wel helm of geen helm

@ "dr " Dre:
Bert bedoelde het serieus en in zijn betoog zit uiteraard veel waarheid.
Ik heb dr tussen " "gezet omdat uw betoog van een bijzonder laag niveau is en bepaald niet past bij uw forumnaam. Iemand met een mening die enigszins afwijkt van de uwe noem je geen zever.
Over de skicapaciteiten van Bert kunt U al helemaal niet oordelen. Dus…uw betoog sloeg helaas nergens op. Ik roep U op tot een 2e en betere poging. Ga eens inhoudelijk in op de argumenten van Bert. Eerst goed nadenken, dan komt U tot de conclusie dat deze toch wel relevant zijn. Ben benieuwd naar uw verbeterde en genuanceerdere reactie…

Ik vind een helm 1 lekker zitten 2 vind een helm icm mijn skibril er best nice uitzien 3 het is uiteraard veilig

Voor mij genoeg redenen om hem op te zetten. Sommige stukken doe ik alleen muts op en mijn helm gesp ik dan vast aan mijn rugzak. Dit gebeurt alleen als het warm is en als het warm is. En dit gebeurt vaak als we een beetje bergpaadjes aan het af-touren zijn.

Maar over het algemeen toch wel een helm hoor en al helemaal als ik in het fun park etc ben om lekker te springen etc. Dan heb ik ook nog een back protector maar dat zie ik meer als optie dan als must ( wat ik van een helm vind)

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf kiezen. E. Mocht het dan toch fout gaan; eigen schuld dikken bult denk ik dan.

@ peertje geen probleem, ik zei dat een helm dragen warmer is,veiliger is en het er ook nog beter uitziet wat wil je nog meer!? haha

@ tijn ja je hebt helemaal gelijk :)

@Jan

Aan Jan en alleman: kap nou eens met het verkondigen van anti-helm argumenten! Het beschermt je eigen veiligheid ook bij eigen valpartijen! En aan die Anne die begint over niets horen: beter ga je eerst een keertje skieen, en merk je dat je uberhaupt niets hoort op de piste! Tenminste, als je aan het skieen bent Anne en niet beneden naast de lift op het terras met je hoofd in de zon zit.

Ik denk dat de discussie wel een beetje klaar is. Mensen die geen helm willen dragen: een schedelfractuur is blijkbaar nog iets wat te overwegen is voor sommige. Gelukkig is het meerendeel hier verstandig en meegegaan met de tijdsgeest: helm, ja!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@thomas +1.

Discussie is totaal waardeloos, omdat mensen het voor hun eigen proberen goed te praten om geen helm te hoeven en/of willen dragen. Iedereen moet voor zichzelf die beslissing maken, maar heeft weinig zin om op een forum hier een mening over te vragen…

Ik draag over het algemeen alleen een helm. Zo’n jas of broek is nergens voor nodig. Maar als jullie wel een jas of een broek willen dragen moet je dat lekker zelf weten.

Ik draag altijd een helm, maar meestal zonder de oortjes. Zo voelt het helemaal niet als een beperking van mijn vrijheid. Wanneer het echt koud is en/of sneeuwt hang ik de oortjes er wel aan en ben ik blij dat ik lekker warm ingepakt ben.

Niets dan voordelen wat mij betreft!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Jan:

Allereerst vind ik dat het geven van commentaar best via een geregistreerde gebruikersnaam gaat, niets belet dat jij en bert dezelfde gebruiker is. Maar goed, laat ons er van uit gaan dat jij naar goeder trouw handelt.

Mijn betoog was misschien hard, maar mijn inziens wel rechtvaardig. Ik gebruik objectieve elementen, in tegenstelling tot Bert. Laat ons Bert zijn stellingen eens bekijken.

"Als iedereen zich wat beter aan de regels en snelheid zou houden, waren helmen nooit aan de orde geweest. Helmen zijn gekomen door het onzorgvuldige gedrag van de mensen. "
Met andere woorden, als je je snelheid onder controle houdt en je respecteert de regels, kan je NOOIT in een situatie komen waarin een helm opportuun is. Lijkt me vanzelfsprekend dat dit quatsch is, of zever in het Vlaamse dialect. Het woord nooit staat daar volledig misplaatst en neemt wel degelijk een prominente rol in in zijn zinsconstructie. Het draagt namelijk zijn redenering.

"denkt iedereen nog sneller te kunnen, is immers veilig voor zichzelf. Met andere mensen op de pistes wordt steeds minder rekening gehouden"
Subjectief, geldt zeker niet voor iedereen. Weer zelfde redenering als hierboven, maar nu met het woord iedereen.

" Rekening houden met anderen is regel nummer 1 op de piste. Dus…snelheid aanpassen aan omstandigheden/drukte/eigen technisch vermogen/toestand pistes enz"
Ja, klopt.

"Helmen kunnen dan weg"
Hier sla je de bal toch mis hoor, het voldoen aan jouw vooropgestelde voorwaarde biedt geen waarborg voor jouw gevolg. (het weglaten van helmen)

"Zag laatst iemand die zich had beschermd als Batman, bijna in een harnas. Moeten we die kant op??? Nee toch!!"
Dat bepaalt iedereen toch voor zichzelf ? Als hij zich er goed bij voelt, waarom niet ? Ik vind dat iedereen voor zichzelf een analyse moet maken van de te nemen risico’s en de te dragen bescherming.

“Over de skicapaciteiten van Bert kunt U al helemaal niet oordelen. Dus…uw betoog sloeg helaas nergens op. “
Dit slaat op “Nog nooit gevallen omdat je even niet was aan het opletten/ evenwicht verloren/ whatever ? Als je al 30 jaar skiet waarschijnlijk wel” Ik zeg toch ook duidelijk waarschijnlijk wel ?! Nee ik kan niet oordelen over zijn skicapaciteiten, maar ik kan wel zeggen dat, ongeacht zijn skicapaciteiten, de kans zeer waarschijnlijk is… Waarom heel mijn betoog daarom om niets trekt zie ik niet.
“Ik roep U op tot een 2e en betere poging. Ga eens inhoudelijk in op de argumenten van Bert. Eerst goed nadenken, dan komt U tot de conclusie dat deze toch wel relevant zijn. Ben benieuwd naar uw verbeterde en genuanceerdere reactie…”
Helaas niet.

Voor alle duidelijkheid : ik spreek mij niet uit over de helmPLICHT, maar wel over het NUT van een helm. Laat ons aub stoppen met discussiëren over het nut van een helm, dit doet me wat denken aan de discussie omtrent creationisme. En ja er zullen situaties zijn waarin men beter af was zonder helm, maar deze zullen toch steeds een uitzondering zijn.

Ohja, over die gebruikersnaam, google eens… :)

ik zeg DOEN!

Lekker warm, en als iemand anders het voor je verkloot, heb je hem lekker op. en als je achterover valt is het ook wel fijn.

Mijn hardste klapper was toen ik heel langzaam ging, en toen achterover.

Liever wintersport dan zomervakantie.

De anti-helm mensen overtuig je trouwens niet. De pro-helm mensen hebben geen overtuiging nodig. Eigenlijk is dit topic enkel nuttig voor mensen die twijfelen over een helm.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

Mensen die zeggen ik val nooit en ik ben de beste.

Mensen die zeggen ik kan wel rijden dus waarom zou ik.

Mensen die zeggen ik heb geen ziekte dus waarom heb ik dat nodig.

Helm, gordel, condoom bescherming voor je zelf omdat je niet weet wat de ander doet, gedaan heeft of gaat doen. En omdat mensen uit nature tegen zichzelf LIEGEN !!!

Ok volgens mij zijn we er wel zo’n beetje uit. Draag en helm! Misschien zelfs handig voor na de apresski als sommigen als werkelijke malloten al glibberend glijdend en zich vastklampend aan een paar ski’s naar hun bedje toe slepen.

Maar volgens mij moeten we naar de volgende fase, want een helm dragen is misschien leuk voor het zicht, maar het moet wel vast zitten en goed zitten. Ik zie nog steeds te veel mensen met hele losse kinbandjes of te grote helmen en dan maar een muts oid onder hun helm.
Ook de helmen met open oren vind ik de niet heel erg veilig. Zelfs met goed aangetrokken kinbandjes willen die nu weleens spontaan van je hoofd afvallen als je een goede klapper maakt.

@ Bert (en Jan) Wij zien dat je op verschillende namen post, zou je hiermee willen stoppen. En ik zou je willen vragen om gewoon een account aan te maken en met dat account te posten.

Click. Click. Peace

@Rogier +1
@Bert-Jan of Jan-Bert hihi gesnapt

Wat helmen betreft heb ik de afgelopen jaren de meningen van 50/50 naar 20 tegen/80 voor zien gaan. Nog een paar jaar wachten en dan zal het 1 tegen/99 voor zijn.

Don`t eat yellow snow

@Frederic,
helemaal waar :) en wat ik nog meer zou willen?.. een slipje naar m’n hoofd gegooid krijgen :)

@Floris,
"De anti-helm mensen overtuig je trouwens niet. De pro-helm mensen hebben geen overtuiging nodig. Eigenlijk is dit topic enkel nuttig voor mensen die twijfelen over een helm."

Denk dat hier wel waarheid in zit. Maar weinigen hebben uitleg nodig waar een helm toe dient en fervente anti helmers krijg je op deze wijze maar moeilijk een andere mening toegedient. Mensen met twijfels/vragen met betrekking tot aspecten van een helm zouden deze gericht bij het forum neer kunnen leggen.

Zelf ben ik trouwens helemaal niet (principieel) anti helm hoor :) Zou zelfs een beginner of een twijfelaar met gevorderde techniek voor een helm willen doen besluiten. Zeker met het oog op die lange gesneden bochten van tegenwoordig, waardoor men al gauw met (te) hoge snelheid van een berg afgaat.

En een wat andere vraag… wordt er op een indoor rollerband eigenlijk met een helm op geskiet??

@ Peertje: Goede vraag!

Mss is het al aan bod gekomen, maar tot welke leeftijd ben je verplicht een helm te dragen in Frankrijk en oostenrijk?

@Peertje: op de rollerbaan waar mijn dochtertje altijd les heeft wordt niet met helm geskied. Ik vind dat heel vervelend want weet uit ervaring dat je erg lelijk kan vallen op zo’n band en ze staat er samen met een jongetje op dus kan ook nog aangeskied worden. Ik ga dit puntje nog maar eens ter sprake brengen op de skischool. Ben benieuwd hoe dat bij andere rollerbanen is.

mama on a mission in the snow

Ow, dit is even off-topic: maar wat leuk dat je dochtertje ook op de rollerbaan skiet. Gaaf hoor zo’n fanatieke ski-familie. Daar heeft ze vast heel veel profijt van als ze wat ouder wordt en goed kan skiën! :)

Procrastinating

Ik heb bij de rollerpiste in Den Haag ook nog geen helm gezien. Je kan inderdaad lelijk vallen, aan de andere kant, je maakt eigenlijk geen snelheid, vooral als je een oplettende instructeur hebt die de baan stil zet.

Maar ik zou sowieso voor kinderen (alles onder de 16?) een helm op doen, rollerpiste, indoorpiste of buitenpiste.

Half off-topic:
Van de zomer was er een protest van motorrijders in de USA tegen de helmplicht. Bij één van de rijders had sloegen de remmen vast, sloeg over de kop en overleed terwijl een helm hem waarschijnlijk had gered.

Ik ben tegen een helmplicht, maar raad toch iedereen een helm aan.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

Een helm? Absoluut doen! Ik ben in mijn vrije tijd een fanatiek wielrenner en draag daarbij altijd een helm. Tot 2 jaar geleden droeg ik tijdens het skien geen helm. Op een bepaald moment dacht ik: waarom draag ik tijdens het fietsen (relatief hoge snelheid) wel een helm en doe ik dat bij het skien (nog hogere snelheid) niet?? De keuze was snel gemaakt…
Doordat ik tijdens het fietsen altijd een helm draag wist ik dat het geen ‘onding’ op m’n hoofd zou zijn (dat is een veelgehoord argument). Nu ik tijdens het skien een helm draag kan ik alleen maar zeggen dat het comfort verhogend is bij koude dagen en dat je er geen last van hebt bij warme dagen (met een goed geventileerd model).

Ik ski nu een aantal jaar met veel plezier een helm. Waarom? Mijn oren blijven lekker warm, zonder dat ik zo’n jeukende muts op hoef. Bij sneeuw wordt mijn hoofd ook niet nat en grootste voordeel, ik voel mijn goggle niet meer. Hij zit nu gewoon standaard altijd op mijn helm, ideaal. Oja en af past er een heleboel zooi in (handschoenen etc) ;-)

Wel ben ik altijd tegen een verplichting geweest, laat het een ieder lekker zelf beslissen!

Ik vind een helm ook lekkerder zitten dan zo’n muts met die prop in je nek in combinatie met je sjaal of kol. Daar kreeg ik echt pijn in mijn nek van. En het is natuurlijk gewoon veel veiliger!!!

In de marketing noemt men het "cognitieve dissonantie". Ofwel, het verdedigen van je eigen beslissingen.

Natuurlijk zeggen helmdragers dat anderen ook een helm moeten dragen net zoals Volvo rijders Volvo adviseren.

Ik heb 2 jaar geleden een helm gekocht onder lichte dwang van deze groep mensen. Je bent immers een idioot als je het niet doet (lees de voorgaande 4 pagina’s van dit topic).

Ik heb de helm op bij slecht weer. Zoals eerder gezegd, handig voor je goggles en je hoofd blijft lekker droog.

Bij mooi weer… egnie.
Ik mis die beleving te veel. Zal best onverstandig zijn, net als motorrijden zonder helm.
Ja inderdaad, in de spits, zigzaggend met 150 tussen het verkeer door kan je beter een helm ophebben.
Maar met 50 mph de historische route 66 afrijden is toch een stuk minder als je helemaal ingepakt bent. Ga dan met de auto.

Ik ben geen motorrijder, maar de vergelijking vind ik wel aardig.
Ik ben die route 66 cruiser en ik mijd de spits (nog steeds een metafoor).
Ja, er kan altijd iets onverwachts gebeuren, maar dat risico neem ik. Anders kan ik beter helemaal niet gaan skiën…

Kijk Jay, dat vind ik een mooie kijk op het dragen van een helm die ik zelf deel.
Een gevoel van vrijheid (ook veelgebruikte termen door motorrijders) is iets wat door de kleinste dingen kan afnemen. Zo ski ik zelf het liefst in een strakke jas, een grote jas laat voor mij dat gevoel afnemen. Hetzelfde bij hardlopen met een joggingsbroek ipv running shorts of zwemmen in een zwembroek tov zwemmen met kleding aan.

''Powder to the people''

Dus als Route 66 cruiser rijd je zonder helm met een vaartje van 50 mph, oftewel 80 km/u. Dan kan je nog lelijk vallen of schuiven over het asfalt als je komt te vallen. Vaak is het vallen ook geen probleem, het probleem zit hem in onderdelen tegen komen tijdens het schuiven. Maar goed dat is motorrijden.

Ik snap je romantische beeld in ieder geval wel!

En ook ik ben tegen de verplichting. Ik geloof wel in Darwin, Survival of the fittest. Sommigen overleven omdat ze een helm hebben en anderen overleven omdat ze gewoon niet te val komen en andere brokkenpiloten weten te vermijden en sommigen hebben pech.

Eind april gaf ik nog les op de piste, in mijn trui omdat ik herkenbaar moest zijn als skileraar. Toen zag ik een aantal topless-mannen (helaas, geen vrouwen) voorbij schieten. Tja, helm, geen helm, jas, geen jas. Waar houdt het op?

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

Ow en neem mijn Darwin verhaal niet te letterlijk. Ik chargeer het een beetje.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

@Floris, als je dan toch in Darwin geloofd misschien moet je dan ook meteen de goede definitie bezigen? :P

struggle for life, survival of the fittest

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik vind het geen eens een discussie die helm op of niet, het hoort er nu eenmaal bij ook al is het nog niet verplicht!

Plaats een reactie