Drukte Waldbahn Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Goedemorgen!

Wij overwegen om in de voorjaarsvakantie 2021 naar Fiss te gaan met onze kinderen van 6 en 8. Het wordt voor hen de eerste keer skiën, dus zij gaan op les in Bertha’s Kinderland. Voor mijn man is het de tweede keer, hij neemt ook les. Zelf ben ik gevorderd skiër, dus geen les en vrij skiën.

Ik lees wat (soms verouderde en ook wisselende) berichten over de drukte. Vanuit ons hotel zouden wij starten bij de Waldbahn. Hoe druk is het daar ‘s ochtends? Is dat aanschuiven en 30-45 minuten wachten of valt het mee?

Hoe is de drukte in Bertha’s Kinderland en het restaurant daarbij?

En…is het haalbaar om zelf het skigebied verder in te gaan en om 12 uur weer terug te zijn aan het einde van de les van de kinderen?

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Het is al wat jaartjes geleden at ik er geweest ben, maar vanuit de Waldbahn is het volgens mij nog een aardig stukje naar Berta’s Kinderland. Ik weet niet hoe druk het daar 's morgens is. Ik weet wel dat andere dal liften in de vakanties erg druk waren (we hebben er een seizoen gewerkt). Het restaurant bij Bertha’s sloeg ik over rondom lunchtijd, te druk (maar ik kan ook niet tegen gillende kinderen). Bij starten vanuit de Waldbahn is het misschien logischer om ze in Serfaus naar de skischool te brengen?

2x in Fiss geweest met carnaval.
Wel druk idd, maar wel een van de mooiste gebieden waar ik geweest ben vind ik.
Ook super voor kids.

De waldbahn is het beginpunt waar de meeste mensen uit de omgeving starten. Als je met de auto boven komt hoef je geen dorp in. Ook zie je hier de reisbussen hun mensen afzetten.
Als jullie van hieruit naar bertas kinderland op het middenstation van ladis fiss moet ben je als beginner en met kids wel even onderweg. Lift omhoog en de möseralm afdaling omlaag tot in het dorp en daar de lift naar bertas.
Het is m.i. niet de beste plaats om te starten als je lessen volgt.
Daarbij is de waldpiste niet de leukste piste voor beginners en kinderen dus dan zouden ze ook iedere dag met de lift terug moeten.

Op het middenstation is het altijd erg druk maar rond etenstijd helemaal. Je zou zelf goed je gang kunnen gaan en om middig samen met de kinderen eten. Maar je kunt ze ook met het groepje laten eten, na het eten gaan ze nog even binnen spelen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Super voor de kids. Beste skischool qua organisatie en entourage. Ik ga al jaren naar Fiss. Ook diverse malen met de krokus. Als je kinderen kunnen skiën gaat de Waldbahn wel. Waldbahn/Rastbahn en je bent in Fiss met makkelijke pistes. Maar dan kan de wachttijd oplopen omdat alles met de gele gondel naar Bertha moet. En daarna is het druk als je zelf wilt gaan skiën. Tip: boek de les van 9.15 en ga zelf richting de Masner hoek.

Waldbahn is op zich een rustiger startpunt in vergelijking met Fiss of Serfaus zelf, dus op dat vlak zal het wel meevallen. Geen idee wel hoe het nu in Covid tijden verloopt (met controles/vertragingen)…

Ik begrijp ook wel niet hoe je met kinderen die nog nooit op ski’s hebben gestaan aan Berta’s Kinderland denkt te geraken elke morgen…

Eenvoudigst dan lijkt me te verblijven in Ladis (rechtstreekse lift naar Kinderland + minder druk dan Fiss).

Verder is gebied toch wel uitgestrekt, dus om de ganse weg heen/terug naar Masner (mooiste deelgebied) te doen op een voormiddag is toch niet evident/ideaal… Top skigebied wel!

Ik weet niet precies waar in het dorp je dan zit qua hotel, maar misschien is het toch een optie om het depot bij de Schonjoch te gebruikenen dan 's ochtends lopend daarheen te gaan, of met de bus. 't Is wel een klimmetje van onderin het dorp. Maar met kids die nog niet goed kunnen skien tijdig vanaf de Waldbahn in het kinderland komen is best een uitdaging. Waldbahn, Rastbahn en Sonnenbahn. En 's middags Moseralmbahn en de Puinzbahn.

