Alle ins and outs om skileraar te worden!

Voor de geïnteresseerden: Oostenrijk zoekt 3000 skileraren!

http://nos.nl/artikel/575698-oostenrijk-zoekt-3000-skilerare…

In december ga ik eindelijk beginnen aan een half jaar in oostenrijk als skileraar. Alles is zo goed als geregeld, maar welke dingen mag ik niet vergeten mee te nemen? Of wat is juist heel handig om mee te nemen?

Besati:

  • Informatie over je afgesloten verzekeringen of die de skischool geeft. (voor het geval dat)
  • Weet je noodnummers, en geef je ouders de informatie over plaats, skischool etc.
  • Simlock vrije telefoon voor een Oostenrijkse simkaart
  • Enkele goede boeken
  • Je glimlach, oftewel gezelligheid

En bovenal:

  • Calve Pindakaas
Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Kijk dat bedoelde ik, een simlock vrije telefoon. Altijd een telefoon op zak maar er niet bij stil gestaan dat hij simlock vrij moest zijn.

Had eigenlijk gehoopt dat de Calve Pindakaas je deze opleving zou geven…

Maar goed, wat betreft het kopen van een sim kaart in Oostenrijk:

A1 (de provider) heeft vaak nog goede deals die je extra voordeel geven. Zo krijg je gratis smsjes of gratis belminuten als je voor een bepaald bedrag (20 of 30 euro) oplaad.
Vergeet daar dus niet op te letten als je een kaart koopt, kan veel geld schelen over een heel seizoen.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Wat is zoal de gemiddelde leeftijd van mensen die een awarter cursus gaan volgen. Zelf ga ik eerst mijn hoge school studies afmaken vooraleer ik mijn droom ga waar maken. Dus zelf zal ik rond de 24jaar zijn.

Pray every day for snow

Een hoop mensen die skileraar worden doen dit tijdens of tussen de studiejaren in. De meeste deelnemers zijn dan ook tussen de 20 en 25 jaar. Je mag vanaf 16 jaar deelnemen, maar tijdens mijn opleidingsweek waren er ook een aantal deelnemers van 50+ bij.

Fijn hoor dit! Zijn hier überhaupt nog mensen die zich hebben ingeschreven bij een bepaalde organisatie (zal geen namen noemen) en die weggaan op 30 november voor de anwarter in Kaprun?
@Firstski Ik ben op dit moment 23 jaar en ik denk dat het wel klopt dat de deelnemers tussen de 20 en 25 jaar zijn.

Ik ga de cursus in Kaprun doen maar die begint aankomende vrijdag, de 22e…

Calve Pindakaas is wel een hele belangrijke ja

Gang is alles

Hee Stan wat leuk! Laat even horen hoe het geweest is of hoe het daar is. Misschien tot daar!

Ik ga m ook de 22ste doen, tegelijk met Stan :)

Als alles doorgaat, begin ik 7 december met mijn Anwärter in Ramsau am Dachstein :)

Minion of the boards

Iedereen onwijs veel plezier en succes! Gaan voor jullie hele mooie tijden worden:)

Thank God summer is over!

Dankjewel Lisa. Het gaat sowieso een mooie tijd worden een heel seizoen in de sneeuw is geweldig. Ik moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de moeilijkheidsgraad van de cursus! Een leuke uitdaging.

Ik heb net te horen gekregen dat mijn accommodatie geen internet heeft. Op zich niet erg, alleen moet ik voor mijn bedrijf vrij veel online zijn. Om dan elke keer naar een internetcafe te gaan is te lastig.

Heeft iemand hier ervaring mee / mooie oplossing? Het gaat dus om een aansluiting op een laptop, en in Oostenrijk, Tirol

PS voor de mensen die hun anwarter nog gaan doen, post ik hierbij een kort verslag over mijn ervaringen:

Ik ben mijn anwarter bij Tiroler Schilehrerverband gaan doen, omdat ik ook in Tirol ging werken. De skischool, die ik al sinds lange tijd ken, raadde mij dit aan om bij hen te doen. Mede vanwege het niveau van de opleiding, maar ook omdat een skischool uit Tirol gewoon het liefst een papiertje van hen ziet.

Zoals de meeste mensen van de opleiding had ik overigens al onderdak van de skischool voordat ik begon aan de anwarter. Daarnaast kregen wij ook 2 dagen training, waarin ze ons al voorbereidden op de cursus.

De eerste dag werden we ingedeeld in groepen. (tip: wees op tijd, ze hebben een enorme hekel aan mensen die te laat zijn). Mijn opleider was een 23 jarige jongen uit Brixental. Het eerste moment dacht ik dat hij wel erg jong was en weinig ervaring had, maar uiteindelijk heeft hij bewezen dat hij ons ontzettend goed heeft voorbereid op alles (iedereen van onze groep was geslaagd voor de praktijk)

De dag begon met wat voorstellen, en we moesten even proef skien voor de opleider om te laten zien wat we kunnen en wat we vooral niet kunnen. Vooral niet extreem snel gaan skieen, gewoon netjes in de alpinen fahrverhalten en ze zijn blij met je. Voor d mensen die dit niet kennen, een soort van plaatje die dit ongeveer doet:

null
Daarna hebben we wat oefeningen doorgenomen, en wat theorie. Er werd al meteen gezegd dat we het moesten gaan leren, zodat we de volgende dag konden lesgeven aan de rest van de groep.

Dit is een belangrijk deel, je moet namelijk een gehele oefening (introductie, schuss fahren, kurven, kanten rutschen of carven grundstufe) aan je groepje "onderwijzen". Denk hier niet teveel van, gewoon een leuke les ervan maken en het rijtje met oefeningen uit je hoofd kennen en dan slaag je makkelijk daarvoor. Enige duitskennis is wel handig (= middelbare school duits)

De rest van de dagen wordt je eigen skien verbeterd, je kurven (pflug skien en bochten maken) en carven grundstufe (bocht met pflug en na de bocht de bergski bijtrekken en rutschend verder). Denk vooral niet dat het makkelijk is als je zelf goed of snel kan skien, want dit is gewoon doen wat de opleiders zeggen en dan slaag je. Degene die in mijn groep daar anders over dacht is dan ook niet geslaagd.

Verder is de theorie qua duits ook goed te doen. Zelf heb ik voor de cursus nog een taalcursus van 6 weken gedaan, maar voor Nederlanders is dit eigenlijk niet nodig. Mijn zweedse huisgenoten, die ook niet heel goed duits praten hebben het ook gehaald. Andere huisgenoot heeft de theorie overigens niet gehaald, maar dat lag aan zijn leren en dat zijn duits echt 0 was. En dat is niet zoals Nederlands, wij kunnen al redelijk goed verstaan zonder iets van Duits te weten.

Het examen gaat als volgt: Theorie in de ochtend, daarna praktijk. Je kan dan even inskieen en dan moet je beginnen. Wij moesten als eerste in een trechter skieen, waar je de alpinen fahrverhalten moest laten zien en bochten moest maken. Snelheid maakte niet uit, als het maar correct werd geskied. Onderaan moest je een zogenaamde ijshockeystop doen, en eindigen in de alpinen fahrverhalten. Daarna moesten wij carven grundstufe doen, en als laatste kurven. Dan even wachten en dan komt de uitslag.

Kortom: het is niet bizar moeilijk, maar enige discipline (voor theorie leren) en ski vaardigheden is zeker noodzakelijk. Voor de mensen die de anwarter gaan halen: veel succes en veel plezier! Het is een enorm leuke belevenis, en je skieen wordt ook verbeterd!

Leuk verslag hebben we zeker wat aan :d

Gang is alles

Heel leuk verslag, geeft een goed beeld wat ik kan verwachten!

Heb je als skimonitor eigenlijk ook wat vrije tijd om zelf skipistes afte knallen. Ik kijk er echt naar uit om een heel seizoen te gaan (volgend seizoen trouwens) lesgeven, maar ik vroeg me ook af er vrije dagen zijn dat je alleen kan skiën ofzo. Of als er vrienden op bezoek komen voorbeeld een week, of je dan kans hebt om eens met hun opte trekken etc.

Soms worden er ook skishows gegeven in enkele gebieden door de skimonitors, kunnen wij er dan ook aan deelnemen? Zoja hoeveel trainingen enz zijn er dan?

Pray every day for snow

Hi allemaal,

Ik ga van 12-21 april naar Oostenrijk om via Ripstar mijn anwarter te halen. Het leerboek krijg ik pas op locatie. Is er toevallig iemand waarbij ik het leerboek (tijdelijk) kan overnemen of overkopen? Ik zou graag mij graag van tevoren al even willen inlezen, ook omdat mijn Duits echt niet sterk is. Één jaar middelbare school Duits is denk ik niet genoeg.

