Het Dolomiti Superski Topic

Wie van jullie is weleens geweest bij Drei Zinnen?
Ik begrijp dat dat een prachtig stukje is met uitdagende pistes.

In januari verblijven we in Corvara en in maart in Wolkenstein.
Is het vanuit één van deze plaatsen een beetje makkelijk te bereiken?

Wie van jullie is weleens geweest bij Drei Zinnen?
Ik begrijp dat dat een prachtig stukje is met uitdagende pistes.

In januari verblijven we in Corvara en in maart in Wolkenstein.
Is het vanuit één van deze plaatsen een beetje makkelijk te bereiken?

Sorry, er ging wat mis. Één bericht is wel voldoende. 😀

Vanuit Corvara ongeveer 1.5 uur rijden naar Sexten.

May the ski force be with you !!

Wie van jullie is weleens geweest bij Drei Zinnen?
Ik begrijp dat dat een prachtig stukje is met uitdagende pistes.

In januari verblijven we in Corvara en in maart in Wolkenstein.
Is het vanuit één van deze plaatsen een beetje makkelijk te bereiken?

Noblesse op 2 dec 2017 13:59

Ik ga het over een paar weken voor het eerst vanuit San Cassiano doen. Met de auto naar Sankt Lorenzen en vanaf daar de skitrein nemend. Kijken of dat bevalt.

Je kunt dan kiezen om naar Sexten of Vierschach te rijden. Parkeren gaat in Vierschach in ieder geval goed, maar in Moos zit je centraler. De dalafdaling naar vanaf Helm is wel beter richting Vierschach eind van de dag.
Lekker sportieve pistes, maar niet overdreven moeilijk. Richting de Kreuzbergpas is een mooi prikpad, maar terug ben je aangewezen op de bus. Steek bij voldoende tijd door naar Padola, maar zorg dat je in ieder geval geniet van de afdalingen bij de Stiergarten, de afdaling van Rotwand richting Moos en de hellingen bovenop Helm. De driezitter ontsluit verrassend veel varianten.

Dit gezegd hebbende… Bij goed weer en voldoende tijd denk ik dat ik toch weer een paar uurtjes in Vierschach stop op weg van Zell am See naar Corvara in maart. :p

@DSvier Zou je dan niet liever doorrijden? Ben je volgens mij sneller…

@DSvier Zou je dan niet liever doorrijden? Ben je volgens mij sneller…

Bennie op 2 dec 2017 14:47

Het zou zo maar kunnen dat ik de keer daarop die keuze maak. Wil het gewoon eens geprobeerd hebben. Veel hangt ook af van het uitzicht uit de trein. Een mooie reis mag wel iets meer tijd in beslag nemen. ;)

Je kunt dan kiezen om naar Sexten of Vierschach te rijden. Parkeren gaat in Vierschach in ieder geval goed, maar in Moos zit je centraler. De dalafdaling naar vanaf Helm is wel beter richting Vierschach eind van de dag.
Lekker sportieve pistes, maar niet overdreven moeilijk. Richting de Kreuzbergpas is een mooi prikpad, maar terug ben je aangewezen op de bus. Steek bij voldoende tijd door naar Padola, maar zorg dat je in ieder geval geniet van de afdalingen bij de Stiergarten, de afdaling van Rotwand richting Moos en de hellingen bovenop Helm. De driezitter ontsluit verrassend veel varianten.

Dit gezegd hebbende… Bij goed weer en voldoende tijd denk ik dat ik toch weer een paar uurtjes in Vierschach stop op weg van Zell am See naar Corvara in maart. :p

Bennie op 2 dec 2017 14:45

Hoef je dan niet meer met de trein?

@DSvier True
@Noblesse Ik was nooit van plan om met de trein te gaan. Is nogal een rit. Van Zell am See naar Gastein, door de tunnel naar Spittal an der Drau, dan met de boemel door het Drautal naar Lienz en door naar Sillian/Vierschach. ;)

Wie van jullie is weleens geweest bij Drei Zinnen?

Ik begrijp dat dat een prachtig stukje is met uitdagende pistes.

In januari verblijven we in Corvara en in maart in Wolkenstein.
Is het vanuit één van deze plaatsen een beetje makkelijk te bereiken?

Noblesse op 2 dec 2017 13:59

@Bennie gaat (deels) met de trein 😉
Ik ga het over een paar weken voor het eerst vanuit San Cassiano doen. Met de auto naar Sankt Lorenzen en vanaf daar de skitrein nemend. Kijken of dat bevalt.

DSvier op 2 dec 2017 14:44

*bericht bewerkt door Noblesse op 02 dec 2017 16:02

Vraagje.

