Breuil-Cervinia, Valtournenche, 2e week maart 2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Bedoel je piste 5/6 in Valtournenche @superskismurf? Die waren vorig jaar eigenlijk elke dag prima te doen (hele dag). Helemaal bovenaan wat kapotgeskied, maar dat is nog geen 20 meter volgens mij. Dat was begin maart, ik weet niet of dat al laat in het seizoen is volgens jou :)?

De 7 is denk ik de drukste piste van het gebied (Italiaanse kant iig). De dalafdaling ook, maar die is veel smaller en heeft lastige bochten, dat maakte hem voor ons lastig. Steilheid minder…maar helemaal mee eens; beter aan het begin van de dag!

Roy83 op 2 jan 2017 07:58

Veel mensen weten geeneens van het bestaan van die lange afdaling. De 7 is inderdaad vaak heel snel kapotgeskied, gewoon rustig afgaan.

Veel mensen weten geeneens van het bestaan van die lange afdaling. De 7 is inderdaad vaak heel snel kapotgeskied, gewoon rustig afgaan.

DavidW op 2 jan 2017 14:06

Nee? Ik heb altijd zo’n idee dat veel mensen dat wel weten; die claim van 22 km (langste afdaling ter wereld) en dat iedereen die daar is die graag wil doen :). Nooit gechecked iig…

In de 12 dagen die in Cervinia heb doorgebracht is die afdaling (of iig de liften er naar toe) 1x een hele dag dicht geweest…Dat is elke keer half maart, maar hij is nogal gevoelig voor wind inderdaad…Hoe is die afdaling eigenlijk naar Cervinia toe (op de kaart dus 7.0 / 7.00)? Dus vanaf de kabelbaan naar Cime Bianchi terug naar Cervinia? Die heb ik volgens mij nog niet gedaan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel mensen weten geeneens van het bestaan van die lange afdaling. De 7 is inderdaad vaak heel snel kapotgeskied, gewoon rustig afgaan.

DavidW op 2 jan 2017 14:06

Nee? Ik heb altijd zo’n idee dat veel mensen dat wel weten; die claim van 22 km (langste afdaling ter wereld) en dat iedereen die daar is die graag wil doen :). Nooit gechecked iig…

In de 12 dagen die in Cervinia heb doorgebracht is die afdaling (of iig de liften er naar toe) 1x een hele dag dicht geweest…Dat is elke keer half maart, maar hij is nogal gevoelig voor wind inderdaad…Hoe is die afdaling eigenlijk naar Cervinia toe (op de kaart dus 7.0 / 7.00)? Dus vanaf de kabelbaan naar Cime Bianchi terug naar Cervinia? Die heb ik volgens mij nog niet gedaan…

Roy83 op 2 jan 2017 14:58

Amerikanen die weten het vaak wel allemaal goed te vinden, die houden wel van groot, lang en veel. Maar zeker het bontjassenvolk daarentegen weet geeneens van het bestaan van de afdaling, sprak vorig jaar in de lobby van het hotel waar ik sliep een koppel, kwamen al 12jaar naar Zermatt en hadden zelfs nog niet gehoord van Valtournenche…En zo ken ik nog voorbeelden.

De rode 7 naar Cervinia ligt quasi altijd perfect, meeste skipistes daar trouwens. Het is vooral het bovenste stuk van de rode 7 (ter hoogte van plateau rosa) dat niet altijd even goed ligt. Maar, niks onoverkomelijks. De pistes zijn in die gebieden doorgaans zo goed dat je gewoonweg vergeet hoe verwend we vaak wel niet zijn.

Voor de zwitserse kant is er een app Skiguide Zermatt. Hier thuis lijkt hij aardig. Ter plekke weet ik niet.

Veel verse sneeuw is daar tot dusver nog niet gevallen :-( ? Wij gaan op 27januari richting Cervinia! Hopelijk komt het goed!

Zie http://cervinia.it/pages/BOLLETTINO_NEVE_i_en/461

Wel wat oudere sneeuw, maar voor de 27e (nog 3 weken) valt er heus nog wel verse sneeuw :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel verse sneeuw is daar tot dusver nog niet gevallen :-( ? Wij gaan op 27januari richting Cervinia! Hopelijk komt het goed!

KOTH op 6 jan 2017 13:46

Of je nu op 50 cm of 1 M sneeuw staat merk je niet hoor.

May the ski force be with you !!

Ik ga de week 25-02 4-02,
ik hoor veel dat er veel sneeuwstormen zijn en dat dan het skigebied vaak dicht is.
En je dan naar pila moet.
Komt dat veel voor in februari?

*bericht bewerkt door rbreug op 07 jan 2017 09:27

[quote]Ik ga de week 25-02 4-02,
ik hoor veel dat er veel sneeuwstormen zijn en dat dan het skigebied vaak dicht is.
En je dan naar pila moet.
Komt dat veel voor in februari?

Tot 4 maart dus? Kans is aanwezig, maar wel beduidend minder dan januari/begin februari. Ook zie je vaak zat dat de lagere liften wel open zijn, dan kun je je ook prima vermaken. Uitstapjes naar Chamois en Torgnon zijn ook mogelijk, kleine gebiedjes, maar wel wat dichterbij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu hou ik al een paar dagen de site van Cervinia in de gaten en wat me opvalt is dat bijna zo goed als alle liften dicht zijn ondanks de toch redelijke weersomstandigheden. Ook in Zermatt en Valtournenche is bijna alles zo goed als dicht. De website wordt nochtans regelmatig geupdatet. Op de webcams is er maar weinig beleving te zien! Is hier een veklaring voor of is er iets aan de hand (herstelling lift bv. die een aantal weken terug vast is komen te zitten).

*bericht bewerkt door KOTH op 08 jan 2017 14:54

Het blijft een plek waar de hogere liften echt heel vatbaar zijn voor wind. Toch lijkt er bijvoorbeeld vandaag niet zoveel wind te zijn…Ik weet t ook niet. In de reviews heeft ooit iemand ook aangegeven dat er wat meer liften dicht waren dan hij nodig achtte, ook in januari volgens mij…

Ik ben 2x in maart geweest en heb eigenlijk nergens last van gehad, terwijl het soms best hard waaide. Misschien zijn er wel hele andere redenen te bedenken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wind blijft altijd een probleem in Cervinia . Heb fijne ervaring met de Fornet lift met harde wind. Dat kun je aardig vergelijken met een achtbaanritje. vooral als het stoeltje naar achteren wordt geblazen en je met je snufferd onder een hoek van 45 graden naar beneden aan het kijken bent , terwijl je tegen de bar aangedrukt zit . Niet gek dat ie snel daarna dicht ging.

Eind maart / begin april 2015: strakblauwe lucht, maar keiharde wind . 3 dagen volledige gebied dicht. Het kan altijd gebeuren

Uitwijken naar andere gebieden is dan het enige wat je kunt. Torgnon is een optie, maar erg druk als iedereen daar naar uitwijkt.
Met Chamois geen ervaring, was toen al gesloten wegens einde seizoen

Wij hebben toen uiteindelijk gekozen voor twee dagen Pila en 1 dag Courmayeur. Het is even rijden , maar je wilt toch skieen

*bericht bewerkt door Superskismurf op 08 jan 2017 16:04

Vandaag is inderdaad alles in Cervinia dicht, vanwege de wind. En die is er ook echt! Wij zijn er deze week… zelfs onderaan in het dorp waai je uit je verschoning. In Valtournenche wel wat liften open (de laagste), maar ontzettend druk.

denk dat ze niet het risico willen lopen om opnieuw dit seizoen een reddingsactie uit te moeten voeren.
is iets te veel negatieve publiciteit.

Het blijft toch een ongelooflijk interessant gebied waar je ooit 1x geweest moet zijn als skifanaat.

4 tot 11 februari ben ik er in ieder geval. Plan is om vrijdag middag vroeg te vertrekken en tot voorbij Bern te rijden om dan zaterdag op het gemak het laatste stuk te doen. Skipas nemen we (afhankelijk van het weer) meer dan waarschijnlijk voor het gehele gebied.

We logeren in hotel le perruquet, wat volgens de reacties toch een toppertje moet zijn.

Wat belangrijk is qua pas:

  • de locale skipas (Cervinia + Valtournenche) kent vanaf 3 dagen de Valle d’Aosta upgrade: je kan dan 2 dagen in een ander gebied skieen (Pila, La Thuile, Monta Rosa etc).
  • de internationale pas heeft dit niet, dan kan je alleen in Cervinia, Valtournenche en Zermatt

Je kunt de eerste pas per dag upgrade met Zermatt erbij, kost zo’n € 35,- volgens mij.

Bij wat slechter weer zou ik voor de eerste gaan. Die pas is goedkoper (tenzij je meer dan 2x Zermatt erbij koopt) terwijl de kans dat je alle dagen naar Zermatt kan met slecht weer niet heel groot is.

De bedragen kloppen vast niet helemaal, maar goed om even over na te denken.

Veel plezier in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het blijft toch een ongelooflijk interessant gebied waar je ooit 1x geweest moet zijn als skifanaat.

4 tot 11 februari ben ik er in ieder geval. Plan is om vrijdag middag vroeg te vertrekken en tot voorbij Bern te rijden om dan zaterdag op het gemak het laatste stuk te doen. Skipas nemen we (afhankelijk van het weer) meer dan waarschijnlijk voor het gehele gebied.

We logeren in hotel le perruquet, wat volgens de reacties toch een toppertje moet zijn.

GeensMaarten op 10 jan 2017 08:20

Ben er ook rond die periode. Slaap je in Breuil of Zermatt?

Het blijft toch een ongelooflijk interessant gebied waar je ooit 1x geweest moet zijn als skifanaat.

4 tot 11 februari ben ik er in ieder geval. Plan is om vrijdag middag vroeg te vertrekken en tot voorbij Bern te rijden om dan zaterdag op het gemak het laatste stuk te doen. Skipas nemen we (afhankelijk van het weer) meer dan waarschijnlijk voor het gehele gebied.

We logeren in hotel le perruquet, wat volgens de reacties toch een toppertje moet zijn.

GeensMaarten op 10 jan 2017 08:20

Ben er ook rond die periode. Slaap je in Breuil of Zermatt?

DavidW op 10 jan 2017 10:09

We slapen in het centrum van Breuil-Cervinia

Iemand trouwens ervaring met skiverhuur in breuil-cervinia ?

Ja, een beetje. Ik heb gehuurd bij Cretaz, een heel klein winkeltje bij de Cretaz lift (op aanraden van mijn hotel). Kon probleemloos spullen ruilen, kregen, voor zover ik dat kon beoordelen, prima materiaal mee. Niet zo georganiseerd en niet zo groot als in de grote Oostenrijkse skistations, maar erg vriendelijk en volgens mij voldoende kennis.

Ik heb ook wel eens gehuurd bij Pellisier in Valtournenche. Eigenlijk zelfde ervaring (iets goedkoper). Wat lastiger met omruilen omdat ze niet aan de piste zitten.

Op tripadvisor zijn wel wat mensen met mindere ervaringen met sommige shops, misschien moet je dat ff checken voor de zekerheid.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 , beetje laat.:)

Ik bedoelde 5 en 6 in zermatt onder bij ‘chez vrony’ langs. later in maart niet meer dan een witte waterskibaan

Blijkbaar doen ze de verbinding naar Zermatt ook niet snel open!!! Het is me daar ook altijd iets blijkt me, te veel wind, te veel mist,… ik denk niet dat het gehele gebied al eens volledig open is geweest, nochtans zijn de weersomstandigheden prima. Pffff, dit wordt een last-minute omboeking vrees ik…
Is er iemand ter plaatse die hierover iets meer kan zeggen aub! thnx

Kijk op alpinforum/snowheads voor actuele sneeuwsituatie. Vergis je ook niet, je hebt het over hele hoge bergen, die zijn gewoon gevoelig voor weer in deze periode (al lijkt het nu inderdaad niet zo hard te waaien). Voor 't zelfde geld komt het helemaal goed als jij er bent, daar is nu echt nog niets over te zeggen.

En zo niet; als de link naar Valtournenche wel open is heb je nog een leuk gebied tot je beschikking. Als voor jou echt de link met Zermatt elke dag essentieel is, dan is het een ander verhaal…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kijk op alpinforum/snowheads voor actuele sneeuwsituatie. Vergis je ook niet, je hebt het over hele hoge bergen, die zijn gewoon gevoelig voor weer in deze periode (al lijkt het nu inderdaad niet zo hard te waaien). Voor 't zelfde geld komt het helemaal goed als jij er bent, daar is nu echt nog niets over te zeggen.

En zo niet; als de link naar Valtournenche wel open is heb je nog een leuk gebied tot je beschikking. Als voor jou echt de link met Zermatt elke dag essentieel is, dan is het een ander verhaal…

Roy83 op 16 jan 2017 12:13

De Cabine naar Plateau Rosa is open, de cabine van Trockener Steg naar Klein Matterhorn is ook open. Ook al zijn de “links” gesloten, in principe kan je dus wel de grens over skiën. Maar vergis je niet, het kan daar vanboven op die berg ontzettend hard waaien zonder dat je het merkt in het dal.

Persoonlijk denk ik dat er op de top te veel sneeuw zal liggen om deze te kunnen ruimen.

*bericht bewerkt door DavidW op 16 jan 2017 13:47

Wij zijn net gisteren terug gekomen uit Cervinia, en hebben afgelopen ook week ook last gehad van gesloten links door de wind. Twee dagen (uit 8) met alle verbindingen open. Maar de sneeuw is fantastisch!

Nuttige websites met actuele informatie:
Weer- en Windverwachting Cervinia (3x daags ververst): http://www.cervinia.it/pages/APPROFONDIMENTI_E_TENDENZE_i_en…
En voor de meest recente updates over de links en liften, volg het twitter-account van Cervinia https://twitter.com/CerviniaValt
(wel typisch Italiaans, dus als de twitteraar een vrije dag heeft, of lunchpauze, stoppen de berichten ;-) )

Vandaag is aan de Italiaanse kant alles open en is het heerlijk weer, maar hebben de Zwitsers last van harde wind! De gondel naar de gletsjer is alleen open voor wandelaars (dus tot het platform), de sleeplift vanuit Trockener Steg is ook dicht, vandaar dat de verbinding dicht is. (die info vind je dan weer in de SkiGuide Zermatt App)

Kijk op alpinforum/snowheads voor actuele sneeuwsituatie. Vergis je ook niet, je hebt het over hele hoge bergen, die zijn gewoon gevoelig voor weer in deze periode (al lijkt het nu inderdaad niet zo hard te waaien). Voor 't zelfde geld komt het helemaal goed als jij er bent, daar is nu echt nog niets over te zeggen.

En zo niet; als de link naar Valtournenche wel open is heb je nog een leuk gebied tot je beschikking. Als voor jou echt de link met Zermatt elke dag essentieel is, dan is het een ander verhaal…

Roy83 op 16 jan 2017 12:13

De Cabine naar Plateau Rosa is open, de cabine van Trockener Steg naar Klein Matterhorn is ook open. Ook al zijn de “links” gesloten, in principe kan je dus wel de grens over skiën. Maar vergis je niet, het kan daar vanboven op die berg ontzettend hard waaien zonder dat je het merkt in het dal.

Persoonlijk denk ik dat er op de top te veel sneeuw zal liggen om deze te kunnen ruimen.

DavidW op 16 jan 2017 13:06

Vorig jaar stonden we op de kleine Matterhorn. Het waaide echt heel hard. Vroeg me zelfs af waarom die gondel nog open was.Het kan echt goed spoken daar boven en ze gooien die lift niet zo maar dicht bij een stevig briesje.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 16 jan 2017 18:43

May the ski force be with you !!

Bedankt voor de info allemaal maar ik denk dat we eieren voor ons geld kiezen. Nu kunnen we ons hotel nog gratis annuleren en zullen we waarschijnlijk naar Brixenthal trekken! Ik zeg wel waarschijnlijk… toch bedankt
greetz

Groot gelijk als je twijfelt. Ik weet ook niet of ik Cervinia zou boeken in januari. Dan zou ik eerder in aosta oid gaan zitten en afhankelijk van t weer naar Cervinia, Pila, la thuila, courmayeur of monterosa gaan.

En als je niet in de auto wil zitten idd kijken waar dan goede sneeuw ligt. Have fun iig!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

3 februari wordt het goed (hoop ik :-) )

Plaats een reactie