Nee zeggen is altijd de goede keuze (off-piste)

Rogier op 29 maart 2015· 10 reacties

He doel voor de dag, waar we de top niet halen...

Zoals jullie weten heeft het afgelopen week weer goed gesneeuwd in de Piemonte en in de Queyras. Een retour d’est deed zich gelden. Het mooie is aan het voorjaar dat deze poeder snel stabiliseert. Hierdoor is het in maart en april vaak mogelijk om de meest geweldige couloirs in goede sneeuw te skiën. Steil skiën in stabiele sneeuw. Maar dat stabiele sneeuw ook in het voorjaar geen garantie is mag duidelijk zijn. Gisteren was weer zo’n dag dat we nee moesten zeggen. Dat mag ook wel eens beschreven worden. Want naast alle poederdagen waarvan ik de diepe foto-reports post zijn er ook genoeg dagen dat we de top en ons doel niet halen. Simpelweg omdat we nee zeggen tegen te gevaarlijke condities!

Mooi couloir
Om zes uur 's ochtends vertrokken we richting de Queyras. Het is voorjaar dus we moeten vroeger en vroeger op pad om goede en veilige sneeuw te vinden. En vooral om op de terugweg niet ‘vast’ komen te zitten in dikke slush. Het was goed koud en een azuurblauwe hemel beloofde dat het een mooie dag zou worden. In de auto richting de sneeuw bespraken we het lawinebulletin en onze eigen ervaringen in de sneeuw deze week. We zeiden vrij duidelijk tegen elkaar dat we moesten opletten voor ingeblazen sneeuw. We hoopten allemaal dat het couloir wat wij verwachtten te gaan skiën door de wind gespaard zou zijn gebleven. We hadden sowieso voor een couloir gekozen wat net naast de Retour d’Est kern lag. Hier was dus duidelijk minder sneeuw gevallen. Genoeg voor mooi skiën!

De klim gaat over mooie voorjaarssneeuw!

Lang vlak stuk
De klim begon in het skigebiedje van Saint Veran wat nog een week open is met geweldige voorjaarssneeuw! We liepen de diepe Queyras in over een geweldige langlaufloipe. Vrij vlak terrein en dus een lange wandeling. Eenmaal onder de beoogde berg zagen de couloir er geweldig uit. Strak en helemaal vol met sneeuw! Vol goede moed klommen we richting de steile helling toe. De sneeuw werd beter en beter. Mooie gezette poeder deed ons dromen van een geweldige afdaling. We klommen met een brede grijns op ons gezicht omhoog! Totdat…

Triebschnee
De helling onder het couloir lag vol met geweldige sneeuw, maar hoe hoger we in het couloir kwamen hoe meer we begonnen te twijfelen. In het begin klommen we over kleine stukjes ingeblazen en slab-achtige sneeuw heen. Niets gevaarlijk, wat het was te klein en te lokaal. Maar als we naar boven keken zagen we vrij duidelijk dat het hoogste deel (ook het steilste deel) van het couloir helemaal volgewaaid was. We klommen nog een stuk door. Maar toen het terrein duidelijk steiler werd en we bij de grens van die ingewaaide sneeuw kwamen was het duidelijk: de sneeuw was te gevaarlijk. Natuurlijk springt dan het duiveltje even in je hoofd op! Die roept ‘Waarom klim je niet nog een paar meter verder, misschien is de sneeuw daar veiliger.’ of een andere zin die dit duiveltje graag gebruikt is ‘Je bent er nu toch, heb je zin om weer een keer die hele aanloop te doen’… Maar ondertussen heb ik geleerd om niet naar dit duiveltje te luisteren als het om lawine en sneeuwcondities gaat. Dus de keuze was snel gemaakt. We keerden om. Eigenlijk net voor het allermooiste stuk van de helling.

Geweldige sneeuw tijdens de klim

Heerlijk buiten zijn...

Mooie dag
We hebben ons doel niet gehaald. De helling was te gevaarlijk. Maar eigenlijk maakt het ons niet eens zoveel uit, zeker nu ik weer veilig thuis achter mij computer zit. We hebben een geweldige dag in de bergen gehad. Een paar leuke bochten gemaakt en genoten van een van de wildste bergketens in Europa waar we de gehele dag alleen waren. O ja, dan vergeet ik nog te zeggen dat we 's ochtends verse wolvensporen hebben gezien. Kortom een geweldige dag buiten. Wat maakt het dan eigenlijk nog uit dat we die ene helling niet geskied hebben. Door dit soort keuzes te blijven maken, door vaak nee te zeggen en off-piste hellingen niet te skiën hoop ik erg oud te worden. En hoe ouder je wordt hoe meer je kunt skiën. Dus mochten jullie ooit in off-piste terrein een twijfelmoment hebben: Nee is altijd de goede keuze!

Mooie bochten nadat we besloten hebben niet verder te klimmen

Heerlijke sneeuw

Goede stabiele poeder onder het couloir

....

Voorjaarssneeuw nog wat lager...

En het wordt toch echt voorjaar ;-)

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Mooie foto’s en ook goed dat dit aspect eens wat meer wordt belicht. Heeft de uitgebreide discussie op het forum hier toch echt nut gehad ;)

Yep, respect Rogier. Prachtige foto’s van een prachtig landschap. En verstandige beslissingen zo te horen!
Keep up the good work.

@Rogier

Hoezo doel niet gehaald?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Top. En dat mag (moet?) zeker ook gezegd worden!

Niet alleen off piste is nee zeggen verstandig ook op de piste is het (soms) verstandig, bv moet ik die
zwarte aan het eind van de dag nemen, of bij erge mist heb ik me ook wel eens af gevraagd wat doe ik hier,was ik maar wat anders gaan doen.

@ruudsan +heleboel!

Click. Click. Peace

Toch ben ik jaloers dat je couloirs hebt om nee tegen te zeggen ;). Dat heb ik namelijk niet :(

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Wat moet jij toch een gouden oppas hebben @rogier ;-) dat jullie zo vaak heerlijk van de natuur kunnen genieten! Enneh, heerlijke plaatjes zo richting het einde van het seizoen!

Aequilater Nubila

@winterwonderland Een goede en (in Frankrijk betaalbare) creche en af en toe in het weekend een oma! ;-)

Click. Click. Peace

idd dat je nog vaak nee mag zeggen (niet te vaak natuurlijk ;-) )
en zo ons de komende 40+ jaar nog kan verblijden met foto’s en blogs

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.