Flinke lawine in fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

@amie: de verantwoordelijkheid waarvoor bedoel je precies? Het blijft een sport in de vrije natuur met altijd resterenbde risico’s. Bijkomend puntje is bijvoorbeeld dat skiroutes (vaak) niet gecontroleerd worden op achtergebleven skiers aan het einde van de dag, gaan afzettingen hebben voor bv bomen of (kleine) afgrondjes enz. Zo zijn er nog wel wat verschillen tov de pistes. En dan zijn er ook nog de zgn “varianten”, regelmatig verward met skiiroutes. Deze zijn NIET gecontroleerd op bv lawine-veiligheid.

Dit stukje is aardig om te lezen: https://wepowder.com/nl/forum/topic/182637

evr66 op 22 apr 2022 11:12

De verantwoordelijkheid voor het veroorzaken van een lawine zoals Fissboarder schreef en waarop ik reageerde

Anne Marie

Daar ga je in de praktijk geen maatschappij voor verantwoordelijk kunnen houden, laat staan aansprakelijk stellen zolang ze zich niet heel laks opstellen (en dan moet je dat nog aantonen ook).

Maar goed ook. Er blijft altijd een rest risico zowel op de pistes als op de skiroutes. Als dit allemaal op het bordje komt van liftmaatschappijen of weet ik wie, kunnen ze wel sluiten.

Edwin van Riel

@fissboarder, met jou wil ik wel een biertje drinken. Zowel voor jouw post als na.

Daar ga je in de praktijk geen maatschappij voor verantwoordelijk kunnen houden, laat staan aansprakelijk stellen zolang ze zich niet heel laks opstellen (en dan moet je dat nog aantonen ook).

Maar goed ook. Er blijft altijd een rest risico zowel op de pistes als op de skiroutes. Als dit allemaal op het bordje komt van liftmaatschappijen of weet ik wie, kunnen ze wel sluiten.

evr66 op 22 apr 2022 17:09

Maar stel dat… Je je op een geopende skiroute bevind en de boel begint te schuiven en nu vallen er wel slachtoffers. Ik weet niet of de rechter dan ook denkt dat dit niet onder de verantwoordelijkheid van de uitbater van het skigebied zal vallen.
Hier zullen toch vast wel voorbeelden van zijn uit het verleden? Ik ben wel benieuwd hier naar.

Übung macht den meister!!!

Ik ook!

Anne Marie

Ben geen jurist, maar zo lang er niet iets speelt van grove nalatigheid (lastig aan te tonen als het al zou spelen), ben je volgens mij kansloos.

Gewoon stomme pech, je kunt niet alles afdekken, dan moet je op bed blijven liggen en hopen dat er geen brand uitbreekt of zo.

pamperen houdt buiten nu eenmaal wat sneller op dan thuis 😂😂

Edwin van Riel

Ben geen jurist, maar zo lang er niet iets speelt van grove nalatigheid (lastig aan te tonen als het al zou spelen), ben je volgens mij kansloos.

Gewoon stomme pech, je kunt niet alles afdekken, dan moet je op bed blijven liggen en hopen dat er geen brand uitbreekt of zo.

pamperen houdt buiten nu eenmaal wat sneller op dan thuis 😂😂

evr66 op 23 apr 2022 12:22

Punt is dat als het fout gaat er ergens iemand verantwoordelijk gehouden moet worden. En mij lijkt dat niet diegene te zijn die niks vermoedend op een geopende skitroute naar beneden gaat.

Übung macht den meister!!!

Er hoeft niet altijd iemand anders ergens voor verantwoordelijk te zijn hè. Triest geval van verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Maar goed, ik ben de eerste om aan te nemen dat het anders is hoor. Zou alleen zo snel geen voorbeeld weten in de afgelopen jaren waar een skigebied uiteindelijk verantwoordelijk bleek voor een lawine ongeval op een geopend gedeelte van het gebied.

Hoogstens kneuzen die begonnen te janken over onduidelijke waarschuwingen, te weinig bordjes en dat soort zaken. Kregen volgens mij altijd het juridische deksel op de neus.

Loop je hier in een storm over straat en krijg je een boom in je nek, heb je echt ook gewoon pech gehad tenzij er sprake is van nalatigheid (als de boom bv half was doorgerot en hier niets aan gedaan was of zoiets)

Edwin van Riel

Loop je hier in een storm over straat en krijg je een boom in je nek, heb je echt ook gewoon pech gehad tenzij er sprake is van nalatigheid (als de boom bv half was doorgerot en hier niets aan gedaan was of zoiets)

evr66 op 25 apr 2022 19:18

Als de bomen door de straat waaien dan zal er vast wel een code oranje worden afgegeven. 😊 Dan ben je van te voren gewaarschuwd.
Maar laten we hopen dit soort zaken nooit mee te maken. Vind het zonder lawines vaak al spannend genoeg.

Übung macht den meister!!!

Als de lawines over de piste komen, wordt je ook wel gewaarschuwd, draait in het algemeen dan wel een mooi zwaailicht bij de liften (vanaf lws 4).

Maar goed, het blijft ons beter bespaard inderdaad.

Edwin van Riel

Plaats een reactie