Gaan we weer, Ervaringen flaine?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flaine

Volgende week zouden wij vertrekken naar Oostenrijk voor 5 dagen.
Na 2x eerder omboeken en annuleren, 3x scheepsrecht lijkt nu niet op te gaan.
We boeken overigens pas maandag om woensdag vroeg te vertrekken, dit gezien alle corona veranderingen.
Omdat we toch graag de latten op gaan hadden we gedacht naar Flaine te rijden.
We willen niet verder dan zo.n 8 uur rijden vanaf limburg.
Zoeken ook wel beetje vertier na het skiën 😉
Dus de vraag is: hoe is het nu vertoeven in flaine?
Zijn de pistes goed?
En is er nog een drankje te vinden na het skiën?

Of eventueel andere tips zijn ook welkom.

O ja: beiden de booster gehad.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 jan 2022 20:20

Le Grand Massif is een erg leuk ski gebied. Je kan in de kom van Flaine blijven of tochten maken naar Morillon, Samoens etc.
In Flaine zijn er tal van restaurantjes en barretje waar je wat kan drinken en eten.
Le Michet is erg lekker voor de lunch of avondeten.

Samoêns is een héél mooi dorpje, leuker dan Flaine om te verblijven.
Je moet wel eerst met een grote gondel omhoog naar 't plateau.
Zelf 5 x geweest in Samoëns, Morillon en Les Carroz ook de moeite waard+++
S. heeft de meeste mogelijkheden qua restaurants, cafeetjes…

Born to run. B.S.

Wíj zijn net terug uit gebied rond Flaine, Grand Massif.
Dit was de 14e keer. We slapen altijd in Samoëns.
Grweldige plaats
Wil eigenlijk nergens anders meer heen. In Samoëns zíjn verschillende barretjes. Ze proberen het wel met de après ski. Ontzettend goed restaurant Table de Fifine vlakbij de cabine lift
Wel in Flaine geweest tijdens skiën maar geen ervaring met verblijf. Maar het skigebied is fantastisch!!!

Er is vannacht een bak sneeuw gevallen en vandaag heeft het praktisch de hele dag gesneeuwd. De pistes waren ‘rommelig’. Veel sneeuwhopen, maar er viel ook niet tegenop te prepareren. Ik neem aan dat ze er morgen mooi bijliggen. Ik ben voor het eerst hier, verblijf in Les Carroz, en ik vind het een leuk gebied. Het is wel lastig om een plekje voor de lunch te vinden, zeker als je met een wat grotere groep bent. De restaurantjes op de pistes zijn gezellig, maar vaak klein. Veel mensen reserveren daarom een plekje, maar dan moet je daar dus wel rekening mee houden qua skiplanning. Overigens is het wel rustig. Nergens wachtrijen voor de lift, behalve voor een enkele gondel en dan nog niet meer dan vijf minuten. Er zijn weinig gondels en veel stoeltjesliften zónder kap. Met al die sneeuw zorgt dat voor een ouderwets winter(bibber)sportgevoel. Tot slot: soms wordt bij een lift de QR-code gecontroleerd. In restaurants wordt dat zeker gedaan als je binnen wilt zitten.

Zit op dit moment al 10 dagen in dit gebied. Kan dus wel iets zeggen over de staat van de pistes.
Deze is echt matig; het heeft veel geregend al zal de sneeuw van afgelopen nacht en vandaag het wel iets beter maken.
Mijn schooonouders hebben een huis nabij Morillon en ik ben hier dus vaak te vinden. ik zou het gebied echter aan niemand aanraden, voor geen enkel skiniveau en op geen enkel moment in het seizoen. Ik kan de volgende negatieve punten noemen:

  • In het algemeen in de piste-preparatie in dit gebied erg matig tot slecht te noemen.
  • Bij een aantal kritieke punten in het gebied is het wel erg vaak file-skien door een verspoord buckelveld.
  • De verbinding tussen Flaine en de rest van het gebied is erg vaak dicht door de wind.
  • De dalafdalingen naar Sixt, Samoens en Morillon zijn bijna nooit open, een aantal liften is sowieso ook veel vaker niet in gebruik dan wel. De pistes in Sixt ski je door de ligging apart sowieso nooit. Het aantal geopende pistekilometers is daardoor in de praktijk gemiddeld 180 in plaats van de gemelde 235.
  • Eten aan de piste is weinig bijzonder en met de vele kleine restaurantjes soms lastig om een plekje te vinden.

