Hoe graaf je je auto uit?

De relatie is de auto, de afstand en de reistijd, het verschil is dat je bij de aankomst in je appartement of hotelkamer terecht komt en bij vertrek weer naar huis gaat, logisch toch? ;)

Let wel op anders ben je nog langer bezig
https://youtu.be/UxocUGcs89U

*bericht bewerkt door ruudsan op 09 jan 2017 18:41

Allemaal leuke tips, maar wat te doen als het ijzelt?

https://youtu.be/nJclqXlcWyA

:D

Nog ff een drietal tips, parkeer je auto met de aangedreven wielen het dichtst bij de rijbaan, parkeer je auto met de neus naar beneden als je op een helling staat en drie maak eerst de ruimte rond de auto sneeuwvrij. Anders trap je dit aan en wordt dat een drempel.

Auto warmrijden zou ik niet doen. Zeker niet als het nog gaat sneeuwen. De eerste sneeuw zal door de (nog) warme auto smelten en daarna alsnog bevriezen. Dan weet je iig. zeker dat je je deuren niet meer open krijgt.
Wat je wel kan doen is de ruitenwissers omhoog zetten. En checken voordat je je auto uitzet dat de ruitenwissers ook uit staan. Mocht je je auto willen starten voordat hij helemaal ijsvrij is. Anders sloop je de wissers of de motor.

Übung macht den meister!!!

Nog ff een drietal tips, parkeer je auto met de aangedreven wielen het dichtst bij de rijbaan, parkeer je auto met de neus naar beneden als je op een helling staat en drie maak eerst de ruimte rond de auto sneeuwvrij. Anders trap je dit aan en wordt dat een drempel.

SPAM op 9 jan 2017 21:07

Een 4e tip:
Als je op een helling moet parkeren:
1: Aan de ‘berg kant’
2: Wielen ‘zum berg’

Rob

Nog ff een drietal tips, parkeer je auto met de aangedreven wielen het dichtst bij de rijbaan, parkeer je auto met de neus naar beneden als je op een helling staat en drie maak eerst de ruimte rond de auto sneeuwvrij. Anders trap je dit aan en wordt dat een drempel.

SPAM op 9 jan 2017 21:07

Een 4e tip:
Als je op een helling moet parkeren:
1: Aan de ‘berg kant’
2: Wielen ‘zum berg’

RCGrootveld op 9 jan 2017 21:39

En een 5e tip:
Auto in de versnelling ipv op de handrem.

Born to Ride

Voor de sneeuw heb ik een uittrekbare borstel/krabber-combinatie waarmee je de zachte sneeuw vrij makkelijk van de wagen duwt (zoals gesuggereerd is het geen goed idee deze in de wagen – of de eerste keer in mijn geval: in de skibox – te bewaren ;-)).
Voor het ijs is het kwestie van rechterwielkast vrij te maken zodat de uitlaat van de standverwarming vrij is, de verwarming te starten en een koffietje te gaan drinken – een half uurtje later kan ik dan de stukken die niet helemaal zijn ontdooid makkelijk weghalen.

Ook handig is de spullen die je nodig hebt om de auto sneeuw- en ijsvrij te maken buiten de auto te bewaren.

?

Ook handig is de spullen die je nodig hebt om de auto sneeuw- en ijsvrij te maken buiten de auto te bewaren.

?

Ik kom er toch liever de dag van te voren al achter als m’n deuren zitten dichtgevroren of als mn auto niet wil starten. De avond van te voren is er vaak nog wel wat te regelen, als je smorgens vroeg wil gaan rijden en je kan je auto niet in of hij start niet dan kan het akelig lang duren voordat je eens onderweg ben… Daarnaast is het bij daglicht ook allemaal wat makkelijker om je auto uit te graven…

Matthias123 op 9 jan 2017 14:42

Goede tips @Matthias! Die met het badlaken kende ik nog niet.

Ik ben meestal wel een paar uur bezig met graven en doe het ook altijd minstens een dag van tevoren. Mijn tips:

  • maak eerst ruimte aan de achterkant of zijkant van de parkeerplaats waar je de sneeuw kwijt kunt.
  • op basis van statistiek: leg niet alvast sneeuwkettingen om. Meestal lukt het zonder kettingen ook om weg te komen en voor de afdaling heb je minder snel kettingen nodig dan voor de klim. Scheelt elke vakantie toch minstens wel weer een kwartiertje.

Ik kom er toch liever de dag van te voren al achter als m’n deuren zitten dichtgevroren of als mn auto niet wil starten. De avond van te voren is er vaak nog wel wat te regelen, als je smorgens vroeg wil gaan rijden en je kan je auto niet in of hij start niet dan kan het akelig lang duren voordat je eens onderweg ben… Daarnaast is het bij daglicht ook allemaal wat makkelijker om je auto uit te graven…

Matthias123 op 9 jan 2017 14:42

Goede tips @Matthias! Die met het badlaken kende ik nog niet.

Ik ben meestal wel een paar uur bezig met graven en doe het ook altijd minstens een dag van tevoren. Mijn tips:

  • maak eerst ruimte aan de achterkant of zijkant van de parkeerplaats waar je de sneeuw kwijt kunt.
  • op basis van statistiek: leg niet alvast sneeuwkettingen om. Meestal lukt het zonder kettingen ook om weg te komen en voor de afdaling heb je minder snel kettingen nodig dan voor de klim. Scheelt elke vakantie toch minstens wel weer een kwartiertje.
Martin7182 op 9 jan 2017 22:25

afdalen is qua gladheid gevaarlijker dan stijgen dus indien er een gesloten sneeuwdek ik zou ik toch de kettingen omleggen. Je bent in een bocht nergens als de massa van de wagen gaat doorduwen.

@Martin7182:
Tja, kwestie van inschatten …
Ze er de dag van aankomst omleggen en ze indien niet nodig bij vertrek afhalen kost minder tijd dan ze omleggen als je auto ingesneeuwd staat.
Statistiek is 1 … impact inschatten is een ander verhaal.

Rob

Misschien ook niet onaardig als tip maar kijk naar de weersvoorspellingen. Geven ze heel de week helder weer met een zon op dan hoef je je van dit hele verhaal hierboven niks aan te trekken. Geven ze sneeuw op dan kun je altijd nog voorzorgsmaatregelen treffen.

Übung macht den meister!!!

Misschien ook niet onaardig als tip maar kijk naar de weersvoorspellingen. Geven ze heel de week helder weer met een zon op dan hoef je je van dit hele verhaal hierboven niks aan te trekken. Geven ze sneeuw op dan kun je altijd nog voorzorgsmaatregelen treffen.

RFKANGOO op 10 jan 2017 06:39

Dan heb je wel erg veel vertrouwen in de weersvoorspellingen in de bergen.
Dit in tegenstelling tot ondergetekende, want met slechts 50+ jaar ervarging in dat soort gebieden heb ik geleerd dat zelfs een 48uurs voorspelling in de bergen al moeilijk is.

Als ze hier al niet eens een betrouwbare voorspelling voor de komende 5 dagen kunnen maken, kunnen ze dat in de bergen al helemaal niet.

Rob

Misschien ook niet onaardig als tip maar kijk naar de weersvoorspellingen. Geven ze heel de week helder weer met een zon op dan hoef je je van dit hele verhaal hierboven niks aan te trekken. Geven ze sneeuw op dan kun je altijd nog voorzorgsmaatregelen treffen.

RFKANGOO op 10 jan 2017 06:39

Dan heb je wel erg veel vertrouwen in de weersvoorspellingen in de bergen.
Dit in tegenstelling tot ondergetekende, want met slechts 50+ jaar ervarging in dat soort gebieden heb ik geleerd dat zelfs een 48uurs voorspelling in de bergen al moeilijk is; met name op lokaal niveau

Als ze hier al niet eens een betrouwbare voorspelling voor de komende 5 dagen kunnen maken, kunnen ze dat in de bergen al helemaal niet.

RCGrootveld op 10 jan 2017 11:00
Rob

@Martin7182:
Tja, kwestie van inschatten …
Ze er de dag van aankomst omleggen en ze indien niet nodig bij vertrek afhalen kost minder tijd dan ze omleggen als je auto ingesneeuwd staat.
Statistiek is 1 … impact inschatten is een ander verhaal.

RCGrootveld op 9 jan 2017 23:43

Bij mij werkt statistiek beter want ik kan het weer over 1 week laat staan 2 weken niet inschatten. Omleggen betekent ook afhalen, schoonmaken, drogen. Al gauw 15 minuten bij elkaar, ook als het meezit. De afgelopen jaren heb ik bij de terugreis maar 1 keer sneeuwkettingen nodig gehad, terwijl de auto toch meestal wel onder een metertje sneeuw stond. Op de een of andere manier komt er bij een dump onder mijn auto nooit zoveel sneeuw terecht ;) Terwijl verschillende mensen nog druk bezig zijn met hun kettingen weer afhalen en inpakken tuf ik rustig naar beneden…

Misschien ook niet onaardig als tip maar kijk naar de weersvoorspellingen. Geven ze heel de week helder weer met een zon op dan hoef je je van dit hele verhaal hierboven niks aan te trekken. Geven ze sneeuw op dan kun je altijd nog voorzorgsmaatregelen treffen.

RFKANGOO op 10 jan 2017 06:39

Dan heb je wel erg veel vertrouwen in de weersvoorspellingen in de bergen.
Dit in tegenstelling tot ondergetekende, want met slechts 50+ jaar ervarging in dat soort gebieden heb ik geleerd dat zelfs een 48uurs voorspelling in de bergen al moeilijk is.

Als ze hier al niet eens een betrouwbare voorspelling voor de komende 5 dagen kunnen maken, kunnen ze dat in de bergen al helemaal niet.

RCGrootveld op 10 jan 2017 11:00

Je kan toch op de dag voor vertrek kijken wat ze voorspellen??
Als ze een heldere nacht opgeven dan denk ik dat de kans vrij klein is dat je je auto uit moet graven.
Maar goed waar maken jij en ik ons druk om. Jij gaat met de trein en ik sta heel de week in een parkeergarage onder het appartement. ;)

Übung macht den meister!!!

Maar goed waar maken jij en ik ons druk om. Jij gaat met de trein en ik sta heel de week in een parkeergarage onder het appartement. ;)

RFKANGOO op 10 jan 2017 22:12

Inderdaad, maar men vroeg tips … toch.
Daarbij ga ik soms ook met de auto, hangt van de bestemming af en dan probeer ik hem inderdaad droog te zetten.
En die kettingen heb ik al een paar keer nodig gehad … naar beneden …
En dat kwartiertje, ach … het is maar waar je je druk om maakt.

Rob

Wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik snap mensen die 1 of 2 dagen eerder vertrekken i.v.m. zware sneeuwvooruitzichten dan ook niet. Ik denk in zo’n geval: “lekker nog 1 of 2 dagen heerlijk in de verse sneeuw skiën!” De terugreis kan tegenvallen maar ik moet de eerste keer nog meemaken dat ik 's avonds / 's nachts niet thuis kwam i.v.m. het weer. En wat dan nog? Slaapzak en voldoende eten/drinken mee en het avontuur kan beginnen :)

Wie dan leeft, wie dan zorgt. Ik snap mensen die 1 of 2 dagen eerder vertrekken i.v.m. zware sneeuwvooruitzichten dan ook niet. Ik denk in zo’n geval: “lekker nog 1 of 2 dagen heerlijk in de verse sneeuw skiën!” De terugreis kan tegenvallen maar ik moet de eerste keer nog meemaken dat ik 's avonds / 's nachts niet thuis kwam i.v.m. het weer. En wat dan nog? Slaapzak en voldoende eten/drinken mee en het avontuur kan beginnen :)

Martin7182 op 10 jan 2017 22:49

Als de liften niet draaien en ook niet meer gaan draaien wat moet je dan??
Mijn ouders zaten de week voor de zware lawines van galtur in ischgl en wilde ook eerder naar huis omdat er niks meer draaide. Maar het dal was afgesloten. De weg zou zaterdag pas schoon zijn.

Übung macht den meister!!!

Als de liften niet draaien en ook niet meer gaan draaien wat moet je dan?

Bergschoenen aan en gewoon lekker gaan wandelen …

Rob

Als de liften niet draaien en ook niet meer gaan draaien wat moet je dan?

Bergschoenen aan en gewoon lekker gaan wandelen …

RCGrootveld op 11 jan 2017 10:06

Niet helemaal meegekregen wat daar gebeurd Is zeker??

Übung macht den meister!!!

Misschien is het een slim plan om warm of kokend water over je voorruit te goooien, weet eigenlijk niet of je ruit daar tegen kan, neem aan van wel…

En het is idd wel slimmer om tientje meer te betalen dan op dag van vertrek (of de dag ervoor) je auto uit te graven en die tip van het nummerbord is idd handig.

Ski you later!

Misschien is het een slim plan om warm of kokend water over je voorruit te goooien, weet eigenlijk niet of je ruit daar tegen kan, neem aan van wel…

En het is idd wel slimmer om tientje meer te betalen dan op dag van vertrek (of de dag ervoor) je auto uit te graven en die tip van het nummerbord is idd handig.

TessavanderPoel op 11 jan 2017 16:21

als je dat met kokend water doet dan loop je het risico op een gebarsten voorruit. is een te groot temperatuurverschil van koud vaak onder 0 naar kokend, niet aan te raden dus.

valt in het rijtje, sneeuwvrij maken met explosieven, dat doe je ook niet op je auto XD

*bericht bewerkt door Droopy-d op 11 jan 2017 16:49

don't count the days, make the days count !

Misschien is het een slim plan om warm of kokend water over je voorruit te goooien, weet eigenlijk niet of je ruit daar tegen kan, neem aan van wel…

En het is idd wel slimmer om tientje meer te betalen dan op dag van vertrek (of de dag ervoor) je auto uit te graven en die tip van het nummerbord is idd handig.

TessavanderPoel op 11 jan 2017 16:21

als je dat met kokend water doet dan loop je het risico op een gebarsten voorruit. is een te groot temperatuurverschil van koud vaak onder 0 naar kokend, niet aan te raden dus.

valt in het rijtje, sneeuwvrij maken met explosieven, dat doe je ook niet op je auto XD

Droopy-d op 11 jan 2017 16:45

Ik durf het ook zeker niet, maar een vriend van mij doet dit al jaren en zelf met een flinke ster in z’n voorruit en deze is nog nooit gesprongen… (Dus ik raad het niemand aan, maar er zijn mensen die doen niet anders)

Click. Click. Peace

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Martin7182 op 10 jan 2017 22:49

Als de liften niet draaien en ook niet meer gaan draaien wat moet je dan??

RFKANGOO op 11 jan 2017 06:24

Het beste er van maken zou ik zeggen. Als met zekerheid de liften niet meer draaien en er komt zware sneeuwval aan, dan is het misschien verstandig om toch eerder te vertrekken. Maar persoonlijk heb ik alleen mensen meegemaakt die uit angst voor normale sneeuwval 1 of 2 dagen eerder vertrekken. Onbegrijpelijk, ik kom juist voor de sneeuw! Dat je halverwege de week überhaupt in je hoofd al bezig bent met de vertrekprocedure lijkt me geen relaxte vakantie.

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Martin7182 op 10 jan 2017 22:49

Als de liften niet draaien en ook niet meer gaan draaien wat moet je dan??

RFKANGOO op 11 jan 2017 06:24

Het beste er van maken zou ik zeggen. Als met zekerheid de liften niet meer draaien en er komt zware sneeuwval aan, dan is het misschien verstandig om toch eerder te vertrekken. Maar persoonlijk heb ik alleen mensen meegemaakt die uit angst voor normale sneeuwval 1 of 2 dagen eerder vertrekken. Onbegrijpelijk, ik kom juist voor de sneeuw! Dat je halverwege de week überhaupt in je hoofd al bezig bent met de vertrekprocedure lijkt me geen relaxte vakantie.

Martin7182 op 11 jan 2017 21:26

Idd mocht ik door zware sneeuwval niet wegkunnen dan bel ik gewoon naar de baas op dat ik wat later op mn werk kom… een week of 3 ofzo ;)

Born to Ride

De weg van en naar ischgl was afgesloten en enkel op zaterdag sneeuwvrij gemaakt. Dus al wilde je naar huis dan was dit onmogelijk.

Übung macht den meister!!!

En denk er eventjes aan, maak tijdens de week je auto af en toe wat schoon zodat de sneeuwruimers je auto niet mispakken als stortplek of er met hun lader tegen rijden omdat ze hem niet zien (dus maak je neus/staart even vrij als je passeert) :-)

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie