cursus Anwarter in Oostenrijk

Ik ben van plan om mijn anwarter te gaan halen tijdens de zomercursus van het Tiroler SkilehrerVerband. van 1-8 tot 11-8 in Hintertux.
Ik ben 28 jaar en woon in Utrecht.
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? En zijn er mensen die interesse hebben om samen te gaan of samen te reizen in ieder geval?

Lijkt me leuk om van te voren vast wat mensen hier over te spreken!
Gr. Wendy

Zelf ben ik ook aan het informeren over het halen van de diploma’s om te mogen les geven in Oostenrijk.

Ik heb met een aantal vrienden ook het plan om een keer het anwarter te gaan halen.
Wij zijn allemaal studenten van 18 jaar en skien al wat jaren. Ons plan was om een keer met z’n alle een tussenjaar te nemen en dan ervoor te gaan.
Ik heb alleen nog een vraag. Op welk niveau moet je Duits kunnen spreken? We spreken namelijk allemaal niet echt goed duits. Daarnaast zouden wij ook willen weten hoe we dan eventueel wel aan het vereiste niveau komen.

Met vriendelijke groet, Jeff

Zelf wil ik een heel seizoen les geven in serfaus fiss - ladis. Waar kan ik dan het best mijn Anwarter doen? En zoals Jeffz zegt hoe goed moet je duits zijn tijdens de opleiding en tijdens het seizoen?

Pray every day for snow

Twee jaar terug heb ik mijn cursus via Snowsport Tirol gedaan. Alle theorielessen en theorieboeken zijn daar volledig in het Duits en ook je toetsen zijn in het Duits. Mijn ausbilder (opleider) weigerde de complete twee weken om Engels te spreken. Dus trek je eigen conclusies over hoe goed je Duits moet zijn… :)

Ik denk wel dat je met basic Duits en een beetje kennis over skiën een flink eind komt. Er wordt namelijk beoordeeld op hoe je les kan geven en tegenover een groep kan staan. Er wordt van je verwacht dat je ook dat allemaal in het Duits kan doen. Kortom: je Duits moet zo goed zijn dat jij les kan geven in het Duits en dan ook je eventuele Duitse gasten in het Duits kan toespreken en hen kan verstaan.

Ik denk dat ik hier de opleiding zou doen: http://www.2btravel.nl/skileraar-snowboardleraar-worden/goed…. Daar staat ook dat je bijles duits kan krijgen. Misschien best wel handig voor mij, want ik kan nog geen Duits.

Ben het wel van plan om wat te leren.

Pray every day for snow

Maar ik denk dat ze dan wel verwachten dat je naar een skischool van hun gaat?

Pray every day for snow

Ik zou dat idd maar even navragen, want ik heb op de site van SBSSV gezien dat zij dat wel van je verwachten. zie: http://www.sbssv.at/de/ausbildung/einsteigerkurse. Volgens mij werken ze van 2btravel daarmee samen.
Ik ga t waarschijnlijk via Snowsport Academy AT (Oostenrijk) doen, 29/6-10/7 in Kaprun.
Je kunt ook bij Snowsport Academy NL (Nederland) die cursus doen in 2 delen, een deel in NL en een deel in Oostenrijk. Van Snowsport Tirol hoor ik ook wel goede dingen, alleen kan ik niet op hun data. En wil t graag in deze zomervakantie doen, vandaar dat ik nu voor Snowsport Academy zou kiezen. Maar moet eerst ik m’n schooldiploma halen (zit nu voor m’n examens), als ik dat heb mag ik van m’n ouders.
Wij hebben contact gehad met Snowsport Academy AT ivm mijn dyslexie, voor het theoretische examen kan ik meer tijd krijgen en bij uitzondering mag het ook mondeling. Ben ik erg blij mee! :-)

Ik heb ook dyslectie dus misschien dat ik dat ook beter kan melden. Ja op een vorige topic heb ik gehoord dat ik het beter bij snowsport Tirol doe. Omdat FIss bij dat gebied hoort. Alleen jammer dat ik dan wrs zelf voor een onderdak enz moet zoeken. Maar ik heb ook gezien dat ze in december de cursus in fiss zelf doen. Dus misschien dat ik dan zo iets kan regelen. Maar ik moet ook eerst van mijn ouders mijn examens doen ;)

