Minder dure kledij, toch degelijk?

@Morzel vergis je niet in de kosten van het technische materiaal. Materialen als Gore-Tex, Sympatex etc zijn schreeuwend duur en dat maakt een groot deel van de hogere kosten uit. Plus natuurlijk sluitingen en ritsen die het na 4 weken ook nog doen. In de duurste jassen is vaak zelfs 3-laags Gore-Tex verwerkt je zult begrijpen dat dat evenredig duurder is.

SPAM op 22 dec 2015 08:39

Gore-Tex is duur vanwege het businessmodel dat werd uitgebouwd door Gore en de licentieverplichtingen die kledingproducenten krijgen, niet vanwege de inherente kwaliteit van de stof.

Zie ook http://www.outsideonline.com/1898541/insane-membrane… om een blik achter de schermen.

Puur qua productie hoeft zo’n membraan (of de integratie ervan in kleding) echt niet duur te zijn.

Productie in Turkije en b.v. Roemenië is weldegelijk een stuk duurder dan in China. En in China kan men absoluut niet produceren voor de idioot lage prijzen die je in Bangladesh voor elkaar kan krijgen. En de reden is simpel: in China (toch geen lichtend voorbeeld als het gaat om mensenrechten) is het niet mogelijk om het niveau van de arbeidsomstandigheden zo ver naar beneden te schroeven dat men aan de prijs kan komen die men in Bangladesh kan hanteren.

In dat verband: het is wel zo dat veel bekende sportmerken bij dezelfde producent inkopen, alleen is het dus zo dat die toch een veel hogere prijs accepteren. De echte prijsvechters vragen om veel lagere productiekosten en dan moet dus diezelfde producent weer gaan aanbesteden bij een producent die wel kinderarbeid gebruikt. Daar komt dan de stelling vandaan dat het uit dezelfde fabriek komt, maar dat blijkt dus in zijn algemeenheid niet waar te zijn.

En dan heb je ook nog gewoon merken die produceren in Italië, Duitsland, enz.

Of bovenstaande voor de technische kwaliteit van belang is, is een tweede. Maar persoonlijk vind ik het niet iets om de ogen voor te sluiten. Kleding uit Bangladesh komt er bij ons in ieder geval nooit of te nimmer in, tot het moment dat ze aldaar ook op zijn minst het niveau China als ondergrens hanteren (dat is ook al niet bijzonder fraai, maar je zet de wereld nu eenmaal niet in een week op zijn kop).

DSvier op 22 dec 2015 09:45

In de helft van de ex-oostbloklanden (lees “Made in Europe”) waar kleding geproduceerd wordt ligt het wettelijk minimumloon lager dan in China, terwijl de leefkosten er over het algemeen hoger zijn. Je moet echt niet naar het verre oosten om miserabele omstandigheden tegen te komen voor mensen die kleren maken. Als je naar Bangladesh kijkt in Azië (50 EUR minimumloon, dat in Bangladesh ongeveer 19% dekt van wat je eigenlijk nodig hebt), heb je in “Europa” Georgië (52 EUR minimumloon dat 10% dekt van wat je nodig hebt) als tegenhanger.

Verder is ook gebleken dat werken voor grote merken in realiteit weinig tot niets extra opbrengt (financieel of werkomstandigheden) voor de mensen die het maken; de meerprijs die wij er voor betalen vullen vooral de zakken onderweg. Dat is eigenlijk intriest als je erover nadenkt.

Voor dingen die in landen zoals Italië of Duitsland geproduceerd zijn zou je beter mogen verwachten, maar in praktijk gaat het dikwijls om Outward Processing Trade (OPT of ook wel gekend als Lohn). Daarbij worden de stukken gesneden in bv. Duitsland, zonder exportkosten naar een lageloon-land getransporteerd voor het arbeidsintensieve stuk, en dan (terug zonder importkosten, met dank aan de EU) terug geïmporteerd naar Duitsland om daar het label “Made in Germany” te krijgen. Zelfs dat kan dus geen garantie zijn op ethisch werk.

