Inreizen Oostenrijk booster / aantonen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kappl

Ik kom er via de websites van officiële instanties en na daar via mail geïnformeerd te hebben helaas nog steeds uit en hoop dat iemand mij via dit forum meer duidelijkheid kan geven over de wirwar in regels voor het inreizen in Oostenrijk.

Situatie:
Zoon 1
Janssen vaccinatie 7/7/2021
COVID positief GGD 8/12/2022

Zoon 2
Pfizer vaccinaties 4/7/21 en 8/8/21
COVID positief GGD 4/1/2022

Voor beide zonen geeft de Grüner pass een rood kruis aan bij Einreise 2G+ en wordt aangegeven dat ze een PCR test moeten overleggen (met de kans dat die positief is wegens < 90 dagen en er dan ook een getekende artsverklaring toegevoegd moet worden) Losstaand van dit gedoe staat er op de site van NederlandWereldwijd en de Oostenrijkse Ambassade dat je geen pcr test hoeft te overleggen als je een booster gehad hebt (echtgenoot en ik hebben booster gehad echter de zonen mogen geen boostervaccinatie omdat ze nog geen 3 maanden geleden COVID gehad hebben) of dat je als geboosterd gezien wordt bij:

Volledig gevaccineerd en hersteld en een herstelbewijs niet ouder dan 6 maanden.

Wordt dan 1x Janssen (zoon 1) en 2x Pfizer (zoon 2) als volledig gevaccineerd gezien?

En zo ja als dit dan met hun herstelbewijs samen gezien wordt als geboosterd hoe wordt dit dan gecontroleerd?

Bij zoon 1 geeft de Grüner passe een rood kruis bij de Qr code voor herstel en een rood kruis bij de Qr code voor de vaccinatie Janssen en moet er een pcr overlegd worden.
Als deze samengevoegd zouden worden dan zou het gezien worden als booster?

Ditzelfde geldt voor de Qr codes van zoon 2.
2x Pfizer geeft rood kruis en herstelbewijs geeft rood kruis terwijl dit samen een booster zou zijn.

Wellicht iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?

Ook wij hebben dezelfde problematiek en ook al eerder hier gemeld.
Met diverse instanties contact gezocht - ANWB - GGD - Oostenrijke Ambassade in Den Haag enz.
Niemand kan en of wil hierover een duidelijk antwoord geven waarom de “green check - app” om de PCR blijft vragen en rood kruis geeft bij scannen van het herstelbewijs… terwijl volgens de gelezen spelregels onder “geboosterd” komt te vallen en dan geen PCR nodig.
Waar het mis gaat ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet achter.

“Green Check” app. bij inreizen naar Oostenrijk
We vertrekken 19 februari
Mijn dochter 16 jaar heeft 2 vaccinaties gehad in juli en augustus. (2021)
2e vaccinatie is tijdens onze vakantie nog binnen de 210 dagen (i.v.m. onder de 18 geen 180 dagen maar 210 dagen geldig)
Vervolgens corona gehad eind november 2021 en hiervan heeft ze ook een herstelbewijs met QR-code.
Volgens deze spelregels zoals ik ze lees op allerlei sites wordt ze als geboosterd gezien.
2x vaccinatie + herstelbewijs (niet ouder dan 180 dagen) dan heb je geen PCR test meer nodig bij inreizen.

Als ik nu haar QR-codes scan in de “Green Check app” om te controleren of ze voldoet aan de eisen om Oostenrijk in te reizen blijft deze vragen om een PCR test.
Ik gebruik de functie “einreise 2G+”
vervolgens scan ik eerst het vaccinatiebewijs 2/2 --> hierbij krijg ik een groen vinkje achter 2G
Daarna vraag deze om een geldig PCR bewijs.
Ik scan dan de QR code van het herstelbewijs en krijg dan een rood kruis achter “PCR” en de tekst “Prufung ungultig.”

