SYTYCS (So You Think You Can Ski)

ohhh, ik wil ook zo kunnen skiën. Haha ik als beginnen zeg wauw :p

let's get this party started!!

Ik ook dan maar eens. Kort stukje door te veel volk. Vanavond moet ik terug les geven, dan is de baan bijna leeg en zal ik eens een langer proberen maken :) Op reis ben ik ook altijd de cameraman of ben ik les aan het geven, door dit topic besef ik nu pas dat ik praktisch geen eigen beeldmateriaal heb.

Eigen opmerkingen: Binnenski loopt achter de feiten aan :) er zit een vertraging op tov de buitenski en dit doordat ik volgens mezelf nog steeds te veel druk op de buitenski probeer te zetten voor Kurze Radien, skiën doen we op 2 benen :) Binnenski’s houden wel contact met de sneeuw nu, was een grote stap, voordien deed ik bij korte bochten een minuscule stembeweging.
Alpine basishouding zit goed, enkel met mijn linkerhand ben ik boterhammen aan het smeren. Vroeger speelde ik wel accordeon tijdens het skiën, is dus al veel progressie :p
En als laatste, wat ski ik hier lui zeg :) betrap mezelf er telkens op op makkelijke pistes. Meer input nodig!

NielsDq op 14 jan. 2014 09:35

Ziet er lekker uit, mij vallen de dingen die jij aangeeft ook op behalve dan het Luie. Misschien dat je bij de laatste 3 bochten wat lui overkomt maar bij het bovenste stuk valt dat niet op. Verder valt het mij op dat je spoorbreedte niet gelijk blijft, dit kan natuurlijk een gevolg zijn van een trailende binnenski.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ziet er lekker uit, mij vallen de dingen die jij aangeeft ook op behalve dan het Luie. Misschien dat je bij de laatste 3 bochten wat lui overkomt maar bij het bovenste stuk valt dat niet op. Verder valt het mij op dat je spoorbreedte niet gelijk blijft, dit kan natuurlijk een gevolg zijn van een trailende binnenski.

bartus op 14 jan. 2014 11:17

Jeps, ik start nog voor de hellingslijn met druk op te bouwen naar mijn toekomstige buitenski, maar daar ergens loopt het fout met mijn toekomstige binnenski. Ik denk, aangezien ik weet hoe het ski technische in elkaar zit, dat ik te veel belasting van mijn toekomstige binnenski haal en de neiging heb om die op te heffen, ipv van het op te lossen met druk en met mijn enkel. Binnenkort weer met een paar docenten op stap, dan hoor ik het wel :)

Hierbij een filmpje van mij in bottrop
Het is het eerste filmpje dat er van mij gemaakt is op een snowboard,
het is pas de tweede keer ooit dat ik op een board sta
het filmpje stampt uit 2009
en het is mijn allereerste snowboard sprongetje

Zelf als ik dit filmpje zie moet aardig lachen om hoe stuntelig het er uit ziet (misschien wel gewoon lomp) maar ben wel beretrots dat de landing de eerste keer gelijk lukt

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hierbij een filmpje van mij in bottrop
Het is het eerste filmpje dat er van mij gemaakt is op een snowboard,
het is pas de tweede keer ooit dat ik op een board sta
het filmpje stampt uit 2009
en het is mijn allereerste snowboard sprongetje

Zelf als ik dit filmpje zie moet aardig lachen om hoe stuntelig het er uit ziet (misschien wel gewoon lomp) maar ben wel beretrots dat de landing de eerste keer gelijk lukt

Birdheart op 14 jan. 2014 11:45

Ik zeg een goed moment om een So You Think You Can Snowboard topic te openen? Gebaseerd op de titel van dit topic denk ik niet dat je veel reacties van snowboarders gaat krijgen op je filmpje hier ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus nieuw topic aangemaakt hoop dat er daar net zo gereageerd gaat worden op elkaars kunnen als hier

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?


Ben diegene met de paarse broek en de oranje of soms ook groene jas.

@Robin Ziet er wel goed uit!
Wel nog een paar tips:
-Nog meer druk op je buiten-dal ski, om de bocht mooi te ronden
-je ski’s eerder vrijgeven
-heupen iets meer dal gericht

Ben het oneens met @xxxrosaaa

Ik heb afgelopen vakantie privéles gehad en de leraar zei dat je niet vol je gewicht op je dalski moet zetten.

Ook moet je je bovenlijf niet naar het dal richten.

