Minder dure kledij, toch degelijk?

Alle waar naar zijn geld @Hessel 👍

What’s all the fuzz about? 😩 De gemiddelde wintersporter heeft helemaal geen high-end kleding nodig, dus deze discussie is zonde van je energie.

When life gets too complicated.... SKI

Het is allemaal niet zo moeilijk. Koop gewoon naar je budget. En of dat nu aan de onderkant is (Aldi en Lidl hebben prima skikleding), het middensegment (North Face, Peak, Salomon etc. ) of het topsegment (Bogner, Moncler, Kjus, Descente), de kleding maakt of verpest je wintersport niet.

Gewoon, lekker warme skikleding aan en genieten van je vakantie!

*bericht bewerkt door Drikus op 04 feb 2018 15:35

Wat @Alex zegt 👍
Voor 95% van de wintersporters is high end kleding niet nodig.

😃@Alex " De gemiddelde wintersporter heeft helemaal geen high-end kleding nodig"
Nou lees ik in een andere Topic dat jij zelf ongeveer de duurste,warmste, mooiste,beste handschoenen hebt die er zijn.
Hestra’s Patrol Army Leather.
Ik snap er niets meer van.

😃@Alex " De gemiddelde wintersporter heeft helemaal geen high-end kleding nodig"
Nou lees ik in een andere Topic dat jij zelf ongeveer de duurste,warmste, mooiste,beste handschoenen hebt die er zijn.
Hestra’s Patrol Army Leather.
Ik snap er niets meer van.

Hooykaas op 4 feb 2018 19:52

Ik ben niet de gemiddelde wintersporter!

When life gets too complicated.... SKI

Ik ben een absolute fan van Decathlon voor kinderen en ‘amateur’ sporters '. (Ik reken mij tot de 2de categorie).
In '94 ben ik voor 6 maanden naar Frankrijk gegaan en heb daar voor het eerst kennisgemaakt met Decathlon. Toen nog veel ‘echte’ merken naast Decathlon waarbij het prijsverschil duidelijk opviel maar ook dat Decathlon vaak een jaar achterliep op het vlak van uitvoering/ details/ mode. Dat is tegenwoordig wel anders. Veel ‘merken’ zijn uit het assortiment en vervangen door Decatlon merken.
Ik heb me nooit beklaagt over de kwaliteit tav levensduur. Kwaliteit tav pasvorm is een andere zaak!!
Daarom komen helm, skibroek, -stokken van Decathlon maar de rest van andere merken (Cebe, Bolle, Level, Salomon, Tenson, HellyHansen, Lidl, Spider, Strolz, Völkl).

Ieder z’n eigen smaak, gebruik, budget, comfort, trots (=ego?).
J

Naast amateur-snowboarden, schaats en skeeler ik ook. Dus ik heb voor de kleding als onderlaag keuze genoeg. Maar het meeste komt van decatlon, lidl e.d. Altijd tevreden over, al gaat het wel iets minder lang mee als duurdere merken maar voor de prijs van één duurdere kan je meerdere van het b-merk bestellen. Voor de jas en broek kies ik wel voor een wat duurder merk(jas tenson broek icepeak), maar nooit voor die extreem dure (top)merken die weinig meerwaarde hebben alleen een naam die een paar honderd euro meer kost.
Volgens mij kan iedere wintersporter als mij prima een degelijke set kleren bemachtigen voor een mooi zacht prijsje

What’s all the fuzz about? 😩 De gemiddelde wintersporter heeft helemaal geen high-end kleding nodig, dus deze discussie is zonde van je energie.

Alex op 4 feb 2018 14:58

Jij rijdt een Sandero of een Aygo? ;)

What’s all the fuzz about? 😩 De gemiddelde wintersporter heeft helemaal geen high-end kleding nodig, dus deze discussie is zonde van je energie.

Alex op 4 feb 2018 14:58

Jij rijdt een Sandero of een Aygo? ;)

DSvier op 4 feb 2018 21:57

Nogal scheve vergelijking. Maar voor een weekje per jaar gemiddeld gebruik, ja hoor, dat komt wel goed.

Laten we auto’s even helemaal buiten deze discussie houden.

Click. Click. Peace

of het topsegment (Bogner, Moncler, Kjus, Descente)

Drikus op 4 feb 2018 15:28

Bij deze merken betaal je ook voor de looks en zijn voor mijn gevoel niet beter dan het middensegment wat jij benoemt.

When life gets too complicated.... SKI

Nogal scheve vergelijking. Maar voor een weekje per jaar gemiddeld gebruik, ja hoor, dat komt wel goed.

Userd op 5 feb 2018 07:38

Als iemand het gaat hebben over ‘nodig hebben’ dan kan ik wel 100 voorbeelden uit de hoge hoed toveren die duidelijk maken dat wij met onze welvaart vooral keuzes maken die ver uitsteken boven ‘nodig hebben’.

Dus ik vond het eigenlijk een beetje een raar argument.

