Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik denk ook wat @Thomas denkt. Er is m.i. geen plek voor een 2e dalstation naast het SWdalstation. De wachtrijen komen dan ook op de pistes te staan.
Een korte verlenging van de piste achter het SWdalstation met daar het nieuwe dalstation, zo ver mogelijk weggebleven van het beschermde natuurgebied. De korte toeleidingspiste naar het SWdalstation wordt verbreed door de plek van de gerooide bomen af te graven en een wand neer te zetten; links aanhouden voor de nieuwe lift; rechts aanhouden voor de SWlift.

Ik denk dat ze met: iets voorbij het dalstation van sneeuwwitje, bedoelen dat hij tot helemaal in het dal komt ergens bij de N van sonneborN op het plaatje

daanjansema op 24 mrt 2016 15:05

Zou ook misschien kunnen, maar dan zou de piste ook recht(s) naar beneden doorgetrokken moeten worden. Ik weet niet of dat geografisch kan… .

Heb her en der al gelezen dat de lift er redelijk snel zal staan en deze al in augustus zou draaien voor de mountainbikers. De nieuwe 6-zitter lijkt me ook populairder aan het worden in de zomer, wat alleen maar goed is uiteraard. :)

… En ach, wat is mopperen…

HarryvdBerg op 23 mrt 2016 21:36

Het gaat er om dat de verhouding tussen capaciteit piste vs. lift in het hele gebied nu vrijwel maximaal is uitgenut. Er is nog een klein beetje extra uit te persen, maar het is gewoon af/klaar/op. En helemaal als je kijkt naar de verkeerssituatie. Het enige waar geen gebrek aan is, is slaapplaatsen. Daar is echt overcapaciteit. Tenminste als je kijkt naar de regio (ca. 25km rijden).

…of ben ik de enige die vind dat de capaciteit van wegen, pistes, liften en accommodaties niet optimaal op elkaar is afgestemd?

Mikannika op 23 mrt 2016 23:07

Waar zit hem dan nog de verbetering in; de infrastructuur van en rondom Winterberg aanpassen is een proces wat in tien jaar zal evolueren maar dit ook in relatie met de klimaatopwarming; moet Winterberg dan daarin investeren?
T.a.v. het Skikarussell; met de nieuwe Kappe lift lijkt het inderdaad klaar en af te zijn (de 11??) en wat een fantastisch resultaat! De verbeteringen lijken dan te liggen in het verbreden van de pistes; met name de 10, meer bos rooien tussen de 8 en de 9, de strook bomen bij de 3 en de 6 en bij de 22 Surenbergpiste alle bomen rooien. (Het geheim van waarom een 8zitter Surenberg is nog nooit boven water gekomen… .)
Mooie brede pistes om de drukte te verdelen.

… En ach, wat is mopperen…

HarryvdBerg op 23 mrt 2016 21:36

Het gaat er om dat de verhouding tussen capaciteit piste vs. lift in het hele gebied nu vrijwel maximaal is uitgenut. Er is nog een klein beetje extra uit te persen, maar het is gewoon af/klaar/op. En helemaal als je kijkt naar de verkeerssituatie. Het enige waar geen gebrek aan is, is slaapplaatsen. Daar is echt overcapaciteit. Tenminste als je kijkt naar de regio (ca. 25km rijden).

…of ben ik de enige die vind dat de capaciteit van wegen, pistes, liften en accommodaties niet optimaal op elkaar is afgestemd?

Mikannika op 23 mrt 2016 23:07

Waar zit hem dan nog de verbetering in; de infrastructuur van en rondom Winterberg aanpassen is een proces wat in tien jaar zal evolueren maar dit ook in relatie met de klimaatopwarming; moet Winterberg dan daarin investeren?
T.a.v. het Skikarussell; met de nieuwe Kappe lift lijkt het inderdaad klaar en af te zijn (de 11??) en wat een fantastisch resultaat! De verbeteringen lijken dan te liggen in het verbreden van de pistes; met name de 10, meer bos rooien tussen de 8 en de 9, de strook bomen bij de 3 en de 6 en bij de 22 Surenbergpiste alle bomen rooien. (Het geheim van waarom een 8zitter Surenberg is nog nooit boven water gekomen… .)
Mooie brede pistes om de drukte te verdelen.

