Flinke lawine in fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Schijnt skiroute bereikt te hebben. Vooralsnog vermoedelijk geen slachtoffers. Er is door een man of 80 gezocht, tevens lawine honden ingezet
https://www.meinbezirk.at/landeck/c-lokales/lawinenabgang-im…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 20 mrt 2022 20:37

Edwin van Riel

Inderdaad. Zit momenteel in Fiss. 3 helikopters en veel volk in de weer. Om ca 20u zoekactie gestaakt. Aardige kegels vanuit het dorp gezien. Hopelijk niemand gewond

Let it snow

Teveel zand op de sneeuw.

Teveel zand op de sneeuw.

Frank66 op 18 mrt 2022 23:27

Dit was meer een punt van te veel warmte in de middag op zo’n hellingen. Wordt uitgebreid voor gewaarschuwd. Dat zand kan nog een dingetje worden als er verse sneeuw valt wellicht. Zou dan een zwakke/glij laag kunnen vormen voor het pak er boven op.

Edwin van Riel

https://lawinen.report/bulletin/latest?region=AT-07-13…
Het is in de namiddag stufe 3 voor deze regio. Voor diegene die denken, lawine, er is toch geen verse sneeuw gevallen, check het lawine bericht even. Gevaar op alles onder de 2600 meter dus in praktijk “bijna” overal!

null

Deze foto is vandaag, gelukkig geen slachtoffers 🍀

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100025659_6cc937ad…

Filmpje van het moment

PS. wat een droevig gezicht als de sneeuw bruin is door al die stof…

*bericht bewerkt door Tim. op 19 mrt 2022 12:51

Zo, die is er lekker uit gekomen 😨

Edwin van Riel

Holy chips. Gaat daadwerkelijk over de piste. Als ik t zo zie gaat de kamikaze x route eruit en komt ie uit op de directisima, daar waar de 2 zwarte pistes aan de fiss zijde samenkomen. Je ziet er nog mensen vooruit skien. Had heel anders af kunnen lopen en snap dat alle alarmbellen in t gebied zijn afgegaan.

Tsja, je verdiepen in lawineberichten is een kunst blijkbaar.

Edwin van Riel

Tsja, je verdiepen in lawineberichten is een kunst blijkbaar.

evr66 op 19 mrt 2022 14:04

Wat bedoel je? De skiroute en piste waren toch open?

Tsja, je verdiepen in lawineberichten is een kunst blijkbaar.

evr66 op 19 mrt 2022 14:04

Wat bedoel je? De skiroute en piste waren toch open?

Biebs op 19 mrt 2022 16:00

Op 1 vd filmpjes zie je duidelijk degene boven de lawine die hem vermoedelijk aftrapt. Daar doelde ik op, niet op de gebruikers van een piste of skiroute.

Geen idee of de skiroute open was, daar gaan verschillende verhalen over. Als die open is, moet je hem gewoon kunnen gebruiken.

Als je zonder even een lawinebericht te checken een lawine lostrapt, zit je gewoon fout, klaar. Dit is geen gevalletje stomme pech, maar gewoon een risico en situatie waar nadrukkelijk voor gewaarschuwd wordt.

Edwin van Riel

Op t 2e filmpje zie je de 2e plaat die eruit gaat en naat beneden komt en daarna de skier die m vermoedelijk aftrapt. Ook zie je een boarder liggen die wel eens eens de eerste afgetrapt kan hebben. Die 2e plaat is zeker niet op de x-route, zoals ik t me herinner gaat de x route voor t lawinekanon naar beneden. Is de zeker freiegelande. En dus de fout van de skier, al zijn aannames altijd link natuurlijk. Ken de afdaling goed en is bovenin zeker 35° steil. Bij dit lawinebericht dus absoluut een no go en dat blijkt wel. Hoop dat de skiers boarders zich gemeld hebben en hin verhaal kunnen delen. Kunnen we er allemaal nog wat van leren.

Ah zo bedoel je het! Duidelijk!

Ah zo bedoel je het! Duidelijk!

Biebs op 19 mrt 2022 18:05

Yup ;). Alle pistes en skiroutes zijn, wanneer ze open zijn, voldoende veilig en gecontroleerd.