Misschien is Serfaus dan inderdaad nog makkelijker qua kinderland. Dat kun je desnoods met alleen liften doen als de kinderen niet kunnen skien, Waldbahn, Sunliner, Komperdell. En ook een betere uitvalsbasis voor een lunch samen als je het mij vraagt.

O de kids kunnen niet skien lees ik nu. Dan lijkt het me geen optie om van de Waldbahn naar Berta’s Kinderland te komen, daarvoor moeten ze dan echt een stuk skien. Dus dan blijven er volgens mij 2 opties over.

Les in Serfaus en daar 's ochtends heen, met de Waldbahn omhoog, Sunliner naar beneden richting Serfaus en daar weer omhoog met de Komperdell (of de bus naar Serfaus, daar de Dorfbahn nemen richting liften en dan meteen in de Komperdell).

Of toch een manier vinden om te starten op het centrale punt in Fiss, waar de Moseralm, Sonnenbahn en Schonjoch bij elkaar komen, zodat je direct de Sonnenbahn in kan.

Vanuit de skischool bij Serfaus kan je ook wat makkelijker het gebied in. Om naar Berta’s te komen, neem je eerste de Sonnebahn, daar is het al hartstikke druk, dan moet je zelf weer terug naar Fiss om een andere lift te nemen, die in de ochtend ook allemaal behoorlijk druk zijn. Vanuit Serfaus heb je meer kanten die je op kan en het is inderdaad ook makkelijker om helemaal met gondels terug te gaan indien de kinderen moe zijn/ het weer omslaat.

Beste allemaal! Bedankt voor jullie reacties! Ben ik even blij dat ik de vraag hier gesteld heb…want dit is toch verre van ideaal…

Ons hotel ligt aan de dorpsrand van Fiss in oostelijke richting. Op de website staat:

‘Wanneer er voldoende sneeuw ligt, kunt u direct vanuit het hotel naar de Waldbahn skiën. Zodra u met deze gondel omhoog gaat, staat u midden in het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis.’

Ik was er daarmee vanuit gegaan dat we dan ook goed zouden zitten tov Berta’s kinderland.

Als ik jullie reacties lees, is het dus op zich wel een goede optie om bij de Waldbahn te starten qua drukte, maar met kinderen die niet kunnen skiën vrijwel onmogelijk om naar Bertas kinderland te komen.

Dat was dus wat te gemakkelijk gedacht van mij.

En even voor de dubbelcheck: er is niet toevallig een andere skischool in Fiss die ik over het hoofd zie? Alle kinderlessen zijn toch bij Berta’s Kinderland?

Kijk eens in Ladis! Ski depot bij de Sonnenbahn, bij het middenstation uitstappen dan ben je direct in Berta’s kinderland. Eindpunt Sonnenbahn is in het centrum van Fiss waar je direct het gehele skigebied in kan gaan. Kinderen laten overblijven, kan je zelf zonder tijdsdruk skiën!

O de kids kunnen niet skien lees ik nu. Dan lijkt het me geen optie om van de Waldbahn naar Berta’s Kinderland te komen, daarvoor moeten ze dan echt een stuk skien. Dus dan blijven er volgens mij 2 opties over.

Les in Serfaus en daar 's ochtends heen, met de Waldbahn omhoog, Sunliner naar beneden richting Serfaus en daar weer omhoog met de Komperdell (of de bus naar Serfaus, daar de Dorfbahn nemen richting liften en dan meteen in de Komperdell).

Of toch een manier vinden om te starten op het centrale punt in Fiss, waar de Moseralm, Sonnenbahn en Schonjoch bij elkaar komen, zodat je direct de Sonnenbahn in kan.

Marloes op 02 jan 2022 12:23

Beste allemaal! Bedankt voor jullie reacties! Ben ik even blij dat ik de vraag hier gesteld heb…want dit is toch verre van ideaal…

Ons hotel ligt aan de dorpsrand van Fiss in oostelijke richting. Op de website staat:

‘Wanneer er voldoende sneeuw ligt, kunt u direct vanuit het hotel naar de Waldbahn skiën. Zodra u met deze gondel omhoog gaat, staat u midden in het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis.’

Ik was er daarmee vanuit gegaan dat we dan ook goed zouden zitten tov Berta’s kinderland.

