Nieuwe liften 2014-2015

http://www.seilbahn.net/sn/index.php?i=21&j=1&am…

Vorig weekend ben ik voor het eerst in Feldberg, Duitsland geweest en daar kan je van de seebuck kant wel naar de grafenmatkant over een besneeuwde brug maar andersom moet je lopend de weg over naar een sleeplift. Hier komt volgend seizoen nu een stoeltjeslift over de weg maar de top, dit zal wachtrijen en een stuk lopen schelen in de toekomst.

Off: Feldberg is voor een weekendje best een aardig gebiedje overigens.

Martin9 op 10 mrt. 2014 18:45

Komt die lift er eindelijk? Hij stond in 2012-2013 al op de pistenkaarten maar dit jaar was hij er nog niet… Dan zou er eindelijk een echt goede verbinding tussen de twee deelgebieden in Feldberg zijn.

Val Thorens:

De oude Plan de l’eau lift word vervangen door een 6 persoons ontkoppelbare Doppelmayr en zal een stuk hoger uitkomen waardoor je gelijk terecht kan komen bij de Telepherique de Cime Caron (handig wat betreft het skien van de Lac du lou offpiste).

Nou ik heb op een Oostenrijkse site voor mensen die naar het skigebied Kitzbuhel-Kirchberg gaan
voor de toekomst de top 7

1.Brunnalm 8 pers (waarschijnlijk volgend jaar)
2.Verbinding Pengelstein-KIWEST! 8 pers
3.Fleckalmbahn 8 pers
4.Hieslegg 8 pers (Waarschijnlijk volgend jaar)
5.Bichlalmbahn 8 pers (Gondel)
6.Schwarzkogelbahn 8 pers (Gondel)
7.Raintal 4 Pers

De Ehrwalder Almbahn is nu de nieuwe Issentalkopf aan het bouwen:

http://www.ehrwalderalmbahn.at/ehrwalderalmbahn/de/projekte…

Wordt ook wel leuk bijgehouden met foto’s e.d, net zoals ze deden bij de bouw van het Tirolerhaus.

Hochzillertal-Hochfügen heeft plannen om een eerste stap te zetten in de verbinding met Mayrhofen - Zillertal 3000! Namelijk een sleeplift richting de Hirschbichlalm:
https://wwwstatic.tirol.gv.at/t3tiro/uploads/media/WFN_377_A…

null

^Dit is de verwachte ligging van de sleeplift die zo’n 470 meter lang wordt. Het bergstation zal zich precies bij het bergstation van de Krössbichlbahn bevinden.

Mogelijk is dit dus een eerste stap van de verbinding tussen Hochzillertal en Mayrhofen via de Hirschbichlalm. Het stuk land waar de sleeplift op gepland staat, is niet van het skigebied van Hochzillertal. Waarschijnlijk is dat de reden dat er eerst een sleeplift komt en dat ze niet meteen aan komen zetten met een 8-KSB. Over een paar jaar kan het misschien dan wel zo zijn dat de sleeplift vervangen wordt en er weer een grotere stap wordt gezet in de verbinding met het skigebied Zillertal 3000.

@HenriS gaan ze die echt neerzetten? Zou wel nice zijn!

Even afwachten…, ik ben benieuwd!

hopelijk wil het skigebied van mayrhofen ook verbinden

Ik denk dat allebei de skigebieden dat zeker willen, maar de gemeentes/‘‘Die Grünen’’ enz. zullen zeker moeilijk gaan doen.

@HenriS

Volgens mij heb ik die foto ergens anders gezien, gisteren al… waar was het ook alweer…
Oh ja, een forum waarvan de naam begint met een A…

The older I get, the better I was

Dat kan je wel aardige tochten maken zeg als die verbinding er komt. Ben benieuwd, zal leuk zijn!

Voor mensen in het skiwelt skigebied onze geliefde hartkaiserbahn of (Het treintje) gaat weg daar in de plaats een 10 pers gondel en bij hohe salve kom er een nieuwe stoeltjeslift met 6 pers

Gast762 hoe kom je aan die bronnen dat het treintje weg gaat dit jaar in Ellmau?

In Saalbach Hinterglemm wordt de oude Polten 4 zits lift vervangen voor een 8 zitter met verwarming en een kap, Doppelmayer bouwt hem.