Er is best veel onderzoek naar gedaan, en ik vrees een beetje dat wij (die, laat ons eerlijk zijn, het zo fantastisch goed hebben dat we überhaupt kunnen wintersporten en er op het internet over kunnen lullen) die kennis liever een beetje aan ons laten voorbij gaan.

http://www.cleanclothes.org/resources/publications/stitched-… is een goed (en deprimerend) beginpunt als je meer informatie wil.

(En nu ga ik ophouden met off-topic gaan ;-))

@Morzel: je begrijpt mij denk ik niet helemaal goed. Waar ik op doel is de mogelijkheden die er zijn om nog onder dat minimumloon te gaan produceren. Toezicht in Bangladesh is gewoon niet zo best zeg maar.

En natuurlijk ben je als consument niet in staat om te voorkomen dat je goederen koopt waar een luchtje aan zit. Maar je kan keuzes maken waarbij je zeker weet dat er een luchtje aan zit (Primark c.s.), of keuzes maken waarbij er een reële kans is dat er geen sprake is van uitbuiting, of zelfs een zeer geïnformeerde keuze maken voor een onderneming die echt alles doet om eerlijk te produceren (b.v. Nudie Jeans, al heb ik van dat merk geen kleding, ze schijnen een lichtend voorbeeld te zijn).

Het is hier inderdaad niet de plaats om er diep op in te gaan, maar bovenstaande is wat ik bedoelde te zeggen. Maar ik realiseer mij terdege dat heel veel mensen het werkelijk zal jeuken hoe kleding wordt geproduceerd. En dat is ook onder de streep vooral ieders eigen verantwoordelijkheid.

Productie in Turkije en b.v. Roemenië is weldegelijk een stuk duurder dan in China. En in China kan men absoluut niet produceren voor de idioot lage prijzen die je in Bangladesh voor elkaar kan krijgen. En de reden is simpel: in China (toch geen lichtend voorbeeld als het gaat om mensenrechten) is het niet mogelijk om het niveau van de arbeidsomstandigheden zo ver naar beneden te schroeven dat men aan de prijs kan komen die men in Bangladesh kan hanteren.

In dat verband: het is wel zo dat veel bekende sportmerken bij dezelfde producent inkopen, alleen is het dus zo dat die toch een veel hogere prijs accepteren. De echte prijsvechters vragen om veel lagere productiekosten en dan moet dus diezelfde producent weer gaan aanbesteden bij een producent die wel kinderarbeid gebruikt. Daar komt dan de stelling vandaan dat het uit dezelfde fabriek komt, maar dat blijkt dus in zijn algemeenheid niet waar te zijn.

En dan heb je ook nog gewoon merken die produceren in Italië, Duitsland, enz.

Of bovenstaande voor de technische kwaliteit van belang is, is een tweede. Maar persoonlijk vind ik het niet iets om de ogen voor te sluiten. Kleding uit Bangladesh komt er bij ons in ieder geval nooit of te nimmer in, tot het moment dat ze aldaar ook op zijn minst het niveau China als ondergrens hanteren (dat is ook al niet bijzonder fraai, maar je zet de wereld nu eenmaal niet in een week op zijn kop).

DSvier op 22 dec 2015 09:45

In de helft van de ex-oostbloklanden (lees “Made in Europe”) waar kleding geproduceerd wordt ligt het wettelijk minimumloon lager dan in China, terwijl de leefkosten er over het algemeen hoger zijn. Je moet echt niet naar het verre oosten om miserabele omstandigheden tegen te komen voor mensen die kleren maken. Als je naar Bangladesh kijkt in Azië (50 EUR minimumloon, dat in Bangladesh ongeveer 19% dekt van wat je eigenlijk nodig hebt), heb je in “Europa” Georgië (52 EUR minimumloon dat 10% dekt van wat je nodig hebt) als tegenhanger.

Verder is ook gebleken dat werken voor grote merken in realiteit weinig tot niets extra opbrengt (financieel of werkomstandigheden) voor de mensen die het maken; de meerprijs die wij er voor betalen vullen vooral de zakken onderweg. Dat is eigenlijk intriest als je erover nadenkt.

