Les 3 Vallees vandaag (winter 2015-2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Morgen die richting uit. Sneeuw lijkt er genoeg. Hopelijk niet teveel wind dan kunnen we altijd de hoogte opzoeken. Ik heb inmiddels 5 verschillende weersvoorspellingen gezien. Van flink in de plus naar onder nul temperaturen voor de komende dagen. Een week doorschakelen met de europese buienradar geeft wel een indicatie. Daarbij lijkt de zuidwestelijke aanvoer te veranderen in een meer noordwestelijke aanvoer, terwijl vanaf dinsdag ook de regen/sneeuwactiviteit wel lijkt af te nemen.
Het weer blijft spannend en we zullen het moeten nemen zoals het komt. Gezien de huidige verwachtingen kan het alleen maar meevallen, lijkt me zo.

Hen48

Veel ski en poeder plezier daar!! Hou ons op de hoogte…

@Skifan zijn dat allemaal auto’s van mensen die dus een ongeluk oid hebben gehad?

Work less || Board more

@Cassiej
De dieplader reed in opdracht van de ANWB. De auto’s waren allemaal redelijk nieuw en leken me schadevrij. Ik vermoed daarom dat het om auto’s gaat waarvan de bestuurder niet meer naar huis kon rijden.
Sinds 13.00 sneeuwt het (gelukkig) weer.

bon ski

6 uur vertrokken in Hulst en na een uiterst vlotte reis van 1015 km. om 16.30 uur in Les Menuires aangekomen. Tussen Albertville en Moitiers hevige regen bij een temperatuur van circa 10 graden. De moed zonk me een beetje in de schoenen. Aan de voet van de beklimming nog steeds 7 graden. In de loop van de klim begon de temperatuur te dalen en bij Saint Martin de Belleville begon het bij 0 graden warempel te sneeuwen en dat bleef zo tot LM. Zelf nog geen gelegenheid gehad maar wel informatie dat de pistes er redelijk bij liggen. Ik zie zelf op dit moment geen pistebullys op hoogte.
Kennelijk zijn de omstandigheden (nog) niet van dien aard dat de pistes op een verantwoorde manier geprepareerd kunnen worden. Ben benieuwd hoe mijn eerste dag morgen gaat verlopen. Ik zie op de europese buienradar weer wel de nodige wolken aankomen. Ik denk dat het pas tegen woensdag wat rustiger wordt, al kun je momenteel geen peil trekken op het weer.

Hen48

Deze maar weer even in de gaten houden. Vandaag Piemonte gecancelled en ik denk dat we naar St. Martin de Belleville gaan 30 januari… :D

Gistermiddag is er zo’n 10 centimeter verse “zware” sneeuw gevallen. Het eerste gedeelte van de nacht was een heldere sterrenhemel, daarna is de lucht weer gaan betrekken met als gevolg lichte neerslag in de vorm van sneeuwregen in de ochtend. In de middag vooral miezelregen.
De sneeuw op de lagere pistes is zacht en zwanger van het water, boven de 2300 meter wordt het snel beter alleen was het zicht daar vandaag erg beperkt.

De Croisette in Les Menuires

null

Geen andere foto’s vandaag.

bon ski

Piste rechts boven op de foto van skifan, in feite de afdaling naar het centrum van LM die ook veel door beginners wordt gebruikt, ligt er nogal ijzig bij. Vandaag de Mont de la Chambre, diverse pistes aan de zijde van La Masse en de Becca gedaan. Liggen allemaal wat hoger en waren, ondanks het niet ideale weer, redelijk te doen en een dito start voor mijn weekje in de Tr.V. Met name gezien de voorgaande weken en de regen van donderdag en vrijdag viel deze dag me niet tegen. Heb inmiddels ook weer wat Russisch geleerd. Er zitten er heel wat in mijn appartementengebouw. Ze komen wat nors over maar als je ze in het Engels aanspreekt zijn ze best bereid hun masker af te doen en kun je er een best gesprek mee hebben. Vooral de skikelder en de wat langere liftrajecten lenen zich daar aardig voor. Dat vindt ik nu een leuke bijkomstigheid bij het skien. Op naar morgen. Hopelijk lenen de omstandigheden zich dan wel voor bezoek aan Val Thorens.

Hen48

@hulst dankje voor het live verslag. Wij gaan binnenkort ook in de buurt en wij komen ook uit Hulst :)

@hulst
Denieuwe Bettex lift al geprobeerd?

bon ski

Snowboard4life. Leuk. Het kan alleen maar beter worden, te beginnenmet de temperatuur die naar beneden moet. In Trois Vallees kun je zo hoog dat de temperaturen geen probleem vormen. Vandaag werd echter ontraden om het eigen dal te verlaten vanwege de harde wind en de mogelijkheid dat er liften stilgelegd zouden worden. Zo heb ik maar besloten niet naar Val Thorens te gaan omdat daar kennelijk sprake was van te harde wind. Voor de rest van de week wordt geregeld sneeuw voorspeld. Ik hoop deze week toch nog in Courchevel, Meribel en Val Thorens te geraken. Je koop immers niet voor niks een pas voor de hele Trois Vallees. Voor jullie succes gewenst.
.

Hen48

@skifan. Stond vanmorgen op de planning. Probleem was dat ik nog geen skipas had. Ik kon dus vanuit Preyrand niet naar beneden maar moest noodgedwongen de personenlift nemen om bij Croisette eerst een skipas op de halen. Morgen ga ik hem zeker proberen.

Hen48

Gisterenavond geboekt voor 30 januari in St. Martin de Belleville. Piemonte stond gepland maar die hebben we afgezegd…

Heb er zin in!! :D

Gisterenavond geboekt voor 30 januari in St. Martin de Belleville. Piemonte stond gepland maar die hebben we afgezegd…

Heb er zin in!! :D

Harm op 11 jan 2016 11:10

@Harm
Ik zit 30 jan - 6 feb in Mottaret. Als condities het toelaten willen we wat gaan freeriden aan die kant (routes vanaf Roc de Fer, o.a.)

Keer meeten?

Leuk idee. We houden wel even contact… :)

@skifan. Deze ochtend vanuit Preyerand de piste naar Le Bettex genomen. Die piste was een kleine ramp. Maar dat lag in grote mate aan de omstandigheden. Een nacht met regen en natte sneeuw had daar geen goed aan gedaan. Overigens is er een andere handicap vanuit het gedeelte van Preyerand waar ik verblijf en dat is het feit dat de piste tot aan de tunnel vrijwel geen afschot heeft. Voor een snowboarder lijkt het me helemaal niet te doen. Met de lift als zodanig is niets mis en de plaats waar hij uitkomt is ideaal. Na de regen van vannacht sneeuwt het nu al vrijwel de hele ochtend. Mede door de wind is er vrijwel niets open. Heb nog wel La masse 1 kunnen doen en in de omgeving van Croisette wat rondgescharreld. Voor dele middag en morgen zijn de vooruitzichten slecht door de vele Wind,

Hen48

@hulst ik heb het idee dat we vlak bij elkaar zitten kwa verblijf en we zullen elkaar vandaag zeker gepaseerd hebben denk ik ;)
Het was eventjes heerlijk toen de zon doorkwam al was het maar van korte duur !!!

Freerider. Ik zag het al eerder aan de foto van La Masse die je hebt geplaatst. Ik had hetzelfde beeld vanuit mijn appartement (Les Clarines). Overigens ben ik geen freerider maar een skier op leeftijd met beperkingen die wel compleet bezeten is van alles wat met wintersport te maken heeft.Nog veel plezier gewenst. We zijn dele middag nog niet van sneeuwval verlost maar we proberen het nog even.

Hen48

@Hulst Ik kon me herinneren dat er iemand op het forum dezelfde week in hetzelfde residance zat als ik maar dat was jij dus :)
Wel leuk om te zien dat er mensen vanuit het forum in een keer zo gezellig dichtbij zitten!
Overigens geeft mijn forum naam wat verwarring zie ik ;)
Ik voel me zo vrij als een vogel als ik op de piste (in de zon :P) aan het boarden ben vandaar de naam freerider had niets te maken met off piste gaan :)
Ben meer een toerboarder die graag alle kanten op gaat

@Hulst, ik vertrek zaterdag naar Les Menuires, samen met 6 ski buddy’s. We hebben een Chalet-App van 3 slaapkamers gehuurd in Les Clarines en gaan daar met 5 personen logeren. De andere buddy’s logeren op een andere locatie . Als ik het goed begrijp zit jij nu ook in deze residentie. Hoe valt je verblijf mee en zijn het ruime Chalet-app ?
Hopelijk is er nog een pak sneeuw en geen regen bijgevallen vannacht en wordt het weer beter.Zo kan je eindelijk genieten van je vakantie Ik ga alvast voor je duimen en bedankt voor de prima live verslagen.

Peter Hertegonne

Gisteren in de ochtend daalde de temperatuur iets en ging de regen over in natte sneeuwval, tussendoor wat korte opklaringen waarin het zicht goed was.
Vanochtend een stuk kouder, de sneeuwgrens gaat naar 500 meter en het waait nog steeds hard.
De verwachting is dat alleen de lage liften open gaan. De verbinding met Val Tho via de Montaulever lift is open en misschien de verbinding via de Bettex met Mottaret. De St Martin Express gaat open maar ivm de wind blijft de Grangeslift weer dicht.

bon ski

@skifan, jouw live-verslagen vind ik natuurlijk ook super. Thanks !!!

