'Drie vingers boven de sneeuw redden mijn leven'

Ik lees net dit stukje op AD:

"Tienduizenden Nederlanders gaan deze dagen weer op wintersport. Zoals elk jaar liggen lawines op de loer. Hoe gevaarlijk dát is, blijkt uit het bloedstollende verhaal van Ralf Verschuur. ,Onder die lawine dacht ik: dit houdt mijn borstkas niet.‘’ http://www.ad.nl/buitenland/drie-vingers-boven-de-sneeuw-red…

*bericht bewerkt door Vincent1980 op 24 feb 2017 09:35

Goed dat dit soort verhalen eens in de mainstream media komen.

Nog mooier zou zijn als er een stukje geevalueerd werd over hoe dit had kunnen gebeuren, zodat het brede publiek iets meer over lawine’s leert, en dat (het grootste deel van de) lawine’s te voorkomen zijn als men voldoende kennis heeft van de omstandigheden. En dat de 3-eenheid je kan redden, mocht er alsnog iets gebeuren.

Ik word namelijk altijd een beetje moe van het feit dat iedereen zegt dat off piste zo gevaarlijk is. En dan krijg je mensen niet aan het verstand gebracht dat er met de juiste kennis en kunde nog 1% “risico” overblijft, waarmee het net zo gevaarlijk is als één uur autorijden.

Precies @Juul. De enige reactie die zo’n artikel teweegbrengt is: "Zie je wel dat het gevaarlijk is, eigen schuld "

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Precies @Juul. De enige reactie die zo’n artikel teweegbrengt is: "Zie je wel dat het gevaarlijk is, eigen schuld "

Embee op 24 feb 2017 10:18

Juist

Inderdaad. Ik weet niet of we hier wat mee opschieten. Ik ben het helemaal eens met @Morris op wePowder
(http://wepowder.nl/forum/topic/85823?page=10#last)

null

Click. Click. Peace

@Rogier +1 Niks meer aan toe te voegen.

When life gets too complicated.... SKI

Precies @Juul. De enige reactie die zo’n artikel teweegbrengt is: "Zie je wel dat het gevaarlijk is, eigen schuld "

Embee op 24 feb 2017 10:18

Hopelijk brengt het ook de reactie weeg dat mensen dus niet zomaar off-piste gaan voor de grote massa.

Natuurlijk wel vervelend voor degenen die wel met kennis en kunde op pad gaan en waar het alsnog misgaat, maar ik denk dat het voorkomen van niet voorbereid off-piste gaan van de massa belangrijker is. Het is en blijft een extreme sport, daarvan zullen er altijd mensen zeggen ‘zie je wel’.

@Tiny-M Off-piste skiën is niet ongevaarlijk (auto-rijden ook niet). Maar het is absoluut geen extreme sport.
En ik denk dat maar weinig mensen zich aangesproken voelen door zo’n artikel en nog steeds denken dat waar zij naast de piste poeder meepakken het niet gevaarlijk is.

Click. Click. Peace

@Tiny-M ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik heb geen enkele illusie dat dit type artikelen ervoor zorgt dat er minder ongelukken gebeuren met onwetenden. Zelfs de persoon in kwestie zegt in het artikel niet dat hij nooit meer off-piste gaat. Ik sta nu al een decennium voor groepen en het zijn vooral de onwetenden die roepen dat we overdrijven. ‘Ignorance is bliss’.

Lees ook even dit…

null

Het is een mentaal ding… we denken allemaal dat we de hoofdprijs in de staatsloterij gaan winnen, maar we denken ook dat we nooit door een lawine worden gegrepen. Statistisch gezien is de kans dat je als onwetende in een lawine komt overigens groter dan de kans dat je een hoofdprijs wint… ;)

May the powder be with you!

@Tiny-M Off-piste skiën is niet ongevaarlijk (auto-rijden ook niet). Maar het is absoluut geen extreme sport.
En ik denk dat maar weinig mensen zich aangesproken voelen door zo’n artikel en nog steeds denken dat waar zij naast de piste poeder meepakken het niet gevaarlijk is.

Rogier op 24 feb 2017 12:09

Ik denk dat jouw en mijn definitie van extreme sporten dan flink uiteen liggen. Dingen als kite-surfen, paragliden, parachutespringen, klimmen, mountainbiken vallen er wat mij betreft ook onder. Qua verzekering valt dit dan ook bijna altijd onder aanvullende dekking. Deze sporten kunnen met meer of minder risico’s uitgevoerd worden mede-afhankelijk van kennis/niveau van de uitvoerder, net als off-piste skiën.

Of mensen zich daadwerkelijk aangesproken voor zo’n artikel weet ik niet, maar een artikel als dit bereikt wel een grotere massa. In het artikel wordt juist ook gesproken dat het ‘gewoon’ tussen de pistes in, hopelijk triggered dit in ieder geval een aantal mensen. Verder zegt de persoon in kwestie niet zomaar meer off-piste te gaan skieën. M.a.w. hij heeft z’n les geleerd en zal dit hopelijk niet meer onvoorbereid zonder kennis/materiaal doen.

@Tiny-M Off-piste skiën is niet ongevaarlijk (auto-rijden ook niet). Maar het is absoluut geen extreme sport.
En ik denk dat maar weinig mensen zich aangesproken voelen door zo’n artikel en nog steeds denken dat waar zij naast de piste poeder meepakken het niet gevaarlijk is.

Rogier op 24 feb 2017 12:09

Ik denk dat off-piste skiën toch wel behoorlijk onder de extreme sports geschaald wordt. Dat een aantal mensen dat op een redelijk veilige manier beoefenen doet daar niets aan af. Zie verder ook niet zoveel kwaad in het stukje overigens.

Ik zat ook te zoeken naar de link van de WePowder Safety Academy onderaan het artikel.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Onlangs een reportage op tv bekeken over de reddingwerkers in Sion. Enkele van deze kerels zijn tijdens een reddingsoperatie ook in een lawine terechtgekomen en zijn hierbij 2 van hun collega’s verloren.
1 van de reddingswerkers zei zelfs op gegeven moment dat hijzelf nooit offpiste meer gaat door dit voorval. En dat zijn dan zelf goede tot uitstekende skiers.
Ik kan begrijpen dat offpiste een geweldig gevoel is, maar zoals altijd zijn er waarschijnlijk hierbij personen die enkel met hun eigen adrenalineroes bezig zijn.
Be safe

“Be safe” kan niet. “Be aware how safe your are” wel. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar de grens ligt en die ligt mogelijk bij iedereen anders. Of je nou wilt mountainbiken, off-piste skiën, parachute springen, wingsuit-flying met of zonder gebruikmaking van je parachute. Mijn zegen heb je. Als je maar weet welke risico’s je neemt.

Piste-skiërs die off-piste skiërs veroordelen beseffen volgens mij niet dat het merendeel van de bevolking zelfs het piste-skiën al als iets heel gevaarlijks ziet.

@Martin7182

Zei iemand wingsuit zonder parachute?
Dat kan gewoon:

https://youtu.be/dRB-woVjlFY

:D

Ja, zo wel Hessel… :p

Plaats een reactie