Les 3 Vallees vandaag (winter 2015-2016)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hallo skifan hier een paar vraagjes:

Kon er in Val thorens deze morgen geskiet worden of was er veel toe?

Is de verbinding Val Thorens - Meribel - Les Menuires bij slecht weer meestal mogelijk of niet?

Wij gaan binnen 2 weken naar Val Thorens, vroeger in Les Menuires geweest en altijd geluk gehad met het weer, vandaar dat ik eens graag zou horen hoe dit is bij slecht weer.

Aanvankelijk leek het een grauwe dag te worden, maar al snel klaarde het op en kreeg de zon de overhand. Meer pistes open dan gisteren, maar nog steeds veel pistes en liften gesloten.
Omdat veel pistes niet waren geprepareerd leek het wel skiën in da jaren 80: veel losse sneeuw en bulten.
Niet alles geprepareerd (Méribel-Piste Chamois):

null

Niet alles geprepareerd (Menuires-Piste Plan du Bouchet):

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Zalig … Nu nog aftellen tot de 23e ste

Prachtige foto’s, lijkt me heerlijk om daar rustig doorheen te skiën!

Van mij mag het er de 17e ook zo bij liggen, altijd mooi voor een fotomomentje… :-)

De 14e staan we daar voor anderhalve week. Sneeuw komt perfect voor onze trip.

Met Pasen nog een keer maar dat is een grotere zekerheid qua sneeuw.

Ik ga a.s. zaterdag naar Les Menuires. Volgens meteo France komt er de komende dagen nog veel sneeuw. De sneeuwgrens ligt met name vrijdag en zaterdag vrij hoog. In het weerbericht wordt daarbij zelfs de mogelijkheid van regen aangegeven. Hopelijk loopt het zo’n vaart niet. Later wordt het weer kouder. Bij alle recente berichten van o.a. skifan vraag ik me af of ik a.s. zondag een skipas moet nemen voor de gehele Trois Vallees. Zijn er voldoende goede verbindingen om vanuit LM alle uiteinden van de Trois Vallees te bereiken. Misschien kan skifan hier nog wat duidelijkheid over bieden.

Hen48

Vrij en zat sneeuwgrens hoog en daarna omlaag. Waarom dat een kleine pas? Bovendien lees ik dat sneeuwgrens op 1700 tot 1800 meter komt te liggen. Dat is dus onder Les Menuires, Mottaret e grote delen van Courchevel. Maw waar maak je je druk om?

Gaan met die banaan en veel plezier. Deregen als die komt zit voor jullie verblijf en daarna weer top condities!

Hier ook aan het aftellen tot de 23e, alleen wat hopen op verse sneeuw en beetje mooi weer.
Zolang de liften of pisten maar niet gesloten zijn.
Herinner me van vroeger dat we eens 2 dagen vast zaten in Les Menuires.
Heb gelezen in de blog van vorig skiseizoen dat dit vorig jaar rond dezelfde periode ook gebeurd is.
Misschien het enige dat me wat afschrikt in dit gebied als het al eens sneeuwt of beetje wind is.

@nicovi en @Hulst
-Gisteren kon er geskied worden in Val Tho, alle liften waren open.
-Alle verbindingen van Val Tho met Méribel open. Verbinding met Menuires via de nieuwe Piste Chasse gesloten,vandaag gaat de Blv Cumin open
-Menuires naar Mottaret alles is open behalve de Teppes.
-Menuires naar Val Tho via traverse is dicht maar goed te nemen.
-Gebied van de Cherferie in Méribel is nog dicht evenals veel liften bij Courchevel Ariondaz.

  • Bij slecht weer blijft alles open behalve bij sterke wind dan gaan veel hoge liften dicht.
  • Na sneeuwval gaan de hoge liften (dus ook de verbindingsliften) later open.

Ik deel de angst van Hulst, regen zou funest zijn voor de pistes, een extra laag sneeuw daarentegen zeer welkom. Op de radio wordt ook steeds gesproken over sneeuw op 2000 meter.

bon ski

@skifan. Dank voor de nadere uitleg. We hopen er het beste van. Ik zal mijn noren ook maar inpakken.
Zaterdag lijkt in elk geval een redelijke dag om te rijden. Ik zit zelf in Preyerand en hoop via Bettex hogerop te kunnen komen. Anders wordt het weer via Tortollet of desnoods via de personenlift richting Croisette.
Hoe het zij, gelukkig zijn er alternatieven voorhanden.

Hen48

Het was kouder dan gisteren, -11 binnen bij de aankomst van de Funitel du Péclet:

null

Wij hebben voor het eerst de piste Lory genomen, het bovenste gedeelte is een breed pad, lager een blauwe piste met een paar duwstukken.
Het onderste gedeelte ligt nog in de schaduw.

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Ben erg benieuwd naar die piste, maar zijn die duw stukken zijn die te overleven als je vaart hou met een snowboard of moet je dan een marathon gaan lopen?

PowPow!

Wij hebben vorige week ook Lory genomen, leuke nieuwe piste, alleen bij ons was hij nog niet “af”. Overal stonden nog wat zwart/gele paaltjes en kruizen. Is dat inmiddels al klaar dan? Ik heb als snowboarder geen duw momenten ervaren. Maar bij ons lag er dan ook voornamelijk ijs ipv verse sneeuw ;-)

Overigens, in die oud en nieuw week had ik ook een #V pas. Alle verbindingen waren met slechte sneeuw ook gewoon open. Ben van Valtho in Les Menuries, Mericbel Mottaret en Meribel geweest, maar ook in Courchevel. Geen zorgen dus, als je van km houdt, zeker nemen, mooi gebied!

Ik twijfel om volgende week nog een paar dagen naar Valtho te gaan, iemand nog zeer goedkope accommodatie tips?

Work less || Board more

@Cassiej kijk eens op airbnb.nl daar ben ik zelf ook al aan het kijken en het ziet er wel goedkoop uit.

#proudtobepartofleswintersporters

@Hulst
Die noren kunnen nuttig zijn om de Piste Bettex af te gaan. Vandaag voor het eerst open en keihard geprepareerd. @PSYchOlandeR
Die duwstukken zijn lastiger met verse zachte sneeuw zoals nu, bovendien zit er een soort S bocht in de piste waar (zeker als er mensen midden op de piste stoppen) je alle vaart verliest.

Eigenlijk is het stuk door de vallei hetzelfde stuk als we voorheen namen na de off piste afdaling vanaf de aankomst van de Bouchet lift. Die was, met wat moeite net zonder duwen te halen.

bon ski

Klopt het dat de rollerbanden (tunnels) in het dorp van bijvoorbeeld Val Thorens toegankelijk zijn zonder skipas?
Dat zou perfect zijn om op de dag van aankomst na een nacht bussen even de ski’s uit te proberen en niet teveel geld te hoeven uitgeven.

In Val Tho zijn de tapis en de TK Roc gratis.

bon ski

Dan komt wel goed dus met een board :)

Nu enkel nog aftellen tot 16jan…

PowPow!

Ik denk alleen dat er in dat piste gedeelte voor een board toch te weinig afschot zit om voldoende snelheid te kunnen maken. Meestal kom je van hogerop zodat je wel voldoende snelheid hebt. Met ski’s is dat toch eenvoudiger. Maar goed ik wil je voorpret niet bederven. Het is wellicht meer even het gevoel krijgen.

Hen48

De helling vanuit centrum is toch aardig steil en zeker geen oefenweide zoals onderaan het dorp. En ook rechts naast de TK Roc kan je een leuk maar kort afdalinkje maken…

Het zijn natuurlijk geen ‘echte’ pistes maar voldoende voor als je een uurtje wil warm boarden.

Oninteressante dag. Geen weer om erop uit te gaan, windstoten tot 120km/h, in de ochtend sneeuw, daarna veel regen. Het weerbericht bij het O.T. voorspeld neerslag voor mogen met een sneeuwgrens op 2400 meter.

bon ski

Op de webcams bij Croisette leek het de hele dag te sneeuwen. Kennelijk ia er dan toch sprake van gezichtsbedrog. Het viel me ook al op dat er veel (met name de hoge) pistes gesloten waren. Ik neem aan dat dat te maken had met de wind waar je melding van maakt. Meteo France had het dan toch correct met de regenvoorspelling voor Les Menuires. Hopelijk wordt het de komende dagen beter.

Hen48

Vanmorgen waren de pisten naar Meribel wel open heb ik gezien op de pistekaart.
Vraag me af hoe je dan terug gaat naar Val Thorens. Hopelijk rijden er dan skibussen ofzo.

In de middag zijn de overgangen gesloten. In de ochtend werd hier al voor gewaarschuwd. Wat dan vaak open blijft zijn de sleepliften.

bon ski

Het zier er niet zo goed uit in Les Menuires, als ik het goed gezien heb hele dag regen op de webcam.

De hele dag regen in Les Menuires, morgen idem. Ik ben er niet geweest, maar de sneeuwgrens zal ergens in de buurt van Val Tho hebben gelegen.
De auto’s van NL-ers die niet terug kunnen rijden worden door de ANWB opgehaald

null

bon ski

Dat zijn er best wel wat…

Met teveel sneeuw op het dak:-)

Hopelijk de dagen erna wat sneeuw. Jammer voor de mensen die er nu zijn, met regen skiën echt niet leuk…

Plaats een reactie