Pray every day for snow

ik zie dat er nogal wat mensen al een anwarter hebben, nou zit ik ermee dat me duits niet optimaal is. kan wel wat verstaan en spreken (zit ong op 3e klas havo niveau) iemand die hier ervaring mee heeft?

voor mij hetzelfde 4 vwo maar ook mijn duits is niet het beste

Certified ski-boy, glijbewijs

Heb zelf de cursus bij Snowsport Tirol gedaan. Mijn opleider weigerde de hele week Engels te spreken. Alle lessen, dus praktijk en theorie en je toets is in het Duits. Je niveau moet zodanig zijn dat je in het Duits les kan gaan geven. Omdat je de hele opleiding alles in het Duits doet, moet dat waarschijnlijk wel lukken aan het einde wanneer je een beetje oplet en je best doet :)

In dit topic staat wat meer informatie, ook over het vereiste niveau Duits.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/112141

Dat probleem heb ik ook, heb maar 1 jaar duits gehad, maar kan het wel redelijk verstaan en mezelf verstaanbaar maken. En heb van internet een woordenlijst D-NL (op het gebied van skiën) gedownload.

Heb afgelopen jaar een paar NL-skileraressen gesproken die hun Anwarter ook in O’rijk hadden gehaald. Heb toen gevraagd hoe goed je duits moest zijn, en zij zeiden dat hun duits ook niet zo goed was. Maar doordat er tijdens de cursus veel duits gesproken wordt, (en sommige leraren spreken ook wel wat NL) pak je het wel heel snel op. Je mag tijdens theorie blijkbaar ook een woordenboek erbij houden.

Als je niet zo goed Duits spreekt dan raad ik aan om je opleiding via Snowsportsacademy in Nederland te volgen of Ski of Snowboard A via de Nederlandse skivereniging te doen, dan heb je het probleem al helemaal niet…

Als je via snowsportsacademy in NL wil doen, moet je toch alsnog voor je 2e deel naar O’rijk en dat deel is ook in het duits. Als je Anwärter wil halen zal het volgens mij altijd in het duits zijn. En anders moet je cursus skibegeleider doen. Maar die wordt blijkbaar in het buitenland niet zo gewaardeerd, en daar verdien je hier in NL ook een stuk minder mee. :(

hoeveel kost de opleiding ongeveer op zijn goedkoopst ?

Hallo,

ik ga binnenkort de anwärter opleiding volgen in Kaprun en heb nog enkele vraagjes.

  • Krijg je een schiftelijke bevestiging van SBSSV thuisgestuurd?
  • Worden de theorieboeken ook thuis gestuurd of krijg je die pas op locatie?
  • Wat is aan te raden qua vervoer? Ik ga nu voor de opleiding denk ik met de auto. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?

Misschien heeft iemand nog wat tips of dingen waar ik aan moet denken voordat ik na Oostenrijk ga?

Mvg, Stan

-Als het goed is heb je een bevestiging via de mail gekregen. Volgens mij krijg je vervolgens 2 a 3 weken voordat je cursus begint nog informatie per post thuis gestuurd (dit weet ik echter niet meer zeker).

  • Je theorieboek krijg je op de eerste cursusdag overhandigd.
  • Zelf ben ik met de trein geweest en gelijk daarna door om les te geven. Ik kan de city night line aanraden.
Thank God summer is over!

Hoi,

Ik heb al mijn skibegeleider diploma, maar wil nu graag anwarter halen moet ik dan eerst nog de NSL 1e helft anwarter halen of kan ik meteen al de 2e helft gaan doen??

Hoi!

Als je van plan bent om de Anwärter in één keer te gaan halen, maakt dit geen verschil.
Maar aan je reactie te zien ga ik ervan uit dat je de opleiding in twee delen wilt volgen.
Ik heb geen idee of je vrijstellingen krijgt als skibegeleider, dit zou ik als ik jou was navragen bij de organisatie waar je de opleiding wilt volgen.

Succes!

Plaats een reactie