@OlafK

Dit komt alleszins niet overeen met wat ik ervaar ( laatste keer is wel 8 j geleden🤔 en ALTIJD in Paasverlof)

+Pistepreparatie valt goed mee
+Nooit gesloten verbindingen meegemaakt
+Dalafdaling naar Morillon nooit gesloten gezien (Naar Samoêns was géén dalafdaling)

Wat klopt wel

-Triestige en kleine eetgelegenheden
-Afdaling Sixt : weinig open
-Buckelveld vanuit de gebieden NAAR Flaine.

Born to run. B.S.

Bedankt allemaal.
We wachten met spanning af of we naar Oostenrijk mogen. Opties zijn dan Sölden of mayrhofen.
Zo niet dan toch flaine/samoens dit puur ivm de afstand.

Ik kom sinds 2001 jaarlijks een of meerdere keren in het gebied. Ja, soms zijn de hoogste liften dicht ivm lawine gevaar of harde wind. Gaat dus om veiligheid. Men opent alle liften in geval van grote drukte, in laagseizoen zijn niet alle liften/pistes open. Kan je wat van vinden. Ik accepteer het en ik mis de gesloten liften vaak niet.
Dalafdalingen kunnen bij juiste omstandigheden maar gezien de dorpen onderaan op 680 meter liggen dan snap je dat dat niet altijd kan.
Men laat altijd enkele afdalingen ongeprepareerd omdat er een sportief element aan skiën hoort te zitten. Dit zorgt ervoor dat ik in dezelfde buurt kan skiën als mensen die liever blauw dan rood of zwart willen.
Ik heb in alle dorpjes wel de leuke plekjes gevonden om te gaan eten en waar ik altijd naar terug ga. Ik hou ervan dat het vaak klein is en dat ze je herkennen. Hee veel mensen die er werken zijn locals en dat is erg prettig.
Ik zou wel eerder kiezen voor verblijf in Morillon of Samoens omdat dat altijd makkelijk aan te rijden is, zelfs met slecht weer.
Hoe dan ook, ik zou gaan. Sterker nog, ga over een week of wat weer 😉

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Zit op dit moment al 10 dagen in dit gebied. Kan dus wel iets zeggen over de staat van de pistes.
Deze is echt matig; het heeft veel geregend al zal de sneeuw van afgelopen nacht en vandaag het wel iets beter maken.
Mijn schooonouders hebben een huis nabij Morillon en ik ben hier dus vaak te vinden. ik zou het gebied echter aan niemand aanraden, voor geen enkel skiniveau en op geen enkel moment in het seizoen. Ik kan de volgende negatieve punten noemen:

  • In het algemeen in de piste-preparatie in dit gebied erg matig tot slecht te noemen.
  • Bij een aantal kritieke punten in het gebied is het wel erg vaak file-skien door een verspoord buckelveld.
  • De verbinding tussen Flaine en de rest van het gebied is erg vaak dicht door de wind.
  • De dalafdalingen naar Sixt, Samoens en Morillon zijn bijna nooit open, een aantal liften is sowieso ook veel vaker niet in gebruik dan wel. De pistes in Sixt ski je door de ligging apart sowieso nooit. Het aantal geopende pistekilometers is daardoor in de praktijk gemiddeld 180 in plaats van de gemelde 235.
  • Eten aan de piste is weinig bijzonder en met de vele kleine restaurantjes soms lastig om een plekje te vinden.
OlafK op 05 jan 2022 23:07

Je slaat de spijker op zijn kop. Dit zijn precies mijn ervaringen hier van de afgelopen week.

Fijn dat we konden wintersporten dit seizoen, maar volgend jaar wordt het toch echt ergens anders.

