permanent wonen en werken in Oostenrijk, plan van aanpak

Om mijn dochter (30 jr) te laten zien dat ze haar droom mag volgen ( ookal vind ik dat moeilijk); ze heeft 10 jaar horecaervaring, 5 jaar sportieve kleding-winkelervaring als storemanager) eigen snowboardervaring vanaf haar 10e jaar. Ze gaat nu de snowboardlerares-opleiding volgen in Oostenrijk.
Wie kan mij ( haar dus) SERIEUZE informatie geven over hoe zij de droom kan waarmaken. Dus ook werk (horeca) na het winterseizoen (of eeuwige sneeuw gebied als Kaprun), woonplek, andere in Oostenrijk wonende Nederlanders met info over vestigen…wat er maar bij komt kijken. Een serieus plan dus. Wie helpt?

Oej. Niet eens beginnen met een seizoentje?

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ze is al vaak in Oostenrijk geweest. Ik ging zelf toen ik 20 was ineens in Barcelona wonen. 7,5 jaar gebleven. Ik ken het gevoel van weg willen dus. ;-)

Ik kan U weinig informatie geven.
Alleen dit:
Ik wil U adviseren dit idee dringend uit haar hoofd te praten.
Snowboard loopt sterk terug de laatste jaren.Er is dus geen droog brood mee te verdienen op een paar dagen na in het hoog seizoen.

Ik weet ook niet of ze van seizoen werk in Oostenrijk vrolijk wordt.
Dan zou ze hoogstens een serieuze baan in een Oostenrijkse stad kunnen proberen gezien haar leeftijd. In Wenen is dan de meeste kans.

Oostenrijkers zijn aardige mensen maar het zijn geen Nederlanders dus echt vrienden maken duurt jaren.Ook dat gaat in de stad waarschijnlijk makkelijker.

Nou zou ik niet zo snel mee willen gaan in de drama van Hooykaas, maar ik zou in eerste instantie de zelfde aanpak als u hanteren en kijken of je in een regio kan blijven plakken nadat je er in eerste instantie voor een (gedeelte van een) seizoen gaat wonen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Snowboardleraars komen erg moeilijk aan de bak. Als ze effectief werkzekerheid wil als lerares zal ze toch de andere sport moeten kiezen. ;)

Lijkt me ook verstandiger om te beginnen met een seizoen en daar dan contacten te leggen.

Ligt het aan mij, of is de combinatie van dochter van 30 wil in haar eentje in Oostenrijk een (al dan niet tijdelijk) leven gaan opbouwen met moeder vraagt op het internet hoe ze dat het beste aan kan pakken een voorbode voor ellende?

Snowboardlerares is tevens een slecht teken. Skilerares, daar is nog vraag naar. Geen idee of ze daar het niveau voor heeft. Zo niet: concentreren op horeca. Kun je het hele jaar door werk in vinden en ze heeft in ieder geval ruime ervaring.

Daarnaast nog de zeer belangrijke tip: zorg dat ze de taal beheerst voordat ze die kant op gaat. En niet dat steenkolen Duits waar de gemiddelde Hollander al trots op is. Echt fatsoenlijk beheersen. Dat zal echt alles veel gemakkelijker maken.

En voor moeder de tip: hou een kamer vrij voor als ze halsoverkop terug moet naar Nederland wegens substantieel geldgebrek.

Aldus sprak een rasoptimist. ;)

Kijk gerust eens op hogastjob.at staan vacatures op in allerlei catogorien heb zelf ook tijd in oostenrijk gezeten (brixen im thale ) en evt kan ze vanuit die positie verder kijken voor een stap naar leven in oostenrijk

Ik kan U weinig informatie geven.
Alleen dit:
Ik wil U adviseren dit idee dringend uit haar hoofd te praten.
Snowboard loopt sterk terug de laatste jaren.Er is dus geen droog brood mee te verdienen op een paar dagen na in het hoog seizoen.

Ik weet ook niet of ze van seizoen werk in Oostenrijk vrolijk wordt.
Dan zou ze hoogstens een serieuze baan in een Oostenrijkse stad kunnen proberen gezien haar leeftijd. In Wenen is dan de meeste kans.

Oostenrijkers zijn aardige mensen maar het zijn geen Nederlanders dus echt vrienden maken duurt jaren.Ook dat gaat in de stad waarschijnlijk makkelijker.

Hooykaas op 28 dec 2015 17:06

Wat een ongelofelijke doemdenker zit er achter deze reactie. Als skiërs en snowboarders weten we allemaal dat de weg van de minste weerstand het dal in gaat. Maar voor de mooiste uitzichten moet je de berg op. Dat gaat soms met vloeken, zweten, vallen en opstaan, maar je komt wel ergens waar anderen dat niet voor mogelijk hielden.

Wat ik na tig afleveringen “Ik vertrek” heb gezien is dat er mensen bestaan die gewoonweg niet kunnen falen. Dat zijn mensen die geen enkele andere optie zien dan dat ze een nieuw bestaan opbouwen, en elke tegenslag is niet meer dan een hobbeltje. Die zie je nooit meer terug in Nederland. Dus behalve een goed plan, is die instelling denk het noodzakelijk om te emigreren en iets nieuws op te bouwen.

Iemand die ik ken is naar Frankrijk geëmigreerd in een wintersportgebied. Eerst als reisleider aan de slag (seizoenswerk) en erna gebleven om uiteindelijk een restaurant te starten. Zo een seizoen om mee te beginnen kan dus gewoon een mooi begin zijn om uiteindelijk te blijven. Ik zou in zo’n dorp of gebied vooral tegen iedereen en alles zeggen dat je toch echt heel graag in de zomer zou willen blijven. Je hebt immers maar één baan nodig in de zomer.

Hier nog wat links na een vlugge google-actie:

http://emigrerenoostenrijk.nl/
http://ikwilnaaroostenrijk.123forum.nl/
http://www.oostenrijkforum.nl/
https://www.facebook.com/emigrerennaaroostenrijk/?fref=ts…

Dit is een reactie waar ik, waar zij iets aan heeft, dankjewel! Gelukkig zijn er meer positieve mensen!

Dit is een reactie waar ik, waar zij iets aan heeft, dankjewel! Gelukkig zijn er meer positieve mensen!

Merle op 28 dec 2015 19:55

Realisme is ook wat waard.

Het gaat gewoon vaker mis dan dat het goed gaat. Het is geen kwestie van misgunnen, maar iemand willen behoeden.

Op mijn 25ste ben ik in mijn eentje met een backpack naar Nederland gekomen en ben daar 10 jaar gebleven. En 2 jaar geleden ben ik met een gezin (2 kleine kids) naar Oostenrijk verhuisd, regio Kaprun-Zell am See. Het is een totaal andere wereld dan Nederland en we genieten elke dag. Wat ik hiermee zeggen wil: waar wil is is een weg.
Wel waar dat met een snowboard les alleen redt niemand het hier. Vaak sprokkelen mensen verschillende baantjes bij elkaar. Een echte bergliefhebber moet er toch iets voor over hebben :-). Succes!

Haus Gassner in Niedernsill

Ik ben blij dat je dat zegt @DSvier
We willen haar alleen maar behoeden voor eventuele teleurstellingen.

Is ze met 30 niet oud genoeg om zichzelf te oriënteren?

Disturbing the peace since 1975

@Hooykaas @DSvier Natuurlijk is er ruimte voor realisme, dat is zelfs noodzakelijk! Voor elk probleem is echter een oplossing te vinden, maar dan moet er wel een droom zijn + een gezonde dosis optimisme. En zelfs als die droom mislukt is er geen drama, kun je er dingen van leren en heb je een mooie ervaring gehad.