Misschien herkent de “green check - app” deze spelregel niet waardoor deze een rood kruis gaat geven bij scannen herstelbewijs.
Je wilt het vooraf graag vooraf goed geregeld en gecontroleerd hebben, helaas lukt dat dus niet…

Hier hetzelfde probleem , mijn vrouw en 2 dochters van 13 jaar alle drie november 2 x gevaccineerd en eind januari alle drie corona gehad waardoor je zou zeggen volgens de regels is het herstelbewijs de booster , ze hoeven dus geen pcr test meer te doen maar ook wij krijgen bij einreise 2G+ bij het scannen van eerst de tweede vaccinatie 2/2 en vervolgens het herstelbewijs bij het herstelbewijs dus ’ prufung ungultig’ ik ga er eigenlijk vanuit dat dit een ‘fout’ is in de greencheck . ik heb alles uitgeprint en we gaan zo de 19e naar oostenrijk toe

Hi Sjerrol,
Zoon 1:
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed
dus okay en geen PCR nodig om AT binnen te komen.
Zoon 2:
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed
idem okay en geen PCR nodig om AT binnen te komen.
In de Gruner Pass app kan je zien mbt herstel QR zoon 1 tot wanneer deze geldig is en van zoon 2 idem.

Mocht je zaken nog na willen vragen kan je ook de instantie Ages bellen of mailen die je in het Engels of Duits kunnen uitleggen wat exact de regels zijn tel 0043 800555621

bron https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…
ANWB geeft ook deze link aan…

Volgende gevallen is wel of geen PCR nodig en is alleen om AT binnen te komen

2x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson): PCR test mandatory*
3x vaccinated (or 1x vaccinated with Johnson & Johnson plus Booster): no PCR test needed
Recovered: PCR test mandatory**
Recovered, then 1x vaccinated: PCR test mandatory
Recovered, then 2x vaccinated: no PCR test needed
Recovered, vaccinated, recovered: no PCR test needed
1x vaccinated, then recovered: PCR test necessary**
1x vaccinated, then recovered, then vaccinated: no PCR test needed
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

klaar

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 feb 2022 13:22

ja , als je dat zo leest hebben we het goed voor elkaar , het is alleen irritant dat die greencheck toch aangeeft ‘prufung ungultig’ bij het scannen van het herstelbewijs bij alle drie , terwijl ze alle drie 2 x gevaccineerd zijn en daarna hersteld.

Ook enig idee hoe en waar en door wie dit gecontroleerd wordt?
Als er gescand wordt op de QR codes dan geeft dit geen✅.
Zit natuurlijk niet te wachten op discussies over het wel of niet voldoen aan de regels.
Als ik weet hoe ik het kan aantonen dat de jongens voldoen aan de eisen ben ik gerustgesteld.
Ik heb Ages gemaild en de Oostenrijkse ambassade in Den Haag en krijg dan dezelfde tekst toegestuurd die Gerjon hierboven plaatst maar als ik de Greencheck doe dan voldoen ze niet aan de eisen.
Om van heel het gedoe af te zijn kan ik de jongens volgende week een pcr test laten afnemen en zo’n artsverklaring laten tekenen maar om een hoop geld daarvoor uit te geven omdat het nu niet duidelijk is gaat me ook wat ver.
Wij vertrekken 26/2 en ik hoop wellicht vanuit de ervaringen van reizigers die komend weekend gaan en in de vergelijkbare situatie zitten duidelijkheid te krijgen hoe het daar werkt met die 2G+ controles.

Hi Sjerrol, je hoeft die Greencheck helemaal niet te gebruiken, de CoronaCheck app is okay of je print de QR codes uit of je kan ook die Gruner Pass app gebruiken (gebruiken de Oostenrijkers), hier kan je alle QR codes instoppen van je hele gezin (handig als je bij een restaurant je QR codes moet laten zien, pak je 1 telefoon en je bent klaar)…als je de laatste QR in de Gruner pass app stopt zie je ook tot wanneer de QR geldig is…

@Gerjon
De verwijzing naar de “Greencheck app” wordt gemaakt op de site van Rijksoverheid (wijs op reis)
welke denk ik half Nederland volgt en nu dus tegen aan loopt
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/…
Heenreis naar Oostenrijk
Scan uw QR-code op de website van de Oostenrijkse overheid (informatie in het Duits) om te zien of uw DCC geldig is voor de heenreis naar Oostenrijk.

