Route Duitsland vanaf Noord nederland

Goedendag Allen,

Wij hebben het plan in begin maart naar Ried te gaan (bij Serfaus - Fiss - Ladis). Alleen zijn er meerdere wegen die uiteraard ook naar Ried leiden.

Wij rijden vanuit Assen naar Ried, Gmaps geeft 2 opties, 1 langs dusseldorf, keulen, frankfurt, karlsruhe, stuttgart.
En de andere optie is, Osnabruck, Kassel, Wurzburg.

Gevoelsmatig lijkt mij optie 2 de beste gezien je dan niet langs de grote steden ivm de drukte komt. Iemand ervaring?

En dan aanvullend, beide routes komen uiteindelijk bij Memmingen, dan is de vraag kan je dan beter binnendoor rijden via Fussen? Of iets omrijden maar wel de grote weg Langs Bregenz?

Uiteraard al bij voorbaat dank voor jullie meedenken en reacties!

Optie 2 hebben wij 2 weken gedaan richting Zugspitzarena, zowel de heen als terugweg.
Geen gedoe met grote steden, en een mooiere route die ook nog eens sneller is.
Heenweg zo’n 7,5 uur over gedaan, op vrijdagavond gereden tot kassel en daar overnacht. Volgende dag om half negen vertrokken en om 14.00 op plaats bestemming.
Terugweg om 10 uur vertrokken en s’avonds om 18.45 thuis, iets langer vanwege pauzes.
Wij komen uit Hoogeveen, zou dus gewoon via Kassel de a7 afrijden erg rustig ook weinig baustellen.

Zou ook optie 2 nemen. Niet alleen iets sneller, maar rijd denk ik ook wat rustiger dan door het hele Ruhrgebied en dergelijke.

Mr. Slow

jaren naar serfaus gereden, gewoon koln wurzburg ulm bregenz landeck ried, dat hele kassel verhaal is echt om. Niet over fussen, maar gewoon door de nieuwe tunnel,is sinds vorig jaar 4 baans.

Das dan wel apart @ Gast711 dat google maps die andere route korter vind dan die jij benoemd. En gaat mij niet zozeer om korter, maar ook met name om de drukte op de weg.

Kijk eens op een zaterdag (neem aan dat je op zaterdag gaat rijden) naar die routes op Googlemaps, er wordt ook het verkeer naar de huidige situatie aangegeven. Kan zomaar zijn dat de langste route dan ineens de snelste is of dat er een 3e interessante optie is.
Bregenz gaat prima, 2 weken geleden nog gereden op zaterdag en geen enkel oponthoud, zou dan ook niet binnendoor gaan klooien, zeker niet als het nog iets meer winter gaat worden.

Via Füssen is dus via de Fernpas. Vaak druk in vakanties en bij sneeuwval. Via Bregenz is dan beter maar is later bij Arlberg ook weer 2-baans maar wel beter vermoed ik.

Piste riderrrrr

wij rijden altijd over Kassel en Wurzburg. Persoonlijk vind ik het prettiger van via Stuttgart. Via Fusen kan heel erg veel file opleveren. Bregenz is nu beter, zeker met de tunnel die helemaal af is, ik zou goed op de verkeersinfo letten. Als er geen file staat (lijkt me sterk) zou ik over de pas gaan, anders via Bregenz

Hoi,

Ik rij inmiddels al heel wat jaartjes met wintersport en de zomervakantie naar het zuiden en heb de meeste routes al wel gereden. Ben helaas ook de meeste knelpunten tegengekomen (Gotthard, Nürnberg naar München, de ring van München, Würzburg naar Nürnberg, Kreuz Inntal en vervolg richting Insbruck, enz enz).

Mijn ervaringen zijn dat je vanuit het noorden naar Tirol het beste via Kassel kunt rijden. Bij Würzburg rechtdoor en dan aan de hand van de weersvoorspellingen en drukte op de weg (luister naar de verkeersinformatie op Bayern 1) bepalen waar je langsgaat. Of de Fernpass of via Bregenz.

Succes met je keuze

Ik rij altijd via Kassel zowel in de zomer als in de winter. Winter ervaring met de kerst en voorjaar (druk).
Wellicht een idee om vanuit Kassel via Bamberg richting Nurnberg te rijden laat je het drukke stuk Wurzburg - Nurnberg liggen.
Su6.