Aan de sella ronda bij corvara lijken ze eindelijk de verbindingslift Borest te vervangen voor een 8 persoons gondel!

Voor mensen in het skiwelt skigebied onze geliefde hartkaiserbahn of (Het treintje) gaat weg daar in de plaats een 10 pers gondel en bij hohe salve kom er een nieuwe stoeltjeslift met 6 pers

Gast762 op 24 mei 2014 19:06

Ja, en ik ben Sinterklaas…

Het zou sowieso niet logisch zijn dat het treintje een 10 persoonsgondel wordt, daar is Ellmau te klein voor. Ze kunnen beter de Hochbrixen gondel vervangen van een 6-persoons naar een 8- of 10-persoonsgondel, daar is Brixen meer geschikt voor. En waar zou die 6-persoons dan moeten komen? Voorlopig staat er niks over op skiwelt.at ;)

Vrij vertaald vanaf deze pagina http://www.skiwelt.at/de/skiwelt-neuerungen-2014-15.html…
Een nieuw skidepot in Hopfgarten en de 4-er Aualmbahn (Ook bekend als Skicarbio) wordt een 8-er ;)

[EDIT]
Hier de ontwerptekeningen

null

null

Carnas on Tour

In Hopfgarten wordt de Schernthannbahn vernieuwd. Hier komt een 6 persoons stoetjeslift van de firma Leitner voor terug.
En ik geloof niet in Sinterklaas. Maar het gaat toch echt gebeuren de SSB wordt vervangen door een gondel. Is niet zo verwonderlijk na 40 jaar dat er wat gebeurt.

In Hopfgarten wordt de Schernthannbahn vernieuwd. Hier komt een 6 persoons stoetjeslift van de firma Leitner voor terug.
En ik geloof niet in Sinterklaas. Maar het gaat toch echt gebeuren de SSB wordt vervangen door een gondel. Is niet zo verwonderlijk na 40 jaar dat er wat gebeurt.

Gast946 op 28 mei 2014 10:17

Wederom kan ik er niks over vinden op de website van SkiWelt… Geef eens even een BETROUWBARE bron, zoals @gast762 ook nog moet doen ;)

Carnas on Tour

De enige bron (geen definitief besluit) waar ik kan vinden dat er eventueel nieuwe andere liften komen in Skiwelt zoals vervanging van de Hartkaiserbahn is deze:
http://www.skiresort.de/skigebiet/skiwelt-wilder-kaiser-brix…

Maar ik hoeverre deze betrouwbaar is weet ik niet.

@Tim. De enige betrouwbare bron voor mij is SkiWelt zelf. Als ik naar deze bron kijk, en vervolgens op de kaart die naast mijn bed hangt van afgelopen seizoen, lijken mij sommige dingen niet logisch.

- Jochbahn: Hier kan beter een 6-er van gemaakt worden, afgelopen seizoenen zelden tot nooit lang moeten wachten, waarvan ik dacht: ‘‘Hmmm, dit kan beter een 8-er worden, maar zeker geen 6-er.’’

- Hartkaiserbahn: Ellmau is veel te rustig voor een 10-er, ook kunnen hier een lagere toekomstige capaciteit, denk aan een snelle 6-er of 8-er. Al lijkt in mijn optiek een 6-er beter.

-Schernthannbahn: Ik moest even kijken welke deze ook alweer was, maar het is nummer 24 op de kaart. Ik heb deze afgelopen winter niet gedaan, expres overgeslagen. Hier kunnen ze inderdaad een 8-er van maken, trekt veel meer mensen dan dat het nu doet! Al kan deze ook gemakkelijk dienen als een 6-er. Dat zou ook denk ik schelen in de kosten.

Daarnaast heb ik zelf nog even gekeken wat vervangen zou kunnen worden, dan wel de cruciale liften in het gebied, niet de niet-verbindingsliften.

- Kasbichl (#31): Een zeer slome en lange 2-er… Vooral met (zeer) slecht weer is deze niet te doen, helaas is het een van de belangrijkste verbindingsliften naar Hopfgarten en Brixen, mits je niet via de Höhe Salve gaat. Maar vanaf de Salve zijn 90% zwarte pistes, dus die wordt door beginners veel overgeslagen. Zou een snelle 4-er of 6-er van gemaakt kunnen worden.