Firstski
Meestal geef je 2 * 2 uren les. dus tegen 3 uur is de les zowat afgerond. dan maak je dat eventuele kinderen terug bij hun ouders zijn. Doe je soms nog kort een gesprek ga je je uren gaan invullen. loop je terug naar de lift en kan je elke dag nog een goed uur / skien boarden :). Daarnaast werk je meestal 6 dagen per week. dus 1 dan kan je zeker ook boardn. In kalmere periodes heb je soms ook enkele dagen vrij en dat is mooi meegenomen. die dagen ben je meestal wel niet betaalt maar als je 6 dagen per week werkt neem je die extra dagen er zonder twijfelen bij :).

Oke, ik ben nu al aan het aftellen naar de maand december om dan mijn anwarter te gaan doen

Pray every day for snow

Hoihoi,
ik lees hier veel over mensen die ervaring hebben/gaan opdoen als skileraar, maar zijn er ook die voor mij wat info hebben wbt snowboardleraar (moeilijkheidsgraad anwarter, nodige ervaring etc.)
Ik wil het seizoen 2015-2016 mijn anwarter gaan halen en een half jaar naar oostenrijk, maar ben bang dat ik het niet haal. Tegen die tijd ben ik 18 en heb ik een stuk of 7 wintersportweken erop zitten. Techniek pak ik makkelijk op, maar ik ben erg voorzichtig aangelegd en twijfel oa of dit een probleem zou kunnen zijn.
In het kort; wat moet je zoal beheersen op je board om je anwarter te kunnen halen?

Hoihoi,
ik lees hier veel over mensen die ervaring hebben/gaan opdoen als skileraar, maar zijn er ook die voor mij wat info hebben wbt snowboardleraar (moeilijkheidsgraad anwarter, nodige ervaring etc.)
Ik wil het seizoen 2015-2016 mijn anwarter gaan halen en een half jaar naar oostenrijk, maar ben bang dat ik het niet haal. Tegen die tijd ben ik 18 en heb ik een stuk of 7 wintersportweken erop zitten. Techniek pak ik makkelijk op, maar ik ben erg voorzichtig aangelegd en twijfel oa of dit een probleem zou kunnen zijn.
In het kort; wat moet je zoal beheersen op je board om je anwarter te kunnen halen?

Gast480 op 1 mrt. 2014 17:34

Anwarter was best makkelijk volgens de local waarmee ik had gepraat dus maak je niet teveel druk. 7 weken moet genoeg zijn

Gang is alles

Firstski
Meestal geef je 2 * 2 uren les. dus tegen 3 uur is de les zowat afgerond. dan maak je dat eventuele kinderen terug bij hun ouders zijn. Doe je soms nog kort een gesprek ga je je uren gaan invullen. loop je terug naar de lift en kan je elke dag nog een goed uur / skien boarden :). Daarnaast werk je meestal 6 dagen per week. dus 1 dan kan je zeker ook boardn. In kalmere periodes heb je soms ook enkele dagen vrij en dat is mooi meegenomen. die dagen ben je meestal wel niet betaalt maar als je 6 dagen per week werkt neem je die extra dagen er zonder twijfelen bij :).

Gast980 op 26 feb. 2014 21:20

Hey Pien, waar ga jij je Anwarter doen? Van 11-22 april zit ik hiervoor in Kaprun. Ik heb het Snowsports Academy boek al maar gebruik het momenteel zelf ;) maar zou je eventueel wat aantekeningen kunnen mailen. Laat maar weten!

Hi Gaby,

Ik ga mijn anwarter doen in Ramsau am Dachstein, nooit eerder van gehoord. In eerste instantie was ik ook van plan om hem te doen in Kaprun een week later de verkorte, maar hoorde dat deze toch vrij pittig is, vandaar dat ik mij heb ingeschreven voor de normale. Het zou heel fijn zijn als je je aantekening wilt mailen, ik zal mijn e-mailadres even in een persoonlijke berichtje naar je sturen. Alvast bedankt!

Hoihoi,
ik lees hier veel over mensen die ervaring hebben/gaan opdoen als skileraar, maar zijn er ook die voor mij wat info hebben wbt snowboardleraar (moeilijkheidsgraad anwarter, nodige ervaring etc.)
Ik wil het seizoen 2015-2016 mijn anwarter gaan halen en een half jaar naar oostenrijk, maar ben bang dat ik het niet haal. Tegen die tijd ben ik 18 en heb ik een stuk of 7 wintersportweken erop zitten. Techniek pak ik makkelijk op, maar ik ben erg voorzichtig aangelegd en twijfel oa of dit een probleem zou kunnen zijn.
In het kort; wat moet je zoal beheersen op je board om je anwarter te kunnen halen?

Gast480 op 1 mrt. 2014 17:34

Veelal wordt er gesproken over een ‘goede’ beheersing. Nou bleek dat op de opleiding nogal uiteen te lopen gezien het niveauverschil tussen sommige cursisten. Ik kan daardoor beter uitleggen waar ze je op beoordelen. Maak je geen zorgen, je hebt zat tijd om het een en ander nog onder de knie te krijgen.
Er zijn grofweg drie categorieën waarin je wordt geëxamineerd: (naast praktijk lesgeven en theorie)

  1. Schulefahren. Dat is het overdreven correct uitvoeren van basistechnieken. Dit wordt erg vaak onderschat. Basistechnieken zijn o.a. rutchen, traverseren (bijv. rug naar de piste en als n vallend blaadje afdalen) en driftschwung (basisbocht, druk op voorste been, bocht inzetten, gewicht verlagen, achterste been strekken)
  2. Sportlicher fahren. Sportieve gecontroleerde afdaling op snelheid op een rode piste. Zorg dat het er soepel uitziet en controleer je bewegingen en snelheid.
  3. Freestyle. Ollies, nollies, manual, 180’s en nose- en tailrolls. (De meesten moesten alles nog leren, het hoeft eigenlijk niet gezegd te worden dat dit pittig was, maar niet onmogelijk)

Voor je anwärter kan je dit dus al goed oefenen. Zorg ook voor een goede conditie. Je lichaam krijgt het zwaar te verduren. Veel succes!

Ps In Ramsau am Dachstein train je in Ramsau en in Schladming op de Planai, mooi gebied met hele mooie pistes!

Minion of the boards

Firstski

Meestal geef je 2 * 2 uren les. dus tegen 3 uur is de les zowat afgerond. dan maak je dat eventuele kinderen terug bij hun ouders zijn. Doe je soms nog kort een gesprek ga je je uren gaan invullen. loop je terug naar de lift en kan je elke dag nog een goed uur / skien boarden :). Daarnaast werk je meestal 6 dagen per week. dus 1 dan kan je zeker ook boardn. In kalmere periodes heb je soms ook enkele dagen vrij en dat is mooi meegenomen. die dagen ben je meestal wel niet betaalt maar als je 6 dagen per week werkt neem je die extra dagen er zonder twijfelen bij :).

Gast980 op 26 feb. 2014 21:20

Hey Pien, waar ga jij je Anwarter doen? Van 11-22 april zit ik hiervoor in Kaprun. Ik heb het Snowsports Academy boek al maar gebruik het momenteel zelf ;) maar zou je eventueel wat aantekeningen kunnen mailen. Laat maar weten!

Gaby op 18 mrt. 2014 09:49

Hi Gaby,

Ik ga mijn anwarter doen in Ramsau am Dachstein, nooit eerder van gehoord. In eerste instantie was ik ook van plan om hem te doen in Kaprun een week later de verkorte, maar hoorde dat deze toch vrij pittig is, vandaar dat ik mij heb ingeschreven voor de normale. Het zou heel fijn zijn als je je aantekening wilt mailen, ik zal mijn e-mailadres even in een persoonlijke berichtje naar je sturen. Alvast bedankt!

[quote]Hoihoi,

Ps In Ramsau am Dachstein train je in Ramsau en in Schladming op de Planai, mooi gebied met hele mooie pistes!

RoelS op 18 mrt. 2014 10:16

wat leuk ik ben door die pistes gereden met een fiets in de zomer :D @RoelS Is de beoordeling voor snowboardles hetzelfde ongeveer?
Want ik kreeg in mijn eerste jaar de eerste 1/2 dagen zig zaggend les, dus zou je daar ook op beoordeelt worden?

Gang is alles

Plaats een reactie