Skibril met blauwe lens

Ik ben al een tijd op zoek naar een skibril OTG categorie 2, maar het is nog steeds niet gelukt. Alle brillen die ik tot nu toe heb gepast (met mijn Salomon helm) drukken hinderlijk op mijn neusvleugels en in de categorie kinderbrillen heb ik ook niets passends kunnen vinden (zie ook topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/396100).
Nu heb ik een Salomon Sense OTG categorie 2 gezien, maar deze heeft een blauwe lens, en voor zover ik heb begrepen, zou ik voor een oranje/gele lens moeten kiezen. Met googlen vind ik over blauwe lenzen: “Blauwe en paarse lenzen houden veel zonlicht tegen en verminderen contrast”. Dat laatste wil ik natuurlijk niet.
Heeft iemand advies, voordat ik weer aan een heilloze missie van bestellen/terugsturen begin?

Het ligt eraan wat de basiskleur van de lens is. Dat hij blauw lijkt, zegt niet zo veel. Veel blauwe lenzen hebben als basiskleur grijs. Dat is vooral goed tegen felle zon, maar inderdaad niet voor het contrast. Er komen echter steeds meer blauwe lenzen met een rose basiskleur. Die zijn juist bedoeld voor hoog contrast. Voorbeeld: de Oakley Prizm goggles. De blauwe Prizm lens is feitelijk roze.
Ik heb zelf een Ray Ban zonnebril, spiegelend blauw die ook roze is.
Ik meen dat Salomon tegenwoordig ook sommige blauwe lenzen maakt met een roze basiskleur, maar dat weet ik niet zeker.
Het is vaak moeilijk om de basiskleur te achterhalen op internet. Als je er doorheen kijkt, zie je het meteen.
Salomon heeft wel een hele goede klantenservice. Snel en goed antwoord, in het Nederlands. Stuur ze een mailtje, is mijn advies.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 feb 2018 14:12

Done!
Dank voor je advies @DrPhil.

Ben benieuwd. Heb je al een Julbo Zebra light (cat 1-3, meekleurend) geprobeerd? Die kun je in verschillende winkels passen. En die is er ook in een OTG uitvoering.

Nee, nog niet, @DrPhil. Zag in een ander topic dat dit een goede bril moet zijn.
Maar mijn grootste probleem is, dat ik geen bril heb kunnen vinden die niet op mijn neusvleugels drukt. De heren/unisex brillen zijn kennelijk te groot voor mij en misschien doet de Salomon Sense voor dames dat niet. De kleur zou een struikelblok kunnen zijn, maar daar hoop ik met het antwoord van de Salomon klantenservice achter te komen.
Over meekleurende brillen heb ik zo mijn twijfels. Vond dit bij een gewone meekleurende bril die ik eens heb gehad niet fijn. Te traag reagerend.
Ik hou je op de hoogte.

Ik realiseer me nu, @DrPhil, dat ik de indruk heb gewekt dat ik “lijfelijk” heb gezien dat er een blauwe lens in de bril zit (“Dat hij blauw lijkt… etc.”).
Dat is niet zo. De leverancier heeft dit op internet in de productomschrijving gezet, zowel voor de gewone als de meekleurende lens (https://www.bever.nl/p/salomon-sense-photo-sneeuwbril-dames-… https://www.bever.nl/p/salomon-sense-photo-sneeuwbril-dames-…).

(Nog geen antwoord van Salomon. Wordt vervolgd.)

Ik heb zelf een Julbo Zebra Light. Volgens de fabrikant is de reactietijd van de ene kant van het spectrum naar de andere kant 20 seconden. In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat het niet snel genoeg ging.

Ik begrijp het, maar blauw is geen basiskleur. Dat zijn grijs, bruin, geel, rose, roodachtig en ik vergeet er vast nog een. Dus ik vermoed dat ze bedoelen de kleur van de spiegeling.

Ah, wist ik niet @DrPhil. Heb intussen ook een hoop nuttige info gevonden in een topic van verleden jaar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/377428 @franksplinter.

Verrijkt met de door @DrPhil aangedragen expertise (alsmede reacties op betreffende topics), heb ik afgelopen weekend de bril gekocht, die aan al mijn wensen voldoet: de Oakly Flight Deck XM met Prizm Rose lens. Dit damesmodel drukt niet op mijn neusvleugels en sluit perfect aan op mijn Salomon helm.
Dank DrPhil!

Graag gedaan en veel plezier.

Dank; we gaan het - goed! ;-) - zien in Les Menuires in maart en misschien nog ergens in april.

Volledigheidshalve heb ik de reactie van Salomon op mijn mail (“Salomon heeft wel een hele goede klantenservice. Snel en goed antwoord, in het Nederlands. Stuur ze een mailtje, is mijn advies.”) in een pb gezet, samen met de reactie van Bever.

Plaats een reactie