reizen naar Livigno met de auto

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Hi HansM,
Je bedoelt de route via de Arlbergtunnel? Wij gaan redelijk last minute as donderdag naar Livigno dus ik ben mij als een razende roeland aan het oriënteren op de beste en meest geschikte route…

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

Ja klopt. Via de Arlbergtunnel. Toen we nog in de voorjaarsvakantie gingen, vertrokken we eerst van vrijdag op zaterdagnacht. Sta je sochtends eerst bij Stuttgart in de file en daarna gelijk bij de splitsing naar de Arlbergstrasse na St. Gallenkirch. Deden we er ca. 15 uur over vanaf Arnhem. De laatste jaren zijn we achter de files aan vertrokken op zaterdagochtend om ca. 08.00. Bijna geen files en je komt om ca. 21.30 uur aan. Bevalt beter. Wij pakken dan geen trein. Ook geen Zwitsers vignet nodig. 1x keer de Zwitserse route gereden: nooit en nooit meer, was één lange file in het hoogseizoen die snelweg daar.

Je bent die dag toch al kwijt aan reizen en bij snachts rijden dan heb je de zondag nodig om bij te komen. Dan kies ik er liever voor savonds wat later aan te komen. Minder files en daardoor minder reistijd.

Als je vrijdagochtend of donderdagochtend gaat heb je waarschijnlijk weinig tot geen files.

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

HansM op 11 feb 2024 18:11
jkraaier op 11 feb 2024 19:36

*bericht bewerkt door HansM op 11 feb 2024 20:01

Helder, wij gaan donderdag rond 16 uur uit Leiden rijden (kids uit school en gaan, vrijdag zijn ze vrij ;-) ) en willen dan ergens rond 01 uur stoppen voor overnachting en dan na de ochtendspits weer door naar Livigno.

Hi HansM,
Je bedoelt de route via de Arlbergtunnel? Wij gaan redelijk last minute as donderdag naar Livigno dus ik ben mij als een razende roeland aan het oriënteren op de beste en meest geschikte route…

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

Ja klopt. Via de Arlbergtunnel. Toen we nog in de voorjaarsvakantie gingen, vertrokken we eerst van vrijdag op zaterdagnacht. Sta je sochtends eerst bij Stuttgart in de file en daarna gelijk bij de splitsing naar de Arlbergstrasse na St. Gallenkirch. Deden we er ca. 15 uur over vanaf Arnhem. De laatste jaren zijn we achter de files aan vertrokken op zaterdagochtend om ca. 08.00. Bijna geen files en je komt om ca. 21.30 uur aan. Bevalt beter. Wij pakken dan geen trein. Ook geen Zwitsers vignet nodig. 1x keer de Zwitserse route gereden: nooit en nooit meer, was één lange file in het hoogseizoen die snelweg daar.

Je bent die dag toch al kwijt aan reizen en bij snachts rijden dan heb je de zondag nodig om bij te komen. Dan kies ik er liever voor savonds wat later aan te komen. Minder files en daardoor minder reistijd.

Als je vrijdagochtend of donderdagochtend gaat heb je waarschijnlijk weinig tot geen files.

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

HansM op 11 feb 2024 18:11
jkraaier op 11 feb 2024 19:36
HansM op 11 feb 2024 19:51

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

HansM op 11 feb 2024 18:11

Het moet natuurlijk zijn dat dit past voor je. Vanuit België (West-Vlaanderen) is via Oostenrijk echt wel ver om. Het is van hier uit ofwel Vereina trein ofwel Julier pas.

Helder, wij gaan donderdag rond 16 uur uit Leiden rijden (kids uit school en gaan, vrijdag zijn ze vrij ;-) ) en willen dan ergens rond 01 uur stoppen voor overnachting en dan na de ochtendspits weer door naar Livigno.

Hi HansM,
Je bedoelt de route via de Arlbergtunnel? Wij gaan redelijk last minute as donderdag naar Livigno dus ik ben mij als een razende roeland aan het oriënteren op de beste en meest geschikte route…

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

Ja klopt. Via de Arlbergtunnel. Toen we nog in de voorjaarsvakantie gingen, vertrokken we eerst van vrijdag op zaterdagnacht. Sta je sochtends eerst bij Stuttgart in de file en daarna gelijk bij de splitsing naar de Arlbergstrasse na St. Gallenkirch. Deden we er ca. 15 uur over vanaf Arnhem. De laatste jaren zijn we achter de files aan vertrokken op zaterdagochtend om ca. 08.00. Bijna geen files en je komt om ca. 21.30 uur aan. Bevalt beter. Wij pakken dan geen trein. Ook geen Zwitsers vignet nodig. 1x keer de Zwitserse route gereden: nooit en nooit meer, was één lange file in het hoogseizoen die snelweg daar.