Al is ook dat geen 100% garantie natuurlijk, is de kans wel erg klein, dat er iets overheen komt 😉

Edwin van Riel

null

Er waren meerdere lawines vandaag in het gebied. Ook nog 1 over de piste. Einde dag veel knallen.

Gisteren ook een blauwe piste in La plagne gesloten wegens (kleine) lawines.
Toch een raar gezicht om zo’n spoor over de piste te zien.

null

Er waren meerdere lawines vandaag in het gebied. Ook nog 1 over de piste. Einde dag veel knallen.

Allie op 19 mrt 2022 20:42

Was die piste afgesloten op dat moment? Belangrijk verschil zeg maar.

Edwin van Riel

Ik kom me melden… Ik ben de boarder die zowel de eerste als de tweede lawine is gestart.

T was laatste dag van de week en dit was de enige piste die ik nog niet had gedaan. Helaas kwam het zo uit dat het ook de laatste piste van de dag werd rond 15:45. Woensdag was het zonnig. Donderdag bewolkt. Vrijdagochtend zat de hele berg in een wolk, pas om 13:00 klaarde het op, temperatuur was net boven 0. Ik had op de betreffende dag al stukken off piste bij de nordseite Fiss en in Serfaus gereden en de sneeuw was daar stabiel, soms zwaar en plakkerig maar niet zoals op de piste waar het mis ging,

Ik had het lawinebericht gezien (3), maar dit was de hele week hetzelfde. De piste waarop de lawine ontstond is de Kamikaze, je moet hiervoor vanaf de lift eerst een stuk piste aan de achterkant van de kam tot je over de kam kunt bij de geprepareerde Diritissima. Vanaf daar is een klein paadje naar de ongeprepareerde Kamikaze. De Kamikaze is een ski-route en als deze gesloten is het paadje er naartoe afgezet, dit was niet het geval, de piste stond ook in de serfaus app en op de borden als open.

Gelijk nadat ik mijn eerste bochten bovenaan zette voelde ik dat het niet goed zat, de sneeuw was enorm zwaar. Alsof je in een bak hele diepe slush rijdt waarin je wegzakt en direct stil staat. Bijna direct brak er onder me een klein stuk af wat ook meteen weer stopte, ik dacht meteen “dit is niet goed” en ik moet naar een minder stijl stuk transferen…

Het begin van deze piste is enorm stijl en vanaf de Kamikaze terug naar de geprepareerde Directissima steken is niet mogelijk omdat er een kammetje tussen zit. Dus probeerde ik naar de andere kant (vanaf het dal links) te transferen, dus weg van de Directissima omdat het hier minder stijl is. Ik stak tussen de stenen door omdat daar minder sneeuw lag en minder exposure van boven had. Dit is dus echt bovenaan de Kamikaze en misschien er net naast. Ik schatte de piste zelf als minder stabiel in dan het stuk tussen de stenen.

Op het moment dat ik uit de stenen kwam brak direct een plaat onder mijn board weg. Ik stond gelijk stil en zag heel de lawine naar beneden glijden. Ik kon zien dat twee personen helemaal onderaan op de Directissima eventjes werden meegenomen maar er uit konden komen zoals te zien is in het eerste filmpje op Dumpert. Natuurlijk enorme schrik, gelukkig het idee dat er naast wat sneeuwkanonnen geen gewonden waren. Deze eerste lawine vond dus plaats op de gehele Kamikaze afdaling van boven tot onder, de onderkant van de lawine kwam op de Directissima.

Omdat de lawine mijn weg naar de Directissma nu helemaal had geblokkeerd omdat echt bijna alle sneeuw van de berg was gegeleden zoals op de foto van vandaag die in deze thread te zien is, was mijn idee om juist van de Directissma weg te gaan, (links vanaf het dal gezien) hier is het minder stijl, weg van de piste en een hogere kom aan de onderkant dus minder kans op verdere sneeuw die door een lawine op een piste bij mensen kan komen.

