Filmen op de piste.

Beste iedereen,

Om 'n oud onderwerp wat zo nu en dan al besproken is nog eens opnieuw op de kaart te zetten; filmen op de piste. Wie heeft er ervaring mee, hoe neem je de apparatuur mee de piste op (helm, in je zak/hand, iets anders) en wat zijn je resultaten etc.?

Uiteraard heb ik genoeg gelezen over de mogelijkheden, en ik kijk stiekem naar de Go Pro Hd voor aankomend jaar. Echter, ik heb geen helm en ga deze waarschijnlijk komend jaar niet aanschaffen (ik ben nou eenmaal meer een relaxte skier die genieten net zo belangrijk vindt als snelheid). Zijn er mensen die ervaringen hebben met hun chest harness?

En if so, waar heb je de spullen gekocht en wat zijn je ervaringen met de winkels/webshops? Kortom, 'n nieuwe poging dit nog eens op de kaart te zetten en uitgebreid te bespreken als er animo voor is :).

Groet,
Bernard

Gewoon met een camcorder… beide stokken in een hand, camcorder in de andere hand. Vervoeren doe ik hem gewoon in een rugzak.

GoPro aanschaffen!! Heb geen ervaring met het chest harness, en maar beperkt met de mount voor op de helm. Ik vind namelijk die beelden nogal saai, t.o.v. onderstaand filmpje:

Ik heb hiervoor de handle bar (voor de fiets/motor) mount aangeschaft en ik had nog een monopod liggen (merk Vanguard, kosten 2 tientjes)… Veel mooier beeld wat ook nog eens een stuk minder schokkerig is dan dat je het vanaf de helm of chest harness filmt…

Ter vergelijk, dit is van mijn helm:

Heb de GoPro 960 destijds op ebay gekocht in Duitsland en er is nu een HD versie onderweg vanuit de VS voor omgerekend € 198,00 inclusief verzendkosten… :D Zal nog wat import tax bijkomen maar blijft alsnog onder de ruim 300,00 wat hij hier kost… :)

Dank voor de snelle reacties.

@Harm; je maakt de camera toch ‘gewoon’ vast aan die ‘stok’ of begrijp ik nu dat je daar nog 'n monopod tussen moet koppelen? En heb je ook ervaring met skien met zo’n ‘stok’? En laatste vraag; heb je dat ding in de VS gekocht via de officiele Go pro website? Want daar zat ik ook aan te denken aangezien het prijsverschil dusdanig is dat het zelfs met de importkosten goedkoper is (het dollerteken is simpelweg vervangen door 't euroteken heb ik welis 't idee).

hey bernard

klopt die camera komt op een klein steuntje op je stok te zitten en daar krijg je hele mooie beelden van op board of ski’s! youtube en dan gopro en je krijg hele mooie filmpjes te zien.

je heb ook nog een chest mount die is wel handig voor op ski’s maar niet voor het boarden omdat je lichaam niet recht staat.
ik heb hem zelf op me helm, stok of met een zuignap op me board zitten en dat is echt leuk filmen.

ik heb hem gekocht bij een gozer in veenendaal nieuw in doos en niks mis mee.(staat op marktplaats)hij koopt ze in Amerika.
je kan ook een band kopen voor om je hoofd ik ken het zelf niet maar het schijnt dat dat ook prima werkt.

Bernard: ik heb de camera (die nu onderweg is) besteld bij http://www.americanclassicmotors.net
Hele vriendelijke en behulpzame mensen. Ze hebben voor een maatje van mij een “nepfactuur” gemaakt met daarop een “refurbished” GoPro voor slechts $ 117,00 met $ 45,00 verzendkosten. Zodoende hoefde hij slechts € 30,00 inklaringskosten te betalen aan de postbode ipv een heleboel… :)

In dat filmpje heb ik de bevestiging op de monopod vastgemaakt en daar zit de camera op… Dus nodig: handle-bar mount, gopro en monopod… :D

Band voor op je hoofd werkt ook prima, maar schokt wel wat meer… Heb die hoofdband ook en ook paar keer gebruikt afgelopen winter… Best grappig…

@Harm, beinvloed het vasthouden van die monopod niet heel erg je manier van snowboarden? Dit is geen kritiek maar ik heb het idee dat je heel geforceerd recht overeind staat omdat je de camera stabiel probeerd te houden.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb dat nooit als een belemmering ervaren. Enige is dat ik zonder monopod harder durf, maar ik merk niet dat het een belemmering is. Ten eerste is de combinatie absoluut niet zwaar en ten tweede kun je gewoon je armen blijven gebruiken voor het evenwicht indien nodig… Eerste keer is even wennen met afdalen maar daar was ik snel genoeg aan gewend… Je hoeft de camera ook helemaal niet zo stabiel te houden. Als ik de monopod bijna volledig uit schuif is de beeldhoek groot genoeg om sowieso alles in beeld te krijgen. Da’s het mooie met die GoPro op 720p, beeldhoek is 170 graden…