Als ik jullie reacties lees, is het dus op zich wel een goede optie om bij de Waldbahn te starten qua drukte, maar met kinderen die niet kunnen skiën vrijwel onmogelijk om naar Bertas kinderland te komen.

Dat was dus wat te gemakkelijk gedacht van mij.

En even voor de dubbelcheck: er is niet toevallig een andere skischool in Fiss die ik over het hoofd zie? Alle kinderlessen zijn toch bij Berta’s Kinderland?

Skischool Serfaus is dus de andere optie (en aardig bereikbaar vanaf de Waldbahn). Maar als er niet genoeg sneeuw is om vanuit het hotel naar de lift te skiën? Dan zal het waarschijnlijk een aardig stuk lopen zijn om naar de Waldbahn te komen… Al gekeken hoe ver het lopen is naar het dalstation in Fiss waar de Sonnebahn vertrekt?
En als je niet vast zit aan dat ene hotel is Ladis inderdaad ook een optie, hoewel het daar in de vakanties onderaan de lift ook redelijk druk kan zijn (maar het scheelt dat je maar 1 lift hoeft te nemen om bij Berta’s te komen).

Er is inderdaad maar één kinderland voor beginnende skiers in Fiss. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) starten de snowboarders beneden bij de Möseralmbahn. Skiën vanuit het bergstation van de Waldbahn naar deze beginlocaties is zoals hierboven ook al aangegeven niet te doen met beginners. Er vanuit gaande dat je niet meer zo makkelijk kan omboeken qua hotel: Er is een zeer uitgebreide skidepot bij de start van de liften in Fiss (Möseralmbahn/Sonnenbahn/Schönjochbahn). Dat kan, afhankelijk van waar je zit, nog steeds een stukje lopen zijn, maar dat is in ieder geval prima te doen en dan zet je de kinderen veel gemakkelijker af bij het kinderland.

*bericht bewerkt door Nuet op 02 jan 2022 13:11

Skischool Serfaus is dus de andere optie (en aardig bereikbaar vanaf de Waldbahn). Maar als er niet genoeg sneeuw is om vanuit het hotel naar de lift te skiën? Dan zal het waarschijnlijk een aardig stuk lopen zijn om naar de Waldbahn te komen… Al gekeken hoe ver het lopen is naar het dalstation in Fiss waar de Sonnebahn vertrekt?
En als je niet vast zit aan dat ene hotel is Ladis inderdaad ook een optie, hoewel het daar in de vakanties onderaan de lift ook redelijk druk kan zijn (maar het scheelt dat je maar 1 lift hoeft te nemen om bij Berta’s te komen).

Nics op 02 jan 2022 13:08

Dankjewel voor je uitleg en je vragen.

Als er geen sneeuw ligt, is het met de auto een paar minuten naar de Waldbahn heb ik begrepen. Dus ik dacht, dat is ook prima.
Het dalstation in Fiss met de Sonnenbahn is 9 min met de auto en 54 min lopen (gekeken met Google maps) dus ook niet ideaal lijkt me. En daar is het ook druk als ik je eerdere bericht lees. Bovendien is dan het Unique selling point van het hotel dat het dicht aan de piste ligt verdwenen (althans, dat leek een Unique selling point te zijn ;-)) ook verdwenen…

Zucht…

Ik denk dat het een verstandige conclusie is om te kijken of ik het hotel kan annuleren…

Ik neem aan dat de beginners, je man en de kinderen zelf geen materiaal hebben en dit zullen moeten huren. Doe dat centraal in t dorp bij de liften. Kun je daar je ski’s einde dag droppen en op je gewone schoenen de bus nemen of beneden/boven lopen. Als je onder in het dorp zit is het een stevige wandeling naar de liften. Niet zozeer qua afstand, wel qua hoogte verschil.

Volgens mij zit je in Naturlich Fiss? Waarom dan niet 's ochtends de 600-700m naar de liften in Fiss lopen op je gewone schoenen? Ski’s daar uit het Schonjoch depot halen, kinderen met de Sonnenbahn omhoog brengen naar de les en daarna zelf verder skien.

Die 600m is volgens naar onze ervaring best te overzien en een goede warming-up 's ochtends. Wij sjouwen regelmatig een dikke kilometer door Serfaus 's ochtends en 's middags, ook al heb je daar de dorfbahn als alternatief.

*bericht bewerkt door Marloes op 02 jan 2022 13:33

Welk hotel is het? (Wellicht heb ik nog handige tips and tricks om het wat eenvoudiger te maken).
En waarom wil je persé aan de skischool van Fiss? Serfaus heeft toch ook een prima skischool (die dus vanuit de Waldbahn redelijk te bereiken is). Wat betreft parkeren in Fiss of bij de Waldbahn in de vakantieperiode kan ik je weinig over zeggen… Ook voor skibussen heb ik geen goed antwoord (ons chalet lag aan de piste in Ladis).

Toevallig in een hotel aan de Laurschweg in Fiss?
Dan is het zoals eerder al gezegd prima te doen om een depot te nemen bij Moseralm/Schonjoch/Sonnenbahn en van daaruit naar Bertaland te gaan. Waar je in die periode ook zit het is druk en wachttijden is part of the game. In het verleden in Ladis gezeten en daar was het in de ochtend ook wachten om met zoonlief (toen 4 jaar) naar Bertaland te komen.

Volgens mij zit je in Naturlich Fiss? Waarom dan niet 's ochtends de 600-700m naar de liften in Fiss lopen op je gewone schoenen? Ski’s daar uit het Schonjoch depot halen, kinderen met de Sonnenbahn omhoog brengen naar de les en daarna zelf verder skien.

Die 600m is volgens naar onze ervaring best te overzien en een goede warming-up 's ochtends. Wij sjouwen regelmatig een dikke kilometer door Serfaus 's ochtends en 's middags, ook al heb je daar de dorfbahn als alternatief.

Marloes op 02 jan 2022 13:30

Het hotel klopt inderdaad. Ken je het?
Dat lopen naar de liften in Fiss is dan ook een optie. Komt die Sonnebahn dan meteen uit bij Berta’s Kinderland? En hoe is de drukte daar? Ik vraag het omdat ik dus hoorde dat het in Fiss wel 30-45 minuten wachten kan zijn om omhoog te komen (aangezien we toch in de ‘spits’ zitten met twee kinderen en een volwassene die op les gaan).

En even checken (geen idee nl hoe de energie van onze kinderen er bij hangt na een paar dagen lessen ;-)): kun je bij die Sonnebahn ook met de auto komen en goed parkeren?

Er is inderdaad maar één kinderland voor beginnende skiers in Fiss. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) starten de snowboarders beneden bij de Möseralmbahn. Skiën vanuit het bergstation van de Waldbahn naar deze beginlocaties is zoals hierboven ook al aangegeven niet te doen met beginners. Er vanuit gaande dat je niet meer zo makkelijk kan omboeken qua hotel: Er is een zeer uitgebreide skidepot bij de start van de liften in Fiss (Möseralmbahn/Sonnenbahn/Schönjochbahn). Dat kan, afhankelijk van waar je zit, nog steeds een stukje lopen zijn, maar dat is in ieder geval prima te doen en dan zet je de kinderen veel gemakkelijker af bij het kinderland.

Nuet op 02 jan 2022 13:10

Dankjewel voor deze tip! Dat is dan wellicht inderdaad een optie. Kun je daar ook komen en parkeren met de auto? En ben je dan als je boven bent bij de Sonnenbahn bij het Berta Kinderland (en de start van de lessen voor volwassenen)?

Toevallig in een hotel aan de Laurschweg in Fiss?
Dan is het zoals eerder al gezegd prima te doen om een depot te nemen bij Moseralm/Schonjoch/Sonnenbahn en van daaruit naar Bertaland te gaan. Waar je in die periode ook zit het is druk en wachttijden is part of the game. In het verleden in Ladis gezeten en daar was het in de ochtend ook wachten om met zoonlief (toen 4 jaar) naar Bertaland te komen.

PML op 02 jan 2022 13:39

Hoi, dat klopt inderdaad. Dat depot klinkt dan als een mogelijkheid.
Dat er wachttijden zijn in het hoogseizoen is niet erg en heb ik zelf in sommige andere gebieden ook ervaren (met vrienden). Maar het vooruitzicht om iedere dag met kinderen 30-45 minuten in de rij te staan, vind ik wel fors. Dus vandaar dat ik dit topic startte (hoewel bij de verkeerde lift blijkbaar ;-). Maar misschien is deze wachttijd bij de Sonnenbahn wel minder?

Ik zou de kinderen alvast in NL op een rolband les laten volgen. Onze kinderen mochten toen al (zelfde leeftijd) gelijk vanaf Fiss zelf vertrekken ipv Kinderland. dat scheelde een hoop toen.
Ski’s huren bij de Intersport in Fiss en daar kun je de skis/schoenen in hun depot doen. Stukkie lopen maar dat is goed voor de beentjes als warmingup en cooling down.
Mocht het toch Kinderland worden. Via de Sohnenbahn is het een klein stukje (3 minuten) vanuit Fiss naar kinderland. Met de auto kan het gewoon niet. Kind afgezet en dan op de skies terug naar Fiss.
Bij geen drukte kost me dit rondje ca 3 kwartier: Met de rode bakkies naar de noordkant. Daar naar de Schongampbahn lift skien , daar omhoog en dan via de Frommes terug naar Kinderland/Fiss. Dan heb je een idee hoe lang het allemaal duurt.

De wachtrij voor de Sonnenbahn naar Berta’s kinderland vanuit Fiss is doorgaans goed te doen: zoals je ook op de piste kaart kan zien is dat namelijk niet echt een lift vanuit waar je verder het gebied in kan, waardoor iedereen die geen kinderen op skiles hoeft te zetten deze lift niet zal nemen. Wel is de kans groot dat je ná het afzetten van de kinderen beneden in Fiss even in de rij moet, maar mijn ervaring in het hoogseizoen is eerder iets van 15/20 minuten voor de Möseralm en wat minder voor de Schönjoch, en verder in het gebied veel minder.

1 jaar nabij hotel Naturlich gezeten en dat is qua loopafstand prima te doen als je de ski’s etc in depot hebt bij de Sonnenbahn/Moseralm/Schonjoch. Zit de laatste jaren meer aan de andere kant van het dorp bij de parkeergarage/brandweer en ook dat is lopend goed te doen. Los van 2021 daarvoor een jaar of 4 in de krokusvakantie (regio Noord) geweest en toen was het met name erg druk bij de Moseralmbahn en Shonjochbahn. Sonnenbahn naar het kinderland was dit minder, blijft echter momentopname. Echter als je na het afleveren van de kids bij Bertaland weer het gebied in wilt moet je wel weer naar de Moseralm en Schonjoch en kan het daar druk zijn. Ga je met de Schonjoch naar de Noordkant van het gebied dan kun je daar prima een paar mooie afdalingen pakken en via de lange FrommesAbfahrt weer terug naar Bertaland. Persoonlijk van mening dat als je niet echt onderaan in het dorp zit het lopen naar de lift goed te doen is. Parkeren bij de liften kan maar dan moet je nog steeds met de Sonnenbahn naar Bertaland. Los van het feit dat het bij het parkeren erg druk is ben je denk ik lopend (met materiaal in depot) sneller. Met kinderen op les is het s’ morgens even organiseren maar ik heb me er altijd prima vermaakt. En wat betreft het hotel Naturlich; collega van me is er 2 x geweest en was er erg over te spreken.

Soow, 24 reacties voor één lift. Mooi hè.

Nee ik ken het hotel niet. Maar je schets van de locatie en het citaat van de website maakte 1 en 1 = 2.

Parkeren kan wel bij de Schonjoch/Sonnenbahn/Moseralm, maar het is een klein parkeerterrein waar wij het 17 december om 08.20u al best druk vonden. Lijkt me zeker in het hoogseizoen geen aanrader om te doen. Kost trouwens ook € 5 per dag. Ik zou lekker gaan lopen. Je kan wel 1 uur gratis staan om je spullen weg te brengen richting depot.

Waar de lessen voor volwassenen starten kun je hier denk ik wel op zien:

null

Weg komen in Fiss met de Schonjochbahn of Moseralm blijft de grootste uitdaging in Fiss, zeker in het hoogseizoen. Daar ga je niet aan ontkomen. Ook in Serfaus stonden de afgelopen dagen behoorlijke rijen bij het dalstation in de ochtend.

Kwartietje wandelen vanuit je hotel naar het vertrek van de liften in Fiss lijkt me ook wel te doen.
Schoenen en ski’s in depot bij liften, dus wandelen op je snowboots.

Plaats een reactie