Nog nooit zo'n dramatische wintersport gehad!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Onze stelregels bij Franse appartementen zijn:

  • aantal personen waarvoor het geschikt is delen door 2
  • het is óf nog niet af óf kapot en soms allebei (we hebben jarenlang duct tape en een douchegordijn meegenomen…)
  • neem je eigen bleek mee
  • eigen beddengoed is altijd goed
  • lekker veel skiën, dan ben je maar weinig binnen…

Natuurlijk is het allemaal balen, maar afgelopen week was het, ondanks de temperatuur, in Plagne nog prima skiën; dat zal in Les Menuires niet heel anders zijn. Haal een lekker croissantje, drink een biertje, ski een rondje en geniet!

Gelukkig wordt het lekker weer, donderdag 17 graden.

DrPhil op 11 feb 2024 08:45

Beneden in het dal bedoel je dan, toch niet in Les Menuires.

Hupla op 11 feb 2024 14:35

Ik zou Meribel en St. Martin toch geen dal durven noemen.

Ik zit in Morillon 1100. Ook geen top appartement, gelukkig wel schoon en iets groter, maar het belangrijkste is dat er vers poeder in het dorp en op de piste gevallen is!

edvedv op 11 feb 2024 07:41

Ben benieuwd hoe de sneeuwkwaliteit is. Wij komen zaterdag aan in Morillon.

Gelukkig wordt het lekker weer, donderdag 17 graden.

DrPhil op 11 feb 2024 08:45

Beneden in het dal bedoel je dan, toch niet in Les Menuires.

Hupla op 11 feb 2024 14:35

Ik zou Meribel en St. Martin toch geen dal durven noemen.

DrPhil op 11 feb 2024 18:55

Ach, in het verleden wel vaker die temperaturen gehad in de Trois Valleés. Als de lucht droog is, is dit geen enkel probleem. Gewoon je pistes een beetje slim kiezen, maar daar is al meer over gezegd. De Masse is door de ligging vrijwel de hele dag goed, zonder slush. Alleen het laatste stukje terug richting de Doron is dan meestal een buckel/slushfest. Boven Valtho bij de Moraine/Portette/Fond/Cime de Caron blijft het ook altijd goed. Tot halverwege Meribel/Mottaret ook.

Heerlijk genieten man, je skiet in één van de beste, mooiste skigebieden van de wereld!

Ik ben blij dat ik na een paar keer Frankrijk nu al jaren naar het oubollige Oostenrijk ga. Daar weet je voor 95% zeker dat je goed zit qua accommodatie.

^^daar weet je ook voor 95% zeker dat je accomodatie niet aan de piste ligt😂
Wat ‘goed’ is, is voor iedereen anders.

Ik ben blij dat ik na een paar keer Frankrijk nu al jaren naar het oubollige Oostenrijk ga. Daar weet je voor 95% zeker dat je goed zit qua accommodatie.

Game op 11 feb 2024 21:50

Wij hebben jaar in jaar uit prima accommodaties in Frankrijk. Gewoon een kwestie van je huiswerk doen tijdens het boeken.

Born to Ride

Toch benieuwd naar de stand van zaken… @Freerider

Bla, bla, bla.

Ik ben blij dat ik na een paar keer Frankrijk nu al jaren naar het oubollige Oostenrijk ga. Daar weet je voor 95% zeker dat je goed zit qua accommodatie.

Game op 11 feb 2024 21:50

Wij hebben jaar in jaar uit prima accommodaties in Frankrijk. Gewoon een kwestie van je huiswerk doen tijdens het boeken.

Matthias123 op 12 feb 2024 06:33

Wij ook. 1 keer een matige ervaring gehad in Frankrijk, maar dat is dan ook alles. En we boeken echt niet de duurste appartementen. De verwachtingen zijn daar dan ook naar. Zolang we fatsoenlijk kunnen slapen en koken, en het sanitair werkt, is het al goed.

De appartementen in Frankrijk zijn gemiddeld wel klein, maar dat weet je van te voren. En als je dan een appartement hebt, en je denkt… ‘oei het is niet groot’, denk dan maar gewoon dat er in Parijs families zijn die permanent zo klein, of nog kleiner, wonen. Voor jou is het maar voor een week.

Ik denk dat deze persoon gewoon botte pech gehad heeft.

Huiswerk doen tijdens het boeken… dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan (en zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn), zeker als je nog nooit in Frankrijk gewintersport hebt en dus niet weet waar je op moet letten.

Ter info: Na 20 jaar boeken in Frankrijk is mijn huiswerk, ongeveer in volgorde van belangrijkheid:
*Een appartement kiezen waarin eindschoonmaak inclusief is (of verplicht bijgekocht moet worden) dan weet je tenminste zeker dat het tot een redelijke standaard gedaan is na het vertrek van de vorige huurder.
*Reviews bekijken.
*Appartementen die aangeprezen worden als ‘voor studenten’ vermijden.
*Nieuwe/gerenoveerde appartementen zijn natuurlijk te verkiezen boven oude.

Ik ben blij dat ik na een paar keer Frankrijk nu al jaren naar het oubollige Oostenrijk ga. Daar weet je voor 95% zeker dat je goed zit qua accommodatie.

Game op 11 feb 2024 21:50

Wij hebben jaar in jaar uit prima accommodaties in Frankrijk. Gewoon een kwestie van je huiswerk doen tijdens het boeken.

Matthias123 op 12 feb 2024 06:33

Wij ook. 1 keer een matige ervaring gehad in Frankrijk, maar dat is dan ook alles. En we boeken echt niet de duurste appartementen. De verwachtingen zijn daar dan ook naar. Zolang we fatsoenlijk kunnen slapen en koken, en het sanitair werkt, is het al goed.

De appartementen in Frankrijk zijn gemiddeld wel klein, maar dat weet je van te voren. En als je dan een appartement hebt, en je denkt… ‘oei het is niet groot’, denk dan maar gewoon dat er in Parijs families zijn die permanent zo klein, of nog kleiner, wonen. Voor jou is het maar voor een week.

Ik denk dat deze persoon gewoon botte pech gehad heeft.

Huiswerk doen tijdens het boeken… dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan (en zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn), zeker als je nog nooit in Frankrijk gewintersport hebt en dus niet weet waar je op moet letten.

Ter info: Na 20 jaar boeken in Frankrijk is mijn huiswerk, ongeveer in volgorde van belangrijkheid:
*Een appartement kiezen waarin eindschoonmaak inclusief is (of verplicht bijgekocht moet worden) dan weet je tenminste zeker dat het tot een redelijke standaard gedaan is na het vertrek van de vorige huurder.
*Reviews bekijken.
*Appartementen die aangeprezen worden als ‘voor studenten’ vermijden.
*Nieuwe/gerenoveerde appartementen zijn natuurlijk te verkiezen boven oude.

bj op 12 feb 2024 08:31

Huiswerk zou niet nodig moeten zijn? Ik vind dat er standaard bij horen, bij welke vakantie dan ook. Tegenwoordig is het gewoon heel eenvoudig om reviews etc van accomodaties te bekijken, waar dan ook ter wereld. Zowel voor zomer al wintervakanties check ik dat altijd goed van te voren, evenals het aantal vierkante meters van de accomodatie en de exacte liggen van het verblijf. Een nachtclub of apresski tent om de hoek is ook een no go bijvoorbeeld.

Born to Ride

^^daar weet je ook voor 95% zeker dat je accomodatie niet aan de piste ligt😂
Wat ‘goed’ is, is voor iedereen anders.

Martin7182 op 12 feb 2024 06:21

Gewoon ook een kwestie van je huiswerk doen tijdens het boeken…

Life is what happens while you were checking your phone

Toch benieuwd naar de stand van zaken… @Freerider

bartvwg op 12 feb 2024 08:05

Zou ie al in de auto naar huis zitten?

Kijk een volgende keer ook eens op https://lesmenuires.com/fr/loueurs-particuliers . Dit zijn appartementen die gekeurd zijn door het office de tourisme.Dit geeft geen garantie dat het schoongemaakt is maar dan weet je dat je in ieder geval de gekozen kwaliteit krijgt. De prijzen zijn bovendien lager dan bij een agence, wel mis je dan het voordeel dat een agence vaak op de skipas kan bieden.

skifan op 11 feb 2024 09:18

Dit is wat mij betreft de toptip. Als je rechtsteeks van de eigenaar (liefst dan nog een local) kan huren heb je het meest kans op een goede prijs/kwaliteit verhouding. Mogelijkheid 2 is huren bij een lokale agence die enkel in dat gebied actief is. De minst goede keuze is een touroperator. Zij huren op hun beurt bij een agence en halen een deel van de winstmarge weg, terwijl de agence wel het werk ter plaatse moet blijven doen. Logisch dat ze dan enkel de minst goede accomodaties krijgen, die appartementen die de agence zelf niet vlot verhuurd krijgt.
Het is echt niet zo dat je in Frankrijk per definitie een belabberd onderkomen krijgt. De meeste appartementen die ski-in/ski-out zijn zullen klein zijn (of duur) omdat je op een toplocatie zit, maar je mag wel verwachten dat ze correct onderhouden en proper zijn.
Ondertussen is @Freerider waarschijnlijk heerlijk aan het skieën :-)

*bericht bewerkt door Errant op 12 feb 2024 09:19

Toch benieuwd naar de stand van zaken… @Freerider

bartvwg op 12 feb 2024 08:05

Zou ie al in de auto naar huis zitten?