Wij hebben in maart een hotel geboekt in Percha onder aan de Kronplatz, daar vandaan kun je de trein nemen naar de Drei zinnen. Nu zag ik dat de trein de andere kant uit naar Muhlbach/Rio Pusteria rijdt. Is het dan mogelijk om deze te nemen en dan een dag te gaan skiën in het gebied Gitschberg Jochtal?

*bericht bewerkt door EBTV op 02 dec 2017 20:37

Als je de Dolomiti Superski pas hebt wel. Er is ook een goed busnetwerk, dus ook gebieden als Alta Badia zijn leuk voor een dag.

@Gigi. Dank je wel voor je snelle reactie. Gaan in januari naar Selva en zullen we vast en zeker in Alta Badia komen. Willen in maart een paar gebieden skiën, zoals de Kronplatz, het Arhntal en de Drei Zinnen. Nu we dit weten kunnen we dit gebied dan ook mee pikken.

*bericht bewerkt door EBTV op 02 dec 2017 20:45

Op de site van Dolomiti Superskikan je precies zien welke gebieden allemaal onder die pas vallen. Speikboden bijvoorbeeld niet…!

@Gigi. Speikboden en Klausberg vallen er inderdaad niet onder, maar als je een Dolomiti Superskipas heb kun je een dagpas voor 15 euro kopen. Had ergens gelezen op een site.

*bericht bewerkt door EBTV op 02 dec 2017 21:08

Voor iemand die voor het eerst naar de Dolomieten gaat (Wolkenstein) heb ik wat info onder elkaar gezet. Veel van deze info zal hier al genoemd zijn, maar misschien is er toch nog iemand blij mee.

“De Sella Ronda. Voor veel mensen is het een must. Zelf sla ik hem liever over. Je moet het eigenlijk zien als een soort ring met afslagen naar de diverse gebiedjes.
Je kan hem twee kanten op. Met de klok mee (oranje) en tegen de klok in (groen).
De oranje variant is wat uitdagender.
De mooiste plekjes en pistes vind je als je van de Sella Ronde afgaat. 😉

La Longia is een afdaling in Val Gardena. Vanuit Wolkenstein de Ciampinoi naar boven en dan met de rode of zwarte Saslong naar beneden. Helemaal aan het eind stap je in de metro. Die brengt je naar een cabinelift. Hiermee kom je uit op Col Raiser. Links aanhouden en dan de stoeltjeslift naar boven, de Seceda. Hier ski je altijd in het zonnetje.
Eenmaal boven rechts aanhouden en je komt vanzelf op La Longia. Dit is een afdaling van 10,5 km. Bijna onderaan kom je aan je rechterhand Anna tegen. Een geweldige hut.
Mocht je van plan zijn om slechts 1 Apfelstrudel te eten in je vakantie, neem hem dan daar! Lekkerder kom je hem niet tegen. Terug ga je met de grote gondel weer naar de Seceda.
Een ander goed restaurantje daar is Malga Odles, dat zie je liggen als je uit de cabinelift komt bij Col Raiser. Vlees van eigen koeien en een heel vriendelijke bediening. Volgens mijn man eet je daar de lekkerste goulashsoep. Zelf ga ik daar altijd voor de bandnudeln met hertenragout.

Hieronder wat meer info en een filmpje van La Longia.
https://www.suedtirol.info/nl/beleven/la-longia_activity_667…

Een heel mooie tocht is Lagazuoi. Kies voor deze tocht een dag met mooi helder weer, want de uitzichten daar zijn fenomenaal. Vanuit Wolkenstein moet je dan skiën richting San Cassiano/Armentarola (Alta Badia).
Vanaf Armentarola vertrekken er bussen richting Passo Falzarego, waar Lagazuoi is. Voor deze bus moet je betalen.
Schrik niet als je bij Armentarola aankomt, hier is het altijd heel druk. Kom je aan bij Lagazuoi, dan is het nog eens heel druk bij de lift. Je kan dan gelijk naar boven natuurlijk maar je kan ook de straat oversteken en vanaf daar naar 5 Torri skiën. Mooie pistes en heerlijk rustig daar. En als je dan weer terug gaat kan je alsnog de afdaling doen bij Lagazuoi.
Je kan rechtsom, dan kom je weer bij dezelfde lift uit, en je kan linksom. Dat is een schitterende (niet moeilijke) afdaling van zo’n 9 km naar Armentarola. Je piste heb je sowieso nodig om weer naar huis te gaan. Bijna aan het eind heb je Scotoni, één van de beste hutten in heel de Alpen. Kan niet missen. Altijd druk daar, maar het is de moeite waard om even op een plekje te wachten. Behalve de gebruikelijke pastagerechten enz. hebben ze daar ook heerlijke gerechten van de grill.
Ook mooi is om direct bij aankomst boven eerst een koffie te nemen bij Rifugio Lagazuoi. Vanaf het terras heb je een geweldig uitzicht over de Dolomieten.

