Les 3 Vallees vandaag (winter 2015-2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Ik vertrek 16 januari naar valtho, houd me aanbevolen om dan wat updates te schrijven. Ga er van uit dat het dan beter is dan nu! Wat een ellende dit weer.

Wellicht dat wat foto’s een goede toevoeging zijn voor het beeld van valtho op dit moment.

When life gives you lemons, it's probably too hot too ski there

Gok dat Skifan voor 16jan al weer terug is in L3V ;)

Ik ga ook de 16e :)

PowPow!

null

Deze foto is genomen halverwege de piste " pluviometre"

Eat, sleep, ride, repeat

Om even bij stil te staan nu er zo weinig sneeuw ligt dat buiten de piste skiën ten zeerste ontraden wordt en de pistes hard en soms ijzig zijn. 2 Ernstige ongevallen waarvan één met dodelijke afloop:
http://france3-regions.francetvinfo.fr/alpes/savoie/un-skieu…

bon ski

Als ik op de webcams kijk valt het me op dat er nog zo weinig gebruik wordt gemaakt van de liften die in Les Menuires bij Croisette in bedrijf zijn en dat ook de afdaling naar Croisette vrijwel niet wordt gebruikt. Is de kwaliteit van de toch essentiële piste naar het centrum van LM momenteel zo matig?
Met de weersvooruitzichten van komende week ziet dat er dan niet goed uit. Ook voor de sneeuwkanonnen zijn de temperaturen immers te hoog.

Hen48

Men doet het nogal kalm aan met de matige sneeuwkwaliteit die er is. Het is kortom sowieso erg rustig op de hellingen.
De pistes boven Les Menuires hebben wat last van stenen, terwijl het onder een tricky combinatie van pap en ijzige ondergrond is. Niemand die daar fan van is.
Tip: Ga een dagje naar La Masse. De dalafdaling is gesloten, en daarom is er bijna niemand boven geweest. Daar tref je nog een paar dagen goede condities. Verder is Valtho in verhouding nog het minst ‘versteend’. Wel ijzig, maar je hoeft niet verplicht te slalommen (behalve tussen alle mensen).

Onze ervaringen van vandaag heel kort:

  • Veel dicht, wat open is is vaak wel goed
  • Prima condities op de saulire en bij roc du tougne (de zwarte was super en bijna niemand hier)
    -Ook de pistes van de saulire naar mottaret waren boven verwachtingen, flink kunnen knallen.
  • Pistes bij les menuires heel slecht, we gaan morgen naar La Masse, al meermaals gehoord dat het daar heel goed is.

Val thorens en orelle nog niet geprobeerd, beetje huiverig voor de drukte.

Laat die updates en fotos maar komen mensen. Ik vertrek vrijdag. Hopen op sneeuw, al zou ik al blij zijn moest de temperatuur dalen !

Ik zit in Valtho op dit moment, en de meeste liften zijn open, helaas niet alle pistes. En paar van de open pistes waren gister erg slecht (heel veel stenen):

  • Col
  • tete ronde
  • boismint (niet zelf gedaan, maar gehoord van andere Nederlanders)
    Deze kunnen wel wat sneeuw gebruiken.

Orelle is prima, geen stenen maar het wordt wel snel heel glad.

Zo weinig leven hier, niemand daar aanwezig in trois vallees? Heeft iemand een idee waarom Mont Vallon al meer dan een week dicht is?

Zo weinig leven hier, niemand daar aanwezig in trois vallees? Heeft iemand een idee waarom Mont Vallon al meer dan een week dicht is?

nicovi op 29 dec 2015 09:41

Ik ben niet ter plaatse maar aangezien Mont Vallon altijd als eerste last heeft van stenen op de pistes zal dit wel de reden zijn denk ik zo.

De Mont Vallon ziet er van afstand al slecht uit. De rechterafdaling is op het zuiden gelegen en op het steilstuk vrijwel kaal. De combe zal wel een stenenparadijs zijn, net zoals de afdalingen vanaf Val Tho/Les Menuires.
Courchevel, en met name het gebied rond 1650/Moriond is een groot ijspaleis. De enkele goede afdalingen zijn ontzettend druk en hard achteruit gegaan.
Val Thorens is nog wel te doen, maar doordat er maar weinig open is, is het overal erg druk en moet je naast ijsplaten en stenen goed opletten op je medepistegebruikers.
In kunstsneeuw lijkt weinig energie te worden gestoken, maar de temperaturen zijn ook suboptimaal. Het is nog steeds te warm.

http://www.valthorens.com/nl/live/livecams–webcams/webcam-c…

Hier kun je als je een beetje naar rechts schuift met de camera perfect zien hoe matig het nu nog is, je ziet Les Menuires dat totaal geen sneeuw meer heeft en dat tot Val Thorens zelf eigenlijk op de piste na ook niets ligt alleen erboven en in valtho zelf ligt nog sneeuw.
Gelukkig dat sneeuwval op komst is om de boel een stuk witter en beter te gaan maken :)

Een kleine correctie op het bericht van @Freerider, als ik naar de webcam van Les Menuires kijkt zien de pistes naar het station er nog goed uit. Buiten de pistes ligt (net als in Valtho) niets meer op de zuidhellingen.
Webcam afdaling naar Les Menuires: http://pv.viewsurf.com/?id=215

bon ski

@skifan klopt helemaal! Dat had ik ook al gezien maar was beetje kort door de bocht maar hey wat maakt het uit als er straks gaat vallen wat er verwacht wordt zijn wij beiden dit weer compleet vergeten :P

@Skifan ik ga even je topic misbruiken; onderstaande beelden kreeg ik vanmiddag door vanuit Les Menuires, onderaan Le masse… zakken met sneeuw per helicopter naar boven brengen… ik heb al veel gezien, maar dit slaat echt alles!

https://youtu.be/Qr7uQU-ORpo

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hah daarom is die skipas niet eens zo duur. Wat een materieel wordt er ingezet.

Totaal off-topic misschien maar dit is toch wel waanzin hoor… Een helikopter inzetten om sneeuw te brengen. Goed, je kunt er misschien een piste mee verbinden maar hoe ver wil je gaan? En zeker met het vooruitzicht dat het bijna gaat sneeuwen. Idioot gewoon. Dan maar niet skieeen hoor als het zo moet.

@Tum
Dit is gedaan om de piste die van de aankomst van Masse 1 naar het vertrek van Masse 2 loopt, van sneeuw te voorzien. Als hier geen sneeuw ligt zou het hele bovenste gedeelte van la Masse dicht moeten. Dit stuk is door zijn ligging op Noordhellingen vaak lang goed te skiën (vergelijk Val Tho).
Voor de betere berichten:
http://wepowder.com/playgrounds/trois-vallees

bon ski

Ik zit er met uitzicht op de Masse. Het verbindingsstuk was anderhalve week geleden al heel slecht, en men bleef sneeuw op de piste scheppen vanaf de randen. Die ‘voorraad’ is nu op en moet aangevuld worden. Als Masse 2 ook dicht moet blijft er heel weinig over bij Les Menuires. Overigens zijn de pistes aldaar redelijk, en niet meer dan dat. Het wordt halverwege het bovengedeelte al snel zacht door de warmte. Qua ijzigheid is het wel bovengemiddeld goed. De nieuwe blauwe wordt ook goed gebruikt; er gaan nu ook beginners skiklasjes heen.

Als ik de Europese buienradar een week laat doorlopen worden al deze problemen de komende week opgelost. Ga zelf 9 januari die richting uit. Ik vind het toch al verbazingwekkend als ik de drukte bij Croissette zie op de webcam, wat men met de sneeuwkanonnen heeft kunnen bereiken bij de niet winterse omstandigheden.

Hen48

De eerste sneeuw van het nieuwe jaar. Het is niet veel, maar het begin is er…

Het zag er gisteravond even vriendelijk uit. Helaas is het nog te warm om te blijven liggen, maar er is eindelijk weer sneeuw! Op naar meer… :)

Wij vertrekken net richting nederland. Maar goed nieuws voor degene sie nog gaan. Het sneeuwt en best wel goed! Sneeuwgrens is tot saint martin. Zicht is wel heel slecht op de pistes.

Onze week was oke. Vooral de eerste helft. Vanuit valtho naar menuires, meribel en couchevel geweest. Lager gelegen stukken waren pap en modderig maar met de kunstsneeuw kunnen ze veel redden. Verbazingwekkend. 2e deel van de week werd het slechter en ijziger. Veel steentjes. En ook in val thorens hebben we stukken gehad die zo slecht waren dat je beter kon gaan lopen. Gelukkig ziet het er naar uit dat na de sneeuwval van komende week alles beter wordt!

Ps. Die helicopters heb ik inderdaad zien vliegen. Vroeg me al af wat ze aan het doen waren!

Work less || Board more

Durf het niet hardop te zeggen… Brides les Bains?

Een paar uur geleden is het weer gaan sneeuwen, en nu ook lager in het dal. Brides les Bains zal daar nog niet van meeprofiteren, maar dit is de eerste keer dat er sneeuw valt onder de 1300m aan de St. Martin kant…

Voor de geintresseerde, Afrojack zal 14 en 19jan bij de 360bar draaien. 15 en 18 jan in Malaysia.

Ik ben erbij :)

PowPow!

Leuk!! @SPAM en ik zijn er vast ook bij!

Winter is coming

Vannacht is er tussen de 20 en 30 cm verse sneeuw gevallen in Les Menuires. Door de harde wind is er vooral hoog nogal wat weggewaaid. Bovendien is de sneeuw op een harde ijzige ondergrond gevallen waardoor het snel weer wordt afgerutscht.
De hoge liften gingen met vertraging open, omdat het gebied eerst moest worden gesecuriseerd. De Mt de la Chambre was pas na de middag te bereiken.
Doordat er veel mensen op weinig pistes waren die ook nog niet of slechts gedeeltelijk waren geprepareerd was het erg druk. Voeg hierbij dat het zicht beperkt was en dat iedereen midden op de piste bleef staan, en het zal duidelijk zijn dat we het al snel voor gezien hielden. Jammer want aan in de tweede helft van de middag kwamen er een aantal mooie opklaringen.
Het Jardin des Enfants:

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Dat lijkt eindelijk weer op winter in ieder geval en het zal, zeker boven 1800 meter, alleen maar winterser worden komende dagen.

❄️

Plaats een reactie