En hebben jullie nog tips waar ik het app. het beste kan kopen? Ik ben er inmiddels wel achter dat als je het in de VS koopt dat je ondanks de invoerbelasting nog altijd goedkoper uit bent dan hier, zeker gezien het feit dat ik er wat extra’s bij wil wat betreft mounts en 'n battery pack. Jullie hier ervaring mee en wat betreft invoerrechten etc.?

Verder nog wat leuks wat ik op ánder wintersportforum gevonden heb t.a.v. de ‘Parrot-mount’. Erg goede set up voor mooie films in third-person de berg af.

http://www.flickr.com/photos/43853034@N06/5354204521/…
http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,2234.0.html…

Ik heb hem zoals gezegd bij http://www.americanclassicmotors.net gekocht. De Motorsports set kost in NL € 348,00 en daar omgerekend € 198,00 (tegen koers van 4 augustus) inclusief verzendkosten. Vandaag kreeg ik een brief van PostNL in de bus met daarin de mededeling dat ze een pakket hadden liggen wat ze niet op waarde kunnen schatten. Morgen stuur ik die factuur op voor dat refurbished item en dan moet ik waarschijnlijk ongeveer € 30,00 bij betalen aan de deur. Kom ik totaal rond de € 230,00 en dat scheelt toch mooi € 120,00 t.o.v. Nederland… :D

Gewoon een aparte factuur vragen dus met daarin lagere bedragen. Let op dat je de verzendkosten wel realistisch houdt want als ze daar $ 5,00 voor je neerzetten gelooft geen hond dat… ;)

http://cgi.ebay.com/NEW-GO-PRO-HD-HELMET-HERO-VIDEO-CAMERA-1…

Lijkt mij momenteel de beste koop, de verkoper krijgt veel positieve reacties van kopers. Met verzenden bij een 300 dollar, wat een dikke 200 euro is.

ALs je met meerdere tegelijk koopt kan je misschien korting krijgen, en zeker verzendkosten delen. Misschien een idee’tje ? (ik ben alleszins ook wel geintresseerd )

Heej!

Nou misschien wel 'n idee. Hoewel ik op dit moment eigenlijk meer zat te denken aan de website van Harm of de Official Go Pro website. Ik wil namelijk meteen wat add’s erbij die ook stuk voor stuk goedkoper zijn dan hier waaronder de Battery pac, Handlebar seatpost mount, Chest mount harness, Suction cup mount en de anti-fog-inserts, zodat je 'n beetje voorbereid bent op het wintersportseizoen, so to speak.

Bovengenoemde zou op de Official website uitkomen op circa 535 USD (incl. 80 USD FedEx) wat dus zo’n 370 E zou zijn. Wat, met al die extra’s nog steeds vrij goedkoop is. Enige hobbel is dan de evt. invoerbelasting. Zelfs als die erbij komt is het wayz goedkoper dan hier omdat al die extra’s hier stuk voor stuk duurder zijn maar dan zou het wel 'n prijzige grap worden. Dus dat is even de afweging. Die Ebay dude wordt zeker goed beoordeeld!

Dit zijn de lui waar ik hem heb gekocht: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GO-PRO-HERO-MOTORSPORTS-WIDE-…

Die hebben meer dan 200.000 beoordelingen met 99,3 % score… ;)

Denk ook dat je bij hen meer mogelijkheden hebt om een goedkoper factuur erbij te krijgen ipv de echte kosten… Weet niet of GoPro dat zelf zo snel zal doen, misschien eerst even informeren bij hen…

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips. Laten we hopen op 'n prachtig seizoen met aanzienlijk meer sneeuw dan afgelopen jaar :)!

Ach als je kan betalen met Paypal kan betalen kan je altijd zelf wat aan je factuur veranderen, die zitten niet voor niets in Luxamburg :)

Da’s ook weer zo dr dre… :) Hoe dan ook, bij PostNL hebben ze toch geen idee wat ze in handen hebben dus daar valt best wat winst te halen. Ik hoop eind deze week (of begin volgende week) een vrijgegeven GoPro te kunnen verwelkomen en dan zal ik het exacte bedrag even uitrekenen wat ik dan heb betaald, inclusief taxes…

En heb jij er nog add’s bijgekocht Harm? Met het oog op de mounts en hoe je de camera denkt te gaan gebruiken tijdens 't boarden en evt skien?

