Advies skilatten

Beste,

Ik ben van plan om terug te gaan beginnen skieen.
Dit zal zo goed als alleen maar indoor piste zijn.
In het verleden heb ik al wat geskied, zowel indoor als op reis dus ben geen beginner maar ook niet ver gevorderd.

Ikzelf ben 1m83 groot en weeg 82kg.

Nu was ik aan het rondkijken om mijn eigen skilatten te kopen, maar geraak er maar niet uit welke lengte ik het best zou nemen.

volgens verschillende calculators zou de lengte het beste tussen 1m71 en 1m77 liggen, ook heb ik al gezien dat de maten ook goed zouden zijn tussen schouderlengte en totaallengte?
Deze maten kunnen dus wel wat verschillen…

Ik heb online ski’s tegen gekomen van 1m80, maar evengoed van 1m60 … zouden deze dan ook al goed genoeg zijn?

Hoe korter de skilatten hoe wendbaarder je bent in de bochten, maar hoe kort is te kort?
En het verschil dan tussen bv 1m75 en 1m80, is dit zo hard voelbaar?

Ik zit dus nog met verschillende vragen :)

Wie kan mij hier in helpen?

Alvast bedankt,
Kevin

Indoor zijn slalomlatten het leukste vanwege de kortere radius.

Aangezien je nog niet echt gevorderd bent, zou ik uitkijken naar een niet te stijve slalomlat, genre Elan SL, Head i.SLX of eventueel een Fischer SC. Slalomlatten koop je op 1.65m.

In Landgraaf/Zoetermeer staat de Elan SL mogelijk in het testrek bij Duyvestein, zodat je zelf eens kan testen.

Tenzij je vooral door het park wil raggen, in dat geval zijn bovengenoemde latten geen goede keuze :-).

Nee is nie voor het park :) enkel piste
Bedank alvast voor de tip

*bericht bewerkt door KevK89 op 09 nov 2017 21:49

Zou 1m60 dan al te kort zijn?

Mijn advies zou zijn: pak de eerste tijd gewoon een huurlat van de baan. Je hebt op dit moment zelf blijkbaar weinig kennis van het materiaal maar dat wordt vanzelf meer als je hier veel meeleest en vragen stelt. Met het toenemen van je skivaardigheden kun je vervolgens een jouw passende ski gaan kopen.
Als je toch je eigen lat wil: neem een slalomachtige lat van 155-160, maar niet uit het hoogste segment (want te stijf). Een wat minder stijve middensegmentlat voldoet beter. De lengte mag relatief kort zijn omdat indoor de langere latten toch moeilijk tot hun recht komen.
De slalommaat 165 is de wedstrijdlengte en dat is denk ik niet de bedoeling.

*bericht bewerkt door Hessel op 09 nov 2017 22:13

155 lijkt me wel héél kort voor iemand van dat postuur/gewicht.

Wat @Hessel zegt!

When life gets too complicated.... SKI

155 lijkt mij ook kort …

155 lijkt mij ook kort …

KevK89 op 10 nov 2017 16:21

My bad, ik lees nu pas dat je geen absolute beginner bent…
Maar dan nog: ski je enkel indoor kun je je goed redden met een wat kortere (slalom)ski. Meer lengte voegt niet veel toe.
Ga je met de latten ook naar buiten dan zou ik kiezen voor wat meer lengte.

155 lijkt mij ook kort …

KevK89 op 10 nov 2017 16:21

My bad, ik lees nu pas dat je geen absolute beginner bent…
Maar dan nog: ski je enkel indoor kun je je goed redden met een wat kortere (slalom)ski. Meer lengte voegt niet veel toe.
Ga je met de latten ook naar buiten dan zou ik kiezen voor wat meer lengte.

Hessel op 10 nov 2017 17:17

nee zou enkel voor indoor zijn … dus 160 zou al genoeg zijn? Ik heb Head peak 71 skilatten tegengekomen van 160, deze zien er mij wel interresant uit…

Dat zijn ski’s van rond 2010, gericht op niet te zware beginners. Cap-constructie en vermoedelijk foam.

Zelfs als ze nieuw zijn, ga je snel aan de grens van de ski zitten, zeker met jouw postuur. Als ze tweedehands zijn zou ik ze helemaal niet overwegen.

Als het de bedoeling is om wat progressie te maken, ga je hier geen plezier aan hebben.

En Elan Explore 4 ski’s ?

Mijn advies zou zijn: pak de eerste tijd gewoon een huurlat van de baan. Je hebt op dit moment zelf blijkbaar weinig kennis van het materiaal maar dat wordt vanzelf meer als je hier veel meeleest en vragen stelt. Met het toenemen van je skivaardigheden kun je vervolgens een jouw passende ski gaan kopen.
Als je toch je eigen lat wil: neem een slalomachtige lat van 155-160, maar niet uit het hoogste segment (want te stijf). Een wat minder stijve middensegmentlat voldoet beter. De lengte mag relatief kort zijn omdat indoor de langere latten toch moeilijk tot hun recht komen.
De slalommaat 165 is de wedstrijdlengte en dat is denk ik niet de bedoeling.

Hessel op 9 nov 2017 22:12

Ik vind de huurlatten in Zoetermeer en mogelijk ook andere hallen zo slecht en niet scherp, dat je daar geen plezier uithaalt.

Beter meteen een mooie slalomlat kopen 165 gegeven jouw lengte.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 12 nov 2017 19:18

Ben gisteren nog gaan skien en daar heb ik met nieuwe rossignol experience 80 latten geskied in de lengte 166. Dit waren de huurlatten.
Ik vond dit wel een aangename ski, zeer goed gebalanceerd en je kon er vol vertrouwen scherp mee gaan in de bochten. De lengte was ook wel goed vond ik

En Elan Explore 4 ski’s ?

KevK89 op 12 nov 2017 18:33

iemand hier ervaring mee?

Dat is een van de ‘laagste’’ modellen in die lijn, die tot 10 gaat. Min of meer een beginnersski. Dat is niet de categorie waarin ze eerder zocht, geloof ik.

Dat is een van de ‘laagste’’ modellen in die lijn, die tot 10 gaat. Min of meer een beginnersski. Dat is niet de categorie waarin ze eerder zocht, geloof ik.

GiGi op 17 nov 2017 18:50

En de Explore 6 tegenover de 4? https://www.elanskis.com/en/cat/products-9549/mens-skis-9562…

*bericht bewerkt door KevK89 op 23 nov 2017 19:15

Met jouw lengte en postuur moet je helemaal geen ski kopen uit de Explore lijn. Kijk dan naar een Amphibio 12 of 14.

Daarstraks gaan kijken naar ski’s in de winkel.
Ik heb advies gekregen en de verkoper stelde mij 3 modellen voor, allemaal in de maat 170 en van circa de zelfde prijs.

Als eerste de Volkl RTM 7.4, hij wist mij te vertellen dat dit de huurski’s zijn van op landgraaf? Zowel geschikt voor beginners als ook gevorderde skiërs.

Als 2de stelde hij de Fischer Progressor F16 voor, heb zelf al gehoord dat dit geen slechte ski’s zijn?

De 3de waren Atomic Vantage X 77 Ti latten. Dit was de enige met een woodcore. Zagen er ook wel degelijk uit.

Zouden jullie deze adviseren ?

Ik zou ze allemaal niet nemen. Ten eerste vind ik ze echt bizar kort voor iemand met jouw postuur. Bovendien zijn het allemaal latten die ik relatieve beginners die van de blauwe piste glijden heel misschien zou aanraden, maar iemand die wil groeien zeker niet.

Yup. Allemaal totaal ongeschikt. Dit zijn ski’s voor pubermeisjes. Met de lengte 170 zou ik nog kunnen leven omdat het alleen een indoor ski betreft.

Zijn deze ski’s uitgezocht omdat je een bepaald budget hebt? Zo ja dan moet je je budget opkrikken. Of een leuke tweedehandse vinden.

Nee had geen budget gezegd…
Ook had ik gemeld dat ik geen beginnende skier was

Yup. Allemaal totaal ongeschikt. Dit zijn ski’s voor pubermeisjes. Met de lengte 170 zou ik nog kunnen leven omdat het alleen een indoor ski betreft.

Zijn deze ski’s uitgezocht omdat je een bepaald budget hebt? Zo ja dan moet je je budget opkrikken. Of een leuke tweedehandse vinden.

elisabeth101 op 7 dec 2017 21:43

188cm GS, met raceplaat!

Yup. Allemaal totaal ongeschikt. Dit zijn ski’s voor pubermeisjes. Met de lengte 170 zou ik nog kunnen leven omdat het alleen een indoor ski betreft.