Frank66 op 28 mrt 2016 13:00

Nogmaals: het warmt in Winterberg niet op in de winter. In De Bilt ook niet, in de Alpen ook niet . Voorspellingen richting de komende 20 jaar zijn niet te geven. Gegeven de cyclus is enige afkoeling het meest waarschijnlijk, maar wellicht verloopt het vlak of iets stijgend door meer broeikasgassen.

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Oooh, dit stelt me gerust. Wereld; loos alarm.

Nogmaals: het warmt in Winterberg niet op in de winter. In De Bilt ook niet, in de Alpen ook niet . Voorspellingen richting de komende 20 jaar zijn niet te geven. Gegeven de cyclus is enige afkoeling het meest waarschijnlijk, maar wellicht verloopt het vlak of iets stijgend door meer broeikasgassen.

null

Harry(Winterberg) op 29 mrt 2016 00:23

@Harry(Winterberg)
Het is maar net wat je wil geloven. De afgelopen 20 jaar valt het wellicht mee met de opwarming/vlakt deze af. Op langere termijn is er echter wel sprake van opwarming, lees bv:
http://www.wetter-sauerland.de/wetterwissen/klima-klimawande…
en wereldwijd vanaf 1900:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/stijgi…
het is dus maar net wat je als referentiepunt neemt.

Tuurlijk is er op langere termijn sprake van opwarming. En dat is niet alleen door de mens hoor, hoezeer men ons dit ook wilt doen geloven. Een opwarming van 2 graden gemiddeld hoeft echter niet te betekenen dat de winters warmer worden. Op sommige plaatsen is deze winter de temperatuur zelfs met +6 graden gemiddeld afgeweken. Dit komt zelfs in geen enkel doemscenario voor en kijk, de meeste skigebieden hebben er toch weer een licht positieve balans uitgeperst… Skiën zal zeker nog minstens 50 jaar rendabel blijven, ook in het Sauerland. Ik ben geen ondernemer, maar ik vermoed dat de meeste liften tussen de 5 en 10 jaar terugverdiend zijn?

Nogmaals: het warmt in Winterberg niet op in de winter. In De Bilt ook niet, in de Alpen ook niet . Voorspellingen richting de komende 20 jaar zijn niet te geven. Gegeven de cyclus is enige afkoeling het meest waarschijnlijk, maar wellicht verloopt het vlak of iets stijgend door meer broeikasgassen.

null

Harry(Winterberg) op 29 mrt 2016 00:23

@Harry(Winterberg)
Het is maar net wat je wil geloven. De afgelopen 20 jaar valt het wellicht mee met de opwarming/vlakt deze af. Op langere termijn is er echter wel sprake van opwarming, lees bv:
http://www.wetter-sauerland.de/wetterwissen/klima-klimawande…
en wereldwijd vanaf 1900:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/stijgi…
het is dus maar net wat je als referentiepunt neemt.

77steve op 29 mrt 2016 10:42

Ik neem als referentiepunt het Sauerland. In 1988 was er in de winters een sprong van een graad omhoog, sindsdien werd het met name vanaf 2000 weer wat koeler. Jaren met (heftige) El Nino, zoals deze, willen wel eens voor uitschieters zorgen, ook op wereldschaal. Ook ik maak me geen zorgen voor de komende decennia.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg)

Nogmaals: het warmt in Winterberg niet op in de winter. In De Bilt ook niet, in de Alpen ook niet . Voorspellingen richting de komende 20 jaar zijn niet te geven.

Ik neem als referentiepunt het Sauerland. In 1988 was er in de winters een sprong van een graad omhoog, sindsdien werd het met name vanaf 2000 weer wat koeler. Jaren met (heftige) El Nino, zoals deze, willen wel eens voor uitschieters zorgen, ook op wereldschaal. Ook ik maak me geen zorgen voor de komende decennia.