Geraertshoven op 12 feb 2024 09:13

Ik had hem al thuis verwacht. Als je toch dít moet meemaken dan kan ik me niet voorstellen dat je daar blijft #thoughlife #thirdworldproblems

@Freerider
Je kent de Franse toch in de wintersport gebieden.Verbaasd me nou niets.
Te beroerd om wat service te verlenen. Behalve Parijs is het hele land daardoor bankroet.
Ga toch eens naar Oostenrijk Italië of Zwitserland.
Schone hotelkamers.
Het weer en sneeuw was ook niet best.
Zeg maar beroerd.
Nog niet meegemaakt.
Toch nog 3 halve dagen in de ochtend kunnen skiën op hoogte zonder pap sneeuw met het zonnetje.
Na 13.00 uur gewoon niet te doen met al die mensen die geen techniek hebben.
Inderdaad mensen moeten zich thuis al beter voorbereiden op de wintersport.

In ieder geval goed om te weten dat er in Val Thorens en Les Menuires nog weinig is veranderd t.o.v. 10 jaar geleden. Kleine appartementen waar midden in de kamer een douche bak staat, of de hoofdprijs betalen voor een appartement waar een olifant nog geen schade loopt. Echt huilen met de helm op wat je ook kiest :).

Nu met de klimaatverandering winter met dit weekend als hoogtepunt kan ik me voorstellen dat je er klaar mee bent. Wellicht dat slachtofferhulp nog iets kan betekenen voor teleurgestelde wintersporters?
De condities afgelopen weekend waren inderdaad somber en grijs, weinig uitnodigend voor een wintersport vakantie. Sterkte en hopelijk blijft je verder fysiek onheil bespaard.

Toch even een ander geluid laten horen…
Ga al meer dan 20 jaar naar Val Thorens.
Meestal een appartement, idd, niet groot, maar verder uitstekend.
Goed ingericht, de juiste spullen… nooit een probleem.
2 keer gehad dat er iets kapot was, werd binnen het uur gerepareerd… met excuses.
Service kan ik ronduit goed noemen, als je iets vraagt dan wordt er altijd naar geluisterd en iets mee gedaan.
En… hier is de truc… doe je enige moeite frans te spreken… dan lopen ze 2 keer zo hard voor je.
Overigens, ze spreken ook perfect Engels.
O ja, ben ook verschillende keren in Tignes geweest… toen een Hotel.
Een stuk duurder, maar een geweldige kamer, en geweldige service.
Ik heb alleen goede ervaringen met Frankrijk (Val Thorens en Tignes).

Mag ook gezegd worden.

Zitten er nou ook veel bedwantsen in zo’n appartement?

Wij zaten afgelopen week hier: https://www.mmv-holidays.co.uk/en/residence-club-ski-tignes-…

Echt geweldig. Wij waren met 2 (appartement met 1 slaapkamer). Je kan er ook met 4 in maar dat zouden we ook met de kinderen nooit doen. We zorgen altijd dat niemand op de bank hoeft.

Maar ook na goed onderzoek kan je wel eens miskleunen hoor! Zo zaten we eens in La Tania. Wel schoon maar zo klein voor 4 personen. Dacht toch echt de foto’s goed bekeken te hebben… En daarna teruggekeken en inderdaad het was precies zo als op de foto maar dat zag er toch groter uit. Van geleerd om foto’s beter te interpreteren…

*bericht bewerkt door reiziger14 op 12 feb 2024 12:10

^^daar weet je ook voor 95% zeker dat je accomodatie niet aan de piste ligt😂
Wat ‘goed’ is, is voor iedereen anders.

Martin7182 op 12 feb 2024 06:21

Gewoon ook een kwestie van je huiswerk doen tijdens het boeken…

Leon100 op 12 feb 2024 09:11

Jazeker. Wij hadden ons huiswerk gedaan afgelopen trip naar Flachau, kost wel wat tijd om iets aan de piste te vinden. In Frankrijk moet je ook opletten maar is aan de piste zo ongeveer de standaard.

Na 13.00 uur gewoon niet te doen met al die mensen die geen techniek hebben.

Hooykaas op 12 feb 2024 09:46

Grappig, klaag je hier nou ook over je eigen techniek?😂

Zitten er nou ook veel bedwantsen in zo’n appartement?

DrPhil op 12 feb 2024 11:55

Hoort dat niet in het onderwerp ‘ de vreemdste dingen die je meeneemt op wintersport’ ?

Eerder in een topic “wat neem je terug mee naar huis vanop je wintersport” 😉

Gezien je posthistorie met stress vooraf, stress achteraf en kennelijk ook op vakantie, misschien een andere hobby zoeken en is het helemaal geen slecht idee om het niet meer te doen… of je verwachtingspatroon aanpassen en gewoon genieten van wat je wel hebt ipv focussen op wat je niet hebt. Dit alles klinkt als redelijk voorspelbaar gezien de bestemming en de weerberichten van de afgelopen weken toch?

Leren skiën helpt ook, dan kan slush gewoon heel leuk zijn en pret opleveren!

*bericht bewerkt door michielr op 12 feb 2024 13:22

Zit je te veel op dit forum wanneer je bij het lezen van de titel al weet wie de topic starter is?

Zit je te veel op dit forum wanneer je bij het lezen van de titel al weet wie de topic starter is?

VBas op 12 feb 2024 13:24

Haha ik had exact hetzelfde.

Born to Ride

Het is vooralsnog geen warm bad voor de topic starter…

@Freerider, ik vraag me wel af hoe nu verder. Je opent een topic met “Nog nooit zo’n dramatische wintersport gehad” maar volgens mij zat je daar pas een dag toen je dit topic aanmaakte. Vanwaar dan toen al die conclusie? Hoe is het nu?

Zelf nog nooit in een slecht appartement gezeten in Frankrijk en dan ben ik best kieskeurig. Kwestie van goed onderzoek doen, zoals in dit topic reeds vaker geopperd. Ook Frankrijk heeft veel verborgen pareltjes…

Wij hebben afgelopen jaar ondanks een aantal tegenvallers een heerlijke vakantie gehad.
De tegenvallers:

  • het hotel zag er op de foto’s best leuk uit, ter plekke bleek het een aftandse bende;
  • de bedden waren wiebelig en de matrassen dun;
  • de hygiëne van de badkamer liet te wensen over;
  • in het hotel was een groep (bedrijfsuitje) die heel veel herrie maakte tot diep in de nacht;
  • Door de nacht zo nu en dan ook nog overlast gehad van stomdronken hotelgasten.

Wij hebben lange dagen gemaakt op de piste, de hotelbar vermeden, na het diner nog even een wandeling gemaakt en daarna vroeg naar bed. Op die manier kwamen wij eigenlijk alleen in het hotel om te eten en te slapen.

De prijs van onze vakantie was laag, waardoor we de mindere kwaliteit iets acceptabeler vonden.

Dus het is ook gewoon een kwestie van mindset. Wat verwacht je, hoe ga je met tegenvallers om, en weet je er ondanks de tegenvallers toch een leuke week van te maken…

Ik zit in Morillon 1100. Ook geen top appartement, gelukkig wel schoon en iets groter, maar het belangrijkste is dat er vers poeder in het dorp en op de piste gevallen is!

edvedv op 11 feb 2024 07:41

Ben benieuwd hoe de sneeuwkwaliteit is. Wij komen zaterdag aan in Morillon.

Eliza op 11 feb 2024 19:22

Sneeuwkwaliteit is gewoon goed. Een paar pistes zijn na de lunch wel minder o.a. onder aan de Les chars bas is het niet best, enorme bulten sneeuw.

@Freerider
Je kent de Franse toch in de wintersport gebieden.Verbaasd me nou niets.
Te beroerd om wat service te verlenen. Behalve Parijs is het hele land daardoor bankroet.
Ga toch eens naar Oostenrijk Italië of Zwitserland.
Schone hotelkamers.
Het weer en sneeuw was ook niet best.
Zeg maar beroerd.
Nog niet meegemaakt.
Toch nog 3 halve dagen in de ochtend kunnen skiën op hoogte zonder pap sneeuw met het zonnetje.
Na 13.00 uur gewoon niet te doen met al die mensen die geen techniek hebben.
Inderdaad mensen moeten zich thuis al beter voorbereiden op de wintersport.

Hooykaas op 12 feb 2024 09:46

Als de schone kamers je top prio is dan idd. naar Oostenrijk, Italie of Zwitserland gaan.

Plaats een reactie