@OlafK ; ik hoop dat je schoonouders het huis niet in de verhuur hebben, dan mag je er nooit meer komen denk ik (maar dat wil je toch niet, want het is toch stom 😂)

Ik zit nu in La Clusaz, onderdeel van Massif des Aravis. Dit ligt op 933 km van Den Bosch, dus haal daar maar 100 af vanuit Limburg. De pistes liggen er hier prima bij, sommige stukken zijn wel wat verijsd. Ook hier geldt: nergens wachtrijen voor de lift, behalve voor een enkele gondel en dan nog niet meer dan vijf minuten. Er zijn weinig gondels en geen enkele stoeltjeslift met kap. Inderdaad wordt soms wordt bij een lift de QR-code gecontroleerd. Met de skipas van Massif des Aravis kun je in La Clusaz en in Le Grand Bornand terecht, beiden ongeveer 90 km aan piste. Er is wel een busverbinding, maar die is onpraktisch, wij gaan met eigen auto.
Apres ski heb ik hier nog weinig gezien (maar ook niet gezocht), restaurantjes zijn er genoeg in het leuke centrum van La Clusaz (wel op tijd reserveren!).

Ik ga er volgende week voor de vijfde keer heen. Ik vind het een heerlijk gebied, als er sneeuw ligt is vrijwel alles open.
De kom rondom Flaine heeft super mooie pistes om te carven en je kunt richting de andere dorpen als je een tocht wilt maken of wat lager tussen de bomen wilt skien. De cascade is vaak dicht en de piste is niet geweldig, maar juist omdat deze zo lang is en je naar een onbereikbaar stuk van het gebied brengt is het zeker de moeite waard om 1x in de week te doen.

Ik herken enkel het file skien wat in vorige post wordt genoemd aan het eind van de dag onderaan de Vernant lift, waar de enige oversteek is tussen Flaine en de rest van het gebied. Aan het eind van de dag is het op de Tourmaline ook drukker, maar tip: pak hier wat off-piste. Alle overige pistes ervaar ik nooit als te druk. De liften zijn vrijwel nooit te druk.

Apres ski is over het algemeen niet echt wat, maar plekken genoeg om een biertje/koffie/chocomel/vin chaud te drinken. De Britse pub in Flaine forum biedt nog vaak wel een leuke sfeer (al ben ik er niet geweest in Covid tijden). Frankrijk zal echter nooit Oostenrijk worden qua apres ski.

Ik kan het dus zeker aanraden, tenzij je teveel gehecht bent aan de Oostenrijkse apres-ski.

Nogmaals dank voor alle reacties.
Ik snap de verschillende “gevoelens” ook wel.
Ik ken zowel de Oostenrijkse als Franse Ski.
En dit zijn natuurlijk 2 verschillende.
Ik hou van beiden ;) met de kids liever Frankrijk, voornamelijk om de ski in Ski out. Nu met een vriendin en dan is de oostenrijkse apres ski leuker.
Dus het is toch Oostenrijk geworden.
Wellicht later dit jaar met de kids nog naar frankrijk.

@OlafK ; ik hoop dat je schoonouders het huis niet in de verhuur hebben, dan mag je er nooit meer komen denk ik (maar dat wil je toch niet, want het is toch stom 😂)

Arno5 op 06 jan 2022 21:37

Haha, gelukkig is wintersport altijd heerlijk en skien datgene wat ik het allerliefste doe :)!
Samoens is een leuk dorpje, in de zomer is het dal fantastisch en heeft heel veel te bieden.
Maar als we er in de winter zijn gaan we ondanks de afstand vaak skien in gebieden in de omgeving. Les Gets en Praz de Lys zijn vlakbij. Chamonix, Grand Bornand, Las Clusaz en Megeve allemaal op een uur rijden. De pistes zijn eigenlijk in al die gebieden beter onderhouden/beheerd dan in Grand Massif. Vooral Grand Bornand is een echte aanrader (ook in de zomer!).

Ik snap je opmerking ‘beter onderhouden’ niet @OlafK; ieder gebied heeft ‘s avonds of ´snachts pistenbully’s rijden die de pistes glad trekken. Dit gebeurd in het GM op precies dezelfde manier, met dezelfde aandacht en ik dezelfde intensiteit als in al die andere gebieden die je noemt. Dat een piste eerder omgeploegd is, heeft niks te maken met het prepareren van de pistes, maar met de aantallen skiërs die deze piste omploegen en de weer/sneeuw condities (lees: zachte, slushy sneeuw geeft eerder een afgeragde piste als een harde en ijzige piste)

Grand Massif met standplaats Samoëns voor ons nog steeds nummer 1!

