A3 of A61 naar Oostenrijk

Wij rijden middagmorgen vanaf Utrecht richting Fiss. Ik vond de afgelopen jaren de A8 tussen Stuttgart en Ulm een drama. Het is eigenlijk geen echte snelweg met al dat geslinger en met die wegwerkzaamheden erbij al helemaal niet. Wij hadden er dan ook nog slecht weer bij en dan mocht je blij zijn als je 60-70kmu haalde.

Van hier naar grofweg Frankfurt zijn er dan 2 hoofdopties en idem voor Frankfurt naar Bregenz. Afhankelijk vd files A61 of A3 tot aan Frankfurt en dan de A3/A7 of de A67/A6/A7 naar Bregenz. Dat maakt kwa afstanden allemaal weinig uit

@mca2 of vanaf de A67 door op de A5 naar Karlsruhe en dan de A8. Dit is in ieder geval korter dan via de A6 en A7, maar of het ook sneller is hangt van het tijdstip en verkeer af.
Wil je op safe, vermijd dan inderdaad de A8…

Wij rijden ook liefst via Venlo de A61 en dan laten we het aan Tomtom/Google wat de snelste weg is rond Stuttgart. Echter voor de hardrijders is de A61 niet meer prettig omdat bijna de hele weg gelimiteerd is op 130km p/u.

De afgelopen jaren is er veel gewerkt aan de A3 met als gevolg veel file. Zowel eind december maar ook gisteren over de A3 gereden waarbij het met de werkzaamheden mee is gevallen. Er lijkt een einde te komen aan het enorme fileleed!

De afgelopen jaren is er veel gewerkt aan de A3 met als gevolg veel file. Zowel eind december maar ook gisteren over de A3 gereden waarbij het met de werkzaamheden mee is gevallen. Er lijkt een einde te komen aan het enorme fileleed!

Ik moet ook zeggen dat ik de A8 de laatste 2 jaar een stuk slechter vind dan de A3.

@HN65
Sinds wanneer is de A61 gemaximeerd? Rijden naar Serre Chevalier via Duitsland en A61 scheen op Google Maps het snelste te zijn, maar als ik dit zo hoor kunnen we beter de A3 pakken? Rijden 's nachts vanaf Arnhem dus zijn via de A12 zo in Duitsland.

Dacht dat de A61 juist rustiger was omdat je niet door Keulen moet bijv. Gaat alleen maar door heuvels, geen steden te bekennen.

Mr. Slow

Misschien dat @Frans hier meer over kan vertellen. Zie vraag hierboven!

Mr. Slow

@quick, durk ik niet zo te zeggen maar zeker de laatste 2 jaar. Bijna hele traject tot aan Hockenheim is 130km max. Maar ik heb er eigenlijk nooit file gehad. Dus je kunt er niet knalhard rijden maar nauwelijks vertraging.

We zijn inmiddels aangekomen na een probleemloze rit. We vertrokken om 14:30 en zijn via Venlo en de A61 gereden. Daarbij hebben we nauwelijks last gehad vd vrijdagavondspits in het Ruhrgebied. Het was wel druk maar geen files.

Het plan was de A8 te vermijden maar na de bestuurderswissel werd ik wakker toen we al op de A8 zaten :D Maar dit keer viel het enorm mee kwa drukte. Nog wel steeds de werkzaamheden bij Ulm. Das nu al 3 jaar zo :(

Vervolgens toch de Fernpas gepakt en eigenlijk niemand tegengekomen.

Kortom, probleemloos en rap waarbij we ons hebben laten leiden door Waze. Wel mazzel dat we dat neerslagfront zijn voor gebleven want dat schijnt een hoop gladheid op te gaan leveren (ijzel!).

@HN65 Wij rijden altijd 's nachts om een extra skidag te benutten en zijn met genoeg chauffeurs om af te wisselen, dus over files maakte ik me geen zorgen! Maar 's nachts rijden betekent dat het erg rustig is, dus willen we niet de hele weg 130 km/h rijden. Nabij steden houden we ons altijd aan 105/110 km/h maar daarbuiten liever cruise controle van 160. Dus A3 de betere optie dan?