Peter Hertegonne

Peter007. Clarines is een super accomodatie. Wij zitten hier voor de 7e mail . Vanuit de skikelder zo de piste op en na een korte afdeling via een lift naar het centrum Croisette. Voor de minderne skiers/boarders kun je na het pad vanuit de skikelder links met een personenlift naar het centrum.
Afgelopen nacht heeft het constant gesneeuwd en momenter hebben we te maken met veel wind waardoor veel liften ook die richting andere dalen (Val Thorens/Meribel/Courchevel) gesloten zijn. Voor de rest van de week lijkt het wat beter te worden. Voor jullie ziet het er veel beter uit. Temperatuur is inmiddels behoorlijk omlaag en regen is niet meer aan de orde. Voor zover jullie het gebied niet kernen…dat is eindeloos.

Hen48

@Hulst . Hartelijk dank voor je vlug antwoord en duidelijke uitleg. Ik ben vorig jaar de 1ste maal naar Val Thorens geweest. Mijn vriend gaat nu voor de 5de maal en er gaat ook een Hollandse dame mee die daar al kleine 20 jaar gaat. Dus heb ik buiten mijn eigen kennis , genoeg gidsen mee. Hopelijk kan de " ski schade" ophalen in de rest van de week. Ik wens je nog een fijne vakantie. Thanks maat.

Peter Hertegonne

Skifan, hoe zit het met eventueel afsluiten van de bergweg vanuit mortiers naar les menuires/val thorens?
Dit in verband met met sneeuwval of lawinegevaar.
Komt dit vaak voor of hoeven we ons hier geen zorgen om te maken, er valt toch wel veel sneeuw op een slechte ondergrond.
Ben benieuwd naar je antwoord!

Alweer een jour blanc, de sneeuwgrens is gedaald en ligt onder Les Menuires. Vooral in de ochtend harde wind waardoor veel liften dicht bleven of dicht gingen. Alle verbindingen, ook met Val Thorens waren dicht en bleven dicht toen de wind ging liggen.
Op de drukke pistes wordt de nieuwe sneeuw nog van de oude laag afgerutscht waardoor soms toch weer ijzige stukken naar boven komen.

Ook de Becca ging dicht, een mooie gelegenheid om het dak sneeuwvrij te maken:

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@skifan. Knap dat je met vrijwwl een hele dag sneeuw zulke prachtige en heldere foto’s hebt gemaakt. Op die van de Roc had ik zelf kunnen staan. Het wordt nu weleens tijd dat we de andere dalen in kunnen. De sneeuw vergoedde veel al heb je gelijk dat bepaalde plekken zich beter leenden om te schaatsen.

Hen48

Hallo,

Was de Montaulever lift de hele dag open? Zodat je toch nog met de sleeplift terug kan naar Val Thorens?
Wij gaan richting Val Thorens binnen een week, als het zo een slecht weer is willen we toch graag naar Les Menuires skien, natuurlijk ook liefst terug geraken. Zetten ze hier ook extra skibussen in zoals ze bv in La Plagne enz doen bij slecht weer? Is altijd een plezier hier nieuwe berichten te lezen.

@SuperVictorje
De weg van Moutiers naar Les Menuires vv gaat zelden dicht ivm sneeuwval, wel wordt de weg soms in de ochtend (van 04.00 tot 05.00) afgesloten omdat er bij La Flêchère lawines worden veroorzaakt. Om dezelfde reden wordt het gedeelte van Les Menuires naar Val Thorens vv tussen 06.00 en 07.00 regelmatig afgesloten. @Hulst
Voor de kerstvakantie hebben we alleen maar mooi weer gehad, dus om het gemiddelde een beetje bij te stellen moest deze slechte periode wel komen. Ongewoon zijn echter de uitzonderlijk hoge temperaturen. Ook wij zouden wel weer eens naar de andere kant willen (waar het gras tot nu toe altijd groener was!!).

bon ski

Wij zitten in la hameau de sapiniere en hebben uitzicht op de doron lift.

Vanmiddag tijdens onze lunch in het huisje heeft die lift minimaal en half uur stil gehangen. Blij dat ik er niet in zat. Viel me trouwens wel tegen dat er in de app van het resort geen melding over was. Zou het als passagier wel fijn vinden om te weten waarom je stil hangt. … op een gegeven moment stond er wel een rood kruis bij maar verder geen melding.

Plaats een reactie