De leraar noemde de bovenstaande punten "oldschool"
Maargoed @Robin weet dat ik ook geen pro ben :P.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Hahhaha “old school”. Het gaat ook niet om je volle gewicht (had ik ook niet geschreven). Oke maar even voor de duidelijkheid deze bochten zijn “geslipt” als je de bocht mooier af wilt maken en wilt carven “nieuwe stijl” moet je je buitenski meer druken. Dat kan juist deze tijd nu er carve ski’s zijn waarin een bocht komt als je hem genoeg druk geeft. oldschool is van vroeger, toen er nog geen carve ski’s bestonden, toen moest je veel meer de de achterkant van je ski’s wegdrukken om een mooie bocht te maken.

@Robin , laat je niets wijsmaken, je skiën zit al vrij goed hoor :) Je hebt reeds een mooie hoog-laag beweging, timing van de stokinzet is goed. Je kantengevoel lijkt ook goed te zitten, de ski’s worden mooi ingekant. Je skiet mooie ronde, aaneengeschakelde bochten. Heel dynamisch, een skiër doet altijd iets, dit zie ik hier ook bij jou!

Welk niveau ben jij? Ik zou zeggen, als je een groen/blauw/rood/zwart indeling gebruikt, ergens in niveau rood. Je kan wel aan performance training beginnen denken, ofte ‘sportief skiën’.

Er is wel nog heel veel ruimte voor verbetering. Even zonder uitleg erbij, want anders wordt het te veel, de werkpunten die je op jouw niveau zou kunnen aanvangen:

  • houding in het algemeen (je laat je handen zakken)
  • lichaam dalwaarts richten in korte bochten (dit lost punt 2 en 3 van xxxrosaaa op)
  • overgaan van inclinatie naar angulatie (dit lost punt 1 van xxxrosaaa op)

en @ThijsMeeusen , je haalt waarschijnlijk 2 soorten bochten door elkaar.

We skiën inderdaad op 2 ski’s, maar hoe langer de bochten, hoe meer druk op de buitenski. Als ik lange bochten carve, dan neigt mijn drukverdeling toch naar 0%-100% :) En als we lange bochten snijden, dan volgt ons lichaam inderdaad meer de ski’s. Korte bochten worden nooit face-aux-skis geskied!!! (lichaam volgt de ski’s). Ik weet niet of je leraar gedronken had of je de bochten door elkaar aan het halen bent, maar korte bochten worden steeds open geskied (lichaam naar het dal).

Bedankt beide voor de commentaar. Ik denk er wel eens aan om ergens een technische stage te volgen maar probleem zit hem vaak in tijd en geld. Misschien dit jaar in de herfstvakantie.

Ik ga ook in de herfstvakantie :) Waarschijnlijk met Snowtravel en het BVSI opnieuw naar Hintertux om mijn trainer B te doen.

ik wil er ook graag een filmpje ingooien, maar ik kan m niet uploaden?

ik wil er ook graag een filmpje ingooien, maar ik kan m niet uploaden?

lotte-909 op 5 mei 2014 21:25

Eerst het filmpje op youtube zetten en dan de link hier in je bericht plakken :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Vorige week op de Kitzsteinhorn (Karprün) geweest. Dit was op de zwarte piste. Ik ben benieuwd :)

het is gelukt dus hierbij een filmpje van mij op de wedstrijdskibaan!
Ik wil er wel nog even bijzeggen dat ik nog niet lang ski en zoals te zien probeer ik de uitgeslepen ijssporen te vermijden :P
http://youtu.be/m8XAOX9v4cQ

Even nieuw leven inblazen, doe niets liever dan fouten zoeken en eventuele correcties aanreiken.

Voor @Kasteel : Korte bochten vind ik leuke lessen! :) Je komt hier al heel mooi van de zwarte piste!

Even beoordelen:

  • ritme, train hier nog iets meer op om mooie ritmische bochten te maken. Gebruik een ritme in je hoofd, creëer ritme met je stokken of handen. Of als je met meerdere bent is het heel leuk om te formatieskiën!

  • dissociatie en stabiliteit: Je roteert nogal veel met je bovenlichaam, waardoor je je parallelle assen verliest tijdens het skiën. Dit is meteen ook de reden waardoor je buitenski ‘wegloopt’. Je verliest druk op de buitenski :) Oefen eens met je stokken voor je (eventueel los op de polsen) en zorg dat je lichaamsassen parallel blijven. De stokken zijn een goed controlemiddel voor jezelf. Optie twee: maak een ‘venster’ met je stokken en kijk er door (beide stokken rechtop in de handen). Je stokken mogen geen ruitenwissers worden, hou ze stil! :)

  • Je kantenwerk vind ik alvast goed! Dit komt omdat je al heel dynamisch buigt en strekt, zo kan je mooi kanten en stuur je mooi rond. Wel opletten dat je voorop blijft op je ski’s. Als je achterop komt krijgt je meer een spoor als een ruitenwisser dan een mooi rond spoor :) vandaar noemen ze het ook: het ruitenwissereffect :)

Goed geskied, dikke punten :)

Nieuw leven in geblazen, dus ik dacht misschien nieuwe input: http://www.skiline.cc/skimovie/dj0cs

Zeg het maar…

Sneeuw+Bergen=Skieen!