Voor dingen die in landen zoals Italië of Duitsland geproduceerd zijn zou je beter mogen verwachten, maar in praktijk gaat het dikwijls om Outward Processing Trade (OPT of ook wel gekend als Lohn). Daarbij worden de stukken gesneden in bv. Duitsland, zonder exportkosten naar een lageloon-land getransporteerd voor het arbeidsintensieve stuk, en dan (terug zonder importkosten, met dank aan de EU) terug geïmporteerd naar Duitsland om daar het label “Made in Germany” te krijgen. Zelfs dat kan dus geen garantie zijn op ethisch werk.

Er is best veel onderzoek naar gedaan, en ik vrees een beetje dat wij (die, laat ons eerlijk zijn, het zo fantastisch goed hebben dat we überhaupt kunnen wintersporten en er op het internet over kunnen lullen) die kennis liever een beetje aan ons laten voorbij gaan.

http://www.cleanclothes.org/resources/publications/stitched-… is een goed (en deprimerend) beginpunt als je meer informatie wil.

(En nu ga ik ophouden met off-topic gaan ;-))

Morzel op 22 dec 2015 11:56

@morzel, moet je helaas teleurstellen… Wat je omschrijft kan en mag niet. Voordat het label ‘made in…’ Er op mag moeten er minimaal 200 handelingen verricht worden in de europese unie. Je hebt gelijk dat het snijden van de stoffen in west europa gedaan wordt, machinaal wel te verstaan. Eind montage kan niet buiten europa plaatsvinden als er made in Germany/Europe etc op staat. De duitse regering is zeeeer streng mbt het label made in Germany omdat dit een kwaliteitskeurmerk is, hier mag en kan absoluut niet mee gemarchandeerd worden…

Die route die jij omschrijft wordt wel gebruikt maar dan niet met dat label er in.

Las net een comment over het gore tex en de prijzen hiervan. Hoezo zou de stof dus niet zo duur zijn, licensing is toch onderdeel van de kostprijs? Het feit dat het een license is maakt het nog steeds onderdeel van de prijs van het eindproduct. Als je license niet mee zou nemen zou je ook design en verwerkingskosten door middel van bv de machines(zitten ook license op).

@morzel, moet je helaas teleurstellen… Wat je omschrijft kan en mag niet. Voordat het label ‘made in…’ Er op mag moeten er minimaal 200 handelingen verricht worden in de europese unie. Je hebt gelijk dat het snijden van de stoffen in west europa gedaan wordt, machinaal wel te verstaan. Eind montage kan niet buiten europa plaatsvinden als er made in Germany/Europe etc op staat. De duitse regering is zeeeer streng mbt het label made in Germany omdat dit een kwaliteitskeurmerk is, hier mag en kan absoluut niet mee gemarchandeerd worden…

Het laatste wat ik ervan weet is dat de Duitse industrie in 2012 op zijn achterste poten stond omdat de bevoegde EU commissaris eraan dacht zo’n beperking op te leggen (ik weet niet of deze er door al door geraakt zijn, maar ik betwijfel het eerlijk gezegd). De huidige beperking (voor zover ik weet) is dat het materiaal Duits moet zijn, en de “last substantial economically justified processing” in Duitsland moet worden uitgevoerd, zonder te zeggen wat dat precies moet zijn.

Las net een comment over het gore tex en de prijzen hiervan. Hoezo zou de stof dus niet zo duur zijn, licensing is toch onderdeel van de kostprijs? Het feit dat het een license is maakt het nog steeds onderdeel van de prijs van het eindproduct. Als je license niet mee zou nemen zou je ook design en verwerkingskosten door middel van bv de machines(zitten ook license op).

