Enkele weken Aosta Italia, belevingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valtournenche

Omdat ik 'savonds op dit moment toch wat tijd heb dacht ik dat het misschien leuk is om een klein reisverslag bij te houden over mijn verblijf in de Aosta gebieden. In mijn vorige topic zocht ik een bestemming voor 3-4 weken, inmiddels ben ik aangekomen en slaap in de buurt van Valtournenche. Hier een mooie airbnb kunnen scoren en toch meer berggevoel dan beneden in de vallei, ook al is het wat minder centraal.

Hoop dat ik jullie ook een plezier kan doen met enkele foto’s uit deze omgeving in de komende weken.

Dag 0: het is best een eindje rijden. Ook even puzzelen wat het handigste is met testen gezien de tijd die je hebt om in te reizen. Uiteindelijk ervoor gekozen om zondagochtend 9 uur te testen en direct daarna door te rijden. Een prima keuze bleek het grootste deel van de route want kon overal ongestoord doorrijden in Duitsland en schoot lekker op. In Zwitserland wel regelmatig (zware) sneeuwval maar kon bijna overal goed doorrijden. Alleen de sint bernard op was wat spannender richting tunnel. Kilometerslang besneeuwd wegdek en sneeuw die hard naar beneden kwam. Was ik erg blij dat ik voor nieuwe winterbanden gekozen had: die brachten me zonder veel problemen naar boven. Uiteindelijk rond 7 uur 'savonds aangekomen na een prima rit en de rest van de avond besteed aan huisje inrichten, wat eten en op tijd slapen!

Leuk. Heb al weer wat jaartjes geleden samen met GiGi ook zo een verslag gemaakt van de skigebieden in Aosta.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 12 jan 2022 08:22

May the ski force be with you !!

Giorno uno:
Relax… take it easy!
Na de sneeuwval komt een strakblauwe lucht tevoorschijn. Veel mooier wakker worden is er niet en heb vanuit m’n huisje fantastisch uitzicht. Er is vandaag één grote maar: het weer ziet er mooier uit dan het is. Het is bizar koud boven en er staat (boven) veel wind. Geen ideale bluebird day dus om het hoog te zoeken. Rustig aan doen en op mn gemak naar Torgnon daarom.

Torgnon: mooi familiegebied. Het dorpje lijkt klein maar is toch best gezellig. Volgens mij ben ik de enige niet Italiaan. Met de (vrij korte) cabines naar boven kom je op het centrale punt van het gebied. Met name voor kinderen ziet het erg leuk uit met een speeltuin en hele relaxte sfeer. Paar ouders met kleine kinderen aan het sleeën en verder weinig te doen. Naast de cabine zijn er 3 stoeltjes. Ik probeer ze alle 3 maar focus er op 1: die wel snel is. Van de andere 2 is er een die alleen blauwe en redelijk saaie pistes bediend. De andere is erg oud maar geeft wel een paar leuke pistes. Die nog wel een paar keer gedaan maar voornamelijk alle varianten van de snelle lift meermaals gedaan. Het is extreem rustig, eigenlijk nooit iemand in de lift gezien binnen 5-6 stoeltjes voor óf achter me. Heerlijke lunch (lokale maaltijdsoep op aanraden van de bediening), lekkere koffie, prima voor iets meer dan een halve dag!!

null
null
null
null

Leuk!

Dag 2:
Weer bluebird, dus… Zwitserland here I come! Vroeg op, auto naar cervinia en met de gondels omhoog. Staat allemaal dat het nog niet open is (de verbinding was dag er voor ook dicht) maar alles gaat open! Gelijk door naar plateau rossa en met een extra liftje all the way down. Onderweg kwam ik 3x dezelfde snowboarder tegen die ook alleen was dus bij de 3e keer afgesproken om samen verder te gaan voor de dag. In een klap door naar de Rothorn en daar een paar lekkere liften/pistes gepakt waaronder nieuwe Kumme lift. Ligt er erg mooi bij alleen wel een vervelend vlak stuk helaas. Via hohtalli en extra afdalingen gornergrat langzaam terug richting Italië… immers leuk skien in Zwitserland maar lunchen doe ik liever in Italië. Dat bleek in Cervinia alleen wel een heel stuk duurder. Gelukkig wel erg goede pasta. Tot het eind vd middag gefocust op cervinia en eigenlijk alles wat open is hier wel gehad. De sneeuw boven cervinia was echt fantastisch en met name de afdalingen rond plan torrette pal onder de matterhorn waren erg lekker! Uiteindelijk na 4 uur nog boven bij de theodulpas geweest en als een vd laatste beneden. Bij de parking aangekomen alleen de matterhorn nog in het zonlicht, eigenlijk hetzelfde als het smorgens begon.