Je bent die dag toch al kwijt aan reizen en bij snachts rijden dan heb je de zondag nodig om bij te komen. Dan kies ik er liever voor savonds wat later aan te komen. Minder files en daardoor minder reistijd.

Als je vrijdagochtend of donderdagochtend gaat heb je waarschijnlijk weinig tot geen files.

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

HansM op 11 feb 2024 18:11
jkraaier op 11 feb 2024 19:36
HansM op 11 feb 2024 19:51
jkraaier op 11 feb 2024 20:16

Ook een idee. Terugweg op zaterdag in de voorjaarsvakantie vertrokken wij om 06:00. Dan blijf je de uitgaande files enigszins voor. Dan ben je ca. rond 09:00 bij Bregenz vlak voor de grote uittocht uit alle omliggende dalen. Op vrijdagavond de auto inpakken.

Wij moeten helaas woensdag alweer terug dus ook weinig last van files denk ik zo…

Wij zijn vorige week zaterdag vanuit Livigno naar huis gereden. We vertrokken rond 7 uur omdat het geen vakantietijd was. En geen drukte mee gemaakt. 15 min gewacht voor de autotrein en 5 min voor de tunnel.

Ik kan me voorstellen dat in vakantietijd, in de ochtend er een uittocht is van auto’s die allemaal Livigno uit moeten. Ik was dan om 6 uur vertrokken.

We wilden via Zwitserland, Frankrijk naar huis rijden omdat het relaxter rijden is, dan via Duitsland ivm de werkzaamheden en de vele snelheidzones. Helaas door de protesten bij de Franse, Belgische en Nederlandse grens zijn we toch via Duitsland gereden. De volgende keer proberen we toch via Frankrijk te rijden.

Dat is toch precies wat ik zeg. Die pas loopt van Bormio naar Livigno. Als je het over de terugweg hebt, dan snap ik 'm. Als het over de heenweg gaat dan snap ik 'm niet, want die pas begint in Bormio.

Afijn ik heb een begin gemaakt met de beslisboom. Nog concept, kunnen nog foutjes in zitten.

Nog to do: de reisafstanden erin zetten.

null

havana op 07 mrt 2023 11:15

Kut zeg, zo’n mooi schema en dan mag je opnieuw beginnen: “Zijn er boerenprotesten in Frankrijk, JA/NEEN”.

Zo, net aangekomen in Ulm, even slapen en dan morgen rond 8 uur de auto in voor laatste vier uurtjes. Nog steeds de Arlbergtunnel als route dus ik ben benieuwd… Wel Oostenrijk vignet nodig dan toch? Morgen even bij de grens kopen dan

Zo, net aangekomen in Ulm, even slapen en dan morgen rond 8 uur de auto in voor laatste vier uurtjes. Nog steeds de Arlbergtunnel als route dus ik ben benieuwd… Wel Oostenrijk vignet nodig dan toch? Morgen even bij de grens kopen dan

jkraaier op 16 feb 2024 00:15

Klopt net voor de Pfandertunnel bv is een tankstation. Of je rijdt daar even verder het plaatsje in, daar kun je goedkoper tanken. Is een paar honderd meter verderop.

De condities zijn super in Livigno heb ik al gezien van een bekende van mij zowel op de Carrosello en Mottolino kant. Have fun!

*bericht bewerkt door HansM op 16 feb 2024 03:10

Ik zie een hoop ervaringsdeskundige hier.
Wij reizen as zaterdag naar Livigno (vertrek om 9 vanuit stuttgart).
We hebben al een zwitsers en oostenrijks vignet gekocht. Nu rest ons de vraag, wat is de beste route om te nemen as zaterdag?

