Breuil-Cervinia, Valtournenche, 2e week maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Voor de foto’s, scrollen naar de 2e post!

Erg lastminute besloten we dit jaar toch nog een weekje te gaan skiën. Vorig jaar was het Breuil Cervinia en dat was zo ontzettend goed bevallen (zie ook https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/19…) , dat we daar dit jaar eigenlijk best wel weer heen wilden. Zo gezegd, zo gedaan dus snel een hotel geboekt. Dit was lastminute nogal lastig, maar het is gelukt om het beste hotel van Valtournenche (aldus Tripadvisor) te boeken :). Vorig jaar zaten we in Cervinia op de piste, maar dat hotel was vol en we vonden het eigenlijk ook best leuk om Valtournenche te zitten.

Valtournenche is een veel gezelliger en leuker dorp dan Cervinia. Cervinia is purpose-build; veel hotels en alles in het teken van skiën. Helemaal prima, maar echt gezellig is het, op de hoofdstraat na, niet. Valtournenche is wat authentieker, heeft wat meer winkels (dan alleen sportwinkels) en het is net wat gemoedelijker en goedkoper.

Over het skigebied is al veel gezegd (ook in mijn vorige topic), maar ik geloof wel in de kracht van herhaling :). Wij zijn wederom alleen aan de Italiaanse zijde geweest, waar je vooral veel blauwe en rode pistes vindt. Het rood is, uitzonderingen daargelaten, meestal niet heel erg moeilijk en veelal erg breed. De liften zijn modern (behalve de 2 lage stoeltjesliften in Valtournenche en het hele oude liftje bij Goillet (zie foto’s), dus koppelbaar en voorzien van kappen.

Ondanks dat bijna alle hotels volledig volgeboekt waren, is het in het gebied heel erg rustig. Er zijn gewoon te weinig bedden voor de liftcapaciteit, wat eigenlijk voor bezoekers goed nieuws is. In de weekenden is het iets drukker (dagjes mensen uit Milaan), maar nog steeds prima te doen.

Opvallend was dat de horeca een stuk goedkoper was in Valtournenche dan in Cervinia, net als de skihuur. Ik denk dat alles zo’n 20-30% goedkoper is, zonder dat de kwaliteit minder is. Sterker nog, we zaten voor minder geld dan vorig jaar, nu in een veel mooier hotel (maar dan dus niet op de piste). Cappuccino is erg goedkoop, bier/fris wat duurder (tussen de 3 en 4 euro voor een blikje cola) en het eten is ook niet heel goedkoop, maar wel erg goed. Ik denk dat we per lunch ca € 35,- kwijt waren (we drinken geen alcohol tijdens de lunch), met zijn tweeën.

Qua weer was het prima. Zaterdagochtend had het nog zo’n 30-40cm gesneeuwd, maar dat was in de middag al mooi van de wegen af en door de lage temperaturen (woensdag pas iets boven 0 in het dal) hadden we perfecte sneeuw. Lekker helder weer, op het eind iets warmer, helemaal goed dus. 1 dag wat winderig (gelijk veel liften dicht) en dan wordt het bij -11 gelijk erg koud.

Site skigebied: http://www.cervinia.it
Pistekaart: http://cervinia.it/documents/SKIRAMA_2015_2016?ixDownload=tr…
Prijs skipas volwassene voor 6 dagen (excl Zermatt): € 222,-

Op 1 dag na alles open, soms weer lift Z dicht. Op die ene dag waren de verbindingen dicht en in Cervinia alleen de lagere liften open. Er was prima te skiën.

Ons hotel dit jaar was Les Rochers, prima hotel, dagelijkse shuttle naar Cervinia of Valtournenche, hele vriendelijke eigenaren, lekker eten en een hele mooie, nieuwe spa.