- Hausberg (#90): Een slome en lange 2-er richting Going, vanuit Ellmau. Heeft wel een kap, maar kan sneller. Die hoek mag dan wel rustig zijn, maar het zou wel verstandig zijn om deze te moderniseren. Het mag een 2-er blijven, maar dan wel modern en snel. Nu doe je er 8 minuten over, terwijl je er makkelijk 4 minuten over kan doen. Wat ook verstandig kan zijn is het om deze lift door te trekken tot bovenaan de Astberg.

- Eibergbahn I + II (#67 + #68): Voor mij echt jeugdsentiment! Ik vond het altijd leuk als we met het klasje naar Scheffau gingen en met deze lift terug naar Brixen im Thale gingen. Het heeft iets aantrekkelijks, zoals je ook bij je droomvrouw (of -man voor de dames onder ons) hebt. Helaas staan er elke dag nog flinke rijen richting voor de richting Brixen. Om de capaciteit te verhogen zullen ze hier een moderne en snelle lift van moeten maken. Al moderniseren ze alleen maar de stoelen en de snelheid iets omhoog, dat is al genoeg voor deze lift!

- Fleiding (#117): Zoals in mijn verslagen te lezen, rot lift… Sloom, wel authentiek met een oud middelstation halverwege, maar zeker toe aan vernieuwing. Het is de verbindingslift tussen SkiWelt en Kitzbühel. De andere liften in deze uithoek zijn wel allemaal bijtijds, maar de Fleiding is een slome 3-er. Je kan er prachtige foto’s vanuit maken, zoals op de volgende foto is te zien, maar om capaciteit en klanten te winnen voor dit gedeelte van SkiWelt is deze lift echt aan vervanging toe!

null

Vanuit de Fleiding. Het liefst bij een vernieuwing de bergopwaartse kant rechts, kan je mooiere foto’s maken van de bergen rechts van je. Links heb je namelijk en uitzicht over het dal. Daar heb ik ook ergens een foto van, alleen is dat even zoeken.

- Salvista (#30): Even de laatste die ik behandel. Laat mij even denken waarom deze gemoderniseerd moet worden? Oh ja… (1) 1989/1990 gebouwd, (2) je kan nergens je snowboard kwijt, behalve meenemen, (3) mag wel een stuk sneller, nu duurt het nog al lang voor een lift van 2200 meter lang, (4) voor een gebied met moderne/mooie gondels is dit een lelijk eendje. Vier redenen waardoor deze lift vervangen moet worden. Natuurlijk heb ik ook een foto van deze lift, alleen niet zelf gemaakt.

null

*Salvista, bron: http://www.skiresort.de/skigebiet/skiwelt-wilder-kaiser-brix…

Voorlopig is er dus genoeg te veranderen in SkiWelt. En zoals ik bovenaan dit bericht al had getypt: ik geloof pas wanneer er iets veranderd wordt als het op SkiWelt.at komt te staan :)

Carnas on Tour

@Svennoo, ik weet verder niet veel van het gebied af, ik ben er wel ooit 1 keer heel toevallig een dagje wezen skiën. Maar als je op lift-world.info kijkt, staat er bij de projecten dat de Hartkaiserbahn er toch wel degelijk komt. Hij is ‘Offiziell bestätigt’ voor 2016, wel 2 jaartjes wachten dus. Doordat het nog 2 jaar duurt, wordt het denk ik nog niet op de site van Skiwelt weergegeven.

@HenriS Aah, my bad… Dan zou het alsnog zonde van het geld zijn als het een 10-er wordt, kunnen ze beter eentje nemen met 6- of 8-personen per gondel. Tenzij het geen verschil maakt qua orijs, dan maar lekker 10-er :D

Carnas on Tour

Zo nu even ingelogd (was gast 946). Zag dat mijn link naar een krantenartikel er niet meer bij stond. Dus even opnieuw. Neem ik gelijk je lijstje met overige liften mee Sven.

Hartkaiser: zie http://www.tt.com/wirtschaft/standorttirol/8354754-91/am-har… (hoop dat de link nu niet verdwijnt). Dit wordt overigens een aardige capaciteitsmonster 3500 personen per uur.

Salvista: Hier geldt men wil vernieuwen. Alleen ander verloop en verlenging naar boven. Hier doen zich problemen voor met grondeigenaren, dus dit project ligt voor nu stil.