Hebben we de autotrein nodig? En zo ja, waar boekt men deze tickets?

https://www.rhb.ch/en/car-transporter

Route is al veel inkt over gevloeid

https://www.rhb.ch/en/car-transporter

Route is al veel inkt over gevloeid

Domie op 06 mrt 2024 13:12

Ik weet het, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Samengevat:
2 knelpunten:

  • autorein? Opstappen in saglians?
  • de munt la chera? Alleen mogelijk om livigno in te rijden tussen 10 en 4?

https://www.rhb.ch/en/car-transporter

Route is al veel inkt over gevloeid

Domie op 06 mrt 2024 13:12

Ik weet het, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Samengevat:
2 knelpunten:

  • autorein? Opstappen in saglians?
  • de munt la chera? Alleen mogelijk om livigno in te rijden tussen 10 en 4?
jessehuijers op 06 mrt 2024 13:14

Er zijn twee routes. Een zonder autotrein en met. Ik heb in januari de route zonder trein gereden. Hele mooie route over Nauders. De tunnel moet je sowieso pakken en is heen vanaf 10.00 uur open. Terug moet je wel even rekening houden dat je op tijd weg moet. .

null

https://www.rhb.ch/en/car-transporter

Route is al veel inkt over gevloeid

Domie op 06 mrt 2024 13:12

Wat een fijne samenvatting! Oftewel, via nauders is een half uur langer (zonder file bij de filegevoelige fernpas) maar daar hebben we geen autotrein nodig.

Dat voelt als de meest logische en veilige optie

Ik weet het, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Samengevat:
2 knelpunten:

  • autorein? Opstappen in saglians?
  • de munt la chera? Alleen mogelijk om livigno in te rijden tussen 10 en 4?
jessehuijers op 06 mrt 2024 13:14

Er zijn twee routes. Een zonder autotrein en met. Ik heb in januari de route zonder trein gereden. Hele mooie route over Nauders. De tunnel moet je sowieso pakken en is heen vanaf 10.00 uur open. Terug moet je wel even rekening houden dat je op tijd weg moet. .

null

Fabiola op 06 mrt 2024 13:23

Vreemd, ik had een aanvulling geschreven maar deze is weg, ik had nochtans niet veel gevloekt.

Afin, kort dan maar:

Check ook Arlbergtunnel als je de Fernpas niet neemt en neem je deze niet, check dan in Landquart de Vereina tunnel en te lang wachten --> Julierpas. Munt La Schera ontsnap je niet, het is te ver om voor de enige andere toegang (Foscagnopas).

Vreemd, ik had een aanvulling geschreven maar deze is weg, ik had nochtans niet veel gevloekt.

Afin, kort dan maar:

Check ook Arlbergtunnel als je de Fernpas niet neemt en neem je deze niet, check dan in Landquart de Vereina tunnel en te lang wachten --> Julierpas. Munt La Schera ontsnap je niet, het is te ver om voor de enige andere toegang (Foscagnopas).

Domie op 06 mrt 2024 14:52

Duidelijk,
Julierpas zal lastig zijn verwacht ik, met de enorme sneeuwval deze dagen.

Fernpass is denk ik het eenvoudigst, drukte met reizigers zal mee vallen en sneeuw is er zaterdag ook nauwelijks.

Wij hebben 5 weken geleden de autotrein in Klosters genomen en doen dit weer volgende week. Prima en toch vrij snelle route via Klosters.

May the ski force be with you !!

Via Nauders heb je geen ticket nodig voor CH want je rijdt NIET over autowegen.

Born to run. B.S.

Is het verstandig km op voorhand een ticket voor de autotrein online te kopen, of maakt dit geen verschik?

Is het verstandig km op voorhand een ticket voor de autotrein online te kopen, of maakt dit geen verschik?

jessehuijers op 09 mrt 2024 10:16

Is vooral makkelijk. Maar buiten het seizoen niet nodig.

May the ski force be with you !!

Net terug van shortSki Livigno. Nu zijn we via Fernpas / Zernez gereden. Was erg leuk en redelijk vlot. Vanuit Amsterdam met Tesla MY LR doe je er precies 12 uur over.

May the ski force be with you !!

Klopt het dat de Julierpas een paar dagen/weken geleden volledig afgesloten was wegens hevige sneeuwval?

Klopt het dat de Julierpas een paar dagen/weken geleden volledig afgesloten was wegens hevige sneeuwval?