Op een filmpje wat door mijn vriendin is gemaakt die vanaf piste 55 vanaf de zijkant kwam is te zien dat een heel stuk naar beneden kon boarden waarna de tweede lawine zo’n 20 meter achter mij losbrak. Ik zag de sneeuw mij aan de linkerkant inhalen en probeerde zo snel mogelijk weg te komen maar werd door het middenstuk van de lawine van achter gepakt en kwam ten val. Ik kon gelukkig meteen mijn ademhaling reguleren en ben zo’n 30 meter meegezwommen aan de zijkant van de lawine. Nogmaals dit was in het midden/achterkant van de lawine, het grootste deel was al veel verder van de berg af.

Gelukkig kon ik vrij eenvoudig naar de zijkant komen en stopte de lawine, vanaf daar ben ik als een idioot zo hard mogelijk weggereden zoals op het tweede filmpje op dumpert te zien is. Dit was het engste, wie wel eens een lawine heeft meegemaakt weet dat het heel apart is als de sneeuw ineens meebeweegt ipv stil ligt. Toen ik snel wegreed had ik telkens het idee dat heel de berg meebewoog en heel de berg een lawine was of werd. Pas toen ik op de heuvel kwam waar ik op het tweede dumpert filmpje stopte besef ik dat dit een brainfuck was.

Uiteindelijk toen ik weer beneden op de piste kwam, wist ik even niet wat te doen. Ik wist vrij zeker dat er niemand onder was gekomen, en er waren genoeg mensen aan het helpen en hoorde de eerste helikopters en ski-dos al aankomen. Ik wist niet dat mijn vriendin dit allemaal had gezien en we hadden bij een lift afgesproken, dus ben uiteindelijk na wat bijkomen maar stilletjes weggeboard.

Uiteindelijk heel de dag het gevoel van een soort crimineel gehad, en panisch het nieuws checken, toen rond 20:30 kwam dat er geen gewonden (of erger) zijn gevonden kon ik eindelijk opgelucht ademhalen. Geen idee hoe ik daar mee om had moeten gaan als ik gewonden (of erger) had veroorzaakt. In mijn optiek was de piste open en op basis van ervaring met andere pistes op die dag had ik dit niet ingeschat, de sneeuwcondities op deze piste had ik nog nooit meegemaakt. Wel besef ik veel beter dat een zuidzijde piste aan het eind van een warme dag echt een no go is, normaal board ik altijd in de ochtend maar omdat deze dag dus heel de ochtend in de wolk zat was ik laat begonnen.

Al met al echt enorm blij dat er niemand gewond is geraakt, Leef al een dag in een soort van ongeloof van wat dit allemaal teweeg heeft gebracht. Excuses voor iedereen die hierbij betrokken is geweest…

@fissboarder , knap dat je je verhaal doet. Valt veel over te zeggen maar dat misschien later maar een keertje. Vooral blij voor iedereen dat er geen gewonden of erger zijn. Misschien later ket elkaar nog eens de analyse met elkaar maken, vooral om er van te leren

@fissboarder mooi dat je je verhaal hier doet.

Ff een vraagje: lawinegevaar in cijfers was hetzelfde, maar tekstueel ook??

Zat een stukje westelijker (Davos) maar daar zag je heel duidelijk een verschuiving van het zwaarstwegende probleem van altschnee via trieb- naar nasschnee als grootste issue in een paar dagen met zelfs nog uitdrukkelijk het advies activiteiten buiten de piste vroeg te beëindigen. In Fiss niet?

Stukken met minder sneeuw opzoeken is begrijpelijk maar levert vaak (ook weer afh van het meest aanwezige risico) meer problemen op dan het oplost. Je tikt gemakkelijker een zwakke laag aan wanneer deze minder diep ligt.

Met een ding zat je natuurlijk prima: voelt een helling niet goed (ondanks dat je denkt dat het niet kunnen): wegwezen daar, vlot er uit met zo min mogelijk belasting dus echt gewoon rustig maar wel snel eruit glijden en een andere/betere route zoeken. Helaas is die er niet altijd en kom je van de regen in de drup.

Das voornamelijk een kwestie van plannen, voorbereiden en alternatieven achter de hand hebben. Tools als bv FATMAP zijn hier erg handig voor. Geven op voorhand een goed idee van de stukken die je beter kunt vermijden

Er staat (ik dacht op Wepowder) een mooi stukje van Rolf “de ene 3 is de andere niet” oud. Het lezen waard. Zo is het altijd wat natuurlijk. Wat vandaag bij een 3 acceptabel is kan morgen (ook bij een 3) volledig verkeerd uitpakken. Het venijn zit echt in de details. Wellicht leerzaam om de berichten over bv de afgelopen week eens naast elkaar te leggen dan zie je wat ik bedoel.

Gelukkig goed afgelopen allemaal! Nogmaals: top dat je hier gereageerd hebt, dat verdient absoluut respect!

Edwin van Riel

@fissboarder : respect voor het delen van je verhaal. Denk dat je op de kamikaze het best mogelijke hebt gedaan.

Deze zuidhelling is, net als die tussen de Sattel en de Plansegg, een bekende plek voor lawines in het voorjaar. Lijkt wel of SFL dat wat onderschat. Eerdere jaren gingen de pistes en routes daar 's middags weleens dicht. Maar weet ook uit eigen ervaring dat SFL niet heel accuraat is met het bijwerken van de status. Laat staan dat er dan ook fysieke afzettingen zijn.

Fissboarder wat moedig om je nachtmerrie hier te delen, wat angstig moet dit voor je geweest zijn…sterkte…🍀

“Ik had het lawinebericht gezien (3), maar dit was de hele week hetzelfde…”
Ik heb t even gecheckt. Dit klopt niet. Gaat van de zondag van een 1 naar een 3 op donderdag en vrijdag met de tendenz toename gevaar door natte sneeuwlawine. Dus twijfel of er wel gecheckt is of niet. Als je weet hoe het lawinebericht werkt kun je dit naar mijn mening niet over het hoofd zien.
Als ik t zo lees was ie ook allleen onderweg.
Had ie een 3 eenheid mee? Dan had ie iig de lawinekogel kunnen checken op “begraven” personen, of helpen zoeken bij de reddingsoperatie.
Meer als vraag: in dit geval traverseren lijkt me niet handig wat ook bleek. Optie, terug omhoog en viabde piste dalen of lopend over het pad naar de lawinekogel om te helpen zoeken, waren dat geen betere opties geweest?
Ook benieuwd of hij zelf de reddingsdiensten (nummer 140 in tirol) heeft gebeld maar daar lijkt t niet op.
Wat natuurlijk overduidelijk blijkt: was al op de nordzeite off piste geweest en dat was stabiel… zo zie je duidelijk het verschil in orientatie hetgeen ook in de lawineroos van de bericht staat. Hier ging dus zo’n beetje alles fout wat je vooraf had kunnen “plannen” op basis van de 3x3.

In de oostenrijkse media lees ik overal dat de lawine is ontstaan buiten de skiroute. Als deze open zou zijn betekend dit dat er 5 meter links en rechts van de markeringen geskied/board kan worden. Anyway, wat ik me vooral afvraag: is fissboarder zich bewust van het feit dat die 3 helicopters, honden en 80 personen zich tot 20.00 uur op de berg hebben bevonden om ook naar de veroorzaker van de lawine te zoeken… hij had er immers zelf ook onder kunnen liggen…

Bedankt voor de reacties!

Eventjes ter opheldering, ik zei stukken off piste maar dit was tussen bomen, onder liften, zijkanten van piste. Ik ben niet de backcountry ingegaan of stukken omhoog gehiked. Deze Kamikaze was ook een piste. Zodoende was ik alleen, geen piepers, sondes, scheppen, rugzak of whatever bij me. Voor mij was dit gewoon een resort dag met wat stukjes ski-routes en tussen pistes, zoals ik al jaren doe. Ja dit is geen goed excuus om me niet aan alle veiligheidsopties te houden maar om met volle uitrusting een resort dag te rijden voelt ook beetje overkill… En had in deze situtatie ook niet geholpen anders dan de suggestie om zelf te gaan helpen zoeken.
@evr66 : Lawinebericht op website van SFL gecheckt daar staat enkel een getal.
@DrPhil : Ik was geen lid van dit forum, maar vond deze pagina omdat ik het nieuws over de lawine aan het lezen was, dus speciaal account aangemaakt. Nee niet gemeld bij de pistedienst. Wat had dat betekend/geholpen?
@Pascal6 : Terug om hoog lopen even overwogen, maar dit leek mij persoonlijk nog gevaarlijker, zoals ik zei geen rugzak, geen stokken, t gevaar dat ik met board in mijn hand omhoog lopend uitglij en zelf naar beneden viel leek mij groter. Lopend over pad naar beneden heb ik niet aan gedacht, juist snel naar beneden en kijken of er iemand hulp nodig had was mijn reactie, totdat ik zelf in de tweede lawine kwam en toen besloot om zo snel mogelijk snel naar veiligheid aan de zijkant te komen. Ik kwam toen al onder de kegel uit op de piste.

Al bij de eerste lawine stonden toevallig veel mensen beneden te kijken, vandaar wrs ook het filmpje op Dumpert. Zoals ik zei ik heb de eerste helemaal naar beneden zien lopen en diverse mensen horen schreeuwen en zien zwaaien. Toen ik afdaalde naar de tweede hoorde ik al ski-do’s dus de dienst was er zelf al heel snel bij, dit staat ook in een krantenartikel dat mensen van de dienst de eerste lawine zelf al zagen.

Over helpen & melden en besef dat er 80 man en 3 helikopters bezig waren: absoluut schuldgevoel. Zoals ik zei, bij de eerste lawine stond ik bovenaan, en stonden diverse mensen ook bij kegel naar mij te zwaaien. Veel mensen hebben mij gezien, en mijn afdaling en de tweede lawine. Ook toen ik beneden stond ben ik door omstanders aangesproken en werd er naar me gewezen. Ik ging er dus vanuit dat iedereen wist dat ik er in elk geval niet in zat en niemand gebaarde of maakte zich druk dat ik iets moest doen. Ik ben echt in de omgeving blijven staan, dus het “stilletjes” wegrijden was niet dat ik meteen snel weg ben geboard.

Dan zoals ik in mijn eerste bericht schreef: dacht ik te zien dat er verder niemand in de lawine zat, wat achteraf ook zo bleek te zijn (gelukkig). Toen ik onderaan de piste stond bij te komen dacht ik: heeft het zin om mijzelf bij iemand te melden? Op dat moment was de eerste helikopter al aangevlogen en een ski-do met pistedienst aan het zoeken. Ik dacht de informatie dat ik “denk” dat er niemand onder ligt helpt helemaal niemand, liever verstoor ik de operatie niet verder en laat de professionals zoeken want ik kan echt mensen over het hoofd hebben gezien. Ook het melden dat ik als veroorzaker er niet onder lig, zou volgens mij niet betekenen dat die 80 man stopt met zoeken… In de kranten staat ook dat honden en het recco systeem aansloegen en dat daarom is doorgezocht en volgens mij pas gestopt toen er ook niemand als vermist was opgegeven.

Tenslotte in de Oostenrijkste Media staat ook niet duidelijk dat de lawine de gehele Kamikaze is afgegaan. Zoals ik zei, bij de eerste bochten op de piste brak al wat los, dus of de eerste lawine nou op of net naast de piste is ontstaan is in ieder geval ontstaan omdat ik de piste wilde doen. Maar in deze conditie kan ik met niet voorstellen dat er mensen binnen een uur eerder van deze piste zijn gegaan. En omdat de piste niet gesloten was en het pad niet afgezet had het ook iemand anders kunnen zijn, vlak voor mij namen mensen nog de Diritissima dus ergens was deze piste op deze dag en tijd een tijdbom.

Eventjes ter opheldering, ik zei stukken off piste maar dit was tussen bomen, onder liften, zijkanten van piste.
-》elke meter naast de piste is off piste

