Oostenrijk: heerlijke skiweek gehad. Maar...op diverse plaatsen veel te druk.

Ik had gehoopt dat het ivm Coronamaatregelen niet zo druk zou zijn deze week in januari. Zeker nu het de Nederlanders ivm quarantaineregels/boosters vrijwel onmogelijk werd gemaakt om naar Oostenrijk te komen.

Maar deze afwezigheid van landgenoten is ruimschoots gecompenseerd door m.n. Duitsers en Oostenrijkers die ook hun kans schoon zagen om weer op de latten te staan. Zeer begrijpelijk overigens.

Deze drukte leidde zeker op de zonovergoten dag vandaag tot enorme druktes, in ieder geval in Saalbach e.o. waar wij zitten. Druktes in de rij bij de liften; grote gondels die gewoon vol zaten. Liften in gebouwen die volgepropt zitten. Terrassen en binnenruimtes overbezet en te weinig bedienend personeel. Veel gekrioel van mensen; afstand houden was onmogelijk en ondanks FFP2 maskers toch ideale omstandigheden om Corona verder te verspreiden.

Het heeft me verwonderd dat er geen striktere maatregelen in het gebied waren getroffen. Het maakt het virus varianten beleid van de Oostenrijk m.i. nogal hypocriet. Hoezo 4 landen zo specifiek behandelen terwijl Omikron hier ook gewoon op andere manieren binnenkomt en rondvliegt?
Waarom is er bijvoorbeeld geen limiet op de verkoop van dagkaarten om de toeloop op dagen als dit te beperken?

Enfin, we hebben zelf een fijne skiweek gehad, maar toch ook met dubbel gevoel beleefd. Ik hoop van harte voor iedereen dat de gebieden het hele seizoen open kunnen zijn, maar dan zijn er m.i. echt meer maatregelen nodig. Hopelijk komt dat niet te laat, fingers crossed!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 08 jan 2022 21:27

Natuurlijk was het nog druk, veel mensen hadden nog kerstvakantie.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik vond t ook erg druk in skiwelt en men ging nogal slordig om met mondkapjes plicht op piste. Ik heb op de 30 en 31e (drukste dagen) een melding gehad in de corona app. Gelukkig was ik wel geboosterd en heb ik ook bij de stoeltjesliften ffp2 kapje op gehad. vandaag negatief getest.

Ik had gehoopt dat het ivm Coronamaatregelen niet zo druk zou zijn deze week in januari. Zeker nu het de Nederlanders ivm quarantaineregels/boosters vrijwel onmogelijk werd gemaakt om naar Oostenrijk te komen.

Maar deze afwezigheid van landgenoten is ruimschoots gecompenseerd door m.n. Duitsers en Oostenrijkers die ook hun kans schoon zagen om weer op de latten te staan. Zeer begrijpelijk overigens.

Deze drukte leidde zeker op de zonovergoten dag vandaag tot enorme druktes, in ieder geval in Saalbach e.o. waar wij zitten. Druktes in de rij bij de liften; grote gondels die gewoon vol zaten. Liften in gebouwen die volgepropt zitten. Terrassen en binnenruimtes overbezet en te weinig bedienend personeel. Veel gekrioel van mensen; afstand houden was onmogelijk en ondanks FFP2 maskers toch ideale omstandigheden om Corona verder te verspreiden.

Het heeft me verwonderd dat er geen striktere maatregelen in het gebied waren getroffen. Het maakt het virus varianten beleid van de Oostenrijk m.i. nogal hypocriet. Hoezo 4 landen zo specifiek behandelen terwijl Omikron hier ook gewoon op andere manieren binnenkomt en rondvliegt?
Waarom is er bijvoorbeeld geen limiet op de verkoop van dagkaarten om de toeloop op dagen als dit te beperken?

Enfin, we hebben zelf een fijne skiweek gehad, maar toch ook met dubbel gevoel beleefd. Ik hoop van harte voor iedereen dat de gebieden het hele seizoen open kunnen zijn, maar dan zijn er m.i. echt meer maatregelen nodig. Hopelijk komt dat niet te laat, fingers crossed!

-JPS- op 07 jan 2022 17:25

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe zou jij reageren als net voor jou in de rij de laatste skipassen van die dag/week worden gekocht?

Met die maatregelen komt het wel goed denk ik, als ik zie tegen welk tempo er overal geboosterd wordt.

