Advies? 1e keer wintersport met kinderen. Ski-les kinderen: alles = vol

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valfréjus en Valfréjus

Goedenavond allemaal,

Bij deze een kreet om hulp!
Na 10 jaar gaan we eindelijk weer eens op wintersport. Dit jaar naar Valfrejus. En niet heel onbelangrijk, onze eerste wintersport met de kinderen (8-8-9). Appartement aan de piste, want 2 volwassenen, 3 kinderen: het moet wel praktisch zijn. Alles geboekt, ski-lessen kon ik er niet bijboeken dus ik dacht: dat komt later wel…
Niet dus! Ik ben aan het zoeken, dacht gereserveerd te hebben, maar krijgt bericht dat alles vol zit. Enkel nog beginnerslessen.
Nu hebben we onze kinderen eerst een indoor ski-cursus laten doen om te kijken of ze er enthousiast van werden. Dat was. Veel plezier, niet bang en gecontroleerd gaan ze de berg af (In ploegbochten, beginnend parallel). Dagje Bottrop om wat aan de drukte te wennen was ook nog geen enkel probleem. Ik weet nog wel van mezelf dat de overstap van indoor naar de bergen echt wel een dingetje was. Maar om ze nu weer bij beginners op les te doen, dan ben ik bang dat ze daar niet echt heel blij van gaan worden.

Hebben jullie nog tips?

  • ik heb de twee aanbieders van skischolen op deze site geprobeerd. Ik heb ook skischolen van ESF gezocht. Alles online volgeboek. Nog andere suggesties?
  • als we geen les gaan doen voor de kinderen, hebben jullie dan nog algemene tips? Waar doen we goed aan wanneer we voor het eerst met de kinderen de berg afgaan? Wij zijn beiden snowboarders en hebben enkele skilessen genomen zodat we met de kinderen mee kunnen op de ski’s. Maar we zijn dus zeker niet zeer ervaren op de ski’s. Dat is misschien wel handig om te weten. We nemen onze eigen boards zeker wel mee.

Ik lees graag jullie tips en adviezen. We hebben er allen ontzettend veel zin in, maar willen graag goed voorbereid vertrekken. Dus alle tips zijn welkom.

Vriendelijke groeten Niki

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 mrt 2022 08:58

Ik zou zo snel mogelijk die beginnerslessen boeken. Ik weet niet precies hoe het in Frankrijk gaat, maar vanuit Oostenrijk weet ik dat ze de eerste dag en soms ook nog later, de samenstelling van klasje nog wel wisselen, op basis van hoe ze skiën. Bovendien zijn jullie kinderen ook nog beginners in de sneeuw.

Zonder les wordt het m.i. een minder leuke vakantie!!

Goedenavond allemaal,

Bij deze een kreet om hulp!
Na 10 jaar gaan we eindelijk weer eens op wintersport. Dit jaar naar Valfrejus. En niet heel onbelangrijk, onze eerste wintersport met de kinderen (8-8-9). Appartement aan de piste, want 2 volwassenen, 3 kinderen: het moet wel praktisch zijn. Alles geboekt, ski-lessen kon ik er niet bijboeken dus ik dacht: dat komt later wel…
Niet dus! Ik ben aan het zoeken, dacht gereserveerd te hebben, maar krijgt bericht dat alles vol zit. Enkel nog beginnerslessen.
Nu hebben we onze kinderen eerst een indoor ski-cursus laten doen om te kijken of ze er enthousiast van werden. Dat was. Veel plezier, niet bang en gecontroleerd gaan ze de berg af (In ploegbochten, beginnend parallel). Dagje Bottrop om wat aan de drukte te wennen was ook nog geen enkel probleem. Ik weet nog wel van mezelf dat de overstap van indoor naar de bergen echt wel een dingetje was. Maar om ze nu weer bij beginners op les te doen, dan ben ik bang dat ze daar niet echt heel blij van gaan worden.

Hebben jullie nog tips?

  • ik heb de twee aanbieders van skischolen op deze site geprobeerd. Ik heb ook skischolen van ESF gezocht. Alles online volgeboek. Nog andere suggesties?
  • als we geen les gaan doen voor de kinderen, hebben jullie dan nog algemene tips? Waar doen we goed aan wanneer we voor het eerst met de kinderen de berg afgaan? Wij zijn beiden snowboarders en hebben enkele skilessen genomen zodat we met de kinderen mee kunnen op de ski’s. Maar we zijn dus zeker niet zeer ervaren op de ski’s. Dat is misschien wel handig om te weten. We nemen onze eigen boards zeker wel mee.

Ik lees graag jullie tips en adviezen. We hebben er allen ontzettend veel zin in, maar willen graag goed voorbereid vertrekken. Dus alle tips zijn welkom.

Vriendelijke groeten Niki

nikilief op 21 feb 2022 21:50

*bericht bewerkt door Arjann op 21 feb 2022 22:25

Of een paar ochtenden priveles en smiddags met z’n allen de berg af

Of een paar ochtenden priveles en smiddags met z’n allen de berg af

snowy1978 op 21 feb 2022 22:28

Is helaas ook niet meer te boeken…

Hoe heb je contact gehad met de skischolen? Gemaild of enkel naar online reservatiesysteem gekeken? Bij mails kan doorgaans wel ietsje meer dan het reservatiesysteem aangeeft.

Ik zou sowieso ter plaatse het ESF-kantoor binnenlopen om eens te horen wat er eventueel nog zou kunnen. Er zijn altijd wel wat last-minute wijzigingen waardoor er misschien een gaatje kan openen voor jullie.

Verder niet te veel stressen, en gewoon genieten na 10 jaar (voor jullie), en de eerste keer echte bergen voor de kinderen. Volgens je beschrijving zijn ze in staat om zich aardig te behelpen op een piste, en dan is het gewoon de natuurlijke zin voor avontuur laten spreken. Ik zou zeker niet te veel zelf “les” geven, hooguit voor/achter skiën (of boarden, als jullie hetzelfde spoor kunnen volgen), zodat ze wat gevoel krijgen welk spoor ze moeten kiezen in die nieuwe omgeving en zeker in het begin een richtpunt hebben. Dan merk je zelf wel wanneer ze rijp zijn om zelf eens op kop te skiën.

Ze zijn echt nog beginners, dus daar zou ik ze zeker laten starten. Als de leraren zien dat ze daar niet thuis horen wordt er gekeken waar ze wel thuis horen en is er wel een plekje. Er wordt binnen de groepen meer verschoven, dus dat komt goed. Zorg ervoor dat het voor iedereen leuk is en blijft, dan hebben jullie een top tijd. Veel plezier.

Idd gewoon die beginners lessen boeken. Mijn kinderen zijn na een vergelijkbaar traject ook gestart met beginnerslessen. Na de eerste bocht op de oefenpiste beneden werden ze direct naar een andere groep gestuurd!

Hoe heb je contact gehad met de skischolen? Gemaild of enkel naar online reservatiesysteem gekeken? Bij mails kan doorgaans wel ietsje meer dan het reservatiesysteem aangeeft.

Ik zou sowieso ter plaatse het ESF-kantoor binnenlopen om eens te horen wat er eventueel nog zou kunnen. Er zijn altijd wel wat last-minute wijzigingen waardoor er misschien een gaatje kan openen voor jullie.

Verder niet te veel stressen, en gewoon genieten na 10 jaar (voor jullie), en de eerste keer echte bergen voor de kinderen. Volgens je beschrijving zijn ze in staat om zich aardig te behelpen op een piste, en dan is het gewoon de natuurlijke zin voor avontuur laten spreken. Ik zou zeker niet te veel zelf “les” geven, hooguit voor/achter skiën (of boarden, als jullie hetzelfde spoor kunnen volgen), zodat ze wat gevoel krijgen welk spoor ze moeten kiezen in die nieuwe omgeving en zeker in het begin een richtpunt hebben. Dan merk je zelf wel wanneer ze rijp zijn om zelf eens op kop te skiën.

Morzel op 21 feb 2022 23:17

Ik heb online geboekt Yeti (ESI). Toen ik boekte gaf hij nog opties allerlei aan en ik heb dus ook betaald (ik had de curus geboekt net een niveau hoger dan beginner. Ze hebben indoor 7 lessen gehad). Na een dag kreeg ik een bericht van een medewerker van de ski school dat ze enkel nog plaats hadden in de beginnersgroep.

Ik heb ze nu een bericht gestuurd dat de beginnersgroep prima is. Ben benieuwd, want ik zag nu dat alles online vol staat, maar ze hebben het geld nog niet teruggestort.

Goede tip van het schuiven vanuit de beginnersgroep. En anders hebben ze een relaxte ervaring op de berg met de beginnersgroep.
Thanks voor de tips!

Ik had ook de beginnersgroep geboekt. Met 7 lessen op een baan zijn het ook nog beginners. Bovendien wordt er de eerste dagen toch nog wel geschoven binnen de groepen.

Je kinderen zijn nog beginners. En als ze dat niet blijken te zijn na de eerste les, zitten ze in elk geval al in het systeem, en krijgen ze les die week.
Je gaat toch niet echt terwijl je zelf onervaren bent op ski’s je kinderen die nog nooit in de bergen zijn geweest níet op les doen?
Dat is nou typisch een gevalletje van zelfoverschatting.
Indoorles zie ik zo, om een metafoor te gebruiken: je hebt geleerd om te remmen en aan je stuur te draaien, maar je bent nog lang niet in staat om zelfstandig door een stad te rijden.

Kijk of er nog snowboardlessen te boeken zijn, kunnen ze sowieso bij de beginners. Je schrijf dat jullie beide boarden, leuk toch als de kids dan ook leren boarden?

Samen met een vriendin 2 dagen skiles geboekt als absolute beginner (zijn beide snowboarders). Na de ochtendles al doorgeschoven naar een iets minder beginners klasje, en de volgende dag weer doorgeschoven. Niet gek na 1 dag voor het eerst op skies. Einde 2e dag voorzichtig klungelige parallel bochtjes draaien op de rode pistes was voor mij voldoende geproefd te hebben aan het skiën. Over 2 weken ga ik weer en dan boek ik nog een lesje zodat ik weer wat progressie boek en op den duur beide kan.
Zoals hierboven al meermaals benoemd, laat het zien en ze schuiven je meteen door. Er zijn namelijk ook mensen die zich te hoog inschrijven en die kunnen dan ruilen.
Succes en vooral heel veel plezier!

zoals je zelf prachtig beschrijft, de bergen zijn heel anders… de kinderen zijn echt nog beginners! goede keuze om te vragen of die beginners groep nog kan!

heel veel plezier!

Heb je nog een plekje kunnen bemachtigen?

Heb je nog een plekje kunnen bemachtigen?

Biebs op 23 feb 2022 15:10

Jazeker! Zojuist de bevestiging binnen gekregen. Het was nog even over en weer gedoe omdat ze de kinderen dus niet bij de beginners meer wilden indelen (was natuurlijk ook wel mijn eigen schuld omdat ik in eerste instantie had aangegeven dat ik me afvroeg of ze dit nog wel leuk zouden vinden aangezien ze al enkele lessen gehad hebben).
Maar uiteindelijk heb ik ze kunnen overtuigen dat ik toch echt van meerdere mensen het advies had gekregen om ze wel bij de beginnerscursus in te delen omdat ze enkel nog indoorlessen hebben gehad en nog geen ervaring op de berg hebben.

Dus ik ben er superblij mee dat ze toch op les kunnen!

Dus nogmaals super bedankt voor alle adviezen!

Mooi zo @nikilief! Veel plezier

Bergen + Sneeuw = ❤

En hoe was de vakantie?

En hoe was de vakantie?

Stefan_T op 01 mrt 2022 06:28

Het was fantastisch!
We hebben prachtig weer gehad. De sneeuw was wat hard, maar dat mocht de pret niet drukken.

Uiteindelijk ben ik ook wel heel blij geweest dat de lessen nog gelukt waren. Ze waren absoluut niet op hun plek in de beginnersklas. Dat heeft de leraar ook echt iedere dag gezegd. Maar er was gewoonweg geen optie om ze naar een hogere klas te schuiven omdat deze klas dus tussen alle lesgroepen in was gepland. Het voordeel was dan wel dat het ook maar een klein klasje was in vergelijking met de reguliere groepen in de ochtend en in de middag waar vaak 15 kinderen in zaten.

De kinderen waren al vanaf dag 1 aan het mopperen dat er dus geen klap aan was. Vanaf toen hebben we het anders gebracht in overleg met de leraar. Ze zijn hulpdocenten geworden en hadden als opdracht dat ze de oefening moesten voordoen na de uitleg en dan moesten helpen vertalen naar de rest. Dat was een groot succes tot veel plezier van de kinderen, de leraar en ook de rest van de groep vond dit leuk omdat het bijna 1 op 1 werd.

Als ander groot voordeel had het dat zij in no-time het hele middenstuk van de berg met alle groene en blauwe pistes op hun duimpje kenden. En zo hadden wij tijdens de les alle tijd om de langere en uitdagende pistes te ontdekken.

De leraar gaf per dag allerlei tips aan waar we goed konden oefenen met de kinderen en hij gaf de oefeningen dan mondeling mee. Zo konden we ons de rest van de dag prima vermaken op fijne stukken wat ook nog verantwoord was.

Uiteindelijk de laatste dagen vlogen de kinderen prima met ons mee op de lange en uitdagendere stukken. Ik denk dus dat het een combi is geweest van de tijd en ruimte die wij tijdens de les kregen om de routes goed uit te zetten in combi met de oefeningen van de leraar wat maakte dat ze met enorme sprongen vooruit zijn gegaan.
Als ze echt alleen tijdens de les hadden geskied dan hadden ze qua techniek nauwelijks bijgeleerd omdat ze met de indoor lessen echt al verder waren dan waar ze nu geeindigd zijn met de lessen.
Maar eerlijk is eerlijk: alle kilometers die ze nu gemaakt hebben waren goed om te leren op slushi sneeuw en ijsplaten te leren skien. En dat geldt ook voor ons :)

Dus: de kinderen willen volgend jaar zeker weer. Wij ook. Dus dan gaan we dit keer meteen de lessen optijd regelen.
maar nogmaals: echt fijn om hier even advies te vragen en ik ben echt wel blij dat we alsnog de beginnersklas hadden geregeld want anders hadden we echt helemaal niets gehad. En dat is gewoon niet handig geweest aangezien we zelf ook even moesten wennen aan het schakelen van een snowboard naar ski’s.

Plaats een reactie