+/-

  • Fantastische sneeuw op lange, rustige pistes met veel hoogteverschil!
  • Net als vorig jaar, lekker rustig
  • Zeer goed eten en drinken op de pistes
  • Weinig liften, maar wel lekker modern
  • Pistes goed geprepareerd en gemarkeerd, het gebied is erg overzichtelijk
  • Rood is over het algemeen goed te doen, dus ook al intermediate kan je makkelijk het hele gebied door (behalve de dalafdaling in Valtournenche, zie min)
  • Niet overal echte wc’s, maar soms Franse hurktoiletten (vooral voor dames wat onhandig)
  • De dalafdaling in Valtournenche staat als rood op de kaart, maar is aan het einde van de dag echt donkerrood, in vergelijking met de rest van de rode pistes. Steile stukken die smal eindigen, bochtige steile stukken, gewoon een lastige piste die een stuk zwaarder is dan de rest van het rood in het gebied

In de volgende posts de foto’s. Mocht je meer willen weten over het gebied, laat maar weten. Ik ben groot fan!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null
^^ Hotel Les Rochers in Valtournenche. Volgens Tripadvisor het beste hotel, goed betaalbaar en een zeer fijne verblijfplek

null
^^ Dalstation van de Motta lift, onkoppelbare 4-zitter waarin het met wat wind bar koud kan worden :). Ontsluit een hele fijne blauwe piste (met een aantal varianten)

null
^^ Dalstation Becca D’Aran. Trage 3-zitter, maar een paar wat uitdagender blauwe en rode pistes. De rode piste was vaak dicht voor skiclubs

null
^^ Het middenstation (Plan Maison) in Breuil Cervinia, met in de verte Cervinia

null
^^ Piste 29 in Cervinia, een mooie, lange rode afdaling met veel steilere stukken, maar elke keer vlakke uitlopers. Een van de leukere pistes!

null
^^ Piste 29, maar dan naar beneden gefotografeerd

null
^^ Ik weet niet meer zeker waar dit is, maar wederom een mooie rode piste ;)

null
^^ Sneeuw zat :). Dit was bij de pitstop, prima selfservice restaurantje

null
^^ Klein stukje verbinding vanaf de gondel naar Cime Bianchi naar de Goillet stoeltjeslift. Rood; maar niet moeilijk

null
^^ Mooie oude kuitenklapper :). 3 persoonsstoeltjeslift, volgens Simon (een van de eigenaars van ons hotel) de koudste lift van het gebied

null
^^ Bovenaan Du Col, de verbinding tussen Cervinia en Valtournenche. Deze moderne lift (aan de kant van Valtournenche) ontsluit een aantal mooie rode varianten

null
^^ Bergstation Becca D’Aran, ook een oude 3-zitter

null
^^ Blauwe piste bij Becca D’Aran. Foto is rond 11 uur gemaakt :). Het berghutje is een aanrader, al het pistepersoneel komt er eten, dat zegt vaak voldoende

null
^^ Uitloop van een van de rode pistes bij Bec Carre

null
^^ Piste 15 in Valtournenche, heerlijke rode piste die redelijk steil is, maar net als bijna overal met wat vlakkere stukken tussendoor

null
^^ Alles ook de op de laatste dag open, behalve lift Z. Geen idee waarom die soms dicht was

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ssst Roy, verklap het nou niet en hou het onder ons! Wij hebben hier de afgelopen jaren nooit Nederlanders gezien en nu horen we ineens overal Nederlands, dat is niet de bedoeling hoor! ;-)

Thanks @Roy83
Ondertussen voor volgend jaar net boven Valtourneche geboekt. Volgende week alvast een voorproefje !! Mooie foto’s en krijg meteen een inzicht van dit mooie skigebied.

May the ski force be with you !!

Prachtig gebied! Fijne foto’s ook

Ha leuk verslag! :)
Ik heb nog maar weinig over het gebied gelezen of gezien hiervoor. Heb nu wel een redelijk beeld gekregen van die mooie brede en zonnige pistes. Dankjewel!

Ziet er prima uit! Daar wil ik graag nog eens heen. Misschien volgend jaar? Iemand een idee van de drukte in de voorjaarsvakantie?

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. Toen ik boekte zat heel veel al vol, toch was het op de piste erg rustig. Ik denk dat de er gewoon weinig bedden zijn.