Groeten, Harald

Let wel op, dat bij Bielefeld het navigatiesysteem het niet altijd begrijpt. dit ivm nieuw stukje snelweg
Eventueel vooraf de wegen bij Bielefeld via Google routeplanner goed bestuderen

Bij Bielefeld gewoon altijd de borden Paderborn volgen, gaat altijd goed.

Via Bamberg heeft alleen zin als je richting Kreuz Inntal rijdt. De vraag was wat de snelste/beste route was naar Fiss/Serfaus. Uiteraard kan het maar dan pak je een aantal erg drukke knooppunten.

En de weg bij Bielefeld vermijd ik het liefst. Heb altijd het gevoel dat dit langer duurt dan via afslag Gronau richting Munster over de 54 via Dordmund naar Kassel te rijden (Heb het twee keer getest met een vriend getest en ik was twee keer was ik eerder in Kassel. Kan uiteraard toeval zijn). Nou ja misschien moeten we maar blij zijn dat ieder zijn eigen route kiest. Anders was de route die iedereen kiest wel heel vol :-)

Maar als je vanuit Assen richting Gronau moet gaan, is de kortste route via Almelo. Via Meppen ri Dortmund is om.
Route Almelo is ook niet fijn, ook heel veel stoplichten
Bielefeld gaat nu wel sneller dan een dik jaar geleden. Nog wel een klein vervelend stukje bij Halle, stoplichtenroute

@topicstarter: Fernpass is filegevoelig. Als er ook nog sneeuw ligt, dan kan het een langdurige trip worden.
Hoogseizoen in combinatie met zaterdag: wij rijden dan via Bregenz
Veel plezier in SFL

Dat stoplichten gedeelte ben je met een minuut of 25 wel doorheen.

Ik zou ook naar de weersverwachting kijken, via Kassel (Sauerland) kan wel eens een pak sneeuw op leveren.

De korste route is niet altijd de meest optimale, en dat geldt ook voor de snelste …

Sommige navigatiesystemen maken er wat dat betreft soms een zootje van en laten je voor 1 minuut tijdwinst rustig 40km omrijden…

Rob

Dank voor de vele reacties, goede tip vind ik wel om op een zaterdag eens te kijken wat dan de reistijden zijn in het verkeer. Zoals ik nu zie is de route langs de grote steden beduidend sneller dan de route door het binnenland. Ben benieuwd als ik het op een zaterdag bekijk.

Thx for the info. Iemand nog een goede link naar geplande werkzaamheden in duitsland?

Interessante optie, via Kassel!
Echter geeft de routeplanner aan dat het vanaf mijn woonplaats Leiden, ruim 70 km "omrijden" is.
Vraag me af of ik die qua tijd, goed maak.
Iemand uit het westen van NL ervaring met de route over Venlo?
Eindbestemming Fiss!

TomTom zegt via Emmen, Dusseldorf, Keulen, Frankfurt, Stuttgart, richting Munchen. Bij de afrit 62 Ulm binnendoor (B28) richting Kempten, daarna de B179 richting Insbruck. Eenmaal de A12 richting Bregenz volgen en afslag 144 richting Serfaus e.d.

Ik rij altijd over Venlo (vanuit regio Rotterdam). De A61 is niet echt een weg waar je grote delen onbegrensd kan hard rijden, maar dat rijdt wel altijd door.
Je kan wat drukte verwachten op de A8 tussen Karlsruhe en Pforzheim omdat ze daar al een tijd met een nieuwe brug bezig zijn en de weg flink versmald is. Ook verderop tussen Stuttgart en Ulm wil nog wel eens een file staan, alles vooral afhankelijk wanneer je hier rijdt uiteraard.
Als alternatief kan je over de A6 (Heilbronn) en de A7 rijden mocht de verkeersinformatie wat drukte aangeven op de A8.
Bij Bregenz rijdt het tegenwoordig prima door omdat de Pfandertunnel verbreed is. Daarna de Arlbergstrasse heb ik nooit problemen gehad.

Venlo en dan de A61 is prima route.

Maar in de praktijk is het allemaal lood om oud ijzer: Het verschil tussen de kortste en langste route is zelden meer als 10%. Ik weet dat sommigen daar wakker van liggen, maar ik dus niet…
Ik vind het belangrijk dat ik relaxed kan rijden en even relaxed aankom; en als ik daardoor een uurtje later binnenkom zal me dat eerlijk gezegd een zorg zijn.

Daarom rij ik vaak hele stukken “binnendoor” en verwijd daarmee vaak de nodige file’s.
Maar sommigen zijn nu eenmaal zo gefocusd op de korste resp. snelste route, dat ze kennelijk liever in de file staan dan dat ze 100 km omrijden.

Rob

@michelr, Jay en R.C.Grootveld: bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het via Venlo eens proberen, i.p.v. blindelings de auto-navigatie te volgen.
We rijden op vrijdag, dus de "zwarte zaterdag" kan ik gelukkig mijden.

Onbegrensd hard rijden in Duitsland, lukt in de voorjaarsvakantie waarschijnlijk nergens…

Sinds ruim een jaar hoef je ook niet meer door Venlo te rijden, over de Klagenfurtlaan, maar kan je er omheen via de A73/A74. Scheelt ook weer een kwartier en dat stuk kennen de oudere navigatiesystemen nog niet.

zeer benieuwd naar de nieuwe Venlo route. Komende voorjaarsvakantie maar eens proberen aangezien wij richting Livigno rijden (Zwitserland route).
Vertrekken vrijdagmiddag en komen uit het noorden, rest van NL heeft dan al voorjaarsvakantie gehad als je natuurlijk schoolgaande kinderen hebt.

Groeten, Harald

En stel je nu voor dat je een uurtje later op bestemming bent? Wat dan…

Dat is geen ramp nee, maar waarom zou je dat doen als je met een beetje tips en ervaringen drukte kan vermijden?
Dit was de vraag en niet "is het erg als ik een uur later aankom"? M.a.w. je hoeft niet te reageren…

We rijden vanuit Hengelo altijd via Kassel: het is iets langer rijden ( 20 min) maar veel rustiger. Bovendien is het een mooiere route. Tip: We zijn onderweg even gestopt bij Rothenburg ob der tauben, tussen Wurzburg en Ulm.
Een prachtig stadje dat zeker de moeite waard is om even te bezoeken.

Ps nog een tip: check de ADAC site ; de Duitse ANWB. Alle info betreffende de Duitse wegen is hierop te vinden en zeer accuraat.

@Harald3 wanneer hebben jullie voorjaarsvakantie dan ? Ik dacht dat wij in het Zuiden de laatste vakantie hadden in de week van 1-8 maart ???!!!

Sorry voor deze off-topic vraag, maar ben wel even nieuwsgierig hoe dit zit.

Dat is geen ramp nee, maar waarom zou je dat doen als je met een beetje tips en ervaringen drukte kan vermijden? Dit was de vraag en niet "is het erg als ik een uur later aankom"? M.a.w. je hoeft niet te reageren…

Jay op 5 feb. 2014 21:10

Punt is dat veel van dit soort vragen vaak de ondertoon hebben in de trand van “Het mag geen minuut te lang duren” en/of “Ik wil zo hard mogelijk rijden” etc.
Drukte vermijden is een goede instelling, probleem is dat druktes (buitenn de standaard spitstijden) zelden structureel zijn en bepaald worden op het moment supreme. En om over het weer maar te zwijgen.
Daarom prent ik altijd in grote lijnen een aantal alternatieven in m’n hoofd en bepaal op het moment van vertrek welke route ik ga rijden.
Navigatie systeem staat wel aan, maar programmeer ik zelden in.
Wij gaan meestal naar Zwitserland en daar rijd ik bij wijze van spreken met ogen dicht naar toe.

Rob

eens met @R.C.Grootveld, je kunt je informeren door de snelste route te laten uitrekenen door bijv Googlemaps en daarin zit tegenwoordig ook de verkeers- en wegeninfo verwerkt, dan heb je een indicatie. De grootste problemen ontstaan echter door het verkeer op de dag zelf, zeker als er nogal wat vakantieverkeer is. Misschien heel ouderwets maar ik vind het erg prettig om een doorgaande routekaart van de ANWB bij me te hebben voor dit soort situaties, ik ben niet altijd even enthousiast over de gekozen alternatieven van de nav (zeker tomtom heeft er een handje van routes te kiezen die niet erg geschikt zijn, helemaal in de winter) en met zo’n kaart heb je een prima overzicht van de hoofdroutes richting je bestemming. Moet je natuurlijk wel ongeveer weten waar je je bevindt en waar je bestemming is op deze aardkloot.

Plaats een reactie