Mooi geskied! Zo kom je hoogstwaarschijnlijk overal al vlot af! :)

Waar kan je verder naartoe? Probeer voor deze middellange en je lange bochten te werken op je alpine basishouding (parallelle assen), ga vroeger de angulatie (heuphoek) gaan opzoeken, want je zit nu nogal lang in innerlage (vooral je bocht naar rechts). Je merkt dat je buitenski soms ‘wegloopt’? dit los je op door met meer angulatie te gaan skiën.

Ik merk ook dat je graag in cross-under skiet. Dit kan ik minder goed beoordelen. Ik zou even terug grijpen naar cross-over en mooie bochten in 3 tijden skiën, want hier mis je echt wel de neutrale fase (ski’s dalwaarts richten door een voor-hooginwaartse beweging) en kom je dus achterop je ski’s terecht. Dus mooi hoogkomen en progressief diepgaan in de stuurfase. Je mist wat verticale dynamiek in dit filmpje.

De twee verhaaltje komen nu samen: door iets meer dynamiek (hoog-diep beweging) te gaan toevoegen heb je meer ruimte in de heup en benen om meer te gaan anguleren. Hierdoor ga je vroeger je druk op je buitenski krijgen.

Enkele oefeningen:

  • stokken onder de handvaten nemen en de dalstok laten slepen door de sneeuw.
  • stokken voor je nemen en de dalhand vroeger laten zakken.
  • stokken worden je vleugels en de dalstok raakt de sneeuw (let wel op! je laat je stok niet achter je aan slepen, maar mooi vooraan). Je berghand steek je hoog in de lucht.
  • je kan waarschijnlijk zelf wel nog oefeningen verzinnen om angulatie uit te lokken :)

Wel lekker geskied! :)

Hier zie je wat ik bedoel met je parallelle assen.

laat de dalhand zakken, schouders volgen dan, heup kan meer lateraal bewegen en je bent vertrokken :)

null

@bart , ik vind er al zeker mooi uitzien!
Wel nog een puntje waar ik me een beetje aan stoort is dat je wel je bocht af moet maken. Dus niet te snel afraffelen dan kan je mooier een nieuwe bocht inzetten. En verder sluit ik me aan bij de uitgebreide uileg hierboven.

Bedankt voor de reacties, ga er dit weekend op letten! Mocht ik in de gelegenheid zijn zal ik er nog proberen een filmpje van te maken…

Leuk topic wel!

Sneeuw+Bergen=Skieen!

Ja, gewoon langs voor laten filmen, niet te veel sukkelen met zoomen als dat niet makkelijk gaat (zoals bij een iphone) dan is het makkelijker om de assen te beoordelen :)

Leuk topic!

Hier een video van mij van februari dit jaar.

Ik heb 10 jaar niet geskied wat je helaas kan zien aan mijn stijl. Het carven gaat mij nog niet goed af.
Ik ben wel nieuwsgierig naar gerichte tips.

@Donvilj: voor iemand die 10 jaar niet geskied heeft ziet het beter uit dan sommigen die langer skiën :-)
Maar goed, ik heb één hele simpele tip: neem eens een aantal groepslessen voor gevorderden of neem een aantal uren privéles met een paar vrienden (om de kosten laag te houden) en geef dan specifiek aan dat je bijv. beter wilt carven etc. Ik denk dat je dan in korte tijd flink vooruitgang kan boeken.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Boa

Mijn niet-geoefend oog zou zeggen dat het benenwerk wel oké is, maar dat je je bovenlichaam teveel roteert omdat je bij de stokinzet je armen naar achter laat bewegen. Dus naar mijn bescheiden mening werken op een goede basishouding van de armen/handen (vooraan) en stokinzet vanuit de pols.

Ik ben allesbehalve een pro, dus mijn mening is natuurlijk niet meer dan dat ;-).

@Boa,

Stokinzet ontbreekt nagenoeg.

Basishouding voor lijkt goed voor carven, maar is wat stijf, geforceerd, lijkt op slot te staan.

Basishouding voor carven, terwijl geen enkele bocht gecarved wordt. Daar zit de grootste uitdaging.

Tempo zit er redelijk in, terwijl de techniek nog niet op dat niveau is.

Dus focus op het carven, oefen mogelijk op blauwe pistes, zodat je minder snel geneigd bent om in elke bocht je ski’s dwars te gooien om de snelheid eruit te halen.

Gewoon doorgaan met oefenen, je bent al aardig op weg!

@Boa Ik mis een juiste stokinzet en hoog-laagbeweging. En idd roteert je bovenlichaam teveel.
Just my 2 cents.

Winter is coming

Plaats een reactie