Persoonlijk gebruik ik nu ook de Gruner Pass waarin alles wel volgens de regeltjes voldoet…
Ga er dan vanuit dat ze deze Gruner Pass app dan ook bij de grenscontrole gaan gebruiken en niet de Greenchecker.
en laat daarmee de Greenchecker nu maar ff links liggen.
Ga op vakantie op basis van de Gruner Pass en heb alle geprinte documenten bij me waarin staat dat:
2x vaccinated (or 1x with Johnson & Johnson), then recovered: no PCR test needed

Mocht jij eerder gaan dan ik en je krijgt controle dan hoor ik graag van je of het allemaal volgens jouw werkwijze gelukt is!

*bericht bewerkt door Sjerrol op 15 feb 2022 14:14

Ja, maar de basis regels zijn zoals boven alleen er zijn twee zaken die spelen a)regels om AT binnen te komen b)regels om een liftpas en restaurant te bezoeken. Ik gebruik die Gruner pass alleen aar als referentie om te zien tot wanneer de laatste QR’s geldig zijn en kan hiermee mijn liftpas met de QR koppelen (kan ook met de CoronaCheck app) en is een handig app als ik bij een berghut ben dan pak ik mijn telefoon en laat alle QR’s zien van mijn gezin:).
Overigens was er net een bericht dat in AT dat per 19 feb. horeca, hotels en andere overnachtingsplaatsen overgaan naar 3G, skigebieden verandert dus niets dus 2G (nachtleven in AT + apres ski blijft gesloten lees ik op de Reisapp). In feite schieten we nog niet veel op met de huidige verbeteringen die AT heeft aangekondigd…
Verschillende landen gooien alles open en NL maakt ook plannen om te stoppen met de corona pas (behalve voor grote evenementen binnen), maar Duitsland en Oostenrijk blijft streng en panisch…

*bericht bewerkt door Gerjon op 15 feb 2022 14:52

ps leuk gebied Kappl by the way, vaak geweest, lekker rustig en sneeuwzeker:). Even iets anders als dorpje verder Ischgl qua drukte:)…

Hi Gerjon,
Klopt helemaal dat we niks opschieten net de nieuwe versoepelingen. De 2G en 3G is voor ons geen probleem. Het probleem zit ‘m in de 2G+ Einreise 😏

Wij reizen ook met 1 kind van 12 met 2 vaccinaties en onlangs hersteld van corona. En doen geen pcr test.
Van de GGD heb ik een herstelverklaring in het engels gekregen, daarop staat ook dat binnen 8 weken een pcr test niet kan.
Alles staat op groen in de gruner pas. (Die staat op Tirol)

*bericht bewerkt door Ada80 op 15 feb 2022 15:39

Ada,
Waarschijnlijk zit het verschil in het feit dat onze jongens 19 en 17 zijn. Weer anders………. Pfff

Ada,
Waarschijnlijk zit het verschil in het feit dat onze jongens 19 en 17 zijn. Weer anders………. Pfff

Sjerrol op 15 feb 2022 15:46

Aha dat is balen! Dan is het idd 2x gevaccineerd en booster of 2 x gevaccineerd en pcr (of hersteld)
Hopelijk kunnen jullie nog gaan!

Bij 2x gevaccineerd en hersteld op coronacheck.nl de internatiomale herstel en vaccinatiebewijzen uitprinten ,iclusief QR code , zowel in Nederlands als Engels ,moet voldoende zijn om in te reizen zonder pcr.

Plaats een reactie