Droevenis in Champagny en La Plagne

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne en Champagny en Vanoise

Vanwege de zeer slechte omstandigheden in Champagny en La Plagne hebben wij besloten te stoppen met onze ski-vakantie… we hadden er alle4 geen plezier meer in. In de ochtend zijn de pisten kneiterhard en tussen de 2000-2200m begint het ook al snel slecht te worden. Heel veel slush, bruine drap, stenen en keien, gras, en verraderlijke ijsplaten. Kunstsneeuw ligt er wel maar zorgt alleen maar voor hopen en hopen sneeuw waar iedereen zich een weg doorheen moet ploegen.
Wij komen al 22jaar in dit gebied. Nog nooit zo slecht gehad.
Gisteren zou er dan wat sneeuw gevallen moeten zijn, van betekenis was het in ieder geval niet.
Hogerop kan je skien ja, maar daar gaat iedereen naartoe met als gevolg dat je gewoon bezig bent niet omver geknald te worden door kneuzen die maar onbesuisd door de mensenmassa vliegen. Roche de Mio was nu na de middag helemaal niet meer doorheen te komen, wat een bulten. Om maar niet te spreken over Grande Rochette, daar waar je linksaf de Mira op kan en rechtdoor de Geisha.
De Geisha houden ze open denk ik omdat het een retour is, maar op 2/3 deel van de Geisha is het eigenlijk niet meer te doen.
Retour via Verdons was ook om te huilen, hou je de Levasset over. Een en al ijs met kunstsneeuw wat niet hecht. Zeer geoefende skiers komen hier nog redelijk makkelijk (zo ziet het eruit) naar beneden, maar het merendeel is aan het overleven.
Op social media zie je overal mooie beelden van La Plagne waardoor je denkt, heee hier is het nog goed te doen. En natuurlijk laten ze alle bruine met stenen en gras bezaaide pisten, niet zien. Dat snap ik ook nog wel. Maar eigenlijk is het fopperij. Waar het begin van deze week nog leuk was om te skien (Bijv Arpette en Dos Rond) was het gisterenmiddag op Dos Rond ook al droevenis ten top.
Ik snap best dat de gebieden inkomsten nodig hebben. Maar je voelt je gewoon een beetje bestolen….
Ik kom er graag en ga ook zeker weer terug, maar zijn er nog meer wintersporters die ook vroegtijdig zijn gestopt?
(Ik wil wel wat foto’s plaatsen hier maar hoe doe ik dat via mn telefoon)
Gelukkig komt er sneeuw aan volgende week, maar dat moet echt een vette dump worden want naar de lager gelegen dorpen ligt gewoon niks. Echt niks.
Er moeten zoveel pisten opgelapt worden, geen idee hoeveel sneeuwval daarvoor nodig is.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 04 jan 2023 11:13

null
null
null
null
null
null
null
null
null
null
null

Foto’s zijn dus gelukt (sorry, niet goed gekeken)
Omdat er (wel lekker) zonneschijn verwacht wordt, en de pisten al zo slecht eraan toe zijn, verwachtten wij niet dat de kwaliteit ervan beter zou worden.
We hadden meer redenen om te stoppen dan om de rest van de dagen nog uit te zingen…
Wel heel jammer.

Is wel erg vervelend als je er lang naar uitkijkt en dan dit moet meemaken, wij gaan 13 januari naar Village, hoop dan inderdaad op betere condities.

Vorig jaar voor het eerst in Frankrijk geweest (Lez Carroz). Het viel me toen op dat er pistes open waren die naar mijn mening gewoon gesloten hadden moeten zijn. De groene Marvel piste bijvoorbeeld. Er waren gewoon stukken bij waar ik de ski’s heb uit gedaan een een stukje door de modder/drab gelopen heb.
Is dit een Frans dingetje om maar zoveel mogelijk open te houden? Ik vond het onverantwoord om een piste in zo’n slechte kwaliteit open te houden.

Die eerste 2 foto’s, dat is toch geen geopende piste mag ik hopen???