Zijn deze ski’s uitgezocht omdat je een bepaald budget hebt? Zo ja dan moet je je budget opkrikken. Of een leuke tweedehandse vinden.

elisabeth101 op 7 dec 2017 21:43

Sorry, maar vind dit echt wat overdreven en zeker niet correct voor de betreffende winkelier.
Ik heb zelf meerdere malen een paar uur op de Volkl’s gestaan en vind het helemaal niet zo’n gek skietje. Draait lekker, meer dan voldoende grip (ik heb geen enkele slide out gehad) en heeft de juiste soepelheid in de tip om hoopjes e.d. makkelijker te maken. Bij een goede carve bocht met echt veel input kan ik de ski natuurlijk overpoweren, hij is dan maximaal gebogen en je wordt voor je gevoel over de tips gelanceerd. Iets lichter op de voetjes en ook dat probleem, dat sowieso pas gaat spelen als je echt met lekker wat druk en stuurinput kunt carven, is opgelost.

Overigens weeg ik hetzelfde als TS… oké, oke misschien 2 of 3 kilo meer 😉. Zou ik de ski aanraden, geen idee, daarvoor weet ik veel te weinig over het niveau en skistijl van TS en andere ski’s in het segment, maar naar mijn bescheiden mening kun je er gewoon prima op skien.

*bericht bewerkt door Shane op 07 dec 2017 23:24

I can stick uphill ice, on my saucer...

Niemand zei ook dat het slechte ski’s zijn. Het kan alleen zoveel beter dan deze. Zonde van TS zijn geld om het hieraan uit te geven. Hij gaat zoveel meer plezier beleven aan een ski met iets meer body. En nee geen GS ski met raceplaat…Ik had de elan amphibio 12 of 14 al eens genoemd. Misschien een langere atomic xti. Progressor F18. Gewoon n hoger segment pisteski.

xti is leuk. zie ook de racetiger src voor weinig voorbijkomen (oud model). zou ook leuk uit kunnen pakken voor dit doel.

Edwin van Riel

Nou @elisabeth101, je zei natuurlijk wel “allemaal totaal ongeschikt” en “ski’s voor pubermeisjes”. Een behoorlijke diskwalificatie van de ski’s (dat is tot daaraan toe) en de winkelier, die misschien uit valide overwegingen (bijvoorbeeld het verhaal van TS) een keuze heeft gemaakt voor een goedkoper segment, terwijl hij hem waarschijnlijk met het grootste gemak van een ski uit een veel hogere prijscategorie had kunnen overtuigen.

En tenslotte, is een ski tot neushoogte of iets hoger nu echt zo slecht voor een lichtgevorderde skier? Dat waag ik toch echt te betwijfelen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Punt is meer dat de genoemde Fischer geen houten kern heeft, wat toch geen onrealistische eis is voor een ski voor iemand die aangeeft echt beginner-af te zijn. Leuk als verhuurski die je in een seizoen afschrijft en waar vooral spijkerbroeken-skiërs op naar beneden glijden, maar de echte bergen zijn in dat opzicht ook echt wat veeleisender dan een indoorhal, en ik heb de indruk dat de TS ook ambitieuzer is.

*bericht bewerkt door GiGi op 08 dec 2017 12:13

@Shane dat zijn fantastische ski’s voor pubermeisjes ;) maar even serieus. Ik heb idd geen hoge pet op van een hoop winkeliers. Ik vraag me oprecht wel eens af of ze weten wat ze verkopen. Je gaat toch geen foam ski aanraden aan iemand van zijn postuur. Ja…dan weet je zeker dan ie na een jaar weer terugkomt voor n andere ski.

De kortere lengte heb ik zelf geen moeite mee zoals ik al zei.

Ik begin me zo langzamerhand wat ongemakkelijk te voelen… is 83 kilo al reden om heel de tijd over “zijn postuur” te praten?? 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik begin me zo langzamerhand wat ongemakkelijk te voelen… is 83 kilo al reden om heel de tijd over “zijn postuur” te praten?? 😜

Shane op 8 dec 2017 14:06

Iemand met zo’n postuur dan… Tja, het is nu eenmaal 83 en niet 68 kilo. Zo simpel is het. En ‘zijn postuur’ bevat geen waarde-oordeel toch? Jouw postuur daarentegen, dat is wel een dingetje (of meer een ‘ding’, zeg maar). Maar ja, ik moet mijn spiegel ook landscape ophangen, dus… ;)

Plaats een reactie