Maar voorjaarsvakantie suggereert kinderen; het is wel ver rijden en op de klassieke wisseldagen denk ik dat Zwitserland een ramp is. Zwitsers rijden heel slecht, de wegen zijn totaal niet ingericht op hoge capaciteit en je hebt best wat knooppunten.

Er is daarnaast geen Nederlandse skiles, er zijn sowieso heel weinig Nederlanders. Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ssst Roy, verklap het nou niet en hou het onder ons! Wij hebben hier de afgelopen jaren nooit Nederlanders gezien en nu horen we ineens overal Nederlands, dat is niet de bedoeling hoor! ;-)

Lein op 16 mrt 2016 21:37

Zo erg is het nou ook weer niet toch ;). Zolang de doorsnee Nederlander nederlandstalige skiles, feest apresski en max 800 km rijden zoekt, zal het niet zo erg worden.

Vergeet ook de tolkosten niet (€ 40,- vignet, € 45,- tunnel, € 10,- tol)…kijk eens hoeveel topics er al zijn om de tolkosten in Oostenrijk te vermijden (dat gaat om € 10,-)…

Nee, ik denk dat dit een bestemming blijft waar sporadisch Nederlanders komen. De Nederlanders die er komen, komen voor het eten, de rust, het echte skien en kunnen dus leven zonder feest op de piste :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Geen kinderen maar wel werkzaam in het onderwijs, dus helaas in de voorjaarsvakantie. Volgend jaar is het helemaal een ramp omdat het dan gelijktijdig Carnaval is. Ik zoek een gebied waar weinig Nederlanders en feestgangers komen.

Gister hoorden wij in Valtournenche een liedje in de trant van ‘bier en tieten’ uit een kroeg komen, zou dat het begin van het einde zijn? ;-) Maar zolang je er dit voor terug krijgt doe ik het ervoor:

null

@Roy83 Geen kinderen maar wel werkzaam in het onderwijs, dus helaas in de voorjaarsvakantie. Volgend jaar is het helemaal een ramp omdat het dan gelijktijdig Carnaval is. Ik zoek een gebied waar weinig Nederlanders en feestgangers komen.

joepiedepoepie op 17 mrt 2016 10:12

Dan zou het volgens mij qua drukte een goede keus kunnen zijn, maar ik ben er zelf dus nooit in die periode geweest. Bij mij was de zondag het drukst, de wisseldag is net geweest, het was mooi weer en er waren heel veel dagjesmensen. Die vond je vervolgens in het gebied bijna niet terug.

Weinig Nederlanders zijn er sowieso (maar Nederlanders an sich zijn niet je probleem denk ik ;)), feestgangers zitten er verkeerd, al heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er vorige week wel ergens “Bier & Tieten” te horen was…

Maar serieus: als je om half vijf nog een biertje op een terrasje drinkt, gaat de muziek al zacht (als die er al was) en zodra de zon weg is, is het echt voorbij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klinkt goed! Ik ga eens rondkijken in die buurt voor een appartementje.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de drukte aan de Zwitserse zijde van het skigebied.

Geen idee eigenlijk, daar ben ik zelf niet geweest, maar dat is volgens mij dermate uitgestrekt dat het wel mee zal vallen, al geven veel reviews aan dat het er wel iets drukker is.

Maar drukte is relatief hé, als jij altijd aan vakanties gebonden bent vind jij 10 minuten wachten voor een lift misschien wel rustig, terwijl ik, die altijd buiten het hoogseizoen gaat en rustige gebieden zoekt, het al druk vind als ik uberhaupt mensen voor me heb :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klinkt goed! Ik ga eens rondkijken in die buurt voor een appartementje.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de drukte aan de Zwitserse zijde van het skigebied.

joepiedepoepie op 18 mrt 2016 13:59

Wij volgen elkaar blijkbaar.
Ik heb voor volgend jaar via Airbnb gehuurd. Was nog behoorlijk wat keus.

May the ski force be with you !!