Ik ben niet de backcountry ingegaan of stukken omhoog gehiked. Deze Kamikaze was ook een piste.
-》Kamikaze is een x route, geen piste. Daarnaast melden media dat de 1e lawine buiten de kamikaze route is ontstaan en dese heeft bereikt.
Zodoende was ik alleen, geen piepers, sondes, scheppen, rugzak of whatever bij me. Voor mij was dit gewoon een resort dag met wat stukjes ski-routes en tussen pistes, zoals ik al jaren doe. Ja dit is geen goed excuus om me niet aan alle veiligheidsopties te houden maar om met volle uitrusting een resort dag te rijden voelt ook beetje overkill…
-》nee, geen overkill als je ook maar een meter buiten de paaltjes komt.
En had in deze situtatie ook niet geholpen anders dan de suggestie om zelf te gaan helpen zoeken.
-》nee, wat als je niet uit de lawine was gezwommen en er onder lag. Had een pieper het verschil tussen leven en dood bepaald!
@evr66 : Lawinebericht op website van SFL gecheckt daar staat enkel een getal.
-》dus niet het lawine bericht gelezen, alleen het cijfer. En wat zegt die 3 je dan? Kan me niet voorstellen dat op zondag de SFL site een 3 heeft aangegeven terwijl de lawine dienst een 1 afgeeft.
@DrPhil : Ik was geen lid van dit forum, maar vond deze pagina omdat ik het nieuws over de lawine aan het lezen was, dus speciaal account aangemaakt. Nee niet gemeld bij de pistedienst. Wat had dat betekend/geholpen?
-》 iig dat ze niet hoeven te zoeken naar de veroorzaker(s). Die weten toch niet of jij alleen of met een groep op pad bent geweest. @Pascal6 : Terug om hoog lopen even overwogen, maar dit leek mij persoonlijk nog gevaarlijker, zoals ik zei geen rugzak, geen stokken, t gevaar dat ik met board in mijn hand omhoog lopend uitglij en zelf naar beneden viel leek mij groter. Lopend over pad naar beneden heb ik niet aan gedacht, juist snel naar beneden en kijken of er iemand hulp nodig had was mijn reactie, totdat ik zelf in de tweede lawine kwam en toen besloot om zo snel mogelijk snel naar veiligheid aan de zijkant te komen. Ik kwam toen al onder de kegel uit op de piste.
-》oke, snap de twijfel en wellicht paniek. Maar je kunt als je onder de kegel uitkomt toch gewoon omhoog lopen om te helpen?

Al bij de eerste lawine stonden toevallig veel mensen beneden te kijken, vandaar wrs ook het filmpje op Dumpert. Zoals ik zei ik heb de eerste helemaal naar beneden zien lopen en diverse mensen horen schreeuwen en zien zwaaien. Toen ik afdaalde naar de tweede hoorde ik al ski-do’s dus de dienst was er zelf al heel snel bij, dit staat ook in een krantenartikel dat mensen van de dienst de eerste lawine zelf al zagen.

Over helpen & melden en besef dat er 80 man en 3 helikopters bezig waren: absoluut schuldgevoel. Zoals ik zei, bij de eerste lawine stond ik bovenaan, en stonden diverse mensen ook bij kegel naar mij te zwaaien. Veel mensen hebben mij gezien, en mijn afdaling en de tweede lawine. Ook toen ik beneden stond ben ik door omstanders aangesproken en werd er naar me gewezen. Ik ging er dus vanuit dat iedereen wist dat ik er in elk geval niet in zat en niemand gebaarde of maakte zich druk dat ik iets moest doen.
-》jij niet, maar iemand anders misschien wel.

Ik ben echt in de omgeving blijven staan, dus het “stilletjes” wegrijden was niet dat ik meteen snel weg ben geboard.

Dan zoals ik in mijn eerste bericht schreef: dacht ik te zien dat er verder niemand in de lawine zat, wat achteraf ook zo bleek te zijn (gelukkig).
-》dacht… maar niet 100% zeker?

Toen ik onderaan de piste stond bij te komen dacht ik: heeft het zin om mijzelf bij iemand te melden? Op dat moment was de eerste helikopter al aangevlogen en een ski-do met pistedienst aan het zoeken. Ik dacht de informatie dat ik “denk” dat er niemand onder ligt helpt helemaal niemand, liever verstoor ik de operatie niet verder en laat de professionals zoeken want ik kan echt mensen over het hoofd hebben gezien. Ook het melden dat ik als veroorzaker er niet onder lig, zou volgens mij niet betekenen dat die 80 man stopt met zoeken…
-》iets met verantwoordelijkheid nemen.

In de kranten staat ook dat honden en het recco systeem aansloegen en dat daarom is doorgezocht en volgens mij pas gestopt toen er ook niemand als vermist was opgegeven.

Tenslotte in de Oostenrijkste Media staat ook niet duidelijk dat de lawine de gehele Kamikaze is afgegaan. Zoals ik zei, bijbij de eerste bochten op de piste brak al wat los, dus of de eerste lawine nou op of net naast de piste is ontstaan is in ieder geval ontstaan omdat ik de piste wilde doen. Maar in deze conditie kan ik met niet voorstellen dat er mensen binnen een uur eerder van deze piste zijn gegaan. En omdat de piste niet gesloten was en het pad niet afgezet had het ook iemand anders kunnen zijn, vlak voor mij namen mensen nog de Diritissima dus ergens was deze piste op deze dag en tijd een tijdbom.
-》dat kan ik op basis van de info niet beoordelen. Snap dat er paniek kan zijn ontstaan en je gehandeld hebt zoals je heb gedaan. Wellicht is het goed om je open te stellen voor meer informatie over de gevaren van het off piste skien om betere keuzes te maken in plaats van je actie te verdedigen (zoals het op mij overkomt). Kritiek kan ook positief zijn om iets van te leren.

@fissboarder: alleen een nummer is niet voldoende. Als je dit soort dingen wilt doen, volg minimaal even een eerste theoriecursus, dan weet je dat. Of doorklikken dus of gewoon de site van in dit geval Lawinewarndienst Tirol gebruiken als je op de site van het gebied niet genoeg kunt vinden. Wepowder is heir ook een prima hulp of de app “lawine tirol”. Nog een tip: loop voor je een afdaling buiten de piste begint even aan bij de man/vrouw van de dichtstbijzijnde lift. Die geven graag advies en hadden dit avontuur vrijwel zeker ontraden op dat tijdstip.

Wanneer je echt alleen op de piste blijft (of op de skiroute binnen 25m li/re van de paaltjes) geen probleem, dan kunnen ook zaken als schep, pieper, sonde buiten beschouwing blijven, maar elders gewoon echt onvoldoende.

Geloof me, we hebben net weer 4 dagen doorgemaakt met deze materie waarvan een belangrijk deel van de tijd besteed werd aan interpretatie van het lawinebericht en ook iedere keer opnieuw de afweging in een helling maken wat er wel en niet kan. Da’s allemaal niet voor niets.

Dat door omstandigheden (wolken) de afdaling niet ion de ochtend gemaakt kon worden, maakt natuurlijk niet ineens ind e middag meer mogelijk. Je zult dan gewoon opnieuw een afweging moeten maken of een of ander haalbaar is. Met overal nadrukkelijk waarschuwingen qua opwarming, en dan op een warme middag hellingen van 35 graden met LWS 3 op de zon? Nee dus, slecht plan.

Edwin van Riel

Wellicht is het goed om je open te stellen voor meer informatie over de gevaren van het off piste skien om betere keuzes te maken in plaats van je actie te verdedigen (zoals het op mij overkomt). Kritiek kan ook positief zijn om iets van te leren.

Pascal6 op 20 mrt 2022 13:11

oh, als dit zo overkomt is het helemaal niet de bedoeling, ik ben hier juist om van te leren en reflecteer enkel eerlijk wat ik toen die dag dacht en leg mijn redenaties uit voor mijn handelen zoals ik er op terugkijk. Ik probeer juist niet om me te verdedigen maar om eerlijk te zijn over mijn handelen & gedachteproces om feedback te vergaren.

Natuurlijk zie ik in dat ik vanalles anders had moeten doen en is dit echt een leermoment en neem al jullie adviezen ten harte. Ik besef heel goed dat ik een van die boarders ben waar “het altijd goed ging” tot nu dan, en heb hier een account aangemaakt om verhaal te delen en er van te leren en wellicht anderen te waarschuwen.

Als het overkomt dat ik mijn eigen gedrag goed kom praten dan excuses daarvoor maar dat is niet mijn intentie om op deze thread te reageren.

Uiteraard kun je van alles vinden van de situatie en bovenal van de reacties of wijze van communiceren.

Mbt de situatie: kijk naar de situatie als een verkeersongeval-situatie. Er zijn namelijk regels, verantwoordelijkheden etc inboet verkeer.

In de sneeuw: indien er incidenten, ongelukken zijn etc zal de pistedienst de politie inschakelen.

Plaats een reactie