To the next question?

Radler!

Is je wintersportvakantie voor volgend seizoen alweer geboekt? Zo ja, waarheen?

Thank God summer is over!

Nee, maar al wel druk aan het kijken naar een leuk gebied. :D

Hoeveel pauzes neem je op een dag skiën/boarden?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Dat hangt van het weer af en van de pistes die we nemen. Maar in ieder geval is er een lunchpauze (meestal zelf gesmeerde boterhammen op een mooi uitzichtpunt, uit de wind en in de zon). Als het koud is of erg intensief skiën (bij slecht zicht of slechte sneeuw) stoppen we 's ochtends en 's middags ook nog wel voor een kopje koffie of warme chocolademelk. En verder rusten we wat uit in de liften die we nemen.

Hoe zeer ben je bezig met je ski’s of snowboard (de eigenschapen etc.) en waarop heb je die uitgezocht?

Vrij lang heb ik altijd ski´s gehuurd en hield ik me eigenlijk weinig bezig met de eigenschappen etc.
Sinds ik mijn eigen ski´s heb zorg ik er uiteraard voor dat deze altijd in optimale conditie zijn, dus op tijd waxen en slijpen etc.

Ik ben bij de ski terecht gekomen omdat deze mij het beste beviel na het testen van een aantal ski´s. Van tevoren had ik overigens niet echt criteria en een lijstje met wat ik wel/niet wil testen.
Nu ik twee seizoen ervaring heb in de sneeuw kijk ik heel anders aan tegen het uitzoeken van een nieuw paar ski’s. Zelf ben ik een veel betere skier geworden en daardoor stel ik nu ook hogere eisen aan het materiaal. Ik bevind me nu ook in de luxe positie dat ik veel ski’s gratis kan testen en in verschillende condities, hierdoor weet ik ondertussen al redelijk wat ik wel en niet prettig vind. Bij het uitzoeken van een nieuw paar ski’s zullen mijn eigen ervaringen met die ski in de sneeuw dan ook van doorslaggevende factor zijn!

Waar zou jij op deze site nog meer blogs over willen lezen? Meer gericht op de skigebieden, ski’s, techniek, het leven als…, etc.

Thank God summer is over!

Eigenlijk vind ik alle blogs wel leuk. Ik lees ze dan ook allemaal met veel plezier. :)

Wat is jouw fijnste aantal pistekilometers? En hoeveel daarvan moet rood, blauw of zwart zijn?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Zoveel mogelijk en zo lang mogelijk, Ik zit liever wat langer op een lift zodanig dat ik echt eindeloos na beneden kan skiën, Voor mij mag er echt wel wat uitdaging inzitten. Stijle stukken, stukken waar je techniek tot in de puntjes kan uitvoeren enz…

Wat waren jouw tofste skilessen of ben je iemand dat zegt ik heb geen les nodig, ik leer het op mijn eigen?

Pray every day for snow

Mijn tofste ski-les was afgelopen januari in Winterberg! Een vriend stond voor de eerste keer op de ski’s en kreeg echt alles enorm goed uitgelegd! Hij deed het na een uur privéles al super! Ik keek en skiede mee, maar leerde er zeker ook wat van! Je vergeet zo het een en ander na zoveel jaar… En dat alles gratis (voor mij dan)!;p Het was ook zo leuk om iemand zo snel het skiën onder de knie te zien krijgen:D

Volgende vraag:
Voor wie maakt ‘welness’ ook een belangrijke factor uit van de (wintersport)vakantie? Ga je naar de Thermen toe (zoals het Aqua Dome in het Ötztal), of hou je het bij de faciliteiten die je hotel te bieden heeft?

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Voor mij is welness totaal niet van belang tijdens mijn wintersportvakantie. Toevallig twee keer bij mijn onderkomen ook de beschikking gehad over deze welnessfaciliteiten maar geen gebruik van gemaakt. Ik probeer altijd zo lang mogelijk op de latten te staan, dan even apre ski, lekker wat eten en dan nog wat chillen en lekker slapen.

Heb je voor het seizoen 2013-2014 nog specifieke doelen op wintersportgebied? Zo ja, wat zijn deze doelen?

Thank God summer is over!

Ski’s testen. In november willen we ski’s gaan testen in Sölden, Saas-Fee of Zermatt (afhankelijk van waar ze de meeste all-mountain ski’s hebben die we willen testen). En dan ook nog nieuwe ski’s kopen, liefst voor Kerst nog. Als het goed is gaan we buiten wat ‘reguliere’ wintersporten (in de Kerstweek naar Val Gardena, hopelijk eind maart nog een weekje in de Franse Alpen) ook nog een weekje lessen in Flaine ergens in januari of februari. In Flaine, omdat de ESI daar een interessant en gevarieerd programma aanbiedt voor gevorderde skiërs.

Welke vorm van transport (vliegen, rijden, bus, trein) is voor jou hét vervoermiddel naar de sneeuw?