Vrijwel direct na Scotoni kom je een imposante bevroren waterval tegen, dus camera in de aanslag!
Het laatste stuk is helaas wat kluunwerk. Je kan een taxibusje nemen naar de volgende lift maar je kan ook achter een span paarden hangen dat je naar de lift sleept.
Ik heb ook vage geluiden gehoord dat dat span paarden niet meer aanwezig is. Zou best kunnen want die boertjes die daar opzaten waren al stokoud en hebben ook niet het eeuwige leven.🤔
Je komt vervolgens uit bij Armentarola en vanaf daar weer terug skiën naar Val Gardena (eerst richting Corvara, de groene Sella Ronda volgen).

Hieronder een filmpje van de lange afdaling.

Lagazuoi

Een heerlijk gebiedje om te skiën vinden wij Alta Badia. In Alta Badia gaat het om twee zaken: skiën en eten. Er zijn hier zelfs twee hutten met Michelinster heb ik vernomen. Één is volgens mij Moritzino, bovenaan de cabinelift vanuit La Villa, bovenaan de Gran Risa en die andere weet ik niet.
Het is hier niet zo uitdagend, het skiën is hier heel relaxed.

De meeste hutten zijn hier eigenlijk wel goed. Wij mijden altijd wel de zelfbedieningsrestaurants.

Een paar favorieten van ons:
Punta Triëste, bij het bergstation van de lift Pralongia, vaak life muziek op het terras
Bambi Hütte, aan de Bambi afdaling (in de buurt van La Villa)
Malga Saraghes (aan de dalafdaling naar San Cassiano)

Let wel, genoemde hutten zijn altijd druk!

Een paar leuke uitstapjes als je in Alta Badia bent:
De Edelweissvallei bij Colfosco. Maar een paar afdalingen, maar lekker in het zonnetje en een mooi uitzicht. Ook zicht op de off piste afdaling Vall Mezdi. Even hierop googelen en je hebt leuke filmpjes van deze afdaling.

De Bedevaartroute. Staat vanaf Corvara/La Villa aangegeven als Santa Croce. Je kan daarboven het kerkje bekijken, is heel mooi. De pistes daar zijn heel rustig.
Je hebt daar twee goede restaurants.

En bij La Villa heb je natuurlijk de Gran Risa, de steilste wereldbekerafdaling.

Ga je naar Arabba, dan is de Marmolada een leuke afdaling. Vroeg vertrekken, want het is verder dan het lijkt! Wel altijd lange rijen bij de liften. Het is een lange afdaling en je bent geneigd bij het eerste beste restaurant neer te vallen als je beneden bent.
Niet doen! Dit restaurant, aan je linkerhand, is het slechtste van heel de Dolomieten.
Als je een klein stukje door skiet kom je nog een restaurantje tegen. Heb er nooit gezeten, maar het is altijd beter dan het eerste.
In Arabba zijn sowieso niet zoveel restaurantjes. Wij hebben weleens gegeten in het dorpje zelf, in een pizzeria tegenover de kerk. Was heel goed.

Een goede hut in Val Gardena is Emilio Comici. Die kan je vinden bovenaan Piz Seteur/plan de Gralba, bij het funpark. Vis is hun specialiteit. Hier kan je ook kreeft eten. Niet goedkoop daar.

Dan heb je nog ‘L Muliné. Die ligt bijna aan het eind van de rode Saslong, net als je het tunneltje uit komt. Hier kan je ook met de auto terechtals je ‘s avonds een goed restaurant zoekt. Dan moet je vanuit Wolkenstein de Str.Selva in en helemaal tot het eind uitrijden. Wel reserveren.

Verder heb je nog de Jimmy Hütte. Die ligt bij het bergstation van de Frara lift (rode en gele cabines) als je uit Alta Badia komt.

Nog een heel goede hut is de “Friedrich August Hütte”. Ligt een beetje achteraf, maar je moet eerst naar boven bij Col Rodella (richting Val di Fassa) en dan zie je hem zo liggen. Er staat een mega grote Hooglander voor de deur.
Hier veelal biologisch vlees. Het vee loopt naast de hut. Ik vind alleen het personeel daar altijd zeer gehaast. Beetje onpersoonlijk. Maar voor het eten is het zeker een aanrader.

De eerder genoemde hutten bij het onderwerp La Longia liggen ook in Val Gardena.

De hutten die ik genoemd heb zijn een paar van onze favorieten. Ik weet nog veel meer goede hutten, maar weet de naam niet altijd en weet ook niet zo uit mijn hoofd uit te leggen waar je ze kan vinden. Dus, ook vooral zelf ontdekken. Mijdt de zelfbedieningsrestaurants die je veelal vindt boven aan een grote lift.