Le Grand Massif is voor mij zo een net-niet gebied.
Het heeft zeker een aantal troeven, helaas is er altijd een ‘maar’ aan.
Samoens is een heel mooi dorp, maar de pistes liggen een flink eind uit het dorp. Niet zo praktisch dus.
Het enige dorp waar je letterlijk doorheen skiet is Flaine, superefficient geregeld dus, maar zo mooi als Samoens is, zo lelijk is Flaine.
De langste piste van het gebied is les Cascades, heel mooi maar om terug naar het gebied te gaan moet je met de bus, en dan ben je best lang onderweg. Niet erg, in Sixt, waar de Cascade uitkomt, zijn er ook pistes, dus daar blijven skieën en na de sluiting van de pistes terug met de bus. Goed plan! Kom je daar aan, pistes allemaal toe :-(
Alles bij mekaar is Grand Massif bijna-goed, maar nooit helemaal top.

De pistes in Sixt zijn toch al een hele tijd dicht? Sinds 2018.

Zou kunnen. Ze staan wel nog altijd op het skiplan.

Zou kunnen. Ze staan wel nog altijd op het skiplan.

Errant op 08 jan 2022 15:32

De oefenliften. De rest al lang niet meer.

null

Le Grand Massif is voor mij zo een net-niet gebied.
Het heeft zeker een aantal troeven, helaas is er altijd een ‘maar’ aan.
Samoens is een heel mooi dorp, maar de pistes liggen een flink eind uit het dorp. Niet zo praktisch dus.
Het enige dorp waar je letterlijk doorheen skiet is Flaine, superefficient geregeld dus, maar zo mooi als Samoens is, zo lelijk is Flaine.
De langste piste van het gebied is les Cascades, heel mooi maar om terug naar het gebied te gaan moet je met de bus, en dan ben je best lang onderweg. Niet erg, in Sixt, waar de Cascade uitkomt, zijn er ook pistes, dus daar blijven skieën en na de sluiting van de pistes terug met de bus. Goed plan! Kom je daar aan, pistes allemaal toe :-(
Alles bij mekaar is Grand Massif bijna-goed, maar nooit helemaal top.

Errant op 08 jan 2022 13:59

Morillon 1100 ligt gewoon op de piste, is sneeuwzeker en zeker niet zo massaal als Flaine.
Maar ja, wanneer je ernaar zoekt dan vind je altijd wel een minpunt…

null

*bericht bewerkt door Onnem op 08 jan 2022 17:30

The older I get, the better I was

Zou kunnen. Ze staan wel nog altijd op het skiplan.

Errant op 08 jan 2022 15:32

De oefenliften. De rest al lang niet meer.

null

DrPhil op 08 jan 2022 15:49

Je hebt gelijk, er staan alleen nog groene en blauwe op.
Toen wij er waren was helaas alles toe, dus ik zal nooit weten of er iets aan verloren is of niet.
Zag er op de kaart nochtans veelbelovend uit.

Ik was een paar jaar terug in het Grand Massif. De pistes waren prima geprepareerd, dalafdalingen allemaal open en konden zelfs de Cascade skieën wat echt wel een leuke ervaring was.

Aantal restaurants is inderdaad niet zo hoog. Het grootste nadeel van het GM vind ik dat een groot deel van de pistes in de schaduw ligt (ik houd er wel van om lekker in het zonnetje te skieën). De pistes in Flaine vond ik veel van hetzelfde…ze liggen allemaal naast elkaar in dezelfde kom dus of je nu piste A, B of C skiet, het voelde alsof elke afdaling hetzelfde was.

Maar misschien heb je allang geboekt of een ander gebied gekozen… 😀

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 25 nov 2022 11:41: Noot van de redactie; reclame maken voor websites is niet toegestaan. De link is dan ook verwijderd in je bericht.

Plaats een reactie