Mr. Slow

@Quick, dan zou ik de A61 ook niet nemen. Dan is de 3 een beter optie, hoewel ook daar naar mijn gevoel meer en meer beperking tot 130km stukken komen. Check wel altijd even of er geen nachtelijke “baustelle” zijn en als je geen boetes wilt: trap ook echt op de rem als je borden met 110 of 130 ziet en zeker bij wegwerken in de ankers. Wordt veel gecontroleerd. Levert dan wel weer een mooie foto van de voorkant op van de auto inclusief chauffeur. Wat een alternatief kan zijn is de A61 en dan voor Koblenz via 48 naar de 3. Maar is wel iets langer.

In de nacht tussen 22h-6h mag je op steeds meer plekken in duitsland slechts 100 in verband met lärmschutz bij de steden of dorpjes die je passeert. Dus even opletten als je vroeg gaat rijden.
Daarnaast zou ik via de a3 gaan, a61 heeft namelijk nog meer baustelle, en kleine tip na mijn trips van de afgelopen weken. Op zaterdag en zondag aan het einde van de baustelle bij keulen en iets zuidelijker stonden grote flitsboxen, snelheid ging dan van 80 naar 60, en landgenoten reden vrolijk hard langs met een selfie voor thuis als gevolg.

@Connaisseur

Daarnaast zou ik via de a3 gaan, a61 heeft namelijk nog meer baustelle

Connaisseur op 23 jan 2016 09:36

Waar baseer je dat op? Misschien je ervaring van een paar jaar geleden? Op de A61 worden slechts 2 kleine baustellen gemeld, beide tussen Venlo en Keulen. De A3 daarentegen telt er tientallen.

Dat laatste heb ik in december nog mogen ervaren, wat ervoor gezorgd heeft dat ik volgende maand de A61 kies.

Toen ik voor mijn werk in oktober november dagelijks er langs moest rijden (Mannheim).
A3 is natuurlijk ook niet vrij, maar wel minder merkte ik destijds. Daarom ben ik afgelopen weken voor vakantie (paar keer op en neer) via de a3 gegaan. Wel ben ik via karlsruhe gegaan, dus niet via de baustelle op de strekke bij frankfurt.
Welke route je neemt hangt natuurlijk ook af waar je woont, en wat de verkeersdoorstroming is. Moderne navi’s geven dat toch allemaal keurig aan. Zeker in duitsland werken die systemen perfect.

Nog even een foto van internet van de betreffende blitzer:

null
null

van twee weken geleden: meeste baustellen op 61/8 zijn weg, op de 3 nog wel veel. 61 weinig onbeperkte snelheid, op de 3 naast de baustellen nog wel, dus dat is een beetje de afweging, 61 vond ik t snelst rijden. Wat betreft de grenscontroles: Wij gingen 's avonds, toen was het meeste al opgelost (Bij grens salzburg), op de heenweg zagen we aan de andere kant wel een hele lange rij staan 's middags, dus dan is binnendoor misschien een optie

Certified ski-boy, glijbewijs

De 61 de laatste maanden 6 keer gereden. Maar vindt er bijna geen baustelle meer op en de snelheids beperking vindt ik reuze meevallen. Rij wel via Heilbronn om Stuttgart -ulm te ontzien. Op dit traject kun je lekker doorrijden.

May the ski force be with you !!

De 61 de laatste maanden 6 keer gereden. Maar vindt er bijna geen baustelle meer op en de snelheids beperking vindt ik reuze meevallen. Rij wel via Heilbronn om Stuttgart -ulm te ontzien. Op dit traject kun je lekker doorrijden.

CJAHulskamp op 23 jan 2016 15:05

Vanmiddag aangekomen in Italië. Zelf ook deze route gereden. Geen baustelle langer dan paar honderd meter gehad en geen vertraging anders dan dat je ff 60km/u moet rijden. Heb overdag gereden en alleen op de 6 vlak voor Heilbronn een paar kilometer file gehad. De route Kalsruhe/Stuttgart was volgens Google maps sneller maar op deze routes waren meerdere files. Ik rij liever ietjes om dan dat ik in een file mag gaan staan.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Via de 3 heb je nog wel een paar stukjes met wegwerkzaamheden maar grote voordeel is dat je op vele stukken gewoon onbeperkt mag rijden. En bij de wegwerkzaamheden mag je in Duitsland gelukkig harder dan dat sukkelige 50 hier in NL.
Via de 61 is het een groot nadeel want bijna het hele stuk is beperkt in snelheid en mag je maar 100/120 en soms 130. En je hebt er nog eens de vele vrachtwagens die in het heuvelgebied ver terugzakken in snelheid en voor extra oponthoud zorgen.