Als iemand het gaat hebben over ‘nodig hebben’ dan kan ik wel 100 voorbeelden uit de hoge hoed toveren die duidelijk maken dat wij met onze welvaart vooral keuzes maken die ver uitsteken boven ‘nodig hebben’.

DSvier op 5 feb 2018 12:21

Wat is daar mis mee dan?

When life gets too complicated.... SKI

Als iemand het gaat hebben over ‘nodig hebben’ dan kan ik wel 100 voorbeelden uit de hoge hoed toveren die duidelijk maken dat wij met onze welvaart vooral keuzes maken die ver uitsteken boven ‘nodig hebben’.

DSvier op 5 feb 2018 12:21

Wat is daar mis mee dan?

Alex op 5 feb 2018 12:31

Daar is ook niks mis mee. Als een vakantieskiër alleen bij zonnig weer met temps tussen de -5 en +5 naar buiten komt en verder niet, dan nog kan hij erg gelukkig zijn met z’n 3laags goretex pro helisuit met volautomatische sneeuwvangert.

Maar de vakantieskier met die hetzelfde doet maar dan met kleding van Decathlon of anwb zal waarschijnlijk net zo blij zijn.

Wat is daar mis mee dan?

Alex op 5 feb 2018 12:31

Niets. Iedereen moet zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft.

Als argument vind ik het echter naïef.

of het topsegment (Bogner, Moncler, Kjus, Descente)

Drikus op 4 feb 2018 15:28

Bij deze merken betaal je ook voor de looks en zijn voor mijn gevoel niet beter dan het middensegment wat jij benoemt.

Alex op 5 feb 2018 12:12

Toch zit mijn Kjus outfit een stuk lekkerder dan mijn PP Heli outfit.
Dat zit hem denk ik in het materiaal (elastisch Dermizax t.o.v. 3-laags Goretex) maar ook in de snit. Ook is mijn Kjus outfit beter waterdicht (afgelopen januari in 2 weken helaas meerdere dagen regen gehad… ) en voor mijn gevoel beter ademend.
Overigens is de PP heli lijn toch moeilijk middenmoot te noemen, tis flink aan de prijs…

*bericht bewerkt door MiTi op 05 feb 2018 14:34

Winter is coming

@MiTi Met ‘beter’ heb ik niet over de ‘fit’ van kleding, want dat staat in het hoge segment los van de kwaliteit en is ook nog eens heel persoonlijk.

In het lage segment kan ‘fit’ soms wel eens een dingetje zijn, maar dat heeft dan meer met het productie-proces te maken.

When life gets too complicated.... SKI

@Ton124
80% in Wed’ze dat zal dan wel Dutch week zijn in Val Thorens 😃😃😃
Sorry inkoppertje

Hooykaas op 4 feb 2018 11:11

Decathlon is van oorsprong Frans, je hebt er naar mijn gevoel ook veel meer dan in Belgie.

Dat gezegd, ik heb een helm, heel wat loopspullen en kleine dingetjes van hen, omdat er eentje in de buurt is en ik het eigenlijk leuk vind om er rond te lopen. Best tevreden, maar op vlak van loopshirts, onderlaagjes of een fleeceje ben ik nu niet erg veeleisend.

Loopschoenen, skibril, ski’s als ik er zou kopen, jas etc zijn vaak wel wa duurder, omdat ik er langer mee hoop te doen/hogere eisen stel. Loopschoenen ben ik ivm moeilijke voeten en ontwikkelende scheenbeenvliesontsteking in een speciaalzaak gaan laten opmeten, skijassen vond ik niet echt een mooie/goede pasvorm/goede specs toen ik bij hen keek etc. Wil voor sommige dingen ook liever kunnen terugvallen op goede garantie/dienst-na-verkoop, en dat kan bij Decathlon nog al eens wisselen.

Als ik hun website mag geloven houden ze productie-omstandigheden wel in de gaten en is het vooral door schaalvergroting op alle vlakken dat ze zo goedkoop kunnen aanbieden.

Bij de laatste skivakantie hadden we een dag met motregen en ijssneeuw. Toen kon je de goedkopere kleding er zo uithalen. Door en door nat.

Hen48

@hendrik5: als jij tevreden bent, dan is het kennelijk goed genoeg voor jou.

Goedkope kleding kenmerkt zich in zijn algemeenheid door goedkopere materialen en afwerking, dubieuze arbeidsomstandigheden, minder oog voor het milieu, slechtere pasvorm, enz. Duurdere kleding scoort niet per sé beter op een of meer van deze onderdelen.

Ik maak volstrekt andere keuzes, maar wie zegt mij dat wat ik van belang vind voor jou van belang is?

Je moet dus eerst voor jezelf op een rij zetten wat voor jou van belang is. Als je dat weet kun je gericht kijken wat het met je budget doet als je ten aanzien van die kwaliteiten een verbetering zoekt.