*bericht bewerkt door DavidW op 07 jan 2022 22:52

Wij gaan morgenochtend huiswaarts. Mijn Duitse Corona Warn App geeft geen exposures gelukkig, maar ik ga morgen sowieso zelftesten (ook al ga ik zelf weer de thuiswerksituatie in).
Ik sta vrij realistisch tov evt Coronabesmetting en als ik het deze week heb opgelopen dan is dat een gevolg van ons weloverwogen genomen risico. Aan de andere kant verwacht ik dat als wij alle voorzorg nemen (Booster, PCR, mondkapjes etc) zo’n gebied er ook alles aan doet om er veilig te kunnen verblijven en vooral voor zichzelf het skiseizoen veilig te stellen. Qua kans op besmetting vind ik dat het globaal genomen niet veilig genoeg was ivm de mensenmassa en weinig toezicht/maatregelen op plekken waar veel mensen samenkomen.
Ik ben benieuwd wat het effect is na deze twee weken drukke kerstvakantie. Wellicht valt het allemaal mee omdat Omikron toch veel minder impact heeft dan eerder gedacht. Dus misschien wel veel besmettingen, maar weinig extra belasting in de zorg. Dan loopt het allemaal wel los hier en op andere plaatsen.

Je kan je wel druk maken over de drukte en dat zaken niet goed geregeld zijn, maar je bent er zelf ook. Je kan ook rechtsomkeer maken als het voor jou te druk is toch?

Je kan je wel druk maken over de drukte en dat zaken niet goed geregeld zijn, maar je bent er zelf ook. Je kan ook rechtsomkeer maken als het voor jou te druk is toch?

Sjaak27 op 07 jan 2022 22:53

Ja we hebben bewust rustigere gedeeltes proberen te vinden, maar dat ligt lang niet altijd in de eigen invloedsfeer. Als gezegd, het gaat niet zozeer om mezelf, maar wat het gebied doet om besmettingen in de hand te houden zodat de boel open kan blijven. Dat vond ik vrij matig en het was echt te druk naar Corona maatstaven.

Buiten de kerst oud en nieuw en carnaval kun je overal heerlijk rustig skiën ,blijf weg dan.

Wat verwacht je dan ook. Iedereen staat te springen om weer te gaan.
Personeel is er niet want die zijn er niet meer dankzij dit beleid.
En dan naar Saalbach gaan. 1 van de drukste gebieden van Oostenrijk.
Lekker makkelijk om dan te klagen.
Vergeet je soms dat de ondernemers daar ook al anderhalf jaar geen cent verdient hebben.
Die hebben wel andere dingen aan hun hoofd dan iedereen als kleine kinderen behandelen om te zorgen er minder mensen besmet raken.
Typeert precies weer de situatie waar iedereen in zit.
Wel gaan wat logisch is. Maar achteraf zeiken dat het te druk was.
En trouwens je bent toch getest. Geprikt geprikt en nogmaals geprikt. Als dat nog niet genoeg zou zijn dan deugt er misschien wat aan het geprik.
Grappig hoe iedereen zich tig keer laat prikken en testen om weg te kunnen. En als nog besmet thuis komen. Als je de berichten mag geloven.

Maar goed genoeg geklaag.
Hoop dat je wel van je vakantie genoten hebt. En vervolgens misschien zelf iets beter na kan denken over je bestemming. Zodat het daar ook wat rustiger wordt.

Zo te zien worden mijn ervaringen hier door enkelen afgedaan als ‘geklaag en gezeik’. Tjonge, het ligt blijkbaar nogal gevoelig, zeker omdat de goede lezer denk ik wel ziet dat ik genuanceerd probeer het beeld te schetsen.

We willen allemaal dat het seizoen goed verloopt na lange stilstand, maar zonder regulering wordt het denk ik veel te druk en bestaat de kans op algehele lockdown. Mn richting de voorjaarsvakantie. Dat is puur mijn indruk zo na deze week, niet meer en niet minder.

Hahaha dus we zijn verbaasd dat het in de drukste week van het jaar druk is in gebieden die bekend staan om……hun drukte?

Ik denk dat de inschatting van de regering aldaar is dat je met 2G, FFP2 en allerlei registraties (de QR codes op de tafels) de druk op de zorg behapbaar is (en de meeste toeristen hebben natuurlijk pas thuis klachten). Dat skigebieden dan niet per se extra maatregelen nemen, is toch niet heel gek?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

–verwijderd—

Shane op 08 jan 2022 01:48

Ja, om wie gaat het dan :P? Ik vind sowieso dat het buiten vrijwel nergens te snel te druk is. lekker in de buitenlucht met een beetje wind is kans op besmetting ect nihil. Zelfs in rijen valt dat allemaal heel erg mee. Mensen moeten er niet zoveel bij nadenken, minder bang zijn en vooral proberen te doen zoals het altijd was.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 jan 2022 13:47

Not all who wander are lost

Krijg een beetje hetzelfde idee als toen er heel veel mensen nog even naar de winkels gingen. Dat mensen er niets van snappen dat het zo druk is: joh je bent er zelf ook!
Als je aan rust wil bijdragen keer je om en ga je weg. Als je besluit te blijven ben je net zo goed onderdeel van het probleem dat je zelf schetst.

–verwijderd–

Shane op 08 jan 2022 01:48

Ja, om wie gaat het dan :P? Ik vind sowieso dat het buiten vrijwel nergens te snel te druk is. lekker in de buitenlucht met een beetje wind is kans op besmetting ect nihil. Zelfs in rijen valt dat allemaal heel erg mee. Mensen moeten er niet zoveel bij nadenken, minder bang zijn en vooral proberen te doen zoals het altijd was.

Edwin. op 08 jan 2022 09:00

Proberen te doen zoals het altijd was, dat is nu net het probleem. Verandering is altijd moeilijk, maar op dit moment hebben we de keuze tussen ons een beetje aanpassen om op een veilige manier de dingen kunnen doen die we graag doen, of vasthouden aan ‘vroeger’ en binnen de kortste keren terug alles gesloten zien.
Wintersport is nu net één van die dingen mits een aantal maatregelen veilig kunnen, ik hoop dat genoeg mensen die kans zien en die kans ook grijpen en dat iedereen meewerkt om dit seizoen te redden.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 jan 2022 13:48

Bijna iedere familie in mijn omgeving die in de kerst week is gaan skiën heeft wel een corona besmetting te pakken. Het merendeel heeft zich ook nog netjes aan de regels gehouden. De kans dat je de dans ontspringt is klein. Inderdaad het gevolg van de drukte en het niet consequente beleid tov niet Nederlanders. 1 thuis test is niet voldoende. Hier kwam het er pas na 3 dagen uit. Eerdere thuistest allemaal negatief. Ivm niet verklaarbare spierpijn toch even getest en bingo.

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

Born to run. B.S.

–verwijderd–

Shane op 08 jan 2022 01:48

Je mag een mening hebben, maar je mag ook je taalgebruik een beetje kuisen….

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 jan 2022 13:48

Life is what happens while you were checking your phone

In Les Sybelles hebben we het eigenlijk nergens echt te druk gehad. Behalve toen er pistes werden afgesloten en we met een skibus moesten. Op elkaar gepropt als sardientjes. Als we positief testen, dan is het daar gebeurd…

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

dan58 op 08 jan 2022 10:48

Iedereen hetzelfde beleid. Ook booster eis, etc voor Duitsers, Belgen, Fransen, etc

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

dan58 op 08 jan 2022 10:48

Iedereen hetzelfde beleid. Ook booster eis, etc voor Duitsers, Belgen, Fransen, etc

Skizoeker op 08 jan 2022 11:12

Dat is toch zo??

Born to run. B.S.

Echt pleur op en blijf zelf lekker thuis met je deuggeneuzel! Diep, diep triest dat je zo blind kunt zijn voor je eindeloze hypocrisie. Met je… het gaat niet zozeer om mezelf.

Shane op 08 jan 2022 01:48

Ja, om wie gaat het dan :P? Ik vind sowieso dat het buiten vrijwel nergens te snel te druk is. lekker in de buitenlucht met een beetje wind is kans op besmetting ect nihil. Zelfs in rijen valt dat allemaal heel erg mee. Mensen moeten er niet zoveel bij nadenken, minder bang zijn en vooral proberen te doen zoals het altijd was.

Edwin. op 08 jan 2022 09:00

Proberen te doen zoals het altijd was, dat is nu net het probleem. Verandering is altijd moeilijk, maar op dit moment hebben we de keuze tussen ons een beetje aanpassen om op een veilige manier de dingen kunnen doen die we graag doen, of vasthouden aan ‘vroeger’ en binnen de kortste keren terug alles gesloten zien.
Wintersport is nu net één van die dingen mits een aantal maatregelen veilig kunnen, ik hoop dat genoeg mensen die kans zien en die kans ook grijpen en dat iedereen meewerkt om dit seizoen te redden.

Errant op 08 jan 2022 10:19

Misschien doelde ik vooral op dat mensen er ook niet te bewust constant mee bezig moeten zijn en er aan te moeten en willen denken. Sta er wat positiever in. Terugkomend op de eerste post “het is druk”. Ja, zo is het, maar je doet er niks aan en mensen blijven toch wel komen.

Ik weet zeker dat er op een veilige manier ook in Nederland veel meer kan, maar dat omt clubje en het kabinet vinden van niet en de nevenschade is inmiddels echt best groot. Winkels sluiten en mensen zoeken wel een uitweg. Vervolgens gaan klagen dat het druk is op de reistrajecten en afraden om naar het buitenland te gaan. Ik geef ze groot gelijk. Ze doen ten eerste niks verkeerd en ten tweede is het logisch als je hier de boel sluit.

Bijna iedere familie in mijn omgeving die in de kerst week is gaan skiën heeft wel een corona besmetting te pakken. Het merendeel heeft zich ook nog netjes aan de regels gehouden. De kans dat je de dans ontspringt is klein. Inderdaad het gevolg van de drukte en het niet consequente beleid tov niet Nederlanders. 1 thuis test is niet voldoende. Hier kwam het er pas na 3 dagen uit. Eerdere thuistest allemaal negatief. Ivm niet verklaarbare spierpijn toch even getest en bingo.

Skizoeker op 08 jan 2022 10:46

Met hoeveel waren jullie? Er hoeft er natuurlijk maar 1 besmet te raken. Waar denk je dan dat het opgelopen is? Persoonlijk denk ik dat ondanks alle maatregelen er altijd wel een kans is. maakt niet uit waar. Kan net zo goed in de supermarkt gebeuren.

Ga zelf deze winter niet naar de Alpen, maar eind januari naar Cran Canaria. Vooralsnog vragen ze niet om de booster (heb ik inmiddels wel) en ook gelukkig niet om een dure pcr test. De kans om besmet te raken in vliegtuig of aldaar is natuurlijk wel aanwezig, maar het zij zo. Heb geen zelftesten, dus vooraf of achteraf testen doe ik zonder klachten niet.

Not all who wander are lost

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

dan58 op 08 jan 2022 10:48

Iedereen hetzelfde beleid. Ook booster eis, etc voor Duitsers, Belgen, Fransen, etc

Skizoeker op 08 jan 2022 11:12

Dat is toch zo??

dan58 op 08 jan 2022 11:58

Klopt, maar nog geen verplichte PCR. Dat is wel raar dat dat niet voor alle landen geldt, in principe sta ik erachter, alleen al omdat je ook met 4 man op een kluitje zit in de auto voor 8 uur lang.

Sneeuwplanker 🏂🏻

Wij gaan bewust in een rustige week om dit soort grappen te voorkomen.

We zijn vaker in de eerste week na de kerstvakantie gegaan en tot nu toe nooit wachttijden en hele gondels voor jezelf etc.

Als het druk is gaan we niet naar restaurants, maar thuis lunchen. Het lijkt mooi weer te worden vanaf dinsdag, dus dan kunnen we op het terras.

Ik denk dat je een groot deel van de bezwaren van topicstarter dan kunt vermijden. Ik begrijp dat niet iedereen buiten vakanties kan en ook dat niet iedereen in de accomodatie kan lunchen, maar daar hebben we deze acco dan ook om uitgezocht.

Kortom, het is vooral denk ik eigen gedrag.

Ik was net bij een tankstation en degenen die daar met mondkap onder de neus of kin of zonder mondkap lopen zijn Nederlanders. Het is echt ongelooflijk dat mensen (vooral NLers) zo eigenwijs zijn en zich niet aan de geldende regels willen houden.

Nouja, tot zover mijn preek. :)

Bijna iedere familie in mijn omgeving die in de kerst week is gaan skiën heeft wel een corona besmetting te pakken. Het merendeel heeft zich ook nog netjes aan de regels gehouden. De kans dat je de dans ontspringt is klein. Inderdaad het gevolg van de drukte en het niet consequente beleid tov niet Nederlanders. 1 thuis test is niet voldoende. Hier kwam het er pas na 3 dagen uit. Eerdere thuistest allemaal negatief. Ivm niet verklaarbare spierpijn toch even getest en bingo.

Skizoeker op 08 jan 2022 10:46

Volgens mij zitten we momenteel op koers voor zo’n 150.000 positieve testen deze week (en als je de onheilsprofessoren zoals Koopmans mag geloven misschien zelfs wel 300.000). Ik denk dat er ook veel mensen die niet op wintersport waren de dans ontspringen… Dus misschien kun je ook wel stellen dat vrijwel elke familie die is gaan gourmetten de dans niet ontspringt.

Wij gaan altijd in de Silvester Woche. Altijd druk met Duitsers en dus dit jaar ook. Dan pas je jezelf aan. Vroeg de piste op, 11h warme choci en apfelstrudel, vervolgens laat lunchen etc. Hebben we dit jaar niet anders gedaan en hier in Ischgl-Samnaun prima de drukte kunnen vermijden. Dat er dan mensen met Omikron rondlopen, ach in 2018 was er een enorme griepgolf. Als we toen iedereen op Influenza hadden getest…Dat was met Delta echt anders maar met deze variant durfen wij het risico op een besmetting wel aan. En anders lopen we het volgens Koopmans wel ergens anders op. Gemiddelde supermarkt op zaterdag ochtend is net zo risicovol. De kunst is ophouden met angstig zijn. Risico op een harde val met blessure is groter dan een ernstig verloop van Covid als je netjes je booster hebt gehad (anders mocht je toch Oostenrijk niet in).

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

dan58 op 08 jan 2022 10:48

Iedereen hetzelfde beleid. Ook booster eis, etc voor Duitsers, Belgen, Fransen, etc

Skizoeker op 08 jan 2022 11:12

Dat is toch zo??

dan58 op 08 jan 2022 11:58

Klopt, maar nog geen verplichte PCR. Dat is wel raar dat dat niet voor alle landen geldt, in principe sta ik erachter, alleen al omdat je ook met 4 man op een kluitje zit in de auto voor 8 uur lang.

Annemijn_k op 08 jan 2022 12:32

NLers (ennog 3 andere landen) moeten 3x gevaccineerd zijn + PCR. De rest 2x + PCR.

Nogal negatieve reacties hier hoor. Ik begrijp de opmerkingen van topic-starter wel. Kan er niet met mijn hoofd bij dat men aan sommige gondels niet wat beter smalle rijen kan creëren zodat mensen automatisch minder opeen gepropt gaan staan. Verder kan je ook beperkingen opleggen aan aantal mensen in de gondel (gebeurt ook niet). Je kan ook beperkingen opleggen aan hotels bv max 70 of 80% capaciteit. Kortom, er zijn genoeg maatregelen mogelijk om de situatie nog iets meer onder controle te houden. En ja dat heeft economische impact, maar een jojo-beleid zoals nu heeft dat ook.

😁😂🤣 Nu is het al het niet-consequente beleid tav NIET Nederlanders.

Hoe zou jij 't regelen???

dan58 op 08 jan 2022 10:48

Iedereen hetzelfde beleid. Ook booster eis, etc voor Duitsers, Belgen, Fransen, etc

Skizoeker op 08 jan 2022 11:12

Dat is toch zo??

dan58 op 08 jan 2022 11:58

Klopt, maar nog geen verplichte PCR. Dat is wel raar dat dat niet voor alle landen geldt, in principe sta ik erachter, alleen al omdat je ook met 4 man op een kluitje zit in de auto voor 8 uur lang.

Annemijn_k op 08 jan 2022 12:32

NLers (ennog 3 andere landen) moeten 3x gevaccineerd zijn + PCR. De rest 2x + PCR.

Skizoeker op 08 jan 2022 13:49

De rest 2x gevaccineerd + pcr of 3x gevaccineerd zónder pcr.
Ik denk dat dat verschil binnenkort wel opgeheven wordt. Omikron is momenteel overal aanwezig.

*bericht bewerkt door paolie op 08 jan 2022 15:58

Tot nu toe 6 gezinnen die ik ken; allen positief teruggekomen. Werkt super die 2G en booster…

Zo te zien worden mijn ervaringen hier door enkelen afgedaan als ‘geklaag en gezeik’. Tjonge, het ligt blijkbaar nogal gevoelig, zeker omdat de goede lezer denk ik wel ziet dat ik genuanceerd probeer het beeld te schetsen.

We willen allemaal dat het seizoen goed verloopt na lange stilstand, maar zonder regulering wordt het denk ik veel te druk en bestaat de kans op algehele lockdown. Mn richting de voorjaarsvakantie. Dat is puur mijn indruk zo na deze week, niet meer en niet minder.

-JPS- op 08 jan 2022 08:26

Ja je moet hier oppassen wat je zegt hoor, want je wordt gelijk te kakken gezet anders. Soort schoolplein mentaliteit hier. Ik waardeerde je post iig en ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Dat er allerlei waarderingen aan worden gegeven die nergens op slaan, lekker laten gaan.

–verwijderd–

Shane op 08 jan 2022 01:48

Fijne bijdrage… Iets meer fatsoen mag ook wel.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 jan 2022 13:49

Plaats een reactie