Schernthannbahn: "Eine sehr Interessante Neuerung gibt es in diesem Jahr auch im Bereich Hopfgarten. Leitner baut dort eine 6er KSB" Citaat van Alpinforum van Markus. Hij installeert in de zomer liften voor Leitner en hij meldt dit soort dingen pas als de contracten getekend zijn.

Jochbahn: Deze komt wss pas voor het seizoen 2015/2016 als 8 ksb. Huidige lift staat in de verkoop. Nieuwe lift wordt Verlend naar beneden. Dit jaar pisten bouw en besneeuwing. https://wwwstatic.tirol.gv.at/t3tiro/uploads/media/NSCHB-114… (als de link niet verdwijnt).

Aan de sella ronda bij corvara lijken ze eindelijk de verbindingslift Borest te vervangen voor een 8 persoons gondel!

Gast111 op 26 mei 2014 20:43

das te hopen ,in de nieuwjaars week afgelopen winter was het het drukste punt in het gebied.in maart was het te doen geen wachttijden.
.

met de kerst week waren er haast geen wachttijden. Voor mij hoeven ze deze niet te vervangen door een gondel. Lijkt me beter een 6 of 8 CLD te plaatsen.

May the ski force be with you !!

Zo nu even ingelogd (was gast 946). Zag dat mijn link naar een krantenartikel er niet meer bij stond. Dus even opnieuw. Neem ik gelijk je lijstje met overige liften mee Sven.

Hartkaiser: zie http://www.tt.com/wirtschaft/standorttirol/8354754-91/am-har… (hoop dat de link nu niet verdwijnt). Dit wordt overigens een aardige capaciteitsmonster 3500 personen per uur.

Salvista: Hier geldt men wil vernieuwen. Alleen ander verloop en verlenging naar boven. Hier doen zich problemen voor met grondeigenaren, dus dit project ligt voor nu stil.

Schernthannbahn: "Eine sehr Interessante Neuerung gibt es in diesem Jahr auch im Bereich Hopfgarten. Leitner baut dort eine 6er KSB" Citaat van Alpinforum van Markus. Hij installeert in de zomer liften voor Leitner en hij meldt dit soort dingen pas als de contracten getekend zijn.

Jochbahn: Deze komt wss pas voor het seizoen 2015/2016 als 8 ksb. Huidige lift staat in de verkoop. Nieuwe lift wordt Verlend naar beneden. Dit jaar pisten bouw en besneeuwing. https://wwwstatic.tirol.gv.at/t3tiro/uploads/media/NSCHB-114… (als de link niet verdwijnt).

Ralph5 op 29 mei 2014 11:00

Hoe willen ze die Jochbahn dan verlengen naar beneden? Ik heb geen idee waar die zou moeten beginnen xD Hartkaiser 3500 per uur?! Veel te veel voor Ellmau :') En Salvista… Gewoon die eigenaren verbannen :D

Carnas on Tour

Weet iemand misschien wat ze in kaprun op de gletsjer aan het doen zijn wordt nu wat gedaan met hijskranen en heb gehoord dat er een nieuwe lift komt

Ik sluit me geheel aan bij @Svennoo. De piste bij de Aualmbahn is een van de mooiere rode in het gebied, maar de rijen zijn een kwelling. De liften voor de minder gevorderden om de Hohe Salve zijn een knelpunt. De Eibergliften zijn gedateerd. En de Hausberglift zou inderdaad als koppelbare 2- of 4-persoons stoeltjeslift uitgevoerd moeten worden, bij voorkeur doorgetrokken naar de top.

Salvista en Fleiding ben ik deze winter niet geweest dus daar kan ik niets over zeggen, wel denk ik dat de Salvista snel vervangen zal worden, omdat deze alleen aansluit op de liften van Söll en de Bergbahnen Hohe Salve zo geld mislopen.

Desalniettemin is SkiWelt een juweel van een gebied! 90 of 95% van de liften zijn goed tot zeer goed en het aantal pistes te veel voor 1 vakantie. Hoop er volgend jaar zeker weer heen te gaan!

❄️

http://www.salzburg.com/nachrichten/salzburg/wirtschaft/sn/a…
Daar zijn ze mee bezig @Gast746, maar dat is al lange tijd bekend.

❄️

Plaats een reactie