Pvdh op 22 dec 2015 15:06

Gore-Tex™ is vooral duur omdat Gore de stof met die naam (marketing) enkel verkoopt als je ook hun (dure) machines huurt en (dure) lasnaden gebruikt en een dure licentie betaalt voor het gebruik van de naam. Het membraan an sich (PTFE) is niet meer gepatenteerd, en er zijn ondertussen alternatieven genoeg op de markt onder een andere naam die even goed of beter zijn dan Gore-Tex en die niet dezelfde dure verplichtingen opleggen. Nadeel is dat die naam niet zo ingebakken zit in het hoofd van de consument.

Nadeel is dat die naam niet zo ingebakken zit in het hoofd van de consument.

Morzel op 22 dec 2015 16:03

Maar goed, die consument betaalt dan extra voor de zekerheid dat hij in ieder geval een product heeft gekocht wat bepaalde belangrijke eigenschappen heeft.

Dat Gore-Tex niet zaligmakend is, is een tweede, maar niet iedereen heeft er zin in om uit te zoeken wat er allemaal nog meer op de markt is.

En ook dat is weer geld waard.

zal al die quotes maar even weglaten haha…

Ik zie dat je inderdaad gelijk hebt mbt “made in” regels. In 2013 zijn de regels mbt “made in” ernstig versoepeld. De Duitse striktheid rondom deze zin is door het Europese hof naar de prullenbak verwezen en enkel op vrijwillige en vrijblijvende aard. Lees net dat het gedoogd wordt indien “een groot deel” in Duitsland is geproduceerd, dat deel staat overigens niet gespecificeerd.

Tweede deel, er zijn mbt Gore-Tex alternatieven. Als het echt zo’n slechte deal qua prijs en marge zou zijn dan zouden ze de keus voor Gore-Tex met bijbehorende machines en licenties wel aan de kant geschoven is. Overigens twijfel ik nog best aan of er echt concurrenten zijn die “goedkoper” zijn en eenzelfde kwaliteit bieden. Het is in mijn optiek niet enkel marketing dat Gore-Tex de winnaar is van de markt.

Ik heb een aantal jaren geleden de stap moeten zetten naar een andere jas, dit omdat mijn intussen 2 de jas van the north face aan vervanging toe was. Gezien 350 euro wat aan de dure kant was voor dat ene weekje wintersport per jaar aangevuld door enkele indoorskisessies ging ik richting decathlon. Daar voor 90 euro destijds een donsjas aangeschaft en die doet het na 4 seizoenen intussen nog altijd goed. Intussen zijn ook de helm, skibril handschoenen en andere assescoires van wed’ze en hier ben ik uitermate tevreden van.
Ten opzichte van de andere merken kan ik het volgende zeggen: north face jas ging 2 skiseizoenen mee, wedze jas en accesoires al 4 seizoenen zonder probleem. Voorts is een jas van pakweg 100 euro vervangen aangenamer dan een van 350 eur te moeten vervangen, voor wat mij betreft besteed ik dus ietsje minder aan mijn skiuitrusting en wat meer aan bijvoorbeeld het huren van beter skimateriaal, tot nu toe heb ik ( gedurende 4 jaar ) nog geen spijt gehad van deze keuze.

@Alexander W
Zal wel Willem Alexander moeten zijn.
Fijn dat U zorgvuldig met ons gemeenschapsgeld omgaat koninklijke Hoogheid.

De kleding van Decathlon/Wed’ze zal voor 90% van de gebruikers voldoende zijn.
Als je het extreme gaat opzoeken in eender welke sport, zal je hier misschien niet voldoende aan hebben. Ik ga zelf niet een ganse dag in de regen fietsen, dus heb ik ook geen behoefte om een waterdicht fietsjasje van 300€ te kopen. Dan heb ik voldoende met een goedkoper model dat me droog houdt voor de tijd dat ik fiets.
Ik heb enkele jassen en broeken en dergelijke van Decathlon/Wed’ze in gebruik om te fietsen (woon-werk) en te skiën. Ik ben er enorm tevreden over en nog nooit kou gehad of nat geworden. Je moet natuurlijk ook weten welke laagjes je moet aantrekken. Als ik morgen bij -10°C ga skiën dan trek ik ook wat anders aan dan dat het 10°C is. Je kan net zo goed kou hebben of nat worden met een jas van 1000€ dan met een jas van 150€…
Prijs/kwaliteit kan je niet beter zitten dan bij Decathlon/Wed’ze. Maar sommige willen nu eenmaal graag wat meer spenderen om dat logo dat je er dan bijkrijgt.