*bericht bewerkt door bram82 op 04 jan 2023 17:28

Vorig jaar voor het eerst in Frankrijk geweest (Lez Carroz). Het viel me toen op dat er pistes open waren die naar mijn mening gewoon gesloten hadden moeten zijn. De groene Marvel piste bijvoorbeeld. Er waren gewoon stukken bij waar ik de ski’s heb uit gedaan een een stukje door de modder/drab gelopen heb.
Is dit een Frans dingetje om maar zoveel mogelijk open te houden? Ik vond het onverantwoord om een piste in zo’n slechte kwaliteit open te houden.

Die eerste 2 foto’s, dat is toch geen geopende piste mag ik hopen???

bram82 op 04 jan 2023 17:26

Dit is momenteel gewoon overal in de noordwestelijke alpen zo. Ook in Zwitserland en Oostenrijk zijn er momenteel veel pistes open die gewoon nagenoeg geen sneeuw meer hebben en eigenlijk gewoon gesloten moeten zijn.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 jan 2023 17:55

Born to Ride

In het pré sneeuwkanonnentijdperk was het volstrekt normaal dat zo af en toe pistes uit meer gras en stenen bestonden dan uit sneeuw. Stukjes lopen kwam ook wel eens voor. Wat dat betreft zijn we de afgelopen 20 jaar erg verwend geraakt.

Dit is momenteel gewoon overal in de alpen zo.

Matthias123 op 04 jan 2023 17:32

Nee hoor, kampioen generaliseren. 😉

Bla, bla, bla.

.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 jan 2023 17:54

Born to Ride

Dit is momenteel gewoon overal in de alpen zo.

Matthias123 op 04 jan 2023 17:32

Nee hoor, kampioen generaliseren. 😉

bartvwg op 04 jan 2023 17:47

Aldus je onderschrift, bla bla bla, daarom ook dat noordwestelijke alpen

Born to Ride

Dit is momenteel gewoon overal in de alpen zo.

Matthias123 op 04 jan 2023 17:32

Nee hoor, kampioen generaliseren. 😉

bartvwg op 04 jan 2023 17:47

Aldus je onderschrift, bla bla bla, daarom ook dat noordwestelijke alpen

Matthias123 op 04 jan 2023 17:56

Flink zo. 😁

Bla, bla, bla.

Dit is momenteel gewoon overal in de alpen zo. Ook in Zwitserland en Oostenrijk zijn er momenteel veel pistes open die gewoon nagenoeg geen sneeuw meer hebben en eigenlijk gewoon gesloten moeten zijn.

Matthias123 op 04 jan 2023 17:32

Als dit soort piste’s bij de “geopende” horen, en ze daar de kilometers van mee tellen, ben ik het wel eens met TS dat het een soort misleiding is.

Dit is momenteel gewoon overal in de alpen zo. Ook in Zwitserland en Oostenrijk zijn er momenteel veel pistes open die gewoon nagenoeg geen sneeuw meer hebben en eigenlijk gewoon gesloten moeten zijn.

Matthias123 op 04 jan 2023 17:32

Als dit soort piste’s bij de “geopende” horen, en ze daar de kilometers van mee tellen, ben ik het wel eens met TS dat het een soort misleiding is.

Thehenk op 04 jan 2023 18:37

Ja die tellen ze gewoon mee, en liften die open zijn om skiërs bovenop de berg te brengen maar waarvan de pistes gesloten zijn tellen ze ook gewoon mee. Zo heeft sunweb de skigarantie, als kinder dan 1/3 van de liften open is krijg je je geld terug of kan je kosteloos omboeken. Op deze manier zorgen ze er voor dat zo op papier toch nog meer dan 1/3 open is.

Born to Ride

null
![]

Nou, een meter sneeuw ligt er wel…
In de lengte, danwel…

Nee, ik zou er ook de brui aan geven. Wij gaan wel elk jaar met de gedachte dat skiën niet de hele week kan, genoeg alternatieven toch?
Maar als het regent en er ligt nauwelijjs sneeuw, dan gaat de lol er idd snel af.

Wij zitten in Doucy Valmorel en hebben vandaag voor de tweede keer wat anders gedaan. Het was eigenlijk niet mogelijk om zonder materiaal schade naar beneden te komen en we waren er klaar mee. Aan de kant van St. Francois Longchamp is het wat beter. Echter de piste na de bergkam is beroerd en wordt bewaakt door drie pisteurs. Van horen zeggen, is er alleen een smalle strook sneeuw over. Wij gaan ook werder weg. Gisteren gewandeld, vandaag naar het Opinel museum geweest en gekeken in St francois longchamp. Het avondeten is hier het punt om elke dag naar uit te kijken.
We herkennen jullie situatie!

It is an amazing world

Ik ben op dit moment in la plagne en ik vind het eigenlijk best mee vallen. Wij zitten zelf in Montalbert en daar ligt geen sneeuw maar hogerop is het nog best prima. Zelf ben ik geen ervaren skiër en pak ik voornamelijk blauw maar tot nu valt het mij nog alles mee qua sneeuw en ijzige pistes. Ook qua drukte. Ook mijn partner die wel meer het gebied rond gaat vind het allemaal redelijk goed te doen. Jammer dat jullie het anders ervaren. Vorig jaar waren wij er ook toen waren de condities echt top maar naar alle voorspellingen klagen wij dit jaar niet.

Helaas vind ik het ook pure misleiding en absurd dat ze pisten openlaten waar gewoon geen sneeuw ligt, dat er punten zijn waar je moet lopen, klunen etc. Nou, er ligt wel bruine sneeuw, drap, bruine slush, stenen, gras en molshopen. Maar in mijn beleving als je dit onderweg tegen kan komen, hoort zo’n piste niet open te zijn.
Nagenoeg alle pisten die leiden naar Bellecote, de retourpisten naar Champagny, alles is slush, ijsplaten, drek, stenen en gras. Gewoon geen lol meer aan. Ik denk echt dat het een commercieel dingetje is. Het punt is, het is gewoonweg niet veilig meer. Ik vraag me echt af wat iemand gewend is als je dergelijke omstandigheden redelijk tot goed te doen vindt…dan doe je jezelf echt te kort denk ik? Of je doet het met wat je hebt, dat kan ook. Die instelling hadden wij toen we vorige week donderdag begonnen aan onze skidagen. Maar het werd slechter en slechter. Voor ons is dit niet meer leuk skiën. Wij komen al 20jr in dit gebied en werkelijk waar heb ik dit nog nooit ervaren. Dat kan dan zijn omdat we altijd mazzel hebben gehad met de sneeuw, maar ik vond het zelfs niet te vergelijken met skiën in voorjaarssneeuw.
De piste op de foto betrof een gesloten piste. We kwamen op een punt dat we niet verder konden. We hebben toen een wandelpad moeten nemen waar op een gegeven moment geen sneeuw meer lag. Enkel asfalt. Dat werd dus lopen totdat we weer een piste vonden (gesloten dus) en waar we beneden een lift in konden stappen, Lac Noir in dit geval.
Dit was allemaal op weg naar Les Coches. We hadden koffie gedronken in chalet Plan Bois. Iemand daar wees ons naar het pad wat naar een piste leidde. We vroegen nog, weet u het zeker? Kunnen we niet beter het sleepliftje pakken? Nee het was te doen. Deze persoon besefte zich waarschijnlijk niet dat de piste gesloten was…. Het “kon wel”
Hadden we er maar niet op vertrouwd want dit was echt helemaal niet te doen. Aan de kanten van Montalbert en Montchavin weet ik het niet allemaal uit mn hoofd, de routes. Had ik maar even snel op de live pistekaart gekeken…
Ik begreep dat er zondag en maandag een dump aankomt, dat is hard nodig. Wij hopen later in het seizoen nog een keer te gaan.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent.
Maar als je op een gesloten piste terechtkomt, dan kan je moeilijk iemand verwijten dat daar te weinig sneeuw ligt.
En dat pistes waar stukken zijn met weinig sneeuw toch open blijven is toch ook logisch want er zijn een boel mensen die heel blij zijn dat ze dat toch nog kunnen skieën.
Het is ook niet zo dat bruine plekken of stenen gevaarlijk zijn, behalve voor je materiaal dan.
Op dit moment is het behelpen en ik geloof oprecht dat de lift maatschappijen echt hun best doen er nog het beste van te maken.

Ik heb gisteren de doorsteek van les Arcs naar La Plagne gemaakt en vond het allemaal best meevallen.

De weide-pistes waren netjes gesloten.
In de lagere zones waren er natuurlijk ijsplekken en soms zones waar de sneeuw wat zanderiger werd, maar het is ook maar het begin van het seizoen, het risico op ijsplaten hoort daar bij.
Snelheid minderen en in derappage (of een kort stukje recht naar beneden) en je bent voorbij deze zones.
Het moeilijkste voor weinig ervaren skiërs vind ik de sneeuwhopen op de drukkere verbindingspistes. Daar helpt enkel voldoende techniek en ervaring.

In de hogere delen (Roche de Mio) was de sneeuw best goed, maar we hebben enkel het hogere deel van Lavasset gedaan en enkele pistes rond Bellecote.
Ik kan me wel voorstellen dat het in Champagny (op slechts 1250m hoogte) niet al te best was. Dat is de reden waarom wij in het begin of einde van het seizoen systematisch een verblijf op 1800-2000m boeken.
Jammer dat jullie vakantie zo afgelopen is.

Glide on!

null

Glide on!

Bedankt allemaal voor de reacties, misschien moet ik mijzelf ietwat nuanceren. Ja, hogerop was het redelijk te doen. Maar juist daardoor wordt het ook al heel gauw druk hogerop. In elk deel van het seizoen komen er hopen/buckels op de Roche de Mio en zie je menigeen moeten “overleven”. De juiste techniek helpt zeker om hier doorheen te komen. Maar die ontbreekt juist nogal snel bij de meesten en dan vooral in de drukkere vakantie periodes. Logisch dat er dan sneller buckels ontstaan. Ik vind het met name super vervelend dat er mensen zijn die zich gewoon niets aantrekken van mede pistegebruikers die iets meer moeten werken om er doorheen te komen, vallende mensen en kinderen. Niet iedereen is even sociaal natuurlijk. Maar ik ben geschrokken hoe snel de kwaliteit van de pisten achteruit gaat. Inderdaad, alle retour pisten naar Champagny zijn om te huilen. Ook naar Bellecote en inmiddels op Dos Rond bleef er ook niet veel meer van over. We hadden er al een week op zitten (begonnen op donderdag met de skivakantie) en we waren het gewoon zat. Zelfs onze jongens van 13 en 16. Het haalde het plezier voor ons weg. Wij dachten op dinsdag om 12 uur toen de Mont Blanc piste op Dos Rond pakten, dit gaat er niet beter op worden. Hoe snel dat hard achteruit is gegaan… Tuurlijk is het zuur om af te breken, en we kiezen er zelf voor. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat pisten maar open blijven om te kunnen zeggen “we zijn voor 70% geopend”. Tuurlijk doet het gebied hun best. Tja, voor ons was het klaar. Helaas. Het contrast met voorgaande periodes was gewoon te groot. Het haalde voor ons het plezier weg. Laten we zeggen, het was voor ons een jammerlijke eerste ervaring tijdens de Kerstvakantie. Het was wel minder druk als de Krokus. Maar dat komt vast omdat de Fransen geen vakantie meer hadden? Voor degenen die er nog zitten, veel plezier en ski veilig!

Is wel erg vervelend als je er lang naar uitkijkt en dan dit moet meemaken, wij gaan 13 januari naar Village, hoop dan inderdaad op betere condities.

A.P.Versteeg op 04 jan 2023 12:15

Dan zit je in ieder geval wat hoger dan wij in Champagny (waar we overigens elk jaar de afgelopen 20jaar verblijven). Wellicht is het verstandig om vroeg en laat in het seizoen wat hogerop te gaan verblijven. Zo heb ik er nooit tegenaan gekeken. Waarschijnlijk omdat we zo graag in Champagny komen en altijd goed verblijf hebben gehad.

Ik ben op dit moment in la plagne en ik vind het eigenlijk best mee vallen. Wij zitten zelf in Montalbert en daar ligt geen sneeuw maar hogerop is het nog best prima. Zelf ben ik geen ervaren skiër en pak ik voornamelijk blauw maar tot nu valt het mij nog alles mee qua sneeuw en ijzige pistes. Ook qua drukte. Ook mijn partner die wel meer het gebied rond gaat vind het allemaal redelijk goed te doen. Jammer dat jullie het anders ervaren. Vorig jaar waren wij er ook toen waren de condities echt top maar naar alle voorspellingen klagen wij dit jaar niet.

