Lawinegevaar

Tja…
Zit nu in Cervinia.
Redelijk veel sneeuw vandaag en gisteren.
Er is daar 1 bergwand met minstens 3 lawinebuizen en redelijk wat stalen vangnetten.
Vandaag vele tientallen mannen vrouwen van de helling zien komen zonder enige kennis en zelfs zonder rugzak. Zigzaggend door de vangnetten heen. Boven staan daar ook veel borden met lawinegevaar. 1 vent had die paal zelfs vast om daarna naar beneden te rijden ook zonder rugzak en helemaal alleen. Ergste is nog dat daaronder ook pistes doorheen slingeren. Waar wij dus op zaten. Ik ken de gevoeligheid van deze bergwand niet. Maar de buizen en netten zeiden mij genoeg.
Wat doe je eraan… kon moeilijk 50 man een mep verkopen.??

Vroeger sprak ik mensen direct aan, maar dan kreeg ik een grote mond terug.

Nu schrijf ik er maar blogs over ;-)

Click. Click. Peace

Ik heb de zelfde ervaringen als Rogier.
Een grote mond kan je krijgen.
Wat een domme eigenwijze mensen zijn dat toch.Wat weten ze over het gevaar in de bergen als je ergens in een stad woont.
Ik zeg nu niets meer als ik het zie gebeuren.Ze moeten zelf maar de consequenties aanvaarden.

beetje saai hoor, iedereen op 1 lijn. sluit me er echter volledig bij aan, sorry. gisteren hier ook weer een flinke berg complete idioten aan het eerk. terwijl het lawinebericht toch echt aanleiding was voor bijzonder grote terughoudendheid. is al vervangen, kan de tekst noet meer vinden en mijn frans is niet top, maar de waarschuwingen waren luid en duidelijk.

*bericht bewerkt door evr66 op 31 dec 2017 09:08

Edwin van Riel

Ik kan er ook niet over uit. Zelf ook echt niet altijd braaf geweest, maar realiseer me ook hoe goed ik altijd weg ben gekomen en dat zo spelen met niet alleen je eigen leven, maar ook dat van een ander geen grapje is.

Wat mij betreft mag de pistedienst best wat strenger optreden. Bewust off-piste zonder dat het kan? Skipas inleveren en eventueel ook boete. Al begrijp ik dat ze hier niet heel veel tijd voor hebben.

Zelfde geldt overigens ook voor mensen die écht niet kunnen skiën en zichzelf, vaak hun kinderen en anderen in gevaar brengen; skipas innemen en afleveren bij de skischool. Pas met les piste weer op!

tsja, staat er vanmorgen een hollander in een oostenrijkse skishop. wil gaan touren en heeft alleen een schep bij zich. geeft het kennisniveau aardig eeer denk ik.

Edwin van Riel

tsja, staat er vanmorgen een hollander in een oostenrijkse skishop. wil gaan touren en heeft alleen een schep bij zich. geeft het kennisniveau aardig eeer denk ik.

evr66 op 31 dec 2017 14:33

Was van plan zichzelf uit te graven zeker…

Vandaag in Les Arcs hetzelfde verhaal. Op een helling onder de lawinekabelbaan, eindigend in een terrain trap en naast een verse lawinekegel (!) een aantal gasten zonder veel kennis van zaken naar beneden.

Nog stukken gezien (triebschnee met duidelijke windtekenen onder lawine kabelbaan) waarvan ik 's morgens dacht dat ze best link zouden zijn, en die tegen de avond gewoon verspoord zijn.

Lawinestufe 4.

Darwin in actie, heet dat dan 🙄

Ik zag dat het aan de Zermatt kant flink warm was. +7 op Sunegga en +4 op Blauherd. Hoe warm was het in Cervinia? Maakt dat de zaak nog linker?

Snap het ook niet. Eergisteren was ik in Flachau bij het o zo mooie en rustige Top Liner Mulde. Onderaan de lift een geel zwaailicht vanwege hoog lawinegevaar. En op de berg allemaal off-piste skiërs zonder materiaal bij zich.

Plaats een reactie