Het blijft natuurlijk altijd ‘loten om’… als er net een aantal km’s voor je een ongeluk gebeurd dan sta je al snel overal vast.

Af gelopen zaterdag gewoon de 3 genomen naar Soll weinig op onthoud alleen op de 9 en 8 een half uur i.v.m. een ongeval, maar dat kan overal

Zaterdag ook de 3 gereden naar Zell am ziller, maar was erg druk. Toch gauw een uur langer over gedaan.

Zoals ik het hoor valt het met de flitsers en wegwerkzaamheden wel mee op de A3. Wij zullen deze zondagnacht dan maar pakken, te meer omdat er dan ook geen drukte is :). Trouwens, in hoeverre is die 120/130km/h van belang? Naar mijn weten altijd, behalve bij Karlsruhe en Köln, harder gereden net als heel veel overige Duitsers, maar nog nooit een flitser of bon gezien.

Mr. Slow

Rond München heb je een maximumsnelheid van 120, dacht ik. Voor de rest is het vaak wel pompen geblazen met onze Nederlandse motoren onder de motorkap. In ieder geval rond de grote steden kan je een maximumsnelheid verwachten, daartussen kom je ze niet vaak tegen.

Carnas on Tour

Er schijnt ook een mobiele flitser (op aanhanger) te staan bij de werkzaamheden rond Düsseldorf.
http://www.ksta.de/nrw/-blitzer-an-der-a3-sprengt-alle-erwar…

Plus de vaste flitser in 2 portalen boven de weg vlak voor Limburg an der Lahn (rond hectometerpaal 100,0 en 1,5 km verder)

Er schijnt ook een mobiele flitser (op aanhanger) te staan bij de werkzaamheden rond Düsseldorf.
http://www.ksta.de/nrw/-blitzer-an-der-a3-sprengt-alle-erwar…

Plus de vaste flitser in 2 portalen boven de weg vlak voor Limburg an der Lahn (rond hectometerpaal 100,0 en 1,5 km verder)

Jay op 26 jan 2016 08:29

Got me 2 weeks ago :(

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaatje hierboven dat ik heb geplaatst is een mobiele flitser, is een aanhanger en kan gemakkelijk verplaatst worden. Deze staan altijd aan het eind van de baustelle. Snelheid gaat dan van 80 naar 60.

Mijn tomtom zegt altijd dat ik over de A61 moet en dat rijd eigenlijk altijd gewoon prima door. Ik reis wel altijd doordeweeks, nooit in het weekend.

Als het het bovenstaande doorneem dan zijn er evenveel voorkeuren voor A3 als voor A61, zie ik dat goed?
Wij gaan a.s. vrijdag vanuit het midden van het land tot München. Omdat we meestal in het westen van Oostenrijk bleven is de ons bekende weg via de A61 en dan bij Bregenz Oostenrijk in. De A3 ken ik niet zo goed.
Onze features: overdag rijden, harder dan 130 gaan we niet. Naar welke kant zou de weegschaal dan doorslaan voor jullie? A3, of A61 en dan via Heilbronn doorsteken naar Nürnberg?

Ik ben afgelopen week over de 61 naar Heilbronn gereden en van daaruit door naar Nurnberg, liep prima, geen bouwstelles en geen files!

GPS zal je waarschijnlijk over de 3 sturen omdat dit net iets korter is, maar wij ervaren vaak dat de 61 net wat beter doorloopt. Maargoed, het ligt natuurlijk aan welke dag en of het vakantie is e.d.

Ik denk dat op dit moment de keuze een beetje als volgt is:

  • Wil je zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de “onbeperkte snelheid” neem dan de A3 (en dan vanaf Würzburg de A7)
  • Ga je niet harder dan 120-130 neem dan de A61 (ik zou in dat geval wel het stuk A8 tussen Stuttgart en Ulm vermijden, want dat is sowieso al niet de meest ideale route en momenteel een halve bouwwerf)

Ik denk dat op dit moment de keuze een beetje als volgt is:

  • Wil je zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de “onbeperkte snelheid” neem dan de A3 (en dan vanaf Würzburg de A7)
  • Ga je niet harder dan 120-130 neem dan de A61 (ik zou in dat geval wel het stuk A8 tussen Stuttgart en Ulm vermijden, want dat is sowieso al niet de meest ideale route en momenteel een halve bouwwerf)
Skiwi op 2 feb 2016 12:12

Dus vanaf de 61 neem je dan de 6 naar Nürnberg?

Plaats een reactie