Het Dolomiti Superski Topic

Piculin(1630m), Skitrans Bronta(396m), Miara(1705m), Col Toron(1369m), Costa(585m) en Ruis(1572m).

Dus 6 liften inderdaad. Ik heb de lengtes er tussen haakjes achter gezet. Totaal 7267m. Liftsnelheid zal 4m/s zijn (vmax. = 5m/s, maar daar draaien ze bijna nooit op), dat is 30 lifttijd, 1 minuut per instap is 6 minuten. Totaal 36 minuten. Volgas 3-4minuten skiën. Dus je hebt minimaal 40 minuten nodig.

RRski op 25 jan 2018 20:47

5 vd 6 liften zijn gondels.

Ik heb het recent simpelweg gemeten.

Nooit geweest maar als het een beetje snelle liften zijn lijkt me dat halfuurtje best wel te doen hoor. Net even uit interesse naar de pistekaart gekeken en op de website, en ze houden er in Kronplatz wel een creatieve manier op na om het aantal pistekilometers te meten:

“At the Kronplatz, 476 hectares (1,176 acres) of land are used to groom the slopes. Taking into account the average ski run width of 40 m (131 ft.), this yields a total value of 119,000 m, which corresponds to the 119 kilometers (74 miles) of ski runs that is used in communications.”

Die 119km is dus de oppervlakte van de pistes als ik het goed begrijp…

Mr. Slow

119km is dus de oppervlakte van de pistes als ik het goed begrijp…

Quick op 25 jan 2018 21:08

476ha is 4.760.000m2 aan pistes. Bij een breedte van 40m is de lengte dan 119.000m. Oftewel 119km.

Dat lekker makkelijk tellen daar, bovenaan zijn sommige piste 200-300m breed, dat tikt lekker aan dan.

Ze reken met een gemiddelde breedte van 40m.
Zolang die brede pistes elders worden gecompenseerd, is het niet van belang.
ik weet niet of ze rekening met hellingshoek. Dat zou in hun nadeel kunnen zijn.

Ah, bedankt voor de opheldering DrPhil. Dus ze gaan gewoon uit van een gemiddelde breedte van 40m, wat alsnog vrij breed is. Maar dan komt het in elk geval vast wel redelijk in de buurt. Hoe smaller ze de gemiddelde pistebreedte nemen, hoe langer de pistes dus worden.

Mr. Slow

Net even nagerekend, Ried-Gipfel duurt 21 minuten voor 4300meter, dus lift draaide op 3,5m/s.

Dus dan kom je op een totaal 44minuten van Piculin naar de Bel, volgas skiën, zonder wachtrijen.

RRski op 25 jan 2018 21:00

Ried-Gipfel is aardig vertraagd doordat je maar liefst twee keer onderweg van de kabel af gaat voor instapmomenten (1 bij de trein en 1 keer halfstation). Daarnaast is de lengte 6004 meter en leg je in die 21 minuten een klein deel daarvan dubbel af (ik ga even uit van instappen op de piste en niet pas bij de trein).

De snelheid is 6 m/s, maar die twee keer oponthoud (die je bij de liften op de route naar de bel niet hebt) verlaagt dat weer naar ongeveer 5 m/s.

6 m/s is een standaardsnelheid voor een gondel. Als je dan nog een keer jouw berekening toepast kom je op die 30 minuten die ik feitelijk gemeten heb.

Ja, de berekening is erg gevoelig voor de aanname van de breedte.
Bij 35m komen ze bv al op 136km. Bij 45 nog maar op 105.

Ja, de berekening is erg gevoelig voor de aanname van de breedte.
Bij 35m komen ze bv al op 136km. Bij 45 nog maar op 105.

DrPhil op 25 jan 2018 21:32

Alle pistes bij elkaar opgeteld kom ik rond de 75 km. Dat lijkt mij ook meer passend bij de grootte van het gebied.

@DSVier zou zo maar eens kunnen. Gebied ziet er op Google Maps (er ontbreekt daar wel e.e.a.) en de pistekaarten niet veel groter uit dan dat aantal.

Mr. Slow

@Nelis Jou lijstje is zo ongeveer ook mijn lijstje voor eind februari. Ik heb de Marmolada icm de sottoguda kloof er nog op staan. Misschien een idee morgen?

Erien op 25 jan 2018 19:44

even over de Sottoguda kloof, dit jaar wil ik de Gebirgsjäger tour doen. Om door de kloof te komen moet ik de ‘rode tour’’ volgen. Maar wanneer je de kloof in gaat staat er onderaan een taxi/bus klaar om je naar Alleghe te brengen? iemand toevallig met ervaring?

Bedankt voor de leuke tips allemaal. We hebben een beetje pech dat mijn vriendin niet fit is deze week. We kiezen toch voor Alta Badia vandaag. Kan ze evt. makkelijker eerder stoppen en naar hotel. Houden we nog heel veel over op een wenslijst voor de volgende keer Dolomieten.

Bergen + Sneeuw = ❤

Veel plezier nog @Nelis,
Het siert je dat je zo rekening houd met je vriendin en niet doorgaat als Einzelganger.
Heb het ook al meegemaakt en geef toe dat de verleiding ook lonkte om alléén wat verder te gaan cruisen maar alléén is dan ook maar alléén en geniet ik dan ook niet echt van .
En rondtouren op Alta Badia ipv verder weg is nu ook echt géén straf hé!!! :)

Born to run. B.S.

@j-w

Als je door de kloof bent geweest kom je uit in het dorpje Sottoguda, hier vandaan kan je bus nemen naar Alleghe. Heb hier geen ervaring, omdat ik de Gebirgsjager tour nooit heb gedaan. In de link hieronder de de route van de tour en de bustijden welke je moet hebben om de tour te volbrengen.

https://www.altabadia.org/de/winter-urlaub-suedtirol/skigebi…

Vandaag onze eerste dag gehad. Veel pistes rond Corvara en San Cassiano gedaan! Gebied vind ik heel erg mooi! Route aanduiding vind ik niet altijd even helder Maargoed! Prima eerste dag. Wat mij wel erg opvalt is dat het publiek, (wij verblijven in Corvara) oud of beter gezegd stok oud is. Niks op tegen hoor, ben hier niet voor uitbundige apresski, maar een beetje leven in de brouwerij kan geen kwaad. Iemand nog tips voor het avond eten in Corvara? gister bij fornella gegeten. Eten was lekker, maar wel een sfeerloze hut. Met super fel licht. Deze Avond bij Adler Keller. Eten erg lekker maar binnen wordt gefluisterd door het personeel en het aanwezige publiek. Ondanks dat het vol zat kon je bijna een spelt horen vallen. Wel heerlijk geluched bij La brancia! Tips voor leuke eettentjes in Corvara zijn zeer welkom. Morgen wat verder het gebied in richting Arabba en Canazei!

Je weet niet wat je niet weet.

Top @RObbert-010, fijn dat je het naar je zin hebt! Vergeet je geen foto’s te posten ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vandaag onze eerste dag gehad. Veel pistes rond Corvara en San Cassiano gedaan! Gebied vind ik heel erg mooi! Route aanduiding vind ik niet altijd even helder Maargoed! Prima eerste dag. Wat mij wel erg opvalt is dat het publiek, (wij verblijven in Corvara) oud of beter gezegd stok oud is. Niks op tegen hoor, ben hier niet voor uitbundige apresski, maar een beetje leven in de brouwerij kan geen kwaad. Iemand nog tips voor het avond eten in Corvara? gister bij fornella gegeten. Eten was lekker, maar wel een sfeerloze hut. Met super fel licht. Deze Avond bij Adler Keller. Eten erg lekker maar binnen wordt gefluisterd door het personeel en het aanwezige publiek. Ondanks dat het vol zat kon je bijna een spelt horen vallen. Wel heerlijk geluched bij La brancia! Tips voor leuke eettentjes in Corvara zijn zeer welkom. Morgen wat verder het gebied in richting Arabba en Canazei!

Robbert-010 op 28 jan 2018 20:32

Voor apres ski moet je bij L’murin zijn, super gezellig. wil je het laat maken kun je terecht bij de iceberg lounge onder hotel Col Alto. voor goed eten kun je heel goed terecht bij Albergo Ladinia, dochter van hotel La Perla. vrij prijzig maar daar in tegen staat wel dat het eten van top kwaliteit is en het nog duurder kan bij La Perla met hun sterrenrestaurant. Soort van goed koper alternatief. en anders posta zirm of Bocanara by night, ook heel erg gaaf om te doen. verder rest ben ik nog niet ergens anders wezen eten, komt ook doordat we in een appartement overnachten…

@J-W
Kan me daar helemaal in vinden. Dit jaar, net als de drie voorgaande jaren, half-pension in La Perla. Eten is daar heerlijk.
Andere tips ook helemaal mee eens 👍

