Wat is jou spectaculairste lift?

http://youtu.be/rNXeb_K-jgc

Deze vond ik echt mooi, je moet alleen geen last van hoogtevrees hebben.

Dit is de 3s in Kitzbuhel

En natuurlijk de Penkenbahn in Mayrhofen niet te vergeten.

@Mathijs: Dat verwoord je grappig. Zelfs andere kabelbaan liefhebbers begrijpen niet waarop ik in dat soort houten kabelbaan kisten stap. Volgens velen ‘levensgevaarlijk’, maar eigenlijk gebeuren er nauwelijks ongelukken mee. Zwitserland is met dit soort kabelbanen wel wel uniek, want in de Europese Unie zijn dit soort kabelbanen al jarenlang verboden voor personentransport.

Sommige boeren in Zwitserland hebben hun ‘eigen’ privé kabelbaan naar hun woonhuis, boerderij of alm. Ze leiden vaak naar de leukste plekjes met prachtig uitzicht. Meestal moet je wel een waardeloze weg omhoog rijden om bij het dalstation te komen. Bovendien is een telefonische afspraak zeer belangrijk, wanneer het geen zelfbedieningskabelbaan betreft. Bij zelfbediening (zoals in mijn filmpje te zien was) moet je ergens in het dorp muntjes kopen, waarmee je de kabelbaan kan activeren. De lokale dorpsbewoners weten wel waar je die muntjes kan kopen. Vaak voor een zeer zacht prijsje. Zelfbedieningskabelbanen zie je vaak terug wanneer op de berg meerdere boerderijen als een soort ‘dorp’ bij elkaar staan.

@Cees: Die Zwitserse stijl van houten huisjes is inderdaad heerlijk en mooi om te zien. Bij dit soort lokale kabelbaantjes kom je ze altijd in ruime overvloed tegen in hun oorspronkelijke staat. :-D

Voor de liefhebbers nog zo’n Zwitsers kabelbaantje:

@Frans, gave beelden
En muziek, leuk
En dat voor een high tech land als Zwitserland
Een land om verliefd op te zijn

@Frans: Nog een mooi filmpje :)
Ken jij misschien een goede accomodatie om in de zomer naar Uri te gaan? Dan kan ik eens gaan rondneuzen.

Hier is een site waar alle ‘bergbahnen’ van Uri opstaan, als je de skiliften van Andermatt-Hospental negeert heb je bijna allemaal zomerliften voor wandelaars en van die geweldige houten kabelbanen.

http://www.alternatives-wandern.ch/bergbahnen/uri.htm…

Hoe heet die grote gondel vanuit Mayrhofen? JAKKES. Ik neem de AHORN liever.

@Gt: in Mayrhofen heb je 2 gondels: de grootste van heel Oostenrijk, de Ahornbahn, brengt je naar het gebied Ahorn. De kleine (gele), de Penkenbahn, brengt je naar het skigebied van de Penken. Persoonlijk vind ik de Penkenbahn allesbehalve comfortabel: je kan niet zitten, dicht op mekaar in een bakje gepropt en als je bijna boven bent moet je toch wel serieus stevig op je benen staan, want dan zit er opeens een raar "bocht" in. Vandaar dat wij dit jaar verkiezen om in Finkenberg te logeren: veel rustiger (ook aan de liften) en je kan hier tenminste zitten in de liften naar boven (en als het wat meezit kan je ook via de skiroute gewoon naar beneden skiën, wat in Mayrhofen niet kan vanaf de Penken)

Erik
30 okt. 2011 22:11
Gers sleeplift in Flaine, zit naast de Zwarte Onyx. Ik zal wel korte beentjes hebben maar op een gegeven moment wordt de afstand tussen kabel en ondergrond wel erg groot. Skitjes komen dan los. Verder is hij erg lang en soms flink stijl.

hahahaha ik ben niet echt klein maar zelfs dan nog is het geen prettig gevoel ;).maar goed eenmaal weer met de afdaling bezig ben je dat weer snel vergeten :)

de sleeplift naar het funpark in flaine is ook een lekkere.daar word je echt afgeschoten!

De meest spectaculaire lift is voor mij toch wel de twinliner in Samnaun. De oversteek die hierbij wordt gemaakt is gewoon overweldigend.

Een stukje cultuur, maar zo traag (2,5m/s) dat 't verschrikkelijk is, mede doordat je enkel bomen kunt zien: de (oude) sportbahn in Zell am Ziller. Is afgelopen jaar afgebroken.

null

Ik vindt de penkenbahn niet zo fijn dan zit ik liever in de 3s gondel bij kirchberg

Dit vind ik de verschrikkelijkste lift:

null

In 2008 in La Chaup geweest in La Foux d’Allos (Pra Loup - Espace Lumiere). Een lift uit 1970. Een soort van 2 persoons-stoeltjeslift, zonder stoelen; waar je dus staand in moest. Instappen alleen was al een hele ervaring, het schommelt dus je moet er in springen. Lift is die zomer vervangen. Echt een klassieker.

http://www.flickr.com/photos/88262616@N00/2842475474/lightbo…

''Powder to the people''

Excuses… was niet la chaup maar ‘Telebenne’.
Hier een filmpje van de lift:

''Powder to the people''

Deze vind ik wel iets hebben ;)

Haha maf! :D

Geen concessie, gebruik op eigen gevaar :D

Zit ineens te denken aan een wandelvakantie naar Zwitserland. Gaaf man en puur natuur aandrijving. Op de terugweg wel even de paraplu opdoen :-)

euh... doen!?

Italie, de lift vanaf de Langkofel Scharte naar beneden. Leuke ervaring om achter je 2 persoons cabine aan te moeten rennen en inspringen voordat hij de diepte in keldert.

Penkenbaan in Mayrhofen heeft een schitterend uitzicht. Zelf werd ik keer op keer verrast door de snelheid van de ‘2er Krummbach’ richting Konigsleiten.

Moet het toch eens zijn met die paar mensen die de 3S Bahn in Kirchberg/Kitzbühel noemen.

Ik vond de oude eenzitter naar de Hohe Mut(Obergurgl) best wel spannend. Helaas is die enkele jaren geleden weg gehaald. De nieuwe is wel een stuk comfortabeler maar die nostalgie van die oude krakende liftjes heeft toch ook wel wat.

De oudere liften zijn inderdaad spannend zeker de 1 persoons stoeltjesliften zoals de lift van Finkenberg naar de penken of de Wirlbahn in Galtur. Als was het dat je met een dekentje om je heen naar boven ging. Verder vindt ik de TSD Alpauris in Alpe d`huez een leuke lift.

Je gaat door een soort tunneltje heen en dan gaat de lift steil omlaag.

May the ski force be with you !!

Kijk met interesse naar genoemde liften maar zie op mijn tablet soms geen foto’s verschijnen. De foto’s die ik zie zijn jpeg. Iemand een idee waarom het soms grote lege velden zijn, als ik er op klik lijkt het of het er wel is maar zie niets. Plaatsen mensen soms iets anders dan jpeg?

http://youtu.be/D112Yr_mxiU

Dit is ook een typisch Zwitserse lift, maar deze leidt zelfs nog naar een skigebied met een sleeplift en een tweepersoonsstoeltjeslift!

Hoeveelmwind staat er wel niet

Verder vindt ik de TSD Alpauris in Alpe d`huez een leuke lift.

Je gaat door een soort tunneltje heen en dan gaat de lift steil omlaag.

CJAHulskamp op 20 jan. 2013 10:11

Mee eens. Heb nooit last van hoogtevrees maar zat hem wel even te knijpen in die lift…niet normaal hoe stijl die naar beneden gaat.

de 2 persoons stoeltjeslift in dachstein-west. wat een ou en versleten ding is dat zeg! mijn vader en ik zaten er nog in te fantaseren dat er oude onderdelen van tanks uit WOII in verwerkt zaten.:)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Deze was vooral dankzij de omstandigheden wel spectaculair. De foto is gemaakt op 12 maart jl. in skigebied Jahorina bij Sarajevo (Bosnië ) . Er viel zoveel sneeuw dat we 's ochtends de deur van ons huisje van binnenuit vrij moesten scheppen om het huis uit te kunnen… De foto toont skilift Olimpik kort voor het bergstation. De sneeuwlaag is zo dik dat de kabel van de skilift (die een paar meter boven je hoofd hoort te hangen) op heuphoogte zit! Bij de palen even bukken zodat je haar niet in de katrollen komt…

null
Rechts in beeld de niet meer werkende oude skilift. Wat niet meer werkt, gewoon laten staan. Wel wat rommelig, maar veel goedkoper dan afbreken ;-)

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Nou je moet ook niet naar de eerste 2liften kijken op de Seiseralm

Pic du Midi, Pyreneen, daar ook een broekpoepmomentje gehad. Het eerste stuk van het dalstation naar middelstation was nog wel ok. Toen we echter op het middenstation aankwam en zagen wat voor diepe afgrond we moesten overbruggen, moest ik toch wel even slikken, vooral toen hij midden boven de afgrond voor de "grap" stil ging hangen…

Plaats een reactie