Normaal gesproken met de auto, ben 2 jaar geleden 1 keer met de trein geweest en dat is zeer zeker aan te raden. Nadeel is wel dat je niet heel veel mee kunt nemen.

Train je in de zomer in Nederland in bijv een indoor skihal?

Nee. Ik ga er wel een keer of 2 naar toe maar niet de hele zomer omdat het te ver weg is. In de winter train ik wel op een borstelbaan.

Heb je er ooit over getwijfeld om naar de alpen te emigreren? Zo ja waarheen?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Nooit serieus overwogen. Werk zou nog op afstand kunnen, maar vooral vanwege gezin en familie is dat geen optie.
Ik heb wel gefantaseerd (en zelfs wat zoek- en rekenwerk gedaan) om een oude schuur of boerderij te kopen en deze op te knappen tot een fantastisch chalet met meerdere appartementen. Het idee sneuvelde jammer genoeg al aan de borreltafel, want je moet er inderdaad wonen om dat te doen, of te begeleiden als je het laat doen. Daarnaast is het risico te groot als je het moet financieren. Alleen met eigen geld levert het nog wat op want anders ben je de huuropbrengst al kwijt aan je lening en de exploitatie.
Tenslotte zit je ineens wel erg vast aan een bepaalde plaats terwijl ik het nu ook wel leuk vind om naar andere gebieden te gaan.

Aardig bruggetje:
Ga je het liefst ieder jaar naar hetzelfde gebied - omdat je kent en weet dat het leuk is - of ontdek je liever ieder jaar iets nieuws, met het risico dat je de lat iedere keer hoger legt?

Ik heb een aantal gebieden waar ik zeker nog eens zal terugkomen, omdat ik weet dat ik het leuk is en er nog steeds niet alles heb gezien. Aan de andere kant ontdek ik graag iets nieuws:)
Heb de luxe dat ik dit seizoen waarschijnlijk meerdere keren ga dus ik kan "oude" gebieden combineren met iets nieuws.

Wat was je meest spectaculaire crash?

Thank God summer is over!

Ik was 2 jaar geleden in lofer en ik ging een stukje in het terrein naast de piste. Mij huurskietjes hadden heel weinig float dus de tips van mijn ski’s zonken helemaal weg. En toen vloog ik super hard over de kop. Toen ik weer stil lag kwam ik erachter dat mijn ski’s en skistokken heel ver uit elkaar lagen, nou ga maar eens in totaal 40 meter door hele diepe poeder lopen zonder stokken :p gelukkig heb ik er niks aan overgehouden :)

Heb je ooit een blessure gehad? Zo ja, ben je daarna rustiger gaan skiën of boarden?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Heb in maart jl. voor het eerst mijn knie flink verdraaid, kon in die vakantie verder niet meer skiën. Heb het in mei nog 1 dagje gedaan en toen was ik inderdaad wel voorzichtiger - maar dat is er komende winter wel weer van af.

Als je met vreemden in de stoeltjeslift zit, maak je dan een praatje met ze of blijf je voor je uit staren?

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

Als skilerares zit ik in werktijd eigenlijk altijd met "bekenden" in de lift. Meestal heb ik de meest leuke gespreken met die kleine ukken en is het soms jammer dat we alweer boven zijn. Indien het een keer iets rustiger is in de lift ontstaat er eigenlijk altijd wel een gesprek, vakantiegangers vragen vaak van alles omdat je als skileraar nou eenmaal veel weet;) Dit kan gaan over welke pistes een aanrader zijn, waar ze het beste kunnen eten etc.

In mijn vrije tijd zit ik ook vaak met bekenden in de lift omdat we eigenlijk altijd wel met een groepje skileraren lekker gaan knallen.

Indien jij een ongeluk ziet gebeuren op de piste, schiet jij dan te hulp?

Thank God summer is over!

Ik help voor zover ik dat kan. Dat betekent in mijn geval niet veel meer dan de hulpdiensten bellen, contact houden met het slachtoffer (als niemand anders dat doet), mijn ski’s gekruist ervoor zetten e.d. Zodra de hulpdiensten er zijn, kunnen die het slachtoffer bevragen, stabiliseren etc. (kan ik niet, dus doe ik het niet: het kan er immers ook erger van worden). Veel meer kan ik niet doen geloof ik.

Als het niet zo ernstig lijkt gewoon vragen hoe het met degene is, ski’s bij elkaar rapen, helpen opstaan eventueel. Dat soort dingen. Ik ski in ieder geval nooit zomaar voorbij. Ook als ik te hard ga om nog te stoppen bij het ongeluk stop ik zo snel mogelijk en check ik of iemand anders te hulp schiet. Anders zelf mijn ski’s uit en een stukje omhoog lopen. Gelukkig is dit nog maar 1 keer nodig geweest (andere keren stopte al iemand anders en leek alles goed te gaan).

Ga je wel eens zonder reservering op wintersport (bijvoorbeeld de poederdumps achterna), of zorg je dat je toch op zijn minst een slaapplaats hebt geregeld ruim voordat je gaat?