Bernard, ik heb nu de Motorsport package gekocht:

null

Daarnaast had ik hiervoor de GoPro 960 Helmet dus ik had de hoofdband en diverse onderdelen al in huis (of op de helm geplakt). Tevens heb ik afgelopen winter de bar-mount gekocht om hem te kunnen monteren op de monopod. Daar zaten ook nog wat verlengstukjes bij dus inmiddels heb ik wel een mooi aantal accessoires in de kast liggen… :D

Komende winter zal ik hem grotendeels gebruiken zoals hierboven te zien in het filmpje. Dat vind ik toch de leukste (en meest spectaculaire) manier van kijken… We zullen vast nog wat leuke film methodes ontdekken want we gaan met 24 man op wintersport en een maatje van mij heeft een quadcopter gemaakt (zie youtube en zoek op "quadcopter") waar je ook een GoPro onder kan hangen…

Ghehe die filmpjes heb ik welis gezien, dat is echt awesome! Ik ben nu al benieuwd naar de filmpjes. Zag dat jullie ook weer naar Flaine gaan o.a. Ben ik helaas pas in de Krokusvakantie. Goed ik ga me nog ff verdiepen in de mogelijkheden en dan maar is een bestelling plaatsen. Toch wel erg leuke manier om high-quality filmpjes te maken! Bedankt voor alle tips & tricks.

Nog een ding; ik denk dat die Parrot-mount-constructie bij 't snowboarden ook wel erg leuk zou zijn, misschien dat je dat ook is kan proberen (zie mijn voorgaande links hierboven om 't eens te bekijken).

Waarom kiezen jullie voor de Gopro, en niet voor de Drift hd bijvoorbeeld ? Die heeft een scherm, afstandsbediening en is iets makkelijker te bedienen, terwijl de prijs ongeveer hetzelfde is. Beeldkwaliteit lijkt me wel minder te zijn. Zijn er nog nadelen aan verbonden ? Of mensen met ervaringen met andere cams ?

Ik heb ook uitvoerig naar andere camera’s gekeken en 2 jaar geleden zelf de Contour HD mogen proberen die een vriend van mij toen mee had, maar geen seconde spijt gehad van de GoPro… Juist de beeldkwaliteit van de GoPro heeft mij volledig overtuigd… Geen spoortje twijfel dus van mijn kant…

@ Bernard: wij gaan overigens niet naar Flaine (dat was afgelopen seizoen) maar naar Villaroger bij Les Arcs(Paradiski)…

Ik zag 't net in het andere topic ;). Zijn er nog anderen die dit topic lezen en ervaring hebben met de GoPro of juist andere on-piste-camera’s?

Zie hier voor meer camera-praat: https://www.wintersport.nl/forum/topic/9508

Dank Harm. Alleen wat er nog resteert is; wat is nou precies het verschil in voor- en nadelen van de GoPro vs. de ContourHD? Heb jij ervaring met laatstgenoemde? Want dat blijkt niet zo uit 't andere topic.

Ik heb mijn ervaring met de ContourHD in dat andere topic gezet. Was overigens maar 1 afdaling die ik ermee heb gemaakt… Los van onderstaand "probleem" vind ik dat je met de GoPro VEEEEEEL meer mogelijkheden hebt m.b.t. het bevestigen van de camera op/aan verschillende dingen…

Harm - 9 dec. 2010 16:08
Die contour heb ik ook nog over gedacht. Heb daar vorig jaar mee geboard terwijl hij vast zat aan mijn bril, maar dat werkt niet. Dan wiebelt hij alle kanten op…

Wat ik op andere fora lees (oa wepowder): als je voor beeldkwaliteit gaat kies je voor de gopro. Bediening zou dik ok zijn, batterij is goed en de prijs is concurrentieel. Dit is ook de reden waarom vrijwel alle skifilms die helmetcams gebruiken voor de gopro kiezen.

De contour heeft andere voordelen, oa gps en bluetooth, maar hiervoor moet je inleveren op beeldkwaliteit en dat is nu net het belangrijkste aan een camera.

Ik zou persoonlijk eerder naar de drift hd kijken, die heeft een scherm en afstandsbediening. Maar als ik er eentje koop, wordt het toch een gopro :)

Als je per sé een scherm wilt kun je bij de GoPro ook de LCD Backpack kopen… Die schaf ik ook nog wel aan voor deze winter…

Plaats een reactie