null
null
null

null

*bericht bewerkt door michielr op 12 jan 2022 21:38

Leuk. Heb al weer wat jaartjes geleden samen met GiGi ook zo een verslag gemaakt van de skigebieden in Aosta.

CJAHulskamp op 12 jan 2022 08:22

Gaaf! Heb je nog een link of goede tips (restaurantjes, beste parkeerplaatsen of…)?

Heerlijk gebied, wij waren nog iets later beneden 😉

null
null
null

Edwin van Riel

Sowieso een keer Chalet Etoile in Cervinia, maar eigenlijk alles is goed. Baita Cretaz (die ik volgens mij bij @evr66 op de foto zie staan) is lekker, de andere hut onder de Cretaz lift ook…

Tussen de 2 liften in Valtournenche ook, net als daar bovenin bij de oude lift (heerlijke lasagne).

Ik had altijd hotel shuttles, maar volgens mij kan je toch gewoon bij het dalstation van plan maison gratis parkeren? Anders ergens achterin langs de weg bij Cretaz?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@michielr https://www.wintersport.nl/forum/topic/465038 https://www.wintersport.nl/forum/topic/236340

Daar staan wat goede huttentips en ook pistetips. In Monte Rosa moet je bij Belvedere zijn wat mij betreft. In Cervinia kun je bijna geen foute keuze omtrent eettentje maken. Persoonlijk vond ik La Bricole erg goed.

*bericht bewerkt door Quick op 12 jan 2022 23:47

Mr. Slow

La Bricole is idd dat tentje onder de lift wat ik bedoelde!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooiste aannde Baita is toch wel de snow scooter als taxi 😉

Edwin van Riel

Erg knap verslag!

ooiste aannde Baita is toch wel de snow scooter als taxi 😉 § evr66 op 13 jan 2022 07:50

Inderdaad… alleen al daarom blijft het bij. Maar het eten is er ook goed.

*bericht bewerkt door Videast op 13 jan 2022 12:49

Leuk, ben benieuwd naar de volgende plekjes!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Leuk verslag! Ik ben benieuwd naar je volgende bericht.

sneeuw witje en de 7 bergen

Leuk verslag, wij hopen de eerste week van maart dit gebied weer te mogen bezoeken. Vraagje: is het momenteel mogelijk om de meerdaagse skipas fysiek te kopen. Voorheen deden wij dit in Valtournenche bij het kantoor waar de gondel naar Salette vertrekt.

Mooiste aannde Baita is toch wel de snow scooter als taxi 😉

evr66 op 13 jan 2022 07:50

Ik heb er ooit zelfs een weekje geslapen (met de vorige eigenaren), dan mag je extra vaak :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wow, dat zijn een hoop reacties. Dank allemaal! Heb de gelinkte reisverslagen doorgelezen, ga eens kijken of ik de betreffende restaurants kan bezoeken in de komende weken.

En mooie foto’s evr! Ik ben smiddags niet meer op een terras blijven hangen dus dan kan je het helaas zo laat niet maken (al is het stiekem fijn als het langer licht blijft!).

En @PeterCarla ja, zeker kan dat. Alle verkooppunten zijn gewoon open, ook die bij Salette.

Giorno 3: Rustig genieten rondom Valtournenche

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb zo’n vermoeden dat een aantal van jullie het ook kent… elke dag op wintersport het maximale er uit willen halen. Van de eerste lift tot de laatste. Eventueel wel tijd voor een goede lunch maar de tijd verder zo optimaal mogelijk benutten. Nou ja, als jij het niet kent, ik normaal wel!
“Wat doen we nog in het appartement terwijl de lift al draait?!”
“Hoezo een kop koffie na twee afdalingen?!”
“Kom op foto’s maken kan thuis ook wel, skien!”
“Moeten jullie nou alwéér uitrusten?”
Misschien niet letterlijk allemaal gezegd maar (herhaaldelijk) gedacht zeker.

Maar: vandaag is anders. Omdat ik nu dusdanig veel tijd hier heb, heb ik er geen moeite mee om rustig aan te doen. Wat slechter geslapen dus even blijven liggen. Lekkere espresso gemaakt voor op m’n balkon terwijl de zon boven de berg uitkomt. Op het gemak ontbijten en pas na 10 uur naar de lift in (er blijven (voorlopig) grenzen).

null

Uitzicht met espresso

De dag bestond daarom uit het verkennen van alle (open) varianten in Valtournenche. De sneeuw is een stuk harder dan aan de kant van Cervinia, waarschijnlijk (mede?) door de harde wind van de afgelopen dagen. Wel goed te skiën en de pistes zijn nergens moeilijk. Qua uitdaging is het wel duidelijk dat dit niet het meest uitdagende gebied is. Maar daar krijg je een hoop mooi landschap en mooie pistes voor terug.

null

Zoals je op de foto kan zien blijft het erg druk hier op de pistes…

null

Daarna ook op tijd gestopt, met m’n skies naar de skiservice geweest, boodschappen gedaan etc. Minder foto’s gemaakt vandaag, komt goed op dag 4!

/edit: foto’s toegevoegd via mobiel. Daar werkt het wel krijg via laptop steeds een foutmelding tijdens uploaden iemand een idee hoe dat komt?

*bericht bewerkt door michielr op 13 jan 2022 20:43

Leuk om te volgen Michiel. Goede keuze uiteindelijk die regio denk ik!

Zelf te moe 's avonds/ lui om ook elke dag een verslag te posten van mijn 3 maanden trip😁

Ben benieuwd naar het type gebieden waar uiteindelijk achteraf je voorkeur naar uit gaat (klein/ groot/ locatie). Ik merk zelf nu met Corona dat er nog veel meer dan anders een verschil in drukte is tussen de grotere en kleinere gebieden, merk jij dat ook?

@michielr fijn verslag.😎

Zéééér herkenbaar.

Wat doen we nog in het appartement terwijl de lift al draait?!”
“Hoezo een kop koffie na twee afdalingen?!”
“Kom op foto’s maken kan thuis ook wel, skien!”
“Moeten jullie nou alwéér uitrusten?”
Misschien niet letterlijk allemaal gezegd maar (herhaaldelijk) gedacht zeker.

Born to run. B.S.

Leuk om te volgen Michiel. Goede keuze uiteindelijk die regio denk ik!

Zelf te moe 's avonds/ lui om ook elke dag een verslag te posten van mijn 3 maanden trip😁

Ben benieuwd naar het type gebieden waar uiteindelijk achteraf je voorkeur naar uit gaat (klein/ groot/ locatie). Ik merk zelf nu met Corona dat er nog veel meer dan anders een verschil in drukte is tussen de grotere en kleinere gebieden, merk jij dat ook?

Amelm op 13 jan 2022 20:51

Tot nu toe heel tevreden met de regio, erg mooi, lekker eten en prachtig weer! Italiaans blijft een uitdaging máár bijna iedereen spreekt hier Frans! En dat beheers ik wel (enigszins). Ook een hoop goodwill met een paar pogingen en flink aantal buitenlanders.
Weet ook nog niet of / hoe lang ik dat schrijven volhoud. Loop nog een dag achter en tsja, nu ook moe dus verslag van vandaag en morgen komt een andere keer. Ach ja we zien wel, voor nu vind ik het leuk om er wat dingen over te typen en foto’s te delen.
Merk zelf wel wat maar niet heel veel verschil tussen grotere en kleinere gebieden. Het is overal gewoon enorm rustig (ok in Torgnon was het nóg rustiger). Drukste moment was gisteren boven Valtournenche bij de snelle stoeltjeslift. Maar goed, druk betekende 3 stoeltjes wachten…

*bericht bewerkt door michielr op 13 jan 2022 21:06

haha, ik moest ook wel lachen om die zinnen die dan58 ook aanhaalt. Ik had tegen mijn vrouw gezegd; we gaan heus niet enkel skiën, ook wel stadje bezoeken, wandelen en andere dingen doen zoals langlaufen, sneeuwschoenwandelen, paragliden etc. etc. Tot nu toe alle 7 dagen vanaf dat de eerste gondel omhoog ging bij de lift gestaan🤣 Al is het ritme meestal wel; tot de lunch zoveel mogelijk skiën, daarna wat terrasje hoppen met pistes tussendoor en eind van de dag een wandeling met de snow boots.

Ga jij ook nog andere dingen doen naast skiën?

Hier overigens ook erg rustig maar in de wat bekendere gebieden zoals Skiwelt merk je dat er nog beduidend meer man op de been is dan kleinere gebieden (nog steeds letterlijk nooit een wachtrij van meer dan 1 stoeltjeslift of gondel gehad overigens).

Wow, dat zijn een hoop reacties. Dank allemaal! Heb de gelinkte reisverslagen doorgelezen, ga eens kijken of ik de betreffende restaurants kan bezoeken in de komende weken.

En mooie foto’s evr! Ik ben smiddags niet meer op een terras blijven hangen dus dan kan je het helaas zo laat niet maken (al is het stiekem fijn als het langer licht blijft!).

En @PeterCarla ja, zeker kan dat. Alle verkooppunten zijn gewoon open, ook die bij Salette.

michielr op 13 jan 2022 20:21

We waren wat laat terug. Ff een verse lasagne gescoord en het was donker.

Paar weken eerder al met een sneeuwscooter na sluiten liften naar boven gebracht omdat ik wat scherp gepland had. Ook in het donker beneden hahaha. Alles went. Soms wel blij met mijn hoofdlampje standaard in de rugzak 😉

Edwin van Riel

Leuke verslagen en prettig geschreven; leest lekker weg. De foto’s maken het compleet. Hoop dat dit je extra motivatie brengt om te blijven typen 😉.
Voor mij een helaas nogonbekende regio. Zou twee jaar geleden naar B.Cervinia in maart. Dat moet nog een keer ingehaald worden.

Raar… ik heb gisteren in dit draadje nog andere reacties gelezen, en zelf ook iets gepost, maar die zijn nu precies allemaal verdwenen. Er waren gisterenavond gedurende een tijdje problemen om op het forum te geraken, mogelijks is er iets gebeurd waardoor posts vanaf een bepaald moment verdwenen zijn. Daarom post ik mijn bericht hier even opnieuw.

De topic starter zei (in één van die verdwenen posts) dat tips voor restaurants e.d. welkom waren, dus haal ik hier mijn reisverslag van december 2019 even boven. Het begint met wat vragen toen ik nog bezig was de bestemming van mijn trip vast te leggen, en iets voorbij halverwege op de eerste pagina, op 11 dec 2019, begint dan mijn verslag met heel wat foto’s.
https://www.wintersport.be/skigebieden/breuil/forum/topic/48…

*bericht bewerkt door Videast op 14 jan 2022 08:14

Leuk draadje Michiel, ik wil zelf graag ook eens die kant op… Waar verblijf je?

It's all about the turns duuuuuude!

Leuk draadje Michiel, ik wil zelf graag ook eens die kant op… Waar verblijf je?

Arjen5 op 14 jan 2022 09:03

He Arjen, prima te combineren met 4 vallees, ligt om de hoek ;)

Edwin van Riel

Heel leuk om te lezen!

Leuk draadje Michiel, ik wil zelf graag ook eens die kant op… Waar verblijf je?

Arjen5 op 14 jan 2022 09:03

He Arjen, prima te combineren met 4 vallees, ligt om de hoek ;)

evr66 op 14 jan 2022 09:10

Jep, of ik dacht ergens centraal en dan alle gebieden daar langs… Ze zijn allemaal wel de moeite volgens mij. En Italie is altijd +1. Was het toen we bij Sander geskied hebben in L4V ook al van plan, maar toen daarna naar het Val d’Anniviers geweest.

It's all about the turns duuuuuude!

null

Paulr

Plaats een reactie