Tot nu toe nog nooit zonder reservering richting de sneeuw vertrokken. Ik kan me wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld buiten het hoogseizoen gaat het makkelijker is om zonder reservering te vertrekken. Meestal is er dan nog genoeg keuze in accommodatie en je kan tot op het laatste moment bepalen waar de condities het beste zijn en daar heen vertrekken.

Met welk(e) forumlid/leden zou jij wel op wintersport willen gaan en waarom?

Thank God summer is over!

Met Yo-han, alleen al omwille van zijn profielfoto!

Voor de rest met iedere wintersportfanaat, dus met zowat iedereen :)

Ik ga de vraag nog eens doorgeven, bij gebrek aan inspiratie:

Met welk(e) forumlid/leden zou jij wel op wintersport willen gaan en waarom?

Ik zal het antwoord nog eens doorgeven ;)
in het speciaal vooral met @Henri. omdat ik hem van alle forumleden het beste ken :)

Wat is de langste periode dat je achter elkaar in een skiland hebt gezeten om te skiën?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik heb twee keer een periode van vier maanden doorgebracht in Oostenrijk.
Naast mijn werkzaamheden als skilerares probeerde ik uiteraard zoveel mogelijk zelf te skiën.

Ga jij dit jaar op zomervakantie en zo ja, waarheen?

Thank God summer is over!

Jazeker, wij gaan met het gezin 2 weken naar de Gorges du Verdon, in Frankrijk.

Wat is jouw leukste wintersport-evenement? En ben je daar al eens bij geweest?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Wat is jouw leukste wintersport-evenement? En ben je daar al eens bij geweest?

Thijs@Meeusen op 23 jun. 2013 13:09

Toch wel het vierschanzentournee. Ik ben altijd aan de tv gekluisterd dan. Het is ook een beetje traditie om naar het neujahrspringen in Garmisch te kijken als we gelukkig nieuwjaar gaan wensen.

Ik ben er nog nooit live bij geweest, maar ben wel van plan om dat een van de volgende jaren eens te doen, uiteraard gekoppeld aan een skitripje :)

Verder vind ik de nightrace in Schladming ook altijd spectaculair door al dat publiek.

Wat is jouw favoriete tijdstip in het wintersportseizoen? (Voorjaar, kerstperiode, eind januari als er geen schoolvakanties zijn…)?

Ik heb binnen het wintersportseizoen meerdere favoriete tijdstippen en wel om verschillende redenen.

Kerstperiode: De gezelligheid met alle skileraren onderling. Iedereen is weg van huis en daarom vieren wij als een grote familie samen kerst met gerechten uit alle landen waar de skileraren ook vandaan komen.

Januari: Meestal is het deze periode iets rustiger in de skischool en dat betekent soms 2 dagen vrij in plaats van 1 en dus meer tijd om zelf te skiën. Meestal ook nog eens perfecte condities dus genieten!

Einde seizoen: Eigenlijk alleen nog maar locals, pistes voor je alleen en allerlei leuke evenementen die nog georganiseerd worden voordat de liften sluiten.

Heb jij bepaalde doelstellingen voor komend winterseizoen?

Thank God summer is over!

Heb je voor het seizoen 2013-2014 nog specifieke doelen op wintersportgebied? Zo ja, wat zijn deze doelen?

Lisa. op 20 mei 2013 20:35

@Lisa. die had je al eens gevraagd ;) Iemand anders mag dit keer antwoorden…

Haha dat klopt inderdaad, maar ik dacht ik wil het nog weleens horen.
Speciaal voor @Cheizz dan een nieuwe vraag:

Heb je al een testweekend voor nieuwe ski’s gepland en zo ja wanneer en waarheen?

Thank God summer is over!

Zoals het er nu uitziet, gaan we in het weekend van 15-17 november naar Sölden. Daar is dan een groot testevenement op de Rettenbach Gletsjer. We wachten even definitief af of daar de modellen zullen zijn die we in ieder geval willen testen en dan gaan we boeken. De trip wordt overigens aangeboden door Tirol Events: http://www.tirolevents.nl/skitest-trips?prod_id=12748…

Nu weer terug naar de vraag van @Lisa.

Heb jij bepaalde doelstellingen voor komend winterseizoen?

Jazeker! En niet zo’n beetje ook, ik wil beter leren carven en zeker een 180’ proberen.

Wanneer vindt jij het forum interessanter? In de zomer of in de winter?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

In de zomer! Denk aan 1e sneeuwval, waar wel en waar niet zomerskiën etc. Dan komen ook de die-hard wintersporters naar boven!

Wat is het hoogste puntje waar je ooit met je ski’s/board hebt gestaan?

Let it snow

Ik denk dat dit het bergstation van de Kitzsteinhorn op 3029 meter hoogte moet zijn geweest.

Als je een gebied/dorp moet kiezen in Oostenrijk om een weekje te gaan wintersporten welke kies je dan en waarom?

Thank God summer is over!

Plaats een reactie