Er is een verschil tussen iemand behoeden voor de teleurstellingen en iemand weerhouden voor het nemen van een stap. Iemand letterlijk adviseren “het idee uit haar hoofd te praten” lijkt me gericht op het tweede.

Het is gelukkig 2015 en een verhuizing naar Oostenrijk is gelukkig geen reis meer met een Titanic. Lijkt me prima mogelijk voor een vrouw van 30 ;-)

@wesco: ik probeer niemand te weerhouden van het maken van de stap. Ik geef alleen wel een aantal randvoorwaarden (zoals je richten op werk waar je wel de broek mee op kan houden en het beheersen van de taal) en een waarschuwing. Die uiteraard vooral geldt voor de manier waarop dit plan voor mijn gevoel gaat.

Ik vind het bv een zeer slecht voorteken dat een moeder voor haar 30 jarige dochter dit nog moet uitzoeken. Ik ken genoeg mensen die jaren naar het buitenland zijn gegaan met succes, maar die zochten dit soort dingen stuk voor stuk zelf uit.

Dat is de beeldvorming die bij mij is ontstaan, dus vandaar mijn insteek.

@DSvier Mijn reactie was ook voornamelijk gericht op andere genoemde :)

Er wordt in het openen van het topic niet gezegd dat moeder alles voor dochter aan het uitzoeken is. Dus moet uitzoeken is niet van toepassing.

Verder lijkt het me wel dat je moet gaan met volle overtuiging en een instelling dat je het hoe dan ook gaat lukken.

Ik krijg bij deze goed bedoelde vraag een “ik vertrek” gevoel.

Ik krijg bij deze goed bedoelde vraag een “ik vertrek” gevoel.

Connaisseur op 28 dec 2015 22:44

In dit geval ‘zij vertrekt’…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Uit eigen ervaring;

Een job waar je echt geld mee kan verdienen
De taal is alles, zonder dat wordt je simpelweg niet serieus genomen
Niet willen blijven leven als nederlander, maar leven als een oostenrijker, de cultuur snappen cq willen leren snappen en begrijpen is eigenlijk net zo belangrijk
En dan op elke uitnodining hoe onnozel ook ingaan…
Voor meer info kan je me een pb schrijven! Gr. :)

Ezzie

Beste Merle om even wat positieve tips te geven:

  • werk als snowboardleraar is lastig maar kijk eens bij Snowlife Nederlandse organisatie hoorde van hun ook dat er op veel wintersport plekken ook zomerwerk is maar dan in de recreatie.
  • ga binnenkort naar de vakantiebeurs in Utrecht, klinkt raar maar daar kun je wel informatie halen over seizoenswerk/ horeca enz in Oostenrijk of de immigratiebeurs!
    Succes

Dag Merle, met 10 jaar horeca ervaring is hier in de omgeving altijd wel een baantje te vinden. Wel als het wat meer is als achter de balie van de snackbar staan dan. Een goede basis Duits is wel een vereiste, dit mag ook steenkolen Duits zijn als ze maar niet bang is om te praten. Engels is een must in onze omgeving. Voor een snowboard lerares zal weinig werk zijn, werk wat er al is gaat dan eerder naar de locals en de vaste leraren. Zeker ook de Anwarter Ski gaan halen om verzekerd te zijn van genoeg werk in de winter. Het werk wat na de paas hier in Kaprun wordt gedaan wordt ook meest door lokale skileraren/leraressen gedaan waar je moeilijk tussen komt. Verder zijn de salarissen hier niet wat men in Nederland gewend is, daarvoor in de plaats wel een heel ander leven. Het vestigen op zich is allemaal niet zo spannend omdat je binnen een EU land blijft. Eventueel kan je dochter haar cv wel naar ons toesturen, wellicht kunnen we iets voor haar betekenen (en omgekeerd) in Hotel Kaprun.
Marco

Plaats een reactie