Welk snowboard voor beginner

Ben deze maand gaan snowboarden in skidome terneuzen was mijn eerste keer en ging redelijk nu wil ik niet elke keer gaan huren en met de komst van de winterperiode lijkt het me beter om mijn eigen materiaal board/bindingen/boots te kopen ben hier en daar al eens gaan kijken en merk dat er toch heel veel keuze is tussen de boards wil degelijk materiaal maar ook nie te duur omdat ik beginner ben wil gerust wat meer uitgeven als ik gevorder ben omdat het dan voor langere duur is . Nu is mijn vraag welk materiaal raden jullie mij aan om te beginnen prijsklasse 500 euro

Volkswagen

Ik weet niet veel van materiaal af, maar ik heb nog een mooi snowboard thuis liggen waar ik van af wil. Het board zelf heb ik nieuw gekocht, maar weinig gebruikt. Ik weet niet of de lengte past, maar bij interesse kan ik je een aantal foto’s sturen en meer info! Het board is van het merk FLOW en is 156 cm lang.

Let me know!

Ik zou gewoon een keer langs een winkel gaan waar ze er veel verstand van hebben, kan je meestal wel een leuk board met bindingen kopen voor een mooie prijs.

Qua schoenen, groeien je voeten nog ?
Anders kan je beter geen schoenen kopen. Als je trouwens een leuk setje te pakken heb, er zijn ook setjes + schoenen, zodat je dezelfde schoenen heb als het soort board dat je heb.

Om te beginnen raad ik je aan he stukje over materiaal uit het blog van @Rogier eens te lezen:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5485/beginnen-met-…

Mijns inziens is het nog te vroeg in je snowboardcarrière om te bepalen welk board goed bij je zal passen. Je zult nu het beste uit zijn met een simpele flat of rocker; precies het soort boardjes in de verhuur. Al snel zal je zo’n boardje ontgroeien en is het moment pas aangebroken een eigen boardje aan te schaffen.

Spendeer je eerste centen aan goede kleding, een goede bril, een helm en in tegenstelling tot wat in het stukje van Rogier staat kun je overwegen al wel een paar schoenen aan te schaffen. Een schoen met een gemiddelde stijfheid die goed zit, zal je eerder verslijten dan dat je deze ontgroeid bent. Dit ligt met skiën misschien iets anders.

Mocht je (net zoals velen van ons :P) tóch zo eigenwijs zijn al een boardje aan te schaffen, dan zou ik eerst een testdag bezoeken om te kijken wat voor soort boardje je lekker vindt boarden. Laat je daar ook volop informeren door de aanwezige experts. Koop in ieder geval nooit wat vanwege de coole kleurtjes of vanwege een goede aanbieding. Beginnen op een verkeerd board kan je voortgang of zelfs je carrière ernstig schaden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb vorig jaar een Burton name dropper gekocht als eerste board, gaat geweldig goed !
flat camber en redelijk flexibel ! Je kan het , eens je er goed met weg bent, ook gebruiken als funboard en een tweede board bijkopen om de berg wat sneller met af te gaan. Ik ga er deze winter voor de eerste keer met op vakantie :-)
Board+bindingen waren een goeie 500€, ik wou net als jij niet constant materiaal van een ander huren.

Ik zou eerst kijken voor goede schoenen (mits je voeten niet meer groeien), en dan pas voor board en bindingen. Een goedkoop paar schoenen dat niet goed zit vergalt echt je plezier in snowboarden. Zelfde geldt overigens voor niet goed zittende helm en slechte goggles.

Qua boards zou ik voor een medium flex boardje, een hybrid rocker ofzo.

Herkenbaar dilemma. Wat ik je wel kan adviseren, neem ook echt een beginnersboard. Laat je niet verleiden met een board ‘op de groei’. Die fout heb ik gemaakt, vooral als je alleen op indoorbanen bent geweest en denkt, ik kan het wel, ga je er nat op :). Ik heb de boardfinder van Burton op hun site ingevuld (wel naar waarheid ;) ) en kwam op een Burton Ripcord uit en heeft me al heel veel plezier gegeven.
Aanvankelijk van hoe vaak je gaat, moet je wel in je achterhoofd houden dat je met een paar jaar weer een nieuw board zal moeten cq. willen.

Allemaal al heel zrg bedankt voor de snelle reacties ben 22 jaar en maat 42,5 1,82m en 60 kilo dus zal niet veel meer groeien ben idd al naar bepaalde winkels geweest en kwam een setje tegen voor 385 board was flow in de andere winkels vroeg ik wat meer uitleg over het merk flow en wat zij mij zouden aanraden ze hebben le alle 2 aanbevolen het niet te kopen omdat flow een ‘‘binding’’ merk is omdat ze bindingen voor boards maakten de andere stelde me een vord van vorige jaar aan me 30% een nitro board hy zij dat ik rond de 600 euro wel zal komen voor degelijk gerief . Nu ga ik vooral indoor boarden maar ben toch van plan om op snkie reis te gaan dus zo toch wel liefst mijn eigen materiaal hebben ipv altyd te huren de winkels stelden mee ook allemaal een all moutain voor rokker of rocker met camber . Ga zeker en vast de blog eens lezen

Volkswagen

[quote]Allemaal al heel zrg bedankt voor de snelle reacties ben 22 jaar en maat 42,5 1,82m en 60 kilo dus zal niet veel meer groeien ben idd al naar bepaalde winkels geweest en kwam een setje tegen voor 385 board was flow in de andere winkels vroeg ik wat meer uitleg over het merk flow en wat zij mij zouden aanraden ze hebben le alle 2 aanbevolen het niet te kopen omdat flow een ‘‘binding’’ merk is omdat ze bindingen voor boards maakten de andere stelde me een vord van vorige jaar aan me 30% een nitro board hy zij dat ik rond de 600 euro wel zal komen voor degelijk gerief . Nu ga ik vooral indoor boarden maar ben toch van plan om op snkie reis te gaan dus zo toch wel liefst mijn eigen materiaal hebben ipv altyd te huren de winkels stelden mee ook allemaal een all moutain voor rokker of rocker met camber . Ga zeker en vast de blog eens lezen

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

btw kijk hier eens op de marktplaats of er iets voor jou bijzit, bv deze https://www.wintersport.nl/forum/topic/203291
flow merc, een echt beginnersboard of een burton clash ofzo.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

€600 is dat inclusief schoenen? Voor board met bindingen alleen vind ik het namelijk behoorlijk aan de prijs voor een beginnersboard. Duurste nieuwe nitro model op dit moment is namelijk € 480. Setje bindingen voor een beginner zou ook niet veel meer dan 150 - 200 moeten kosten (zonder korting nog).

Verder heeft Flow inderdaad gewoon prima boards.

600 euro is idd met schoennen bij ik ben hierjuist wat fotos gaan maken zo hebben jullie er ezn betere kijke op deze hebben ze me voorgesteld als je inzoomd op de foto kan je de prijs ook zien zijn allemaal boards van vorig jaar flow board is set prijs voor 385 dus andere prijs dan op de foto

null
null
null

Volkswagen

null
null
null
null

Volkswagen

Mocht ik zelf mogen kiezen qua print dan zou ik liefst de burton super hero willen

Volkswagen

@niicovertongen persoonlijk zou ik toch nog even wachten met het kopen van een board als beginner, een verkeerde keuze is snel gemaakt.
Ben je al eens de bergen in geweest?
Wat vind je leuk? en wat vooral niet? (denk aan carven, funpark of poederrijden)

Een dagje indoor geeft je daar helaas nog niet alle antwoorden op en zou je dus op het verkeerde been kunnen zetten. Ik ben zelf eerst een drietal keer de bergen in geweest voordat ik een eigen plank heb aangeschaft om min of meer te ruiken aan de verschillende mogelijkheden en om te achterhalen wat ik leuk vind.
Na deze vakanties kwam ik erachter dat ik het funpark geen hol aan vind en juist het rijden op pistes en poeder rijden juist wel heel erg leuk vind, conclusie in hem een Jones All Mountain board gekocht.
Zoals @Sneeuwbaard al aangeeft zou ik beginnen met het aanschaffen van goede medium flex schoenen, beste investering die je kunt doen, maar als je niet kan wachten met het kopen van een board laat je dan goed adviseren en koop nooit op print.
Succes!