Ervaring met Wed’ze heb ik niet, dus ik zou je niet kunnen zeggen of ze fijne spullen maken. 170 euro is noch goedkoop, noch extreem duur, maar voor dat geld zou je wel iets moeten kunnen kopen waar je iets mee kan zou ik denken.

DSvier op 21 dec 2015 16:29

Je kent het niet en toch stel je: zou je wel iets moeten kunnen kopen waar je iets mee kan…
En je kent het produkt niet eens??..
“dubieuze arbeidsomstandigheden”: is voor de politiek. Ik kan toch niet per product nagaan wat de omstandigheden zijn? Chinese zonnepanelen? Thaise rijst? Dat is de vraag niet. Ze vraagt naar de kwaliteit.
On topic: Mijn ervaring: ze maken bij Decathlon behoorlijke spullen. Ik heb 3 jassen waarvan 1 vd Decathlon…en ik kan ze vergelijken met North Face en 8848. Kwalitatief maakt het niet zo veel uit…zijn alle lekker warm en zitten prima. Na 3 of 4 jaar is de jas niet versleten maar zijn we vaak de kleurtjes zat. Ik koop meestal iets wat er mooi vind en wat goed zit. Waar 8848 Wed’ze of North Face wordt gemaakt en onder welke omstandigheden weet ik niet. Maar je hebt er denk ik qua prijs/kwaliteit geen miskoop aan.

@Hulst dat bedoel ik.
Ook niet zo prettig om s’morgens bij -15 C door en door koud te beginnen met skiën.
@Elienc daar heb ik nog niet eens over nagedacht.
Productie omstandigheden/kinderarbeid
Komt bij dure merken voor en waarschijnlijk zeker bij de goedkope merken.
Ik wil niet politiek correct zijn maar dat kan echt niet meer.
Het koud hebben en indirect meewerken om kinderarbeid in stand te houden…

Bij de laatste skivakantie hadden we een dag met motregen en ijssneeuw. Toen kon je de goedkopere kleding er zo uithalen. Door en door nat.

Hulst op 7 feb 2018 16:45

Je hebt wel een punt, maar hoe vaak komt het voor? Ik ben met mijn goedkope jas van 15 euro ook wel eens natgeregend, maar dat was de enige keer. Bovendien waren we binnen een uur weer terug in het appartement waar mijn backup-jas klaar lag. Skiën op de piste is geen poolexpeditie waar je bent afgesloten van de buitenwereld :)

Ook weer zo’n gedoe om je skiën te onderbreken om een andere jas te halen in je Hotel.😃

Nee hoor, we gingen toch al pauzeren. Bovendien viel de nattigheid nogal mee, maar voor de zekerheid toch maar gewisseld. Net als de handschoenen maar die wissel ik eigenlijk standaard.

Hier ben ik het volledig mee eens:

Voor 95% van de wintersporters is high end kleding niet nodig.

Hessel op 4 feb 2018 15:34

Daar vallen ook de wintersporters onder die de hele dag op de piste zijn, weer of geen weer. Verklaar mij maar voor gek, maar in mijn jas die per week niet meer dan een biertje kost, heb ik het nog nooit koud gehad. En dan nog, wat is er mis met een beetje ontbering ?;)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 11 feb 2018 18:54

Wie gaat er trouwens skien als het regent. Ik niet in ieder geval 😜

When life gets too complicated.... SKI

Wie gaat er trouwens skien als het regent. Ik niet in ieder geval 😜

Alex op 12 feb 2018 10:53

Een paar weken geleden in Winterberg een dag regen gehad. De kunstsneeuw hield het eigenlijk gewoon prima en werd niet eens heel slushy. Een helm, goggle, goede jas, goede handschoenen en een goede broek hielden me eigenlijk nagenoeg droog. Het enige was dat ik na verloop van tijd natte voeten kreeg door de regen die van m’n broek in m’n snowboardboots liep. Eigenlijk heb ik gewoon best een prima dag gehad toen. Het grote voordeel is dat het super rustig is op zulke dagen.

Born to Ride

@Alex Dikke poeder hoger op regen in het dal… Geen problemen mee hoor.
@Matthias123 Huh die jij je broek in je schoenen?

Click. Click. Peace

@Alex Dikke poeder hoger op regen in het dal… Geen problemen mee hoor.

@Matthias123 Huh die jij je broek in je schoenen?

Rogier op 12 feb 2018 11:05

Nee maar bij snowboardboots steekt het onderste stukje met de veters nog net onder je broek uit, daar loopt dus water op en dat loopt dan zo langs je flap langzaam je boots in. Het gaat maar om een klein stukje, maar dat is net genoeg om een hoop water op te vangen dat van je broek af loopt.

Born to Ride

Dat stuk in de rode cirkel komt dus net onder mn broek vandaan en daar loopt het water over die flap mn boots in. Ik denk dat dat ook bijna niet te voorkomen is. Die flap zit namelijk aan de binnenkant van je boots en het water kan geen andere kant op dan naar binnen toe.

null

Born to Ride

Plaats een reactie