Harry(Winterberg) op 29 mrt 2016 16:27

je quotes lijken elkaar flink tegen te spreken. Zowel qua plek (Sauerland, de Bilt, Alpen?) als qua tijd (voorspellingen zijn niet te geven, maar voor de komende decennia maak jij je geen zorgen - dat lijkt me dan toch een voorspelling, al is het maar van je eigen gemoedsrust :)).

Om de verwarring compleet te maken, bedoelde ik met “referentiepunt” niet een punt op de kaart, maar een termijn. Jij zette die op 20 jaar en dan lijkt er inderdaad geen sprake van significante opwarming. Al beweer jij dan weer dat er wel sprake is van afkoeling sinds 2000 - dat haal ik toch ook weer niet uit de cijfers. Het lijkt mij meer te stabiliseren. Op de lange termijn (en dan heb ik het over >100 jaar) is de aarde aan het opwarmen. Of dat een natuurlijke schommeling is of door de mens komt - daar kun je eindeloos over discussiëren. En of dat altijd weer door blijft gaan, dan wel dat de aarde ook weer eens gaat afkoelen idem.

Alle klimatologen, de VN, de cijfers, de gletschers… allemaal nietsnutten blijkbaar. Gelukkig zitten op dit forum de experts, de mensch is het minste probleem… .

Maar volgens mij gaan we nu wel een beetje off topic.

Maar volgens mij gaan we nu wel een beetje off topic.

PimdelaPada op 29 mrt 2016 19:02

Volgend jaar komt de 4-zitter bij de Kappe en wordt de kinderweide bij Der Brabander flink uitgebreid (en van skimatten voorzien).

De komst van de 2 Snowfactory’s bij Möppi komend seizoen zijn volgens een liftmedewerker van lift 8 nog niet zeker, hoewel de bureaucratische aanvragen al wel de deur uit zijn.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Alle klimatologen, de VN, de cijfers, de gletschers… allemaal nietsnutten blijkbaar. Gelukkig zitten op dit forum de experts, de mensch is het minste probleem… .

Frank66 op 29 mrt 2016 18:12

Nog 1x dan: geen trend in 65 jaar metingen wintertemperaturen op de Kahler Asten

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De Kahler Asten is 1 meetstation… op basis van 1 meetreeks kun je geen conclusie trekken, eerste regel bij wetenschappelijk onderzoek.

❄️

De Kahler Asten is 1 meetstation… op basis van 1 meetreeks kun je geen conclusie trekken, eerste regel bij wetenschappelijk onderzoek.

David23 op 29 mrt 2016 21:19

Onjuist! Indien gebruik gemaakt van geijkte apparatuur is er prima wat over te zeggen voor de plek waar het weerstation gepositioneerd staat, niet over het gehele Sauerland an sich.
Het gaat daarbij om het aantal metingen (met 65 meer dan genoeg als we het over de afgelopen eeuw hebben) en niet om het aantal weerstations.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Het geheim van waarom een 8zitter Surenberg is nog nooit boven water gekomen…

Frank66 op 28 mrt 2016 13:00

Zou het kunnen zijn dat men op de noordhelling van de Surenberg, en eventueel op de ernaast gelegen berg, kansen ziet om het skigebied uit te breiden? Want dan is de 8-zitter een belangrijke verbinding. Ik heb het in dit kaartje geel gemarkeerd waar de hellingen goed georiënteerd zijn. Roze gestreept zijn Naturschutzgebiete.

null

Stel je voor ±40km aaneengesloten piste in het Sauerland. :) Qua huidige bezoekersaantallen eigenlijk helemaal geen utopie meer.