Leuk verslag! Ik ken het gebied alleen van naam, maar daarbij is dit dorp mij nooit ter ore gekomen. Het ziet er echter prachtig uit! Volgend jaar (was dit jaar al de bedoeling, maar veel te weinig sneeuw eind januari) gaan we naar Italie. Ik neem deze mee in de overwegingen… :D

Breuil-Cervina staat bij mij ook al een paar jaar op het verlanglijstje. Vooral vanwege die afdaling van 22 km. Al moet je als ik het goed heb gezien dan wel de pas voor Zwitserland erbij nemen. Of kun je sowieso ook vanuit Italië naar het hoogste punt?
Voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op Oostenrijk, dus Italië komt vanzelf nog wel.
Maar met zulke leuke verhalen en foto’s gaat het wel meer kriebelen om toch een keer die kant op te gaan ;-)

Ps. voor welke tunnel moet je 45 euro betalen? Is dat enkele reis of retour. Vind ik best wel weer duur. Maar goed, op een hele vakantie valt het natuurlijk in het niet…

Peter Pos

Grote Sint-Bernhardtunnel
retour 45 euro

May the ski force be with you !!

Dat valt dan weer mee…

Peter Pos

Fantastisch om weer te zien!

Jaren lang gingen wij naar Valtournenche. Soms wel met een groep van 40 man in alle leeftijden. Gouden tijden! Door omstandigheden zijn we er sinds 2006 niet meer geweest en ben ik de laatste twee jaar met m’n zoon van nu 5 naar Oostenrijk geweest. Iets dichterbij. Wij waren destijds echt de enige Nederlanders op de pistes te horen. Vooral de trip van Valtournenche via Cervinia naar Zermatt is prachtig. Vaker gedaan. Zowel op ski’s als met m’n boardje. De wind is alleen weleens de boosdoener.

We hebben net geboekt voor volgend jaar in de voorjaarsvakantie (ik ben zelf ook werkzaam in het onderwijs). Heb er nu al zin in! Mooie brede pistes en niet te moeilijk voor mijn ventje dat al aardig van de berg af suist!

Hartelijk dank voor de mooie foto’s. We kijken nu al uit naar een sneeuwrijke vakantie!

@CJAHulskamp Inderdaad, wel grappig eigenlijk :-) ! Ging jij nu binnenkort met Gigi die kant op ? Ga je dan ook aan de Zwitserse kant kijken? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, ook van de andere gebieden die jullie gaan bezoeken.

We zullen af en toe wat laten horen. Zwitserse kant staat zeker in de planning. Net zoals de Franse kant van Espace San Bernardino. Skiën in 3 landen en 5 gebieden… zin in!

We gaan volgende week om de volgende skigebieden te bezoeken.
-Breuil Cervina +Zermatt gaan dus ook de Zwitserse kant bekijken.
-Pila
-Courmayeur
-Monte Rosa
-La Thuile en La Rosiere

Hahaha @GiGi was me effe voor

May the ski force be with you !!

Oooh, lekker jongens, precies gebieden die mijn interesse hebben! Ik ben jaloers :-) . Véél plezier!

Breuil-Cervina staat bij mij ook al een paar jaar op het verlanglijstje. Vooral vanwege die afdaling van 22 km. Al moet je als ik het goed heb gezien dan wel de pas voor Zwitserland erbij nemen. Of kun je sowieso ook vanuit Italië naar het hoogste punt?
Voorlopig ben ik nog niet uitgekeken op Oostenrijk, dus Italië komt vanzelf nog wel.
Maar met zulke leuke verhalen en foto’s gaat het wel meer kriebelen om toch een keer die kant op te gaan ;-)

Ps. voor welke tunnel moet je 45 euro betalen? Is dat enkele reis of retour. Vind ik best wel weer duur. Maar goed, op een hele vakantie valt het natuurlijk in het niet…

peterpos op 18 mrt 2016 15:57

wil je de volledige 22 km pakken, dan moet je in Zwitserland starten. Je gaat vanaf 3800m naar 1500m. Hou je het bij Italië, dan start je op ruim 3400m. Veel op YouTube over te vinden btw. Je kan hem ook naar Cervinia pakken, dan stop je op 2000m en maak je minder meters, maar die is ook erg mooi.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even een vraagje: geen ‘grote’ pas genomen? Het skigebied van Zermatt is geweldig! Ik de volgende keer toch eens diep zuchten, je creditcard gebruiken en er voor gaan. Al was het alleen maar voor die foto van jou met de Matterhorn op de achtergrond…ook de Zwitserse kant heeft pistes die voor iedereen te doen zijn. Eten doe je inderdaad beter in Italië.