"respect the mountains"

Ik vind €500 eigenlijk best wel veel geld om een beginnersboard aan te schaffen. Mijn eerste set was rond de €250 incl. Schoenen en was van salomon. Ik praat wel over een jaar of 12 geleden denk ik maar er zijn echt wel leuke overjarige sets te koop voor minder dan 500.

Als je dan een leuk board met bindingen hebt in een lagere prijsklasse zou ik, zoals hierboven al meerdere keren gezegd, kiezen voor wat stijvere schoenen waar je wel wat langer mee kan doen. Kleding en bescherming moet je ook niet vergeten. Want pijn door vallen, natte kleding en kou kan de lol aardig verpesten!

Loop eens bij een winkel binnen En win wat advies in en vraag of ze leuke beginnerssetjes hebben staan van voorgaande jaren.

Oh ja, aangezien je de smaak te pakken hebt…investeer een beetje geld en tijd in wat lessen!! Als je het goed aanleert heb je straks in de echte sneeuw een goede basis om verder te leren zonder dat je allemaal zelf aangeleerde fouten moet afleren…

🏂

Ok die lessen ga ik zowizo nemen en ga 1 van deze dagen wel eens naar de winkel maar welk board raden jullie mij aan can hier boven ? En iemand ervzring of suggesties ivm met botten ?

Volkswagen

Schoenen moeten passen dat is het aller belangrijkste! Maar wanneer passen ze? Je mag met je tenen de voorkant raken als je rechtop staat, maar ze moeten vrijkomen als je, je knieeen buigt. Probeer verder te doen alsof je frontside staat op je board (met je neus naar de berg). Dat is ff proberen/je even ergens aan vasthouden. Maar je hielen mogen niet loskomen. Dus niet uit je binnenschoen, maar ook niet met binnenschoen en al. Als je boots gaat passen doe dat dan het liefst met je eigen sokken

Ik heb jaren geboard met mijn eigen schoenen en zonder eigen board. Waardoor ik geleerd wat wel en niet werkte bij mij. En ik ben ook blij dat ik gewacht heb met het kopen van een board. Ik bleek een typisch all mountain boarder, die voornamelijk op de piste te vinden is en het leuk vind om te pielen waar het kan, maar ook regelmatig achter skiërs aan wil kunnen knallen. Doordat ik wat meer ervaring had voelde ik op de testdag ook echt de verschillen tussen de boards en kon ik dus een onderbouwd besluit nemen.

Mijn advies: Neem les, koop een goede broek, goede handschoenen, helm en goggle en schoenen en wacht even met het uitzoeken van een board. Mijn ervaring is dat een echte snowboardbroek die dus meer kan hebben dan een skibroek (zowel in water hoeveelheden als misbruik) belangrijker is dan een deftige jas.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ok die lessen ga ik zowizo nemen en ga 1 van deze dagen wel eens naar de winkel maar welk board raden jullie mij aan can hier boven ? En iemand ervzring of suggesties ivm met botten ?

niicovertongen op 23 okt 2015 20:02

Ik wil dit toch nogmaals benadrukken om een grote dure fout/blessures/stagnatie te voorkomen:
Op basis van jouw ervaring is het absoluut onmogelijk een juiste keuze te maken. Alle besluiten die je maakt op gebied van materiaal zijn een gok. Laat je niet verlijden al spullen te gaan kopen voordat je Überhaupt weet in welke richting je het moet zoeken.

Mocht ik zelf mogen kiezen qua print dan zou ik liefst de burton super hero willen

zucht :(

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ok dan ga ik volgende keer kijken voor boots en een broek en laat de rest even bezinken nog laatste vraagje iemand dat morgen toevallig in terneuzen gaat skien ?

Volkswagen

Schoenen kan je sowieso kopen, neem je een gemiddelde schoen qua stijfheid kan je daar vast jaren mee vooruit. Tenzij je sprongetjes gaat doen of juist snoeihard wil carven en zachte / stijve schoenen nodig hebt maar dat zal nog wel wat weken boarden duren en tot die tijd heb je lekker frisse goed passende schoenen gedragen.

Als je zeker weet dat je snowboarden leuk vindt en het vaak gaat doen zou ik ook gewoon al een board kopen. De meeste huur boards zijn niet te complexe boards die meestal nieuw ook niet kei duur zijn. Je bent alleen wel €100/week kwijt en ook indoor vragen ze er best wat voor denk ik? Ik zou als starter gewoon zo’n gemiddeld board kopen, in de aanbieding, en niet naar t uiterlijk kijken. Gewoon een mooie deal scoren ergens, setje bindingen in uitverkoop er op en je kan je prima vermaken hoor. Met steeds tzelfde board dat je goed past en leert kennen. En dan verpats je m over een paar jaar voor €100 en koop je een mooi nieuw board met iets specifiekere eigenschappen

Mocht je nu toch zelf een boardje willen kopen om op te oefenen of omdat je goedkoper uit denkt te zijn dan huren, kijk dan bij voorkeur voor een instapmodelletje rocker of flat. Dit zijn boardjes waar je in het begin het snelst progressie op kunt maken. Weet wel dat je deze met twee vakanties al ontgroeid kan zijn. Met een heel goede deal zou je goedkoper uit kunnen zijn. Vergeet alleen niet je onderhoudskosten (indoor = veel waxen!) en eventuele reparaties aan board of bindingen.

Gezien je gewicht zou ik kijken voor een relatief kort boardje. Rond de 154, maar mag zelfs wat korter. Kijk eventueel op de sticker op het boardje wat de fabrikant adviseert voor jouw gewicht. Hier mag je eventueel een maat onder gaan zitten, dit maakt het draaien van bochten dan weer wat makkelijker.

Ik vond dit: https://www.skidome.nl/nl/events/pacific-boardshop-testavond…
Als ik jouw was, zou ik de datum in m’n agenda zetten ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Als je bij Topsport bent gaan kijken, wacht dan nog even met iets te kopen. Het is daar van 11 tot 15 november snowopendeur. Ben persoonlijk van mening dat topsport niet de goedkoopste is ;-)
Ga misschien ook eens kijken bij Surf en Sport in Sint Niklaas… (Heidebaan 90, 9100 Sint Niklaas) Ben daar ook heel tevreden over de service… en het is daar opendeur week de eerste week van november. Krijg je 10% tot 15% op je materiaal en staan meestal ook mooie aanbiedingen tussen…
En zo kan je eens vergelijken qua prijzen natuurlijk :-D

Ah en morgen is het weer les tijd in terneuzen ;-) eindelijk na 4 maand aan de kant te moeten zitten door een blessure

Sneeuwbaard dat ga ik zeker doen

Volkswagen

is morgenmiddag (zondag) lestijd :-)

Zou beginnen met huren, aangezien je nog niet weet wat je fijn gaat vinden. Daarnaast is huren ten opzichte van kopen helemaal niet zo duur, aangezien je altijd een goed onderhouden board krijgt, en deze ook zelf niet hoeft te onderhouden. Daarnaast kan je vaak je board ruilen als deze niet bevalt, iets wat je met kopen niet vaak ziet.

Ik zou zorgen dat je als beginner een V-rocker onder je voeten krijgt (huren of kopen). Neem les, tot dat je de bochten in ieder geval lekker onder de knie hebt! In je eerste jaar regelmatig oefenen, door bijvoorbeeld door eens in de drie weken (of natuurlijk vaker) een dagje de skihal te bezoeken. Dan boek je écht vlot vooruitgang en dan heb je gauw veel profijt en kan het genieten écht beginnen ;) In het volgende seizoen kan je al denken aan een ander type board, afhankelijk wat voor type snowboarder je wordt.

succes!

Plaats een reactie