Winterbanden nodig of niet

Ik ga met de paasvakantie naar Oostenrijk met de auto en heb zomerbanden, nu las ik op de site van de ANWB (http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-…) dat all weather ook voldoende zouden zijn.
Ik doe niet zoveel kilometers en mijn zomerbanden zijn toch aan vervanging toe dus dan zou het wel handig zijn om ineesn all weather banden te nemen.

Klop dit dat je dan geen winterbanden nodig hebt?

Ik ga met de paasvakantie naar Oostenrijk met de auto en heb zomerbanden, nu las ik op de site van de ANWB (http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-…) dat all weather ook voldoende zouden zijn.
Ik doe niet zoveel kilometers en mijn zomerbanden zijn toch aan vervanging toe dus dan zou het wel handig zijn om ineesn all weather banden te nemen.

Klop dit dat je dan geen winterbanden nodig hebt?

Koekoen op 10 mrt. 2014 11:23

Een goed all-seasons band is net zo goed als een onder-gemiddelde winterband.

Maar hou er rekening mee dat een all-season band wel sneller vervangen zal worden omdat hij bij warmte sneller slijt.

Maar als je niet al te veel km’s per jaar maakt zijn all-season banden een goede optie.

Ik lees nergens op de site van de anwb dat All weather banden voldoende zijn in de bergen. Ze zijn alleen geschikt voor vlak land.

Op de site van Continental staat:
All season banden zijn geen vervanger van winterbanden. All season banden zijn een combinatie van zomer -en winterbanden en kunnen hierdoor net niet tippen aan de essentiële eigenschappen van deze banden. Winterbanden hebben specifieke eigenschappen voor winterse omstandigheden, die zorgen voor extra grip en veiligheid in de winter. Op deze specifieke eigenschappen wordt door de ANWB dan ook uitvoerig getest om te kijken of de band veilig is in de winter of juist in de zomer en niet voor beide.

@Koekoen, je heb je aan te passen aan de omstandigheden, vandaag zullen zomerbanden voldoen, bij winterse omstandigheden winterbanden of (helaas) op zijn minst banden met M+S logo. Let wel op; het M+S logo wordt te pas en vooral te onpas op banden gezet, het zegt niets over de kwaliteit en betekent dus niet dat je dezelfde eigenschappen als winterbanden hebt. All weather banden/all season banden zijn in alle omstandigheden een compromis, als je alleen voor die week all season banden wil gaan aanschaffen, is het misschien een betere keus om goede zomerbanden te kopen en een weekje winterbanden te huren.

Wat is er nu belangrijker dan veiligheid !!! het is het zelfde als de zon schijnt zal ik een winterjas meenemen want ik heb alleen een zomerjas en die kan toch ook !!! een goede wintersport begint met de juiste uitrusting zowel voor de auto als de mens !!! Goede reis

Je !-knop zit vast…

Als er een flink pak sneeuw valt, is het niet uitgesloten dat je zelfs winterbanden nog van sneeuwkettingen moet voorzien.
Heb geen ervaring met all-weather, maar zonder sneeuwkettingen de bergen in vind tussen oktober en mei onverantwoord.

Rob

Ik lees nergens op de site van de anwb dat All weather banden voldoende zijn in de bergen. Ze zijn alleen geschikt voor vlak land.

Gast000 op 10 mrt. 2014 11:45

Ah ok dus in de bergen heb je wel winterbanden nodig, daar staan misschien speciale borden om dat aan te duiden.

Meestal hebben die all-weather banden wel de juiste logo’s en mag je er dus in Duitsland en Oostenrijk mee rijden. Toch zou ik niet zo’n banden kopen omdat je altijd met een compromis bent aan het rijden. Ik zou op marktplaats een setje winterbanden op stalen velgen kopen, dan ben je voor een paar 100 euro gesteld en wisselen kan je zelf. Let wel op de leeftijd van de band. Als stalen velgen niet passen, of je vindt die oerlelijk, kan je bij bv giva wheels goedkoop aan echte velgen komen met goede winterbanden erop.

