Tip in Zwitserland voor overnachting langs de E35?

In de zomervakantie rijden we naar het Iseomeer in Italie via Zwitserland. Op de terugweg willen we een overnachting boeken in Zwitserland in de buurt van een mooie hoge berg. Niet om te skien (ski’s en kleding passen echt niet meer helaas), maar als leuke afsluiting van de vakantie. Vorig jaar Mont Blanc op laatste dag bezocht. We rijden via de E35, Lugano, Andermatt en dan verder naar boven. Iemand tips voor een mooie plek voor een overnachting?

Ik ben 2 weken geleden uit de buret Van Venezie gekomen via dezelfde route en heb op de terugweg enkele uren in Luzern doogebracht. Een prachtige compacte stad met o.a de Kapelbrucke. Daar heb ik o.a. Gemerkt dat Zwitserland ongeveer 2 maal zo duur is dan Italie. Zwitserland overdag bezoekers lijkt me zinvoller dan er 's avonds/'s nachts te verblijven. Vervolgens heb ik in Illzach nabij Mulhouse overnacht in een tevoren geboekt hotel bij de Franse B&B groupe. Die organisator heeft heel veel verspreid liggende hotels, die goed/goedkoop zijn met een goed ontbijt. Je moet op internet wel zoeken bij de Groupe B&B. Overigens hebben die ook een mooie nieuwe hotels in Monza bij Milaan en Como. Ook die liggen langs de terugweg, al heb je dan de Gotthard nog te doen. Overigens kon ik daar doorheen zonder enig oponthoud. Ook in Duitsland hebben ze inmiddels hotels. Andere mogelijkheden o.a Mulhouse en Straatsbourg. Ik doe dit overigens al vele jaren zo, ook wanneer ik naar Z.Frankrijk rij of terugkomen.

Hen48

2 slordige typefoutjes.

Hen48

Overnachten in Zwitserland kost veel geld, wij hebben afgelopen weekend in Chur in IBIS overnacht en betaalden een slordige € 140 voor 1 nacht in een een kamer zonder mechanische ventilatie, laat staan airco en agv op het balkon rokende buren en verkeerde windrichting noodgedwongen het raam dicht moeten houden.
Een paar honderd km verderop in Frankrijk ook IBIS voor nog geen € 100

Net als de schrijver hier boven, zou ik buiten Zwitserland overnachten.
Mooie hoge berg op je route? Tja …

  • Over de Gotthard ipv er onderdoor, event. bezoek Gotthard museum
  • Een andere pas dan de Gotthard, zoals de Nufenen of de Simplon
  • Rigi aan de Vierwaldstättersee (met treintje naar boven)
  • De Säntis richting de Bodensee
  • Na de Gotthard de 3 passen doen: Furka, Grimsel en Susten, kom je weer op de route - Na de Gotthard via de Furka/Grimsel of Susten ri. Berner Oberland voor een bezoek aan het Jungfraumassief, de Schilthorn of de Brienzer Rothorn (met stoomtandrad omhoog) en dan via Bern verder ri Basel

Kortom: Mogelijkheden genoeg
Kwestie van een kaart (je weet wel, zo’n vel papier met gekleurde lijnen erop, ze bestaan nog) pakken en je TomTom (of wat dan ook) even laten voor wat het is

Tips:
Wij boekten gewoon telefonisch onderweg, een paar uur van te voren.
Telefoonummers op basis van de diverse apps die er op dit gebied zijn.
Een aardige is die van “Links und Rechts der Autobahn”

Rob

thanks Rob!

Met de B&B hotels ben je voor minder dan €80,-- inclusief ontbijt keurig onder de pannen. De keuze is reuze op de terugreis.

Hen48

Plaats een reactie