Domie op 07 apr 2024 17:16

Ja dat klopt , 24h dicht geweest

null

Wij nooit meer over Nauders.😰

Zowel heen- als terugreis +/- 12u30 ( normaal 11u voor ons +/- 880km) (Midden Limburg B.)
Van Fussen ( 8 u 's morgens) tot en met Fernpass : 2 u15 blokrijden op zat 30/3 ll
Terugweg zat 6/4 nog erger ; tegen 40 km/u over Fernpass ; wederom blokrijden tot Fussen2 u30

Vlg keer : Bregenz + autotrein😉

*bericht bewerkt door dan58 op 10 apr 2024 12:15

Born to run. B.S.

Wij nooit meer over Nauders.😰

Zowel heen- als terugreis +/- 12u30 ( normaal 11u voor ons +/- 880km) (Midden Limburg B.)
Van Fussen ( 8 u 's morgens) tot en met Fernpass : 2 u15 blokrijden op zat 30/3 ll
Terugweg zat 6/4 nog erger ; tegen 40 km/u over Fernpass ; wederom blokrijden tot Fussen2 u30

Vlg keer : Bregenz + autotrein😉

dan58 op 10 apr 2024 12:11

Wij rijden op zondag terug vanuit Livigno. Geen gedoe dat je op tijd weg moet zijn zoals op zaterdag. Geen drukte op de Fernpas en zaterdag heerlijk rustig in het skigebied.

May the ski force be with you !!

Wij nooit meer over Nauders.😰

Zowel heen- als terugreis +/- 12u30 ( normaal 11u voor ons +/- 880km) (Midden Limburg B.)
Van Fussen ( 8 u 's morgens) tot en met Fernpass : 2 u15 blokrijden op zat 30/3 ll
Terugweg zat 6/4 nog erger ; tegen 40 km/u over Fernpass ; wederom blokrijden tot Fussen2 u30

Vlg keer : Bregenz + autotrein😉

dan58 op 10 apr 2024 12:11

Wij rijden op zondag terug vanuit Livigno. Geen gedoe dat je op tijd weg moet zijn zoals op zaterdag. Geen drukte op de Fernpas en zaterdag heerlijk rustig in het skigebied.

CJAHulskamp op 10 apr 2024 12:30

Lijkt me een goede tip.

Reeds 4 x ZONDER problemen dezelfde route en dit jaar een drama door 't georganiseerde blokrijden om files te vermijden(???) op de Fernpass.

Born to run. B.S.

Wij nooit meer over Nauders.😰

Zowel heen- als terugreis +/- 12u30 ( normaal 11u voor ons +/- 880km) (Midden Limburg B.)
Van Fussen ( 8 u 's morgens) tot en met Fernpass : 2 u15 blokrijden op zat 30/3 ll
Terugweg zat 6/4 nog erger ; tegen 40 km/u over Fernpass ; wederom blokrijden tot Fussen2 u30

Vlg keer : Bregenz + autotrein😉

dan58 op 10 apr 2024 12:11

Mij is het dan wel weer goed bevallen, maar we hadden dan ook tussenstops ingepland wegens 2,5-jarige dochter mee.
Zaterdag 30/03 om 06:15 vertrokken in Dornstadt (Net boven Ulm) en dus om 07:30 tunnel Füssen door: 20 minuten verloren met blokrijden tot het eerste verkeerslicht in Breitenwang, verder nergens vertraging.

Zaterdag 06/04 om 08:40 aan het ronde punt richting Munt La Schera, vlot tot in Pfunds en daar rustig een uurtje ontbeten, zonder noemnswaardige vertraging tot in Reutte waar we dan de namiddag doorgebracht hebben in het buitenzwembad van de Alpentherme, om dan 's avonds weer zonder enige vertraging door te rijden naar Stuttgart.

Devies voor de Fernpass blijft toch echt ofwel vroeg ofwel laat, anders sowieso vettraging, ook op zondag.

(Mijn voorkeur ging ook uit voor een verblijf van zondag-zondag in Livigno, maar er waren heeeeeeeeel weinig accomodaties waar dit (nog) mogelijk was.

Wij zijn twee keer geweest dit jaar buiten de vakanties. Laatste week januari en 3e week maart. Maar dan heb je zeer ruime keuze van zondag-zondag.

May the ski force be with you !!

Wij zijn twee keer geweest dit jaar buiten de vakanties. Laatste week januari en 3e week maart. Maar dan heb je zeer ruime keuze van zondag-zondag.

CJAHulskamp op 11 apr 2024 12:26

Ook appartementen? Of alleen hotels?

Plaats een reactie