Roy83 Dank je wel voor de uitleg! Breuil blijft hoog op mijn to do list staan :-)

Peter Pos

@Roy83
Als de doorsteek wil maken naar Zermatt zie ik als ik het goed zie 2 punten. Op Plateau Rosa en Theodullpas. Is dat correct ? en welke doorsteek heeft dan de voorkeur vanuit BC ?

May the ski force be with you !!

Mooie beelden! Enige ervaring in Italië tot nu toe is Monte Rosa, maar dat soort brede strak geprepareerde pistes ziet er bekend uit! Gebied staat nog op het lijstje, maar ook La Thuile erg benieuwd naar…

@cjahulskamp en @Roy83 Ik was van 5 t/m 12 maart in Cervinia en had de internationale pas. Vanuit Breuil-Cervinia kun je richting Zermatt:
a) Met 2 gondels en grote cabine naar Plateau Rosa, of
b) Met 1 gondel en 3 stoeltjesliften

Zelf ben ik snowboarder en vond ik met de gondels prettiger. Anders los en vastmaken, de stoeltjesliften zitten klein stukje van elkaar verwijderd.

Vanuit Zermatt terug naar Cervinia heb je 2 mogelijkheden:
a) de Klein Matterhorn
b) Sleepliften naar Plateau rosa
Hou goed het weer in de gaten, de cabine naar Klein Matterhorn is windgevoelig.

Overigens is de grote afdaling 22 km. vanaf Klein Matterhorn best een uitdaging met behoorlijk vlakke stukken, heuveltjes en een kleine stoeltjeslift richting Valtournenche. Wil je zonder stoeltjeslift afdalen dan kom je in Cervinia uit.

@Roy83
Als de doorsteek wil maken naar Zermatt zie ik als ik het goed zie 2 punten. Op Plateau Rosa en Theodullpas. Is dat correct ? en welke doorsteek heeft dan de voorkeur vanuit BC ?

CJAHulskamp op 20 mrt 2016 10:43

wat robert123 ook zegt, kan allebei. Denk dat de stoeltjesliften heel iets sneller zijn. Maar het hangt denk ik ook een klein beetje af wat je allemaal wil zien denk ik. Jullie gaan 1 dagje? Voorkeur om ergens te starten? Je kan in Valtournenche starten (heel veel parkeergelegenheid, wel druk bij de kassa als er veel dagjes mensen zijn. In Cervinia kun je bij de kabelbaan beginnen, maar bij de Cretazlift kun je je auto ook wel kwijt als je goed vroeg bent.

Ik denk dat de volledige Ventina afdaling met Pasen (wellicht erg lekker weer en relatief wat drukker) er aan het eind van de dag niet al te best meer bijligt, zeker het laatste stukje Valtournenche in niet. Als je zeker nog naar Zermatt wil, dan misschien beter in Cervinia starten (zeker omdat je volgend jaar Valtournenche ook gaat zien), en dan volgend jaar ook een keer in de ochtend Ventina.

Voor dagje Cervinia zou ik denk ik zelf starten bij Cretaz, dan pancheron en daar een paar afdalingen maken, om dan er een paar bij plan Maison te maken. Dan Zwitserland in via de stoeltjesliften, en via de gondel dan terug en dan de lange rode afdaling naar Cervinia pakken. Gondeltje daar omhoog, skien naar de blauwe Cretaz piste, paar biertjes bij Baita Cretaz en dan naar de auto. Wat in Zermatt handig is weet ik niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie