Toch weer een andere ski?

@Matthias123 Ik ben het met je eens dat de toon van Ronald soms ietsjes anders kan, daarop heb ik hem ook aangesproken. Maar hij mag zeker een mening hebben en ook duidelijk maken als hij het niet met @GiGi eens is.

Rogier op 7 apr 2017 13:39

Volgens mij is het een persoonlijke vete, het enige doel is om @GiGi belachelijk te maken met dingen als:

“(Hoe komt het toch dat ik elke keer als ik hier kijk een misleidend verhaal lees? Als je het niet weet, reageer dan niet. Zo zet je mensen op het verkeerde been.)”

Dit lijkt mij - zonder inhoudelijk en correct te beargumenteren - niets anders dan het op de man spelen waar je het de laatste keren steeds over had. De strekking van de posts is namelijk ook niet het verstrekken van nuttige informatie, maar meer “kijk eens, wat iemand anders post is onzin” om vervolgens met betwistbaar en dun bewijs te komen. In mijn wereld is dat geen normale manier van discussiëren, maar goed blijkbaar kijk jij er anders tegenaan.

Voor mij in elk geval voldoende om, mede dankzij dit laakbare optreden van de moderators, dit forum maar zoveel mogelijk te vermijden. Helaas zoals veel vaker een community die ten onder gaat aan het eigen succes door het gebrek aan aanpassingsvermogen van hoger hand.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Account van Ronald is geblokkeerd.

Nu weer on-topic verder. (Dat betekent dat kritiek mag en goed is, maar speel het niet op de man!)

*bericht bewerkt door Rogier op 07 apr 2017 14:40

Click. Click. Peace

ik vroeg me al af of er een persoonlijke vete was tussen die 2 :)

Dank voor je uitgebreide uitleg Gigi, wordt zeer gewaardeerd. (over het verschil F18 en 800, beetje onhandig wel van Fischer).

Zijn er nog meer mensen die op de Super Joy of Blizzard RC Ti geskied hebben en daar nog wat over kunnen vertellen? @Skiwi87 misschien?

Eens met @skiwi87, F19 vond ik aanvoelen als niets, alsof je niets onder je voeten hebt… Heb zelf ook de Fischer Progrossor 900 gehad, zelfde verhaal, licht, onrustig en (te) weinig grip.

Ik zou dus zeker niet de F18 adviseren, minimaal F19, of mss iets pittiger. Is misschien even wennen, maar zul je echt meer plezier van beleven denk ik, zeker omdat je aangeeft lessen op de rollerbaan te volgen… Jouw techniek zal dus steeds beter worden (en dan heb je niet het idee dat je volgend seizoen wéér nieuwe ski’s nodig hebt).

@Elisabeth101 Misschien een niet zo voor de hand liggend skietje. De kenmerken van de ski zijn voor jou wel van toepassing.

http://www.test4outside.com/en/produit/black-crows-vertis/…

Ze worden in elk geval mijn nieuwe speeltjes voor het volgende seizoen

*bericht bewerkt door Jamie010 op 07 apr 2017 18:10

Head iSupershape Titan misschien?

Pittige pistecarver met korte radius en lichte rocker, en net iets breder onder de voet waardoor slush en bulten prima te doen zijn.

Speels genoeg(vereist wel goede input) en enorm hoog plafond.

Eens met @skiwi87 Jouw techniek zal dus steeds beter worden (en dan heb je niet het idee dat je volgend seizoen wéér nieuwe ski’s nodig hebt).

Irene op 7 apr 2017 16:55

Snap wat je bedoelt. Het valt me wel op dat de mensen waar ik vaak mee ski, van ongeveer hetzelfde niveau, allemaal kiezen voor een zwaardere, stijvere, ‘meer aanwezige’ ski dan dat ik zou doen. Kennelijk ben ik dan toch de uitzondering. Maar ach anders kopen we wel weer wat anders en verpatsen we ze weer :p

Jamie en RRski, mooie skies maar mag ietsje smaller onder de voet, meer 73-75mm. Ik weet, smal voor een veelzijdige ski maar hoopte dat de constructie vd ski hieraan kan bijdragen. Dat t toch skibaar blijft in de slush. Ik heb al n goede allmountain ski dus die kan ik altijd erbij pakken.

Overigens ben ik meer van minimale input maximaal resultaat ?

Die Titans voelen meer als een pisteski, niet als een allmoubtain.

Voor slush heb je nu eenmaal wat meer breedte (of inzet) nodig.

Minimale inzet en maximaal resultaat gaan niet (goed) samen met sportief knallen over de pistes.

Die Titans voelen meer als een pisteski, niet als een allmoubtain.

Voor slush heb je nu eenmaal wat meer breedte (of inzet) nodig.

Minimale inzet en maximaal resultaat gaan niet (goed) samen met sportief knallen over de pistes.

RRski op 7 apr 2017 23:53

Sportief knallen is toch niet aan de orde? Of heb ik iets gemist?

Ik heb nog eens al mijn aantekeningen nagekeken. Er zijn niet zo heel veel ski’s die de grip en het vertrouwen bieden op harde sneeuw en die tegelijkertijd licht aanvoelen (niet zwaar om te skiën) als de pistes wat minder worden zonder daar een flinke dosis techniek en focus of veel lichaamskracht of snelheid voor nodig te hebben. De modellen die ikzelf ken zijn al uitgebreid genoemd: de Blizzards en de Progressors (F18 of F19, wat echt een keuze is in plafond vooral).

Kandidaten als de Salomon X-Max of K2 Supercharger zijn mijns inziens wat minder allround (vooral goede carvers), en kunnen wat instabiel aanvoelen als je toch eens wat harder gaat of in lastige sneeuw terecht komt. Nou ben ikzelf wel een stukje groter en zwaarder, dus misschien voor jou geen issue. Beide ski’s hangen in het testrek van Duijvestein Zoetermeer, de laatste keer dat ik daar was.

Een andere categorie die mogelijk het overwegen waard is, is de consumenten race ski. Klinkt heel heftig, maar er zijn wel degelijk modellen die geen worldcupbenen of -snelheden vergen om die ski’s gecontroleerd, zonder al te veel uitputting en op menselijke snelheden te skiën. Natuurlijk heb je dan wel de keus uit de lange radius (GS) of de korte (SL). Hoewel ikzelf de GS veelzijdiger vind (met een GS kan je ook prima stabiele korte bochtjes skiën als je er de techniek voor hebt; met een SL zijn lange stabiele bochten veel meer werk), zijn er ook zeker SL-modellen die voor die categorie ski behoorlijk veelzijdig zijn. En met veelzijdig bedoel ik erg goed skibaar in alle bochtgroottes (lange bochten dan wel geslipt uiteraard), maar ook op alle snelheden en intensiteiten en als de sneeuw wat minder strak erbij ligt.

Modellen die zo veelzijdig zijn, in mijn ogen, zijn de Elan SLX (als je Amphibio geen bezwaar vind, wen je overigens op den duur vanzelf aan), Fischer RC4 Worldcup SC (of de inmiddels overjarige RC4 Superior-lijn), de Völkl Racetiger Speedwall SL UVO, de Head Worldcup Rebels SLR en de Rossignol Hero Elite ST TI. Ja, als je ze een trap geeft, trappen ze terug. Maar zolang je ze vriendelijk vraagt mooie stabiele bochten te draaien, doen ze dat zonder mopperen of je in moeilijkheden te brengen.

Argument tegen dit soort ski’s (dat geldt ook voor de GS-versies overigens), is dat ze een vrij hoog instapniveau hebben. Maar als je het niveau hebt wat je beschrijft, en bovendien aangeeft fanatiek te skiën en aan je techniek te werken (en wat meer agressie in de bochten is een wens), dan is deze categorie zeker het overwegen waard. De genoemde Elan en ik dacht ook de Head hangen in het rek bij Duijvestein. De Fischer is wellicht voor een rondje beschikbaar van een van de forumleden (er zijn er een paar in bezit hier en daar - ik ken drie mensen persoonlijk die hem hebben, in verschillende lengtes), voor de Völkl en de Rossignol geldt misschien wel hetzelfde.

En als je toch aan het testen gaat, probeer dan ook eens een consumenten GS (van alle genoemde SL-ski’s de GS variant): er zal een wereld voor je open gaan. ;)

Sportief knallen is toch niet aan de orde? Of heb ik iets gemist?

GiGi op 8 apr 2017 07:48

Ok, sportief skiën dan, zie onderstaande quote.

Ik heb sinds 2 seizoenen de allmountain ski Atomic Affinity Storm. Ben hier erg blij mee. Pluspunten: skiet zó makkelijk, vraagt me weinig kracht, carvet prima op mijn snelheden echter bij volle bak grote bochten carven loopt ie niet meer helemaal zuiver. Hobbelt lekker door de buckels en slush. Echter minpunten: kantengrip op harde en/of ijzige steile pistes en schiet toch ietsje tekort bij echt technische trainingen.

elisabeth101 op 6 apr 2017 21:45

Hieruit heb ik opgemaakt dat het een sportieve lat moet zijn.

Bij nader inzien zou de Cloud 11 op papier een prima lat zijn geweest, alleen pech gehad dat het geen goede match was.

Klopt @RRski, vandaar dat dit topic niet meer is (denk ik) dan suggesties doen om een keer goed te testen.

Nog een aanvulling op mijn vorige post:

En dan vraagt iedereen zich af: “Hoe kan die gozer nou een consumenten race ski aanraden terwijl de Atomic Cloud 11 al te zwaar was?”

Het grote verschil: rebound. Rebound is de energie die je gedurende de bocht in de ski hebt gestopt en die je terug krijgt tijdens het omkanten. Rebound kan je afstraffen (als je te veel achterop zit bijvoorbeeld, of als je timing in buckels niet goed is), maar het kan je ook helpen in de bochten, elke keer als je omkant. Die laatste variant is de positieve rebound, zeg maar, die je helpt bij het skiën.

Laatst was ik in de hal aan het klooien op de Atomic Redster XTI. Voor dat kaliber ski eigenlijk heel makkelijk te skiën, maar zeker geen licht ski’tje voor een beginner, zeg maar. Ik was daar met een vriend die op de Völkl Racetige GS stond. Na een paar afdalingen wisselden we van ski’s. En die Völkls skieden veel makkelijker (lees: met meer teruggave van de energie die ik er zef in had gestopt) dan de Atomics. Een stijvere, zwaardere ski dus, liet mij mijn bochten draaien met per saldo aanzienlijk minder energie, omdat ie me veel meer hielp tijdens het omkanten. En hard ging het echt niet (niet zo drukke, maar ook zeker niet lege, en bovendien best kapot geskiede indoor baan).
Elke keer als ik op die Atomics aan het omkanten was, moest ik er zelf energie bij geven om ze goed om te krijgen (zeker tussen de hobbeltjes). Met die Völkls daarentegen was het easy, met vol vertrouwen. En het ging niet harder (we hebben getimed en vergeleken, dat kan lekker op zo’n baan waar de omstandigheden lekker constant zijn). En we ervoeren allebei hetzelfde, ook niet onbelangrijk.

Mijn punt is dus eigenlijk: probeer het eens uit. Want als die rebound je steeds een opdonder geeft omdat de input (nog) niet precies genoeg is, is het geen optie, zo’n ski. Maar als het wel goed samenvalt, dan kan je echt heerlijk skiën en aan je techniek werken op een ski die dat nog vele jaren ondersteunt en je uitnodigt steeds beter te worden.

*bericht bewerkt door GiGi op 08 apr 2017 09:39

Als de ski niet goed is geslepen of juist niet is afgebot moet je ook meer moeite doen om de ski van kant te wisselen.

Übung macht den meister!!!

Hieruit heb ik opgemaakt dat het een sportieve lat moet zijn.

Bij nader inzien zou de Cloud 11 op papier een prima lat zijn geweest, alleen pech gehad dat het geen goede match was.

Nou om te verduidelijken wat de essentie voor mij is…ik kán supersportief skien en dat lukte ook prima op de Cloud 11. Ik kan het niveau van de ski wel aan, alleen mijn vakantie wordt daar niet zo leuk van. Mijn lijf houdt dat gewoon niet vol, de hele week op maximale capaciteit. Zeker wanneer de omstandigheden achteruit gaan. Op een gegeven moment gaat door vermoeidheid alle techniek het raam uit en loop ik alleen maar tegen de ski te vechten. Dat is waarom ik graag een wat veelzijdiger en vriendelijker pisteski zou willen, om dat op te vangen. Echter zou ik er toch graag technisch op kunnen knallen en technisch mee kunnen verbeteren (daar waar de all mountain tekort komt). Daarbij spreekt een lichte speelse, makkelijk manouvreerbare ski mij meer aan dan een bulldozer tramrails type ski

@gigi: even ter aanvulling: ook op een minder stijve ski kun je naar mijn ervaring goed met rebound skien. Ik merk zelf bijvoorbeeld als ik technisch “wild” ski ik veel energie in mijn lichaam opvang in plaats van dat die “op de ski terecht komt”. De energie lekt dan weg als het ware. Een stijve ski lost dan niet zo veel op. Zeker niet als je niet heel zwaar weegt zoals elisabeth.

Hieruit heb ik opgemaakt dat het een sportieve lat moet zijn.

Bij nader inzien zou de Cloud 11 op papier een prima lat zijn geweest, alleen pech gehad dat het geen goede match was.

Nou om te verduidelijken wat de essentie voor mij is…ik kán supersportief skien en dat lukte ook prima op de Cloud 11. Ik kan het niveau van de ski wel aan, alleen mijn vakantie wordt daar niet zo leuk van. Mijn lijf houdt dat gewoon niet vol, de hele week op maximale capaciteit. Zeker wanneer de omstandigheden achteruit gaan. Op een gegeven moment gaat door vermoeidheid alle techniek het raam uit en loop ik alleen maar tegen de ski te vechten. Dat is waarom ik graag een wat veelzijdiger en vriendelijker pisteski zou willen, om dat op te vangen. Echter zou ik er toch graag technisch op kunnen knallen en technisch mee kunnen verbeteren (daar waar de all mountain tekort komt). Daarbij spreekt een lichte speelse, makkelijk manouvreerbare ski mij meer aan dan een bulldozer tramrails type ski

elisabeth101 op 8 apr 2017 14:31

Je zult altijd op bepaalde punten concessies moeten doen.

Om het met auto’s te vergelijken, je vraagt nu een raceauto, die lekker makkelijk te rijden is in het drukke stadsverkeer en tegelijk geschikt is voor een safari in Afrika.

Die raceauto doet het goed op het circuit, stadsverkeer is wat lastig en een safari is onmogelijk.
De terreinauto doet het goed in Afrika, stadsverkeer gaat nog wel, maar op het circuit kun je er niks fatsoenlijks mee.
De stadsauto is prima in de stad, door Afrika is wat lastig en op het circuit heeft ie niks te zoeken.

Ik zou kijken voor pisteski die net wat breder onder de voet is, en vooral zelf testen of ie voor jouw voldoet, want je doet altijd concessies.

En misschien wel het belangrijkste, blijf werken aan je techniek en conditie. Op een bepaald moment kun je ook die vermoeiende ski prima een hele dag skiën.

@gigi: even ter aanvulling: ook op een minder stijve ski kun je naar mijn ervaring goed met rebound skien. Ik merk zelf bijvoorbeeld als ik technisch “wild” ski ik veel energie in mijn lichaam opvang in plaats van dat die “op de ski terecht komt”. De energie lekt dan weg als het ware. Een stijve ski lost dan niet zo veel op. Zeker niet als je niet heel zwaar weegt zoals elisabeth.

yoguido op 8 apr 2017 16:01

Dat klopt wel, maar dan moet je dus alsnog hard werken (energie erin pompen) om die energie ook weer terug te krijgen. Je moet dan naar verhouding veel harder werken dan bij die ski’s die van nature een wat hoger energie-rendement hebben. En dat past minder bij een uitspraak als “Overigens ben ik meer van minimale input maximaal resultaat ?”

@RRski vergeet niet dat ze al een allmountain ski heeft (84 mm onder de voet). De wens is geloof ik expliciet een ski voor op harde pistes en technische training. Voor erbij dus, niet ter vervanging van die allmountain. En er zijn genoeg smalle pisteski’s die in lastige pisteomstandigheden en in buckels echt heel prima skiën en niet een hele worsteling vergen elke bocht. Sterker nog: ik denk dat op de harde pistes en in technische training juist een smalle ski het beter/efficiënter doet dan een ‘pisteski die net wat breder is onder de voet’, zoals jij suggereert. Dat je verder altijd ergens concessies moet doet, daar heb je groot gelijk is.

Om het met auto’s te vergelijken, je vraagt nu een raceauto, die lekker makkelijk te rijden is in het drukke stadsverkeer en tegelijk geschikt is voor een safari in Afrika.

Die raceauto doet het goed op het circuit, stadsverkeer is wat lastig en een safari is onmogelijk.
En misschien wel het belangrijkste, blijf werken aan je techniek en conditie. Op een bepaald moment kun je ook die vermoeiende ski prima een hele dag skiën.

RRski op 8 apr 2017 17:06

mooie vergelijking ;) mijn nieuwsgierigheid was dus ook of de ski ideale ski die ik beschreven heb, ook daadwerkelijk bestaat :p

Pisteski die niet zwaar of heel moeilijk is, is de Fischer RC4 Worldcup. Is een slalomski.

Heb niet alle bijdragen gelezen, dus misschien is ie al genoemd. Heb hier een beginner (vier weken ervaring ongeveer, niet bijzonder talentvol) zo op zien wegskien, dus zou me over de instap geen zorgen maken. En is mer goede techniek nog steeds een fijne ski. Er zijn ski’s met meer grip, rebound, etc., maar vond deze ski al een hele vooruitgang tov niet-slalomski’s.

Er zullen nog meer van deze slaloms bestaan die relatief makkelijk en licht zijn. Dat weten anderen hier vast.

Oh, ik zie dat ie niet te smal onder de binding mag zijn. Waarom niet? (Misschien ook al gevraagd hier). Voordeel van smalle ski is dat ie super snel omkant. Nadeel is dat je offpiste echt zinkt :). Al zijn deze Fischers zo licht, dat dat zelfs nog aardig ging, het viel me echt alles mee in de diepe sneeuw (40cm vers). Ik zie eigenlijk geen nadelen aangezien je ook al een all mountain hebt. Maar misschien zie ik nadelen over het hoofd

Nou de reden waarom ik dat noemde, van niet té smal onder de voet, is omdat ik bij de cloud 11 dus wat veelzijdigheid miste. Ik lever liever dan iets in op de performance. De hele smalle performance skies zijn vaak maar goed in 1 ding. Maar begrijp dat die fischer rc dat beter doen!

Oja nog 1 kanttekening bij de F19 in reactie op GiGi: Ski is licht, draait makkelijk, maar voelt door lichte gewicht niet stabiel, maar is het inderdaad wel. Heb er ook RTL mee geskied en de ski hield dat prima.
Eens met reacties hier, kwestie van smaak. Ik ben inmiddels over op zwaardere stijvere GS ski, en vind de F19 nu veel te licht. Toen ik de F19 skiede vond ik ze echter prima en super easy to turn. Ook in de buckels en de slush.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 10 apr 2017 23:39

RTL = RiesenTorLauf = Reuzenslalom (voor Landes bijvoorbeeld)

Nou de reden waarom ik dat noemde, van niet té smal onder de voet, is omdat ik bij de cloud 11 dus wat veelzijdigheid miste. Ik lever liever dan iets in op de performance. De hele smalle performance skies zijn vaak maar goed in 1 ding. Maar begrijp dat die fischer rc dat beter doen!

elisabeth101 op 10 apr 2017 23:08

Ik denk dat de smalle ski’s van tegenwoordig veelzijdig genoeg zij voor alles wat je op de piste tegenkomt. En ligt er een keer meer dan 20 cm verse sneeuw op de piste, dan pak je denk ik toch je all-mountains.
Ikzelf gebruik mijn GS ski’s ook nu bijvoorbeeld: keihard opgevroren pistes in de morgen, diepe slush en buckels in de middag. Een stabiele pisteski skiet daar zo doorheen. Beetje techniek heb je wel nodig, maar met niveau 7 en de ambitie om nog verder te leren zou dat geen probleem moeten zijn.

Testen is het enige wat erop zit. Maar dat ging je ook doen geloof ik.

Volkl Racetiger RC of SL wellicht? Skiet ook echt makkelijk en heel speels. (maar dat is uiteraard persoonlijk).
Ben sowieso onder de indruk van de line-up van Volkl tegenwoordig.

*bericht bewerkt door Schulo op 11 apr 2017 13:04

Ja ik vind slalomski’s eigenlijk best veelzijdig. Als je daar qua techniek aan toe bent, zou je ook naar reuzenslaloms kunnen kijken. Ik heb onlangs de overstap gemaakt naar een reuzenslalom. Met een beetje techniek zijn ze heel veelzijdig: stabiel op snelheid, flinke rebound in korte bochten, veel grip. De enige momenten waarop ik ze niet lekker vind, is als er een dun laagje verse sneeuw is, dan gaan ze een beetje happen (klinkt misschien vaag, maar misschien herkennen mensen dit, de neus wordt dan te agressief waardoor ze je de bocht in slingeren). En de reuzenslalom van Fischer is, net als bij de slaloms de ski met een lage instap (van de ski’s die ik deze winter heb getest).

Als je met veelzijdig doelt op het funpark en offpiste, dat gaat niet zo lekker op (reuzen)slaloms natuurlijk. Maar op de piste kunnen ze alles, is mijn ervaring.

^^ ik bedoelde idd veelzijdigheid op de piste in de zin van lange bochten, korte bochte, slush, buckels en beinvloedbaarheid in de bocht.

Nouja ik zie wel vaker hele goeie skiers op reuzenslalommers door de buckels heenstuiteren…ja dan ben ik wel n tikje jaloers als ik met de allmountains nog enorm loop te klooien :D

^^ ik bedoelde idd veelzijdigheid op de piste in de zin van lange bochten, korte bochte, slush, buckels en beinvloedbaarheid in de bocht.

Nouja ik zie wel vaker hele goeie skiers op reuzenslalommers door de buckels heenstuiteren…ja dan ben ik wel n tikje jaloers als ik met de allmountains nog enorm loop te klooien :D

elisabeth101 op 12 apr 2017 21:02

Maar eerlijk is eerlijk: all-mountains schieten vaak vrij oncontroleerbaar over harde buckels heen, terwijl een GS veel stabieler is en er doorheen knalt of ze gewoon verplaatst (zachte of slush buckels). Bij harde buckels moet je techniek, timing en absorptie goed zijn, anders wordt je gelanceerd. Oefening baart kunst (en soms blauwe plekken).

Plaats een reactie