Eerste skivakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Ik ga van 3 t/m 10 februari 2024 voor het eerst op skivakantie. Ik verblijf in het plaatsje Thumersbach. Dat is aan de overkant van Zell am See, dus aan de andere kant van het water. Nu heb ik een aantal vragen:

  1. Ski’s en skischoenen heb ik niet en die moet ik dus huren. Weet iemand een betaalbare winkel in de buurt en is het aan te raden om dit van tevoren al online te regelen of ter plekke?

  2. Ik wil in totaal vijf dagen skiën. Voor zover ik op internet heb gekeken, kan ik op dit moment alleen een jaarpas kopen. Terwijl ik op internet al wel de prijs heb gezien voor vijf dagen skiën in 2024. Is het nog niet mogelijk om online een vijfdaagse skipas te kopen? En zo nee, vanaf wanneer kan dit wel? Of kun je de pas beter ter plekke kopen?

  3. Ik weet niet of de betreffende periode een drukke periode is. Ik ben van plan om bij de Schmittenhöhe te gaan skiën, maar ik wil niet uren bij een skilift wachten. Is dan Kaprun of Saalbach beter? De laatste twee zijn wel verder bij ons hotel vandaan en ik weet niet of die pistes goed te bereiken zijn met een gratis skibus vanaf Thumersbach.

Ik hoop dat iemand enige informatie kan verstrekken en hoor graag! Alvast hartelijk dank!

Groet RL

*bericht bewerkt door RL1985 op 17 okt 2023 16:59

1 van tevoren boeken scheelt vaak 10% oid. Reviews geven een beeld welke shop ok is.
2 zell am zee doet volgens mij niet aan dynamische prijzen. Dan kun je dus net zo goed ter plekke een pas kopen.
3 het gaat geen rustige week zijn,maar ook niet extreem druk. Sowieso sta je geen uren voor een lift hoor.

Heb je al gezocht naar een skischool? Dat lijkt me wel belangrijk bij een eerste keer.

Totales Vollidiot

Qua drukte: Het is er altijd druk. Zowel in Zell am See als in Kaprun en Saalbach. De liften zijn ingesteld op de drukte, dus lang wachten hoeft niet.
Er is geen vroegboekkorting op skipassen, maar zodra het seizoen start kun je wel online reserveren. Met de juiste kaart kun je deze ook opladen.
Qua verhuur; er zijn budgetverhuurders, maar die hebben ook navenant materiaal. Is dat niet erg, dan zou ik ze gewoon opbellen/mailen en via die weg wat reserveren.
Wil je de drukte wat ontlopen, ga dan warmskiën op de Maiskogel in Kaprun. Ga ook zeker een keer naar de Schönleitenbahn net voorbij Viehhofen voor een dagje Leogang en/of richting Saalbach. En ga vanuit Thumersbach een keertje wandelen bij/naar de Enzianhütte (en ga daar dan ook wat nuttigen, erg de moeite waard).

  1. big time in Atzing kan ik aanbevelen ook een goede skischool als je misschien nog les wilt hebben.
  2. skipas kan je bestellen via onderstaande link, echter heeft dat niet zoveel voordelen ten aanzien van het aan de kassa kopen zeker als je niet iedere dag gaat skien
  3. je zult zeker niet de enigste zijn op de piste maar ook geen extreme drukte wat wel leuk is om een keer te doen is sochtends de schmittenhöhebahn nemen en dan de zellamseeXpress naar benenden dan kun je de skibus naar de schönleiten nemen en vanaf daar het saalbach gebied in.
    https://www.saalbach.com/de/winter/skigebiet/skiticketshop?t…

*bericht bewerkt door Rick.s op 17 okt 2023 17:53

Dag allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Hier kan ik zeker wat mee! Uiteraard ga ik in Oostenrijk niet onvoorbereid de piste op en volg ik dus op dit moment in Nederland indoor skilessen 😊.

Groet RL

Dag allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Hier kan ik zeker wat mee! Uiteraard ga ik in Oostenrijk niet onvoorbereid de piste op en volg ik dus op dit moment in Nederland indoor skilessen 😊.

Groet RL

RL1985 op 03 nov 2023 22:41

Tip: investeer in jezelf en neem ter plekke ook les. Dat is niet alleen nuttig, maar ook leuker. Met alleen een paar lessen indoor in Nederland ga je namelijk nog niet heel ver komen.

*bericht bewerkt door paolie op 03 nov 2023 22:54

Dag allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Hier kan ik zeker wat mee! Uiteraard ga ik in Oostenrijk niet onvoorbereid de piste op en volg ik dus op dit moment in Nederland indoor skilessen 😊.

Groet RL

RL1985 op 03 nov 2023 22:41

Tip: investeer in jezelf en neem ter plekke ook les. Dat is niet alleen nuttig, maar ook leuker. Met alleen een paar lessen indoor in Nederland ga je namelijk nog niet heel ver komen.

paolie op 03 nov 2023 22:51

Beter advies is er niet

Leren skieen in een hal of op een band is prima om wat techniek bij te krijgen maar een eerste keer echt in de bergen is echt iets anders.

Je hebt hele andere omstandigheden (pistekwaliteit bv) en échte bergen (dus geen heuveltjes meer).

Met lessen in het gebied zelf word je daar ook op voorbereid

Maar vooral, welkom bij de club! 🎿 Geniet er van!

Heel veel plezier alvast.

Om de drukte te ontlopen is het raadzaam om iets eerder dan de grote meute te gaan. Ben je om 9u bij de gondel is het nog niet druk; om 09.30-10u is het vaak wel druk.
Er zijn meerdere plekken in het dorp waar gondels omhoog gaan. Kijk dus naar de route van jouw skibus naar welke plek die gaat en boek daar dus je spullen/lessen.

Dank allen nogmaals voor de reacties. Ik was al van plan om ook in Oostenrijk een aantal skilessen te nemen. Nu is het aftellen… 😊 Eerst op 22-12 nog een middagje Landgraaf.

*bericht bewerkt door RL1985 op 30 nov 2023 08:35

Mocht tijd en budget het redden dan kan het nuttig zijn om een paar dagen Sauerland te pakken qua lessen. Hiermee ga je een voorsprong opbouwen waarmee je meer plezier gaat halen uit je periode in Zell am See.

Plaats een reactie