Precies Supersix3! Voor kwaliteit moet je betalen, maar kwaliteit zelf is heel vaak overrated. Natuurlijk heb je de allerbeste materialen nodig voor b.v. lange poolexpeditie waarin je 24 uur per dag aan extremen wordt blootgesteld. Maar als je een weekje gaat skiën in overwegend matige vorst, dan stelt dat veel minder hoge eisen. Ik denk dat kwaliteit alleen meerwaarde biedt als je het ook echt gebruikt. Een goedkope jas heeft misschien minder goede ritsen. Maar als je niets waardevols in je zakken hebt, dan maakt dat weinig uit.

Over degelijkheid/slijtvastheid ben ik overigens van mening dat goedkoop vrijwel nooit duurkoop is. Mij maak je niet wijs dat een jas van 300 euro 10 keer zo lang meegaat als eentje van 30 euro. Nou zullen mensen beweren dat de merkjas soms afgeprijsd voor 150 euro te vinden is. Dat klopt, en zo was mijn jas afgeprijsd naar 15 euro. Als je niets om merken geeft, dan is het leven eenvoudig en goedkoop :-)

Al jaren kopen wij onze kleding bij de decathlon, bijna altijd Wed’ze. Wij zijn er erg content mee qua prijs-kwaliteit-verhouding.

ik heb kleding van dare2b en kilpi goede kwaliteit,sportief en voor een mooi prijsje!!

+1 voor decathlon kleren gebruiker. Sterker nog, ik ben zo een cheap-skate die afwacht tot de decathlon hun kleren in de uitverkoop doen…

Kwalitatief verbazingwekend goed, maar ook goedkoop genoeg dat je het absoluut niet erg vind als je al schurend over de grond glijdt.

Die goedkope merken hebben vaak wel enorm slechte pasvormen, althans voor mij. Veel goedkope mannenjassen en broeken zijn dan net van die jutezakken die voor geen meter zitten, ziet er gewoon echt niet uit.
Zie ik overigens wel vaker bij mannenkleding. Op de 1 of andere manier moet het altijd ruim en groot zijn. Dat is dus precies wat ik niet zoek.
Iets duurdere zitten dan net even wat beter en heeft een veel betere pasvorm.

Dan gaat het dus niet eens zozeer over het merkje of dat de kwaliteit beter zou zijn. Merken geef ik ook niet direct om en kwaliteit is altijd relatief zoals hierboven beschreven.

Tja, voor skikleding weet ik het niet, maar ik heb wel enkele hardloop/fiets kledingstukken van decathlon gekocht waaronder ook wat duurdere. De ademende eigenschappen daarvan vind ik erg teleurstellend. Er hangen 30 labels aan met allemaal mooie systeemnamen, maar ik zweet al voordat ik ben begonnen. Zeker als het ook bescherming moet bieden tegen regen.
Nu vraag ik me af hoe dat bij duurdere merken gaat zijn, maar daar verwacht ik ook niet heel veel van. Het probleem bij de duurdere merken is natuurlijk ook dat je dat niet zomaar even koopt om uit te proberen.

Voor skikleding vind ik het overigens belangrijker dat ik beschermd ben tegen het weer. Als ik het te warm heb doe ik mijn rits wel open.
Maar als je de berg op gaat lopen is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik koop zelf wel de dure merken. Zoals North Face, Peak, Salomon en Oslo. Omdat ik heb gemerkt dat ze precies doen wat ik er van verwacht. Deze merken doen veel research naar nieuwe stoffen.Nooit koud, te warm of nat. Ik ben nu wel gear aan het verzamelen dat ik wat vaker kan touren en de poeder kan zoeken. Ik zoek in november naar de mooie spulletjes die ik graag wil hebben. En ergens eind maart tot 1 juni dan hoop ik ze in de sale te kunnen kopen. Een top jas van 500,- voor 200 vind ik een mooie deal