Het geheim van waarom een 8zitter Surenberg is nog nooit boven water gekomen…

Frank66 op 28 mrt 2016 13:00

Zou het kunnen zijn dat men op de noordhelling van de Surenberg, en eventueel op de ernaast gelegen berg, kansen ziet om het skigebied uit te breiden? Want dan is de 8-zitter een belangrijke verbinding. Ik heb het in dit kaartje geel gemarkeerd waar de hellingen goed georiënteerd zijn. Roze gestreept zijn Naturschutzgebiete.

null

Arjen2 op 29 mrt 2016 23:04

Kansen zijn er overal, ook aan de westzijde en noordwestzijde van de Bremberg. Ik geloof echter niet dat dit op overzienbare termijn er van komt. Dan zal een verbinding naar Neuastenberg eerder een feit worden, hoewel ook daar de nodige haken (verouderd liftsysteem in Neuastenberg) en ogen (natuurgebied) aan zitten

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op nog eens terug te komen op het laatste kaartje. Jammer dat er daar een natuurgebied zit, anders zou je aanbinding kunnen voorzien direct van de L740. Dan zou je dagjes toeristen die kant uit kunnen sturen.

Vanuit de Sürenberg uitbouwen zou erg mooi zijn. Landalssleeplift evt vervangen en gas erop. Maar dat zal nog wel jaren duren, mocht het al een plan zijn.

Vanuit de Sürenberg uitbouwen zou erg mooi zijn. Landalssleeplift evt vervangen en gas erop. Maar dat zal nog wel jaren duren, mocht het al een plan zijn.

Mike123 op 1 apr 2016 00:47

ik denk het niet. De landalsleeplift is nog behoorlijk nieuw en bovendien ligt de golfbaan er onder. De afdaling zal dan overigens erg vlak zijn ook. Niet echt een aanwinst…

Grußen aus dem Sauerland

Stel je voor ±40km aaneengesloten piste in het Sauerland. :) Qua huidige bezoekersaantallen eigenlijk helemaal geen utopie meer.

Joy85 op 30 mrt 2016 09:20

als je de afgelopen weken kijkt was het eignlijk nooit druk. Er zijn piekmomenten, maar zeker de helft van het seizoen is het rustig. De vraag is hoe groot de behoefte om uit te breiden werkelijk is…

Grußen aus dem Sauerland

Nou, de vraag is inderdaad wanneer genoeg ‘genoeg’ is voor zo’n heuvelgebied. Laat Willingen een direkte concurrent worden qua pistes en infrastructuur en verlekker je aan deze mogelijkheden 2-3 uur rijden van je huis.

Volgens het Alpinforum komt er aktie in de Kohlerhagen lift en de nieuwe stoeltjestlift (!) Sonnenhang… .

Volgens het Alpinforum komt er aktie in de Kohlerhagen lift en de nieuwe stoeltjestlift (!) Sonnenhang… .

Frank66 op 2 apr 2016 18:09

Als Willingen dan ook nog een stoeltjeslift maakt van de Sauerland Stern over de Wilddieb tot op de Ettelsberg, dan heb je echt een behoorlijk aplne gebied met bijna 2 km lange pistes. Krankzinnig hoe het daar nu is aangelegd; kiftende eigenaren en ondernemers zonder visie. Jammer, maar ik zie daar in de toekomst nog wel wat ontstaan. Als Winterberg mee wil met die lengtes, dan valt er bij de Kappe nog wel wat te winnen richting Daubermühle (B480 ri. Züschen) of NW-zijde Bremberg, zitten ook 200hm in.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Volgens het Alpinforum komt er aktie in de Kohlerhagen lift en de nieuwe stoeltjestlift (!) Sonnenhang… .

Frank66 op 2 apr 2016 18:09

Dat was jammer genoeg een 1 april grap. :)

Ahh, dat van de kohlerhagen ook?

Ahh, dat van de kohlerhagen ook?

daanjansema op 4 apr 2016 08:01

idd, voorlopig is er voor Willingen dit jaar niks bekend. En zoals het er nu voorstaat zal er volgend jaar hopelijk wat schot in de zaak komen. :)

In Willingen heeft de gevestigde orde de touwtjes stevig in handen en veel dingen die niet direct in het straatje van deze selecte groep passen komen er niet doorheen. Er wordt al heel veel geld verdiend met oa. het party toerisme. Dat heb je in Winterberg niet. Daar moeten ze het veel meer hebben van de gewone toerist. Dat houdt in dat er veel activiteiten moeten zijn.

Grußen aus dem Sauerland

Plaats een reactie