan vaak wat langer door met lessen geloof ik. Daar stoppen ze op een gegeven moment ook wel weer mee natuurlijk, maar dan zie ik ze zelden zelf uitgebreid doorploeteren totdat ze zichzelf echt nieuwe vaardigheden hebben aangeleerd (trucjes daargelaten).

GiGi op 30 sep 2016 17:56

Ik denk dat heel veel snowboarders zelfs nooit les hebben gehad. Vaak huren ze zo’n plank en gaan gewoon wat klooien.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 30 sep 2016 19:27

Übung macht den meister!!!

Bij het staande skiën op 6/7 blijven steken

Zitskiën ben ik weer gewoon een beginner
Kom wel redelijk zelf naar beneden, maar mijn leraar heeft de zitski nog met een band van 2 meter nog vast
Zodat hij in kan grijpen als het mis gaat
Maar het blijft leuk om te doen

@niekniek mag ik vragen waarom je nu moet zitskiën? Lijkt mij heel moeilijk!

@astrid71 Dat lijkt me nu wel een heel persoonlijke en inpertinente vraag voor op een Forum.

Plaats een reactie