Verder kan ik je nog aanraden eens een Bombardino te bestellen. Dat is een drankje van warme eierlikeur, rum en slagroom. Soort advocaatje met slagroom maar dan veel lekkerder. Hier beslist geen oude vrouwen drankje.

Als je liftpassen koopt (in Wolkenstein is dat bij de Sparkasse tegenover restaurant La Bula) dan liggen daar pistekaarten van het gebied waar je ze koopt. In jullie geval van Val Gardena/Gröden, met op de achterkant een overzichtskaart van het hele gebied.
Als je in een ander gebied bent kan je gewoon bij een lift een pistekaart vragen zodat je een gedetailleerde kaart hebt van het gebied waar je op dat moment bent. Ze hebben er altijd wel een stapeltje liggen.

Veel voorpret en fijne vakantie gewenst!”

*bericht bewerkt door Noblesse op 05 dec 2017 12:39

Wow @noblesse, dat zijn superhandige tips! Jammer dat deze dingen ergens halverwege in een draadje verdwijnen. Kunnen we deze niet toevoegen aan de beginpost @rogier / @roy83?

*bericht bewerkt door Nelis op 05 dec 2017 12:20

Bergen + Sneeuw = ❤

Wow @noblesse, dat zijn superhandige tips! Jammer dat deze dingen ergens halverwege in een draadje verdwijnen. Kunnen we deze niet toevoegen aan de beginpost @rogier / @roy83?

Nelis op 5 dec 2017 12:20

Kijk maar hoor, ik vind het allemaal prima. 😀

O, en ik ben ook als gids in te huren hoor 😆

@Nelis: Dat zou ik met alle liefde doen (dit is idd een echte toppost, maar er staan echt meer dingen die het wel waard zijn in de startpost op te nemen), maar ik ben knop bewerken kwijt (die zie ik denk ik alleen de eerste paar uur…). Ook ff het id van de post in de link aanpassen werkt niet ;).

Ik denk niet dat die mogelijkheid er is om de startpost later nog bij te werken @Rogier? Dat zou op zich in dit soort topics wel waardevol zijn…

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 dec 2017 12:32

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi en goed verhaal @Noblesse, en dan nog zijn alle goede restaurants niet benoemd, het is gewoon te veel :-D.

Ik vind de groene tegen-de-klok-in ronda veel makkelijker dan met de klok mee als skiër. Niet dat het heel lastig is maar zeker boven Arabba en afdalen naar Selva herinner ik mij als lastiger.

Mooi en goed verhaal @Noblesse, en dan nog zijn alle goede restaurants niet benoemd, het is gewoon te veel :-D.

Ik vind de groene tegen-de-klok-in ronda veel makkelijker dan met de klok mee als skiër. Niet dat het heel lastig is maar zeker boven Arabba en afdalen naar Selva herinner ik mij als lastiger.

HN65 op 5 dec 2017 12:33

Je bent goed wakker. Inderdaad is ie tegen de klok in makkelijker. 👍 ik zal het nog even aanpassen.

Het is een heel goed idee om deze info goed te bundelen, en te zorgen dat deze makkelijk terug te vinden is. Natuurlijk kan ik wel wat aanpassen in de topic-start. Maar ik ga even overleggen met de rest van de redactie.

*bericht bewerkt door Rogier op 05 dec 2017 13:48

Click. Click. Peace

Haha de ‘rest redactie’. Dat is iedereen die zich niet ‘hoofdredactie’ mag noemen? ;)

Top @rogier dat je even overlegd met de rest <i> van de (;))</i> redactie.

Prima als je het zelf wil aanpassen, maar ik doe het ook met alle liefde.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als ik iets aanpas dan kunnen we het zeker in overleg doen via PM @Roy83 ;-) (‘de’ erbij gezet)

Click. Click. Peace

@Noblesse Bedankt voor de zeer gedetailleerde beschrijving! Voor zover ik nog niet overtuigd was om naar de Dolomieten te gaan, dan ben ik dat nu wel!

Hopelijk wordt de info goed gebundeld, dat scheelt een hoop zoeken wanneer we (eindelijk) die kant op gaan!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Rogier @Roy

Kan ik er dan nog steeds bij om bijv. aanvullingen te plaatsen? Is misschien wel handig.
Dan zal ik wat beter letten op bijv. de namen van goeie hutten die ik deze winter weer ga tegenkomen.

Mijn idee zou vooral zijn om vanuit de startpost de belangrijkste post kort samen te vatten inclusief een link naar de hele post. Ik zou voor nu zeggen: post het hier maar in een nieuwe post, er zijn veel volgers op dit topic die het zeker interessant vinden!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een subsubforum voor Dolimiti Superski waarin je je eigen posts langer kan bewerken en aanvullen. Met één samenvattend hoofdtopic ;). Leuke discussie voor @rogier en de restredactie

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie