Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Die is met de nordhang er toch al? Er liggen plannen voor een verbinding naar neuastenberg langs de kahler asten…

Grußen aus dem Sauerland

Bedankt voor je reactie, maar bedoel inderdaad een verbinding met neuastenberg via de nordhang.

Die gaat niet via de nordhang, maar oostelijk langs de Kahler Asten…

Grußen aus dem Sauerland

Dat klinkt erg interessant! via een gondel of?

Geen idee… Het is nog een plan… Hoe concreet het is, weet ik niet… De wens om de Skiliftkarussel aan Neuastenberg aan te sluiten is al heel oud… …

Grußen aus dem Sauerland

De wens voor die verbinding is inderdaad al heel oud. Er zijn alleen wel 2 grote knelpunten waar ze nog mee zitten. Allereerst moeten ze dan dwars door een groot natuurgebied, dit zal op zeer veel weerstand van de groenen stuiten. Het andere probleem is dat ze dan 2 hellingen vol op het zuiden krijgen, wat lastig is voor de besneeuwing.

Dan zijn er ook nog 2 minder grote problemen waar ze mee zitten. Het eerste zal de verwachte zeer grote drukte worden op de verbinding tussen Winterberg en Neuastenberg, dus overvolle pistes, waaronder op zuidhellingen. Het andere probleem is het verouderde liftenstelsel in Neuastenberg, welke dan tegelijk met het maken van de verbinding volledig vernieuwd moet worden, wat het al met al een zeer grote inverstering maakt. Een stuk of 6 nieuwe liften in Neuastenberg + 4 nieuwe liften voor de verbinding…

Born to Ride

Dat met die zuidhelling kan worden opgelost door bij weinig sneeuw de lift als verbindingslift te laten fungeren (in twee richtingen dus). Volgens mij was het probleem met de natuurgebieden oplosbaar of wellicht ook zelfs al opgelost. Ik had begrepen dat het vooral het versterken van de financiën (vooral Neuastenberg) was dat e.e.a. nu nog tegen houdt. Een hele goede winter zou alles een stuk dichterbij brengen. Ik denk trouwens dat het v.w.b. de drukte niet echt een probleem zal zijn. Het kan sowieso druk zijn en daar gaat men ook mee om. Het vernieuwen van Neuastenberg kan ook in fases. Dat mag best een paar jaar duren. Ik zie dat ook niet werkelijk als een probleem… Imho is het dus voornamelijk een geldkwestie…

Grußen aus dem Sauerland

Misschien dat ik er te weinig verstand van en nog niet goed ingelicht ben maar waarom word er geen verbinding gemaakt via de bremberg 11 naar de nordhang en dan door naar de sahnehang aangezien dat maar korte stukken zijn die overbrugt moeten worden maar waardoor je wel een x aantal kilometer piste erbij hebt.

Misschien dat ik er te weinig verstand van en nog niet goed ingelicht ben maar waarom word er geen verbinding gemaakt via de bremberg 11 naar de nordhang en dan door naar de sahnehang aangezien dat maar korte stukken zijn die overbrugt moeten worden maar waardoor je wel een x aantal kilometer piste erbij hebt.

josmulder op 21 sep 2016 17:53

Omdat het daar dan zeer moeilijk word om fatsoenlijk een piste over de weg te bouwen. De weg ligt daar op het laagste punt, en dan zou je daar dus 2 kanten op een lift moeten laten beginnen om weer omhoog te kunnen.

Born to Ride

Maar is bijvoorbeeld een tunnel onder de piste door of een piste over de weg heen geen goedkoper alternatief dan via de kappe?

Het punt is dat als je de weg door een tunnel legt, waarvan ik me afvraag of er überhaupt genoeg ruimte voor is, je bovenop de tunnel 2 fundaties voor stoeltjesliften moet maken. Als je een viaduct over de weg maakt moet hij enorm lang en breed worden omdat daar een groot ‘vlak’ stuk is waar amper snelheid genoeg gemaakt kan worden je moet dan minimaal 6 meter boven de weg zitten. (4.5m doorrijhoogte +1m fundatie +0.5m grond en dan nog een laag sneeuw erbij) ik denk dat je aan beide zijden van de weg minimaal 50 a 100m opzei moet wil je op dezelfde hoogte zitten… Al met al een heel erg duur project, waarvan je voor hetzelfde geld een aantal liften vanaf de kappe kan zetten, over mooiere hellingen, door mooiere omgeving.

Born to Ride

Daar heb je helemaal gelijk in, nog niet echt over nagedacht. Hopen dat het oot zover gaat komen.

Met 1-2 goede winters is er al veel mogelijk. In het kerngebied lijkt me nu zowieso alles rond te zijn. :)

@Joy85 ik zou in het kerngebied nu na de Kappe graag de st georg schanze nog wel van een nieuwe lift voorzien willen worden, in combinatie met een goede aansluiting vanaf de Quickjet. Dat is namelijk nog allemaal oude bende en slecht aangesloten. Het zou het een stuk makkelijker maken om vanaf de Quickjet richting Rauer busch en de Brabander te gaan. Voor de rest is alles wel aardig rond ja.

Born to Ride

Volledig mee eens Matthias. Vind dat stiekem ook een van de leukere afdalingen in het gebied. Kort, maar lekker pittig. Langs de andere kant heb ik daar nog nooit staan aanschuiven en de lift is gewoon pure nostalgie! :)

Verwachten we ook nog een nieuwe pistekaart met de nieuwe veranderingen? Of blijft men dan bezig gezien de komende veranderingen?

Weet iemand al of Frans nog in het Sauerland is?

Weet iemand al of Frans nog in het Sauerland is?

Jos12345 op 25 sep 2016 08:48

Hier een kleine uitleg: https://www.wintersport.nl/forum/topic/244034

Wat zijn ze daar aan het uitspoken in Willingen. Dit is toch al meer dan alleen maar voorbereidende werken?

De persoon in kwestie vermoed dat de lift er toch nog dit seizoen moet gaan staan. Dat zal wel een onverwachte verassing zijn. De ingrepen zijn in ieder geval enorm en de verbinding Kohlenhagen en Sonnenhang bestaat nu al niet meer. Een seizoen zonder deze verbinding zou veel klanten kosten.
Ben alleen benieuwd of de voetbalclub al kan verplaatsen, of spelen deze sowieso niet in het winterseizoen?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Technisch gezien is het zeker mogelijk. Ik neem als voorbeeld de 6SB Ebenwald in Mayrhofen (Ahorn), waar men pas is begonnen in Oktober. Die lift was klaar tegen Kerstmis en dat op veel moeilijker terrein. Het zou wel de verrassing van het jaar zijn en de concurrentie met Winterberg heel hard doen toenemen!

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/403abbddc87449c77d78caba…

Dit jaar aanleg van een nieuwe tunnel, volgend jaar komt de nieuwe stoeltjeslift.

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/e2c6757ddaabc9e89a687c1d…

https://cdn.wintersport.nl/forum/16/59a11547254a7a4bf99a10e3…

Terras bij de Wilddieb is wordt uitgebreid

Ik was vandaag even op de Kappe… De stoeltjes hangen aan de nieuwe lift. Volgende week keuring TUV… Dat zou eigenlijk al in september hebben moeten plaatsvinden, maar er was wat vertraging…

null

null

null

Grußen aus dem Sauerland

Ziet er goed uit. Laat die winter maar komen

Update vanuit willingen;

Werkzaamheden aan de kohlerhagen vorderen gestaag wordt toch wel een flinke tunnel. Alles in voorbereiding op de stoeltjeslift voor seizoen 2017/2018

null

@GvPuy wat zijn ze precies van plan in willingen?

Op dit moment wordt er een tunnel van circa 75 meter aangelegd.

Voorheen liep de piste over de weg, straks dus niet meer. piste wordt onderaan verlegd/verbreed.

Volgend jaar wordt er een stoeltjeslift gebouwd

Dat klinkt, ben zelf nog nooit in willingen geweest maar volg de ontwikkelingen wel een beetje, alleen staan de twee hellingen wel in verbinding met elkaar? Want op de piste kaart lijkt het alsof het twee verschillende pistes zijn.

Dus de piste gaat onder de straat door, begrijp ik… ?

Plaats een reactie