Loetje84 op 04 jan 2023 20:53

Hoi, ja, klopt wij ervaren het anders… Misschien te verwend geraakt aan dat we het altijd zo anders hebben ervaren… Montalbert hebben we dit keer overgeslagen. We eten altijd wel een keertje in La Roche, de blauwe piste daar naartoe was open. Heb je die toevallig gedaan? Hoe was die te doen? Fijn in ieder geval dat jullie je vermaken :-)

Ik heb gisteren de doorsteek van les Arcs naar La Plagne gemaakt en vond het allemaal best meevallen.

De weide-pistes waren netjes gesloten.
In de lagere zones waren er natuurlijk ijsplekken en soms zones waar de sneeuw wat zanderiger werd, maar het is ook maar het begin van het seizoen, het risico op ijsplaten hoort daar bij.
Snelheid minderen en in derappage (of een kort stukje recht naar beneden) en je bent voorbij deze zones.
Het moeilijkste voor weinig ervaren skiërs vind ik de sneeuwhopen op de drukkere verbindingspistes. Daar helpt enkel voldoende techniek en ervaring.

In de hogere delen (Roche de Mio) was de sneeuw best goed, maar we hebben enkel het hogere deel van Lavasset gedaan en enkele pistes rond Bellecote.
Ik kan me wel voorstellen dat het in Champagny (op slechts 1250m hoogte) niet al te best was. Dat is de reden waarom wij in het begin of einde van het seizoen systematisch een verblijf op 1800-2000m boeken.
Jammer dat jullie vakantie zo afgelopen is.

Vivace op 05 jan 2023 07:49

Ja, het is een bewuste keuze om vroegtijdig te stoppen. Maar zeker jammer. Mijn man en kinderen zijn naar Les Arcs geweest, en zeiden dat het hogerop goed was maar om elders vanaf de Vanoise Express in het gebied te geraken, moest je je door de slush van 1800 ploegen. Voor mij houdt het dan al op. Op mn snowboard vind ik slush niet zo erg, op ski’s heb ik er meer moeite mee, helemaal als het aan gort is geskied. Hoe drukker het wordt, hoe meer ik op slot schiet als het ware. Techniek is er wel, maar door 2x van achter onderuit te zijn geknald, komen er spanningen bij mij. In Sölden ben ik zelfs afgevoerd door de heli omdat ik tijdens het buitelen “out” ben geweest. Ik mocht niet met de sneeuwscooter naar beneden. Dit heeft zo’n indruk gemaakt dat ik wel 100x uitkijk. En dan ben ik een geoefende wintersporter en degene die mij toen raakte, was dat ook. Hij schrok dat ik Nederlands was en hem dus kon verstaan maar tegelijk heb je dan wel meteen houvast aan iemand dat je niet alleen bent. Je schrikt je kapot als je op adem aan het komen bent en nog geen idee hebt of je iets durft te bewegen. Mijn man en vriendin waren al vooruit namelijk.

Ik blijf altijd netjes aan de zijkant, maar helaas heb ik geen ogen in mn achterhoofd. Tuurlijk speelt dit ook mee in mijn persoonlijke overweging. Ik zou mezelf altijd opzij zetten voor mn kinderen en man, ik blijf dan gewoon thuis en laat hen lekker het plezier hebben. Ik sluit aan als er goed zicht is. Heb ook besloten in het vervolg geen 6-daagse pas meer af te nemen, en dan maar dagpassen aan te schaffen voor mezelf. Het blijft toch een klap geld, daar baal ik nu ook wel van. 9-daagse skipassen gekocht… pfffff

Is het momenteel zo dramatisch gesteld met de condities bovenin bij Champagny? De beide dalafdalingen zullen wel gesloten zijn, maar met de cabinelift bereik je toch snel een hoogte van 1900 meter. Desnoods ben je met een tweetal liften aan de andere zijde van het gebied.

Was het eventueel geen mogelijkheid om (mits vervoer) de verplaatsing naar één van de valleien van Les Trois Vallées te maken?

Is het momenteel zo dramatisch gesteld met de condities bovenin bij Champagny? De beide dalafdalingen zullen wel gesloten zijn, maar met de cabinelift bereik je toch snel een hoogte van 1900 meter. Desnoods ben je met een tweetal liften aan de andere zijde van het gebied.

Was het eventueel geen mogelijkheid om (mits vervoer) de verplaatsing naar één van de valleien van Les Trois Vallées te maken?

Mathijs! op 05 jan 2023 13:36

Ja, als je in Champagny boven komt met de gondel ligt er slush en kunstsneeuw. Bovenop bij La Rossa is de sneeuw weer goed, maar halverwege de Crepines, Rossa en Serac wordt het slushy en komt het gras en stenen/keien door de sneeuw heen. De beginners route (coolski) is onderaan ook helemaal bruin met stenen en gras. De Bozelet, Harakiri en Kamikaze zie je al bruin liggen in de verte. De Geisha (petit rochette heet dit pad geloof ik nu) is hoe lager je komt hoe slechter. Echt, je moet om de rotsen, gras, drek heen zien te manouvreren. En dan de Levasset proberen ze met kunstsneeuw op peil te houden maar dat is einde dag een ware slag om doorheen te komen. Tenzij je een local bent, die schieten er met gemak doorheen. Er is hard sneeuw nodig! Maar die gaat vallen zondag en maandag las ik.
Beide dalafadlingen zijn nu gesloten idd.

Natuurlijk kan je overwegen om naar L3V te gaan. Dan moet je naar Brides Les Bains geloof ik. Dat ligt weer voor Bozel. Ik neem aan dat je dan binnenkomt in Courchevel? Wij hebben het nog nooit gedaan… Geen ervaring mee dus. In het verleden heb ik weleens gehoord dat je als gast 1 dag met je paradiski pas mag komen skiën, of dat nog steeds zo is, weet ik niet?

*bericht bewerkt door Nien op 05 jan 2023 14:32

We zijn er ook nu maar valt echt mee, heerlijk geskied tot nu toe. Zelfs afdaling naar Plan Bois was prima. Okay sommige stukjes ijzig of papperig maar ook heel veel dikke prima! En heerlijk zonnetje erbij. Gister dun laagje gevallen en zondag en maandag komt er meer bij

*bericht bewerkt door Eli74 op 05 jan 2023 14:54

Natuurlijk kan je overwegen om naar L3V te gaan. Dan moet je naar Brides Les Bains geloof ik. Dat ligt weer voor Bozel. Ik neem aan dat je dan binnenkomt in Courchevel? Wij hebben het nog nooit gedaan… Geen ervaring mee dus. In het verleden heb ik weleens gehoord dat je als gast 1 dag met je paradiski pas mag komen skiën, of dat nog steeds zo is, weet ik niet?

Nien op 05 jan 2023 14:27

Het is afhankelijk van je wensen denk ik. De eenvoudigst bereikbare optie is Courchevel Le Praz op een vijftiental kilometer, maar je zou Brides-les-Bains ook kunnen overwegen. Dan kom je in Méribel uit, dat is meer centraal gelegen om tochten binnen L3V te ondernemen.

@nien mbt skipassen: check eens de site skialacarte.fr je betaalt alleen wat je gebruikt en nette prijzen. Om de paar dagen zelfs een dag voor weinig of niets.

Edwin van Riel

@nien mbt skipassen: check eens de site skialacarte.fr je betaalt alleen wat je gebruikt en nette prijzen. Om de paar dagen zelfs een dag voor weinig of niets.

evr66 op 05 jan 2023 17:09

Bedankt! Ga ik zeker even doen!

@nien mbt skipassen: check eens de site skialacarte.fr je betaalt alleen wat je gebruikt en nette prijzen. Om de paar dagen zelfs een dag voor weinig of niets.

evr66 op 05 jan 2023 17:09

Hebben jullie/jij hiervan weleens gebruik gemaakt? Hoe gaat dat dan? Je hebt toch altijd een “skipas” nodig om door de poortjes te gaan?

Plaats een reactie