Ik heb wel gemerkt dat er tussen de verschillende landen grote prijsverschillen kunnen bestaan.
Bijvoorbeeld: deze skies; “XLANDER 900” in Nederland € 280, België € 255 en Frankrijk € 300. Waarschijnlijk met kleding ook zo?
Voor wat het waard is…
J

Als je dan toch merkkleding wil hebben voor een leuke prijs, http://www.sportsdirect.com Ik kom regelmatig in Engeland en heb ze daar ontdekt. Ze leveren ook in Nederland. We bestellen regelmatig daar.

One life. Live it.

Die goedkope merken hebben vaak wel enorm slechte pasvormen, althans voor mij. Veel goedkope mannenjassen en broeken zijn dan net van die jutezakken die voor geen meter zitten, ziet er gewoon echt niet uit.
Zie ik overigens wel vaker bij mannenkleding. Op de 1 of andere manier moet het altijd ruim en groot zijn. Dat is dus precies wat ik niet zoek.
Iets duurdere zitten dan net even wat beter en heeft een veel betere pasvorm.

Dan gaat het dus niet eens zozeer over het merkje of dat de kwaliteit beter zou zijn. Merken geef ik ook niet direct om en kwaliteit is altijd relatief zoals hierboven beschreven.

JeroenS op 19 dec 2016 14:09

I merk dat de Wed’ze kleren bij mij ook wat baggy zitten, maar de Simond of Quechua merk van de Decathlon zit dan wel met een atletische fit.

Tja, voor skikleding weet ik het niet, maar ik heb wel enkele hardloop/fiets kledingstukken van decathlon gekocht waaronder ook wat duurdere. De ademende eigenschappen daarvan vind ik erg teleurstellend. Er hangen 30 labels aan met allemaal mooie systeemnamen, maar ik zweet al voordat ik ben begonnen. Zeker als het ook bescherming moet bieden tegen regen.
Nu vraag ik me af hoe dat bij duurdere merken gaat zijn, maar daar verwacht ik ook niet heel veel van. Het probleem bij de duurdere merken is natuurlijk ook dat je dat niet zomaar even koopt om uit te proberen.

Taan op 19 dec 2016 14:22

Ik heb een tijd gehad dat ik duurdere merken kocht, maar vond de voordelen een beetje tegenvallen. 20% beter, maar 800% de prijs, dat vond ik een beetje jammer. Wat betreft ademheid. Ik heb gewoon een 2 fiets jassen, een voor als het echt koud is, de andere als het iets minder koud is. Als ik de juiste jas pak voor het weer, dan heb ik geen last van zweet/kou. ik denk niet dat je er van uit kan gaan dat een jas zo goed is dat deze bij meerdere temperaturen echt goed kan zijn.

Je kan ook niet een jas kopen die alle weertypen en temperaturen aan kan, vandaar dat men meestal ook met een lagensysteem werkt, dus onderlaag/thermische laag, isolerende laag/midlayer en de jas. Soms kun je er nog een laag tussen doen, anders een dikkere of dunnere midlayer aantrekken over je jas heen. In de rugzak heb ik altijd een extra midlayer bij mij, net als extra handschoenen etc. Je weet immers maar nooit wat het weer gaat doen in de bergen.
Ik koop altijd wintersportkleding van bekende merken, maar ik doe er dan ook langer mee. Mijn vorige broek en jas heb ik 11 jaar intensief gebruikt, soms tot wel 5 weken per jaar in de sneeuw. Daarnaast droeg ik de jas ook op de fiets, of wat voor uitstapje dan ook. De fleecetruien gebruik ik nog steeds, de oude snowboardbroek heb ik met de wintersport altijd mee en draag ik als ik de apres ski in duik. Dit is van het merk Burton, de broek en jas van AK-serie. Nu heb ik kleding van Patagonia, alles wel in de uitverkoop gekocht, maar verwacht ook hier weer jaren mee te kunnen doen. Zoals hierboven ook aangegeven, dit zijn merken die aan mijn verwachtingen voldoen en meer. Het is licht qua gewicht, ik vond de Burton Ak jas al licht, maar de nieuwe jas is nog lichter, zit heerlijk comfortabel, is goed waterafstotend, vorige winter hele dag in de regen op de piste gestaan en nergens last van. Gebruik de jas ook de rest van het jaar, vooral op de fiets woon-werk verkeer. Dus voor mij is het het waard om er meer voor uit te geven. Uiteindelijk wil je ook op de piste staan en je kunnen concentreren op die mooie afdalingen, de lekkere sneeuw, in plaats van dat je staat de klappertanden omdat je het koud hebt, om welke reden dan ook. Net zoals dat je ook goede handschoenen koopt, omdat wintersport met koude/natte handen niet fijn is! Veel plezier!

Ik heb wel gemerkt dat er tussen de verschillende landen grote prijsverschillen kunnen bestaan.
Bijvoorbeeld: deze skies; “XLANDER 900” in Nederland € 280, België € 255 en Frankrijk € 300. Waarschijnlijk met kleding ook zo?
Voor wat het waard is…
J

Jabo op 20 dec 2016 13:10

Ik dacht juist dat in Nederland de kledingprijzen altijd een stuk lager lagen als in België…

Ik ga altijd in Frankrijk wintersporten en mij valt op dat 80% van de mensen met kleding van Wed’ze de pistes afgaan. Zo slecht zal het dus niet zijn.

@Ton124
80% in Wed’ze dat zal dan wel Dutch week zijn in Val Thorens 😃😃😃
Sorry inkoppertje

Ik ga altijd in Frankrijk wintersporten en mij valt op dat 80% van de mensen met kleding van Wed’ze de pistes afgaan. Zo slecht zal het dus niet zijn.

Ton123 op 4 feb 2018 10:33

Bij McDonalds hangen ze ook met de benen buiten.

Jouw redenering gaat gewoon mank.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met Human Nature, wat onder andere bij de ANWB verkrijgbaar is. Het is qua prijs wel iets duurder dan Wedze maar het heeft een prima pasvorm en ook de waterdichtheid is erg goed. 2 weken geleden in Winterberg een dag met zeer veel regen gehad en er was geen druppel door mn jas gekomen. Vanwege de gesealde ritsen zijn ook die waterdicht en dat voor een jas van minder dan €100.

Born to Ride

Kwaliteit van Wedze is zeker niet slecht, hoewel er binnen dit merk ook weer verschillende uitvoeringen en prijsklassen zijn. Maar over het algemeen is de prijs-prestatie verhouding van dit spul prima.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met Human Nature, wat onder andere bij de ANWB verkrijgbaar is. Het is qua prijs wel iets duurder dan Wedze maar het heeft een prima pasvorm en ook de waterdichtheid is erg goed. 2 weken geleden in Winterberg een dag met zeer veel regen gehad en er was geen druppel door mn jas gekomen. Vanwege de gesealde ritsen zijn ook die waterdicht en dat voor een jas van minder dan €100.

Matthias123 op 4 feb 2018 12:13

Kan dit beamen, ook wij kopen veel outdoor kleding van HN .

Rob

Prijs/kwaliteits verhouding van Wed’ze zal best OK zijn bij warm weer. Maar bij extreem weer heb ik toch mijn twijfels.

null

Maar dat kan ook niet anders voor die prijs.

@Hooykaas extreem weer vraagt ook andere kleding. Maar zoals ik al aangaf: binnen het merk wedze zit ook nog aardig wat verschil. De 900 serie is wat duurder dan de 500 maar al heel wat beter bestand tegen extreem weer. Uiteraard zal dit ook zijn grenzen kennen, maar prijs prestatie is nog steeds prima.
Wil je echter compromisloos en high end, dan moet je het niet zoeken bij Decathlon (en ook niet bij Anwb of merken als protest, falcon etc.), dan moet je gewoon naar toegewijd bergsportspul.

Plaats een reactie