Koekoen, all weatherbanden zijn wel toesgetsaan in Duitsland en Oostenrijk maar zijn niet voldoende om er in de winter mee in de bergen te rijden . De anwb schrijft ook zelf dat all weatherbanden niet geschikt zijn in de bergen, maar alleen voor het vlakke land.

@Gast000, dat schrijven ze niet;
Winterbanden in Duitsland moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool of M+S. Ook M+S banden en all weather banden zijn toegestaan en moeten M+S erop hebben staan. Alle drie de soorten zijn 's winters toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, maar aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

En in Oostenrijk moet het profiel minstens 4 mm zijn anders worden ze gewoon beschouwd als zomerbanden:

@TS
Huur gewoon winterbanden of gewoon een andere auto voor de vakantie.
Waarom andere auto: kan zijn dat als met de werkuren van het telkens omwisselen van de wielen het verschil tussen beiden niet zo groot meer is.

Eventueel kan je ook een setje winterbanden aanschaffen - maar dat hangt echt af van hoe lang je nog van plan bent om je auto te gebruiken.

Ik schreef al dat ze wel toegestaan zijn. Maar dus maar even voor de duidelijkheid hier de tekst gekopieerd van de ANWB over all weatherbanden in de bergen:

Naast winter- en zomerbanden zijn er ook 4-seizoenenbanden (all season). Dit type band is een compromis tussen een zomer- en een winterband. Hij heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter maar ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter. Op hellende wegen met sneeuw zal de grip al gauw tekort schieten, wegrijden vanuit stilstand op een helling wordt dan heel lastig. Dus 4-seizoenenbanden zijn niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden maar in een vlak land als Nederland is de 4-seizoenenband wel inzetbaar.

Was pas ook een topic over; heel simpel: op wintersport? Winterbanden eronder. Das mijn mening iig

First powder, last beer...!

een optie is, winterbanden eronder en daar zomer ook mee rijden.
Slijtage valt reuze mee.

Is een optie maar wel een slechte.

een optie is, winterbanden eronder en daar zomer ook mee rijden.
Slijtage valt reuze mee.

trutti op 11 mrt. 2014 21:40

Dan ge je ook gewoon voorbij aan "waarom" je winterbanden koopt…
veiligheid winnen in de winter door veiligheid in de zomer op te offeren is niet slim.

Bedankt voor jullie advies. Ga toch maar gewoon een setje winterbanden kopen. Tweedehandsbanden kopen wou ik nu niet direct doen. Heb een site gevonden waar ik er vrij goedkoop kan kopen (http://www.tirendo.be/), ga dat doen denk ik.

Kijk even op autobanden-365.nl, daar worden een aantal grote aanbieders op prijs vergeleken. Kijk daarnaast even naar topbanden.com en je hebt de grootste aanbieders wel te pakken.

Kijk even op autobanden-365.nl, daar worden een aantal grote aanbieders op prijs vergeleken. Kijk daarnaast even naar topbanden.com en je hebt de grootste aanbieders wel te pakken.

Userd op 12 mrt. 2014 09:46

Thanks voor de tip, ga ik meteen even doen

Bedankt voor jullie advies. Ga toch maar gewoon een setje winterbanden kopen. Tweedehandsbanden kopen wou ik nu niet direct doen. Heb een site gevonden waar ik er vrij goedkoop kan kopen (http://www.tirendo.be/), ga dat doen denk ik.

Koekoen op 12 mrt. 2014 09:43

Afhankelijk van waar in BE je woont, probeer eens net over de duitse grens. In Aken heeft http://www.reifen-meertens.de/ me altijd aan de goedkoopste prijs geholpen voor goede banden.

Wij kwamen zelfs met winterbanden niet de weg naar ons appartement op (lag een laagje sneeuw), laat staan met zomerbanden of all weather banden.

Raad het je zeker aan om winterbanden en kettingen mee te nemen
Oh en het is ook wel handig om te weten hoe je de kettingen moet omleggen

Gang is alles

Plaats een reactie