*bericht bewerkt door Drikus op 29 jan 2018 15:45

Hallo Nelis,

Er loopt ook een skibus(2€) van dorpje la Villa naar dorpje Colfosco, vandaar vertrekken voor Sella Ronda. Wel aanpoten hoor en doorskieen (boarden).
Verleden jaar (eind jan 2017) vanuit la Villa via Colfosco, Edelweistall,Corvara,Danterpieces en alles ertussen…tot uiteindelijk in de uithoek La Longia en dan weer terug.
Tot schade en schande bus in Colfosco moeten nemen want t was 4 uur voorbij en verbindingsliften Alta Badia gingen sluiten.
Gevolg : vrouw lastig want moest te snel gaan en ik stress dat ik misschien géén bus zou vinden. No Problemo dus(zie hierboven).

dan58 op 23 jan 2018 21:06

Is de skibus niet gratis als je een skipass hebt?

Even een drankje bij Moritzino gedaan. Niet echt onze tent. Vooral veel 40ers met teveel geld die gezien willen worden. 😉

Morgen is onze laatste skidag.
✅ Lagazuoi
✅ Santa Crosce
✅ Kris kras over alle pistes van Alta Badia
✅ Colfosco
✅ Poging Sella Ronda

Wat móeten we volgens jullie nog opzoeken morgen? Oversteek naar Val Gardena? Een lunch tent die we niet mogen missen?

Nelis op 25 jan 2018 18:03

Zeker in Colfosco het Edelweiss dal eens doen.

Wij hebben besloten dit jaar toch voor Frankrijk te gaan (L3V). Accommodaties voor onze wensen zijn er nauwelijks nog. Voor volgend jaar gaan we gewoon op tijd boeken i.p.v. last-minute af te wachten want sneeuwzeker is het in deze contreien toch wel…

Wat zoek je dan precies @Harm?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu niets meer. Maar we zochten een appartement op loopafstand van de pistes voor max 1000 euro met minimaal 2 slaapkamers. Volgend jaar hebben we een ruimer budget dus dan is het sowieso geen probleem. Heb afgelopen tijd booking, homeaway en Airbnb goed in de gaten gehouden dus weet dat er zat mogelijk is, maar veel was al verhuurd of ging onder onze ogen weg. Konden echter gisteren op z’n vroegst boeken en door meeste stemmen is de keuze nu gevallen op een leuk appartement in St. Martin de Belleville voor € 747,00 voor een weekje…

Ah ok…Have fun dan in L3V en lees hier maar lekker jaloers mee :). Mijn tip was geweest via de gebiedssites (vvv’s), maar volgens mij komt het toch al wel goed voor volgend jaar…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah ok…Have fun dan in L3V en lees hier maar lekker jaloers mee :). Mijn tip was geweest via de gebiedssites (vvv’s), maar volgens mij komt het toch al wel goed voor volgend jaar…

Roy83 op 1 feb 2018 14:32

Idd Roy. Meestal verblijven zijn niet te regelen via sites die een commissie vragen.
Dus ik zou de tip van Roy ter harte nemen, anders wordt het volgend jaar weer lastig.

*bericht bewerkt door Drikus op 01 feb 2018 18:23

Goedenavond allen,

Ik vroeg me af of jullie tips of ervaring hebben met korte ski trips in de Dolomieten.

Ik zoek in maart met mn vader de bergen op voor een midweek of lang weekend. Zouden erg graag (voor de eerste keer) naar de Dolomieten gaan, maar vraag me af of het een handige bestemming is voor trips van dergelijke duur.

Periode zou maart zijn. Kunnen evt. ‘s nachts rijden, of vliegen.

Zeer benieuwd of jullie aanraders hebben.

Dank voor de moeite alvast!

*bericht bewerkt door JeroenPIZS op 03 feb 2018 19:45

@jeroenPIZS vrienden van me zijn deze winter op donderdag overdag heen gereden. En op maandag weer terug. Verbleven in La Villa. Ondanks de iets langere afstand vonden ze het meer dan de moeite waard.

Bergen + Sneeuw = ❤

Thx @Nelis, fijn om te weten dat t ze beviel ondanks t wat korte verblijf. Is La Villa ook een tip of dat niet per se?

Prima plek om de Dolomieten te ontdekken wat mij betreft. Of Val Gardena, of Corvara. Zie ook alle tips in dit topic 😉 of mijn reisverslagje Live vanuit Alta Badia; https://www.wintersport.nl/forum/topic/394707#last

Bergen + Sneeuw = ❤

Bedankt. Leuk om te lezen!

Plaats een reactie