(slechte) pistekwaliteit Snowworld

Ligt het aan mij of is de pistekwaliteit in Snowworld Landgraaf de laatste weken echt beneden alle peil?

Ik had echt medelijden met de beginnende skiërs die hun eerste ervaringen op de latten in die omstandigheden moesten doen (er zijn veel mensen die in de weken voordat ze naar de bergen trekken nog een aantal uren willen wennen aan de latten op een indoorpiste of zelfs absolute beginners die een “crashcursus” doen om eens in de bergen sneller hogerop te kunnen gaan skiën en niet de eerste dagen vast te zitten op de groene piste in het dal).

De situatie zoals ik het zag (meerdere dagen, telkens op maandag of dinsdag 'savonds):

  • extreem “zanderige” sneeuw: de ijsbolletjes leken totaal geen samenhang meer te hebben (te klein/te rond door het vele hergebruik?)
  • hierdoor: praktisch geen vlakke stukken te bekennen, sommige plaatsen waren eerder Bückelpistes geworden, meer vaak ijsplaten in de dalen tussen de bulten.
  • bovenaan piste 1 was deze week een heel stuk (machinaal?) afgeschraapt = een volledige ijsplaat van 10m met daarna de start van een “Bückel”-zone zoals hierboven beschreven. Hoe ze daaraan een verse laag van kunstsneeuw gaan laten hechten is een technisch raadsel voor mij.

Andere jaren zag je toch wat vaker de sneeuwkanonnen aanstaan tijdens de openingsuren om de pistes van verse sneeuw te voorzien, nu nog nauwelijks.
Andere jaren zag je (ook 'savonds) nog stukjes geribbelde pistes als bewijs dat de pistenbully er recent over was gegaan. Nu is dit nergens te bespeuren (kan ook zijn dat de 2 laatste weken niet representatief zijn omwille van de drukte overdag in aanloop naar de carnavalsvakantie).

Hebben jullie hetzelfde idee hierover ?
Hoe zit het momenteel in de andere indoorhallen?
Is er een aantoonbare reden hiervoor (b.v. kostenbesparing omwille van de recente moeilijkere jaren of ligt het enkel aan de drukte in februari en het feit dat ik pas 'savonds kan gaan) en belangrijker: is er beterschap op komst?

Glide on!

Ben vorige donderdag in Terneuzen geweest, en daar lag de sneeuw behoorlijk ok. Het was wel in de namiddag (2u30). Alleen helemaal bovenaan, op de plaats waar velen hun eerste bocht maken, was een spoor/bobbel.
Noot: het was absoluut niet druk, een 10-12-tal man op de grote piste/in de lift

De piste in Landgraaf is dit jaar veruit het slechtste van de afgelopen 8 jaar dat ik er quasi wekelijks train.

De ijskristallen slijten elke keer dat er een skiër of pistenbully over gaat, waardoor ze na verloop van tijd de cohesie verliezen. De enige manier om de kwaliteit van de sneeuw op peil te houden is door geregeld verse sneeuw te introduceren (en dus ijskristallen die nog niet helemaal afgesleten zijn).

Iedere indoorhal heeft een eigen strategie om dit te doen, in Landgraaf lijken ze (minstens) één keer per jaar elke piste een “groot” onderhoud te geven door deze tijdelijk te sluiten en een groot deel van de sneeuw naar buiten te rijden en te vervangen door vers geproduceerde sneeuw. Dit gebeurt dan in functie van belangrijke events (freestyle competitie in het snowpark, trainingen van professionele teams op de “rode” piste, …).

Dit jaar lag de “rode” piste er vrij goed bij tijdens de periode van teamtrainingen. In september en oktober was de kwaliteit van de sneeuwkristallen behoorlijk, ook al was de piste tegen het einde van de dag helemaal aan gort geskied. In tegenstelling tot de vorige jaren, is de rode piste ook quasi heel november gereserveerd geweest voor teams, en daarna is geen tijd genomen om de piste bij te pleisteren voor het hoogseizoen. Met de vreselijke piste van dit voorjaar als gevolg.

De laatste periode zijn er overdag en 's avonds vrij veel particulieren te vinden (het is voor iedereen lang wachten geweest), maar die waren er vóór covid ook al.

Ik hoop (maar betwijfel) dat ze de moeite gaan nemen om de piste te herwerken. De laatste keer dat ik er was (twee weken geleden), waren ze voorbereidingen aan het treffen om het snowpark te verfrissen.

Ijskristallen?

Het is me inderdaad ook opgevallen toen ik er een paar weken geleden op een doordeweekse dag ging skiën. Het was van voor Corona geleden dat ik nog in Landgraaf was geweest en had me er echt op verheugd, dus 4 uur pas aangekocht. Maar ik merkte de slechte sneeuwkwaliteit al toen ik nog maar de hal binnenstapte. Ik zakte bijna kniediep in “zand”. Na drie afdalingen heb ik het al voor bekeken gehouden, ik was bang mijn knie uit de kom te draaien. Misschien was het op snowboard nog wel gegaan, maar om te skiën is het abominabel. Mij zien ze er niet meer voorlopig!

In Aspen Wilrijk heb ik nog geen slechte ervaringen gehad met de sneeuw. In Terneuzen ligt de sneeuw er ook goed bij.

Ik kan de keren met goede sneeuw in landgraaf op 1 hand tellen. Vaak is de sneeuw daar veel te zacht.

Übung macht den meister!!!

Kom al jaren een paar dagen in mei/juni/juli in Landgraaf maar vindt het al jaren een grote zandbak, totaal niet fijn om te skiën, en het wordt iid steeds minder van kwaliteit.
Lopen beneden aan de piste is nog lastiger dan in een duinpan ;)

Dienten Die Alte schule

Ijskristallen?

DrPhil op 04 mrt 2022 17:13

https://nl.wikipedia.org/wiki/IJskristal

🙃

*bericht bewerkt door Morzel op 04 mrt 2022 22:35

Afgelopen dinsdag 1 maart daar geskied. De pistes waren compleet verspoorde buckelpistes maar dan met hopen ijsbolletjes ipv buckels. Nog kwalijker was het chronische personeelsgebrek waardoor de sleepliften zonder toezicht draaiden. Dat lijkt mij onveilig. Ook bij de piste-exit was er niemand waardoor mensen met weigerende kaartjes over de poortjes moesten klimmen. Dit was mijn eerste en dus ook laatste keer snowworld Landgraaf.

*bericht bewerkt door Willem7 op 04 mrt 2022 22:44

update (na skisessie gisterenavond maandag 07/03):
De carnavalsvakantie is door en het is terug rustig op de piste in Landgraaf.
Bij aankomst rond 19u was er zelfs een tijdje waarop er minder dan 10 mensen op piste 1 terug te vinden waren.
Dit heeft een enorm positief effect op de pistekwaliteit en bijgevolg het skiplezier.

Het is nog steeds relatief “zanderig”, maar gisteren was de piste best vlak te noemen, op uitzondering van de canyon die we na de paaltjestraining hebben achtergelaten. Deze hebben ze trouwens vannacht terug dichtgereden zodat niemand er vandaag last van zal hebben.
De sneeuw is nog steeds aan vervanging toe, maar je kan ondertussen weer een regelmatig bochtenpatroon aanhouden of andere techniek-drills doen zonder te veel route-aanpassingen omwille van sneeuwhopen die overal opduiken.

Glide on!

Waarom zouden ze de pistes slecht onderhouden?

@Frank66 dat was mijn initiële vraag ook.
Ik denk dat het vooral seizoensgebonden is.
In de zomerperiode moet de sneeuwkwaliteit ideaal zijn omdat er vanaf dan skiteams komen trainen die flink doorbetalen en daar ook wel een betere sneeuwkwaliteit voor willen terugzien.
Naarmate het winterseizoen vordert zijn er enkel lokale amateurteams en dagjestoeristen op de piste en die moeten het met minder doen.
En dan is er opeens het carnavalverlof waarbij er de hele dag eigenlijk meer mensen op de piste gaan dan de sneeuwkwaliteit aankan en dan heb je 'savonds een barslechte piste.

Het zou whishfull thinking zijn dat ze in Landgraaf opeens gedurende de dat verse “sneeuw” zouden gaan uitrijden.
ter zijde: in Zuid-Korea heb ik dit wel al meegemaakt op een echte buitenpiste (YongPyong): de uitbater vond dat de sneeuwkwaliteit van 1 piste stilaan te slecht werd, dus werd deze in de vroege namiddag afgesloten. 10 minuten later stonden er een 10 a 20 mobiele sneeuwkanonnen sneeuw te produceren en 2 uur later was de piste netjes aangereden met pistenbullies en terug open voor publiek.

Glide on!

Dus snowworld is eigenlijk alleen leuk als het rustig is. Dat lijkt mij toch wel slecht voor het verdienmodel achter snowworld. Of geldt hier het toeristenrestaurant principe. Als de marketing goed genoeg is om de klant binnen te halen, hoeft het eten vervolgens niet goed te zijn want een toerist keert toch niet meer terug?
Jammer hoor.

In de zomerperiode moet de sneeuwkwaliteit ideaal zijn omdat er vanaf dan skiteams komen trainen die flink doorbetalen en daar ook wel een betere sneeuwkwaliteit voor willen terugzien.
Naarmate het winterseizoen vordert zijn er enkel lokale amateurteams en dagjestoeristen op de piste en die moeten het met minder doen.

Ik denk oprecht dat je het hier te zwaar aan het overdenken bent. Tijdens ons bezoek om deze video te maken gaf de pisteur aan dat de tijd tussen prepareren en het aanvriezen van de sneeuw relatief kort is. Als in: het zit op het randje. Ik kan me indenken dat in het hoogseizoen er zo ontzettend veel skiërs overheen denderen, dat de sneeuw simpelweg geen tijd heeft om te herstellen. Als je zo de comments leest dat het op rustigere dagen automatisch een stuk beter is gesteld met de sneeuwkwaliteit, zou dat best wel de reden kunnen zijn.

Hiermee praat ik het niet goed en zou het natuurlijk een stuk beter zijn als de sneeuw altijd goed is. Maar met die gigantische drukte is dat denk ik wishful thinking. Vergeet niet dat pistes in de Alpen een mix hebben van natuursneeuw en echte sneeuw, maar vooral geopend zijn van zeg 's ochtends 9 tot half 5-ish. In SnowWorld zijn de pistes open van 09:00 tot 23:00, dat is een behoorlijk langere tijd dat er over de sneeuw wordt gegaan + een kortere herstel tijd. In de bergen kan de sneeuw ook nog eens uitstralen, ik weet niet in hoeverre dat echt kan in SnowWorld.

Al met al. Het is makkelijk om te zeggen dat ze hun sneeuw alleen op orde hebben als er meer voor betaald wordt (wat ook wel meevalt), maar er zit wel wat meer achter dan dat :)

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 08 mrt 2022 20:39: Link toegevoegd

In SnowWorld zijn de pistes open van 09:00 tot 23:00, dat is een behoorlijk langere tijd dat er over de sneeuw wordt gegaan + een kortere herstel tijd. In de bergen kan de sneeuw ook nog eens uitstralen, ik weet niet in hoeverre dat echt kan in SnowWorld.

Al met al. Het is makkelijk om te zeggen dat ze hun sneeuw alleen op orde hebben als er meer voor betaald wordt (wat ook wel meevalt), maar er zit wel wat meer achter dan dat :)

Rene op 08 mrt 2022 20:38

Die redenering zou alleen maar opgaan als er dit jaar ook daadwerkelijk meer mensen over zouden gaan dan de vorige jaren (want de kwaliteit is echt wel véél beter geweest tijdens dezelfde periode in andere jaren). Tot heel recent was het echter net tegenovergesteld: het aantal dagelijkse bezoekers was beperkt, net zoals de openingsuren vanwege de Corona-maatregelen. Het zou me heel erg verbazen mocht het niet aan het onderhoud liggen…

De kwaliteit van de sneeuw is nu bedroevend omdat er eenvoudigweg niet genoeg nieuwe sneeuw is gemaakt geweest om de slijtage te compenseren. Sneeuw maken kost geld, inkomsten zijn al een hele periode beperkt dus wordt er (logischerwijs) ook bespaard op die post. Vervelend, maar te begrijpen.

Nu zijn ze alvast bezig met het verversen van het snowpark, hopelijk duurt het niet te lang voor de rode piste volgt.

Tijdens ons bezoek om deze video te maken gaf de pisteur aan dat de tijd tussen prepareren en het aanvriezen van de sneeuw relatief kort is. Als in: het zit op het randje. Ik kan me indenken dat in het hoogseizoen er zo ontzettend veel skiërs overheen denderen, dat de sneeuw simpelweg geen tijd heeft om te herstellen. Als je zo de comments leest dat het op rustigere dagen automatisch een stuk beter is gesteld met de sneeuwkwaliteit, zou dat best wel de reden kunnen zijn.

Rene op 08 mrt 2022 20:38

Ik denk dat het nu 2-ledig is. De kunstsneeuw is dermate afgesleten dat deze in ronde bolletjes is veranderd die niet in elkaar kunnen haken.
Dit zal ook wel een heel ander proces zijn dan echte sneeuw in de bergen waarbij de warmteschommelingen (regelmatig lichte dooi door de dag + opnieuw opvriezen 'snachts) een betere samenhang tussen de sneeuwkristallen kan geven.
Het enige opvriezen dat ik me kan voorstellen in Landgraaf is dat de ijskristallen die gevormd worden bij de spuitmond van de sneeuwkanonnen nog wat verder moeten afkoelen totdat ze de -5°C temperatuur van de hal bereiken. Ik twijfel of er echt een hechting gaat zijn waarbij de ijsbolletjes aan elkaar gaan vriezen door een dooi-vriesproces.

Ik heb wel mijn bedenkingen of ze de sneeuwkanonnen de afgelopen maanden (zonder lockdown dan) elke nacht hebben laten draaien. In het filmpje (op 0:55) zeggen ze dat ze elke avond bespreken of het zinvol is om de sneeuwkanonnen aan te zetten.
Ik denk (weet het niet zeker) dat de laatste weken (om kostenredenen?) hier niet vaak voor gekozen is.
Andere jaren zag je ze zelfs regelmatig overdag aanstaan om een sneeuwhoop te maken die dan na sluitingstijd uitgespreid kon worden. Het is van september geleden (heraanleg snowpark?) dat ik me dit nog kan herinneren.

Al met al. Het is makkelijk om te zeggen dat ze hun sneeuw alleen op orde hebben als er meer voor betaald wordt (wat ook wel meevalt), maar er zit wel wat meer achter dan dat :)

Rene op 08 mrt 2022 20:38

Het zal idd niet zozeer aan het al dan niet betalen van de teams liggen.
Zelfs wanneer er een skiteam aan het trainen is, gaan er per dag nog relatief weinig mensen van 1 stukje baan af.
Wanneer de piste te zeer is uitgesleten zal het skiteam de paaltjes verzetten.
Snachts kan de pistenbully dan alles terug vlaktrekken is alles terug “ideaal”.

In Februari was er gewoonweg te veel volk voor de al erg versleten sneeuw.

Glide on!

Weet iemand of het in Zoetermeer beter is?
Alvast bedankt voor je reactie!

Weet iemand of het in Zoetermeer beter is?
Alvast bedankt voor je reactie!

Arjann op 09 mrt 2022 17:25

Zoetermeer is veel beter dan wat ik hier lees. Als ik daar heen ga is het overigens wel altijd in de ochtend. Dan ligt de piste er eigenlijk altijd super bij. In de avond ben ik er wel eens geweest maar dat zou ik zelf niet meer doen. Logischerwijs gaat het dan veel meer richting ijsplaten en hopen, want de pistes worden heel intensief gebruikt.

Zoetermeer heeft een ander systeem. Met koelbuizen in de vloer, wat ze in Landgraaf niet hebben. De ‘zanderige sneeuw’ heb je in Zoetermeer daardoor sowieso niet.

Update over de evolutie van de sneeuw: na enkele weken sneeuw spuiten voor het snowpark en de blauwe piste is de kwaliteit van die laatste piste zeer sterk verbeterd. Vanavond was dat topsneeuw te noemen.

De rode piste is nog niet veel beter, maar met het dalende bezoekersaantal is het iets minder huilen met de pet op.

Naar wat ik gehoord heb staat het onderhoud voor de rode piste binnen korte tijd op de planning. 🤞

Hoe kan het dat de pistes in landgraaf zo zanderig zijn? Heeft dat te maken met dat de bully buiten geparkeerd staat en het zand mee naar binnen rijdt?

Er komen veel steentjes boven die opgeboord worden met het zetten van slaloms en veiligheidsnetten.

Ik vermoed wel dat het ‘zanderig’ in deze context eerder op de sneeuw zelf slaat: glijdt (momenteel) slecht, hangt niet aan elkaar (zoals een zandstrand) en het ziet er bovendien bruin uit met cumulatieve roetneerslag van de pistenbully’s. Na een aantal weken skiën daar zit dezelfde bruine neerslag op je skischoenen.

De blauwe piste en snowpark in aanleg zijn zichtbaar véél witter omdat de sneeuw vers is.

Bijzonder; heb je als bedrijf maar één verkoopartikel, maak je daar een potje van.

nog meer bijzonder: om de zoveel tijd is er een reclamespot van Duyvestein wintersport te horen via de speakers die als argument gebruikt “en je kan het onmiddelijk testen in echte sneeuw”.

Nu zoals Morzel aan aangaf: ze zijn in Landgraaf heel hard aan het werk aan het snowpark en de blauwe piste. 1 sneeuwkanon staat continu te spuiten (ook tijdens de openingsuren) en ook op piste 1 blijft alles redelijk vlak door het lage bezoekeraantal (behalve rond onze trainingspaaltjes).

Glide on!

Ik heb over de slechte kwaliteit geklaagd naar Snowworld en kreeg op 22/02 onderstaande antwoord.

Wij willen jou bedanken voor de tijd die je genomen hebt om jullie ervaring met ons te delen.

De feedback van onze gasten is van groot belang zodat wij ons als organisatie kunnen blijven ontwikkelen.

Wij vinden het spijtig te horen dat u niet volledig van onze pistes heeft kunnen genieten.

Momenteel bevindt SnowWorld zich in het hoogseizoen, waardoor de drukte ook aanzienlijk rondom deze tijd te merken is.

De meeste gasten komen nog zelf oefenen of lessen volgen voor de echte wintersport van start gaat. Dit zorgt natuurlijk voor behoorlijke drukte.

Indien u in een rustigere periode gebruik wenst te maken van onze faciliteiten, raden wij aan om tussen begin maart en eind juni te reserveren.

Daarnaast zijn in ons hoogseizoen de ochtenduren ook rustiger bezocht dan de middag- en avonduren.

Bovenstaande drukte heeft uiteraard ook veel invloed op de kwaliteit van onze sneeuw.

De pistebully’s prepareren ’s nachts onze pistes, en naarmate de dag volgt en ten aanzien van de drukte zal ’s avonds de kwaliteit achteruitgaan.

Om deze reden bieden wij dan ook vanaf 17:00 een flink gereduceerd tarief aan.

Wij zullen uw feedback intern bespreken, en de kwaliteit van onze sneeuw monitoren.

Aan de hand van onze analyses zullen wij het groot onderhoud van de sneeuw inplannen.

Wij hopen jullie in de toekomst nogmaals te mogen verwelkomen zodat wij aan jullie verwachting kunnen voldoen!

Ik ben het hele jaar door een zeer frequent bezoeker van Indoor skibanen om te oefenen en gewoon voor het plezier. In periodes van het jaar ga ik zelfs wekelijks. Het laatste jaar was ik in Aspen 2x, De Uithof 1x, SnowWorld Terneuzen 1x, maar vooral bij SnowWorld Zoetermeer (25x zeker, vandaag ook nog) en Spaarnewoude (5x) en ook reed ik graag ruim 2 uur voor een dag Landgraaf (5x). Natuurlijk varieert de sneeuwkwaliteit per hal, per seizoen, per dagdeel en afhankelijk van o.a. de drukte. Landgraaf was vanwege de 2 lange pistes, de stoeltjeslift, het hotel en de totale wintersportbeleving echt een favoriet. Maar de laatste 2x (04-12-2021 én 12-02-2022) vond ik de pistes zo slecht dat ik er echt niet van kon genieten. De “rode” piste was grotendeels erg ijzig en deels vol buckles (o.a. door slalom trainingen van skiteams denk ik), de blauwe piste was echt een mix van pap en stroeve zanderige “sneeuw”, zelfs al direct in de ochtend nog voor de echte drukte. Niet de moeite van de lange reis meer waard vond ik. Eigenlijk was ik van plan om het bij SnowWorld, waar ik echt fan van ben, te melden maar dat is er niet van gekomen. Goed dat FréDB dat wel heeft gedaan. Op mijn dagen in Lansgraaf was het direct in de ochtend al dramatisch slecht, dus lag het zeker niet aan de drukte. Goed te lezen dat er nu groot onderhoud staat gepland. Dan ga ik het daarna zeker toch nog eens proberen, want dat was ik eigenlijk even niet meer van plan na de condities van de laatste 2x. Als de sneeuw daar weer in orde is dan is het echt een prachthal met leuke afdalingen. Ik hoop daar in dit forum tzt dan ook nog wat over te lezen.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@nick_lobé met jouw ruime ervaring op alle banen: welke hal heeft gemiddeld de beste sneeuwkwaliteit? Ken zelf alleen ztm en ams met een voorkeur voor de eerste.

Edwin van Riel

@nick_lobé met jouw ruime ervaring op alle banen: welke hal heeft gemiddeld de beste sneeuwkwaliteit? Ken zelf alleen ztm en ams met een voorkeur voor de eerste.

evr66 op 24 mrt 2022 08:02

Aspen heeft misschien wel de beste sneeuwkwaliteit. Echt fijne poeder met goede grip. De piste is heerlijk breed, maar niet zo spannend. De lopende band vind ik ook geen voordeel. Wel leuk om te doen, goeie horeca daar ook belangrijk! Zoetermeer blijft gemiddeld ook mijn favoriet. De sneeuw is daar, net als in Amsterdam overigens, doorgaans prima mits er nog niet te veel drukte is geweest (net als in de bergen dus) en ik vind piste 3 daar heerlijk. Is bovendien voor mij het dichtste bij dus daar bof ik mee. Het verveelt me daar nooit.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Tnx! Toch eens in Aspen kijken dan ook.

*bericht bewerkt door evr66 op 24 mrt 2022 09:08

Edwin van Riel

Aspen heeft inderdaad doorgaans goeie sneeuw, maar de beperkte grootte is een belangrijk nadeel als je op het verkeerde moment komt. Timing van je bezoek is dus belangrijk.

Als er (zoals gisterenavond op training) drie slaloms naast elkaar staan geboord aan de ene kant van de piste, en mogelijk nog een bultentrajectje naast het snowpark staat (dat aan de andere kant van de piste ligt), blijft er in het midden niet echt veel plaats over – als er dan nog eens veel toeristen zijn wordt dat stukje snel afgekrast en wat harder. Van die lopende band wordt niemand gelukkig; je moet je bindingen bijna extra aandraaien om er niet uit te schieten als dat ding onverhoeds stilvalt (wat helaas vaak genoeg gebeurt).

Peer (niet op het lijstje van @Nick_Lobé) heeft wat mij betreft vergelijkbare sneeuwkwaliteit als Aspen (al is het ondertussen van voor corona dat ik er nog eens geweest ben), en het voordeel van een iets langere/steilere baan (beetje vergelijkbaar met Zoetermeer). Helaas ook van die lopende banden, en ook nog eens een smallere piste dan Aspen. Als er daar een slalom wordt gestoken blijft er niet veel piste meer over en kan je beter korte bochtjes gaan oefenen 😂. En als horeca een belangrijk onderdeel vormt van je skibeleving, is Peer waarschijnlijk niet jouw topbestemming.

Neuss (niet ver over de Duitse grens) is zeker ook het overwegen waard als je wat afwisseling zoekt. Voor houders van een Snowworld jaarkaart is toegang inbegrepen, sneeuwkwaliteit is goed (die paar keer dat ik er geweest ben), er is een stoeltjeslift en de baan is voldoende groot. Horeca was ook dik in orde.

*bericht bewerkt door Morzel op 24 mrt 2022 10:20

Aspen heeft inderdaad doorgaans goeie sneeuw, maar de beperkte grootte is een belangrijk nadeel als je op het verkeerde moment komt. Timing van je bezoek is dus belangrijk.

Als er (zoals gisterenavond op training) drie slaloms naast elkaar staan geboord aan de ene kant van de piste, en mogelijk nog een bultentrajectje naast het snowpark staat (dat aan de andere kant van de piste ligt), blijft er in het midden niet echt veel plaats over – als er dan nog eens veel toeristen zijn wordt dat stukje snel afgekrast en wat harder. Van die lopende band wordt niemand gelukkig; je moet je bindingen bijna extra aandraaien om er niet uit te schieten als dat ding onverhoeds stilvalt (wat helaas vaak genoeg gebeurt).

Peer (niet op het lijstje van @Nick_Lobé) heeft wat mij betreft vergelijkbare sneeuwkwaliteit als Aspen (al is het ondertussen van voor corona dat ik er nog eens geweest ben), en het voordeel van een iets langere/steilere baan (beetje vergelijkbaar met Zoetermeer). Helaas ook van die lopende banden, en ook nog eens een smallere piste dan Aspen. Als er daar een slalom wordt gestoken blijft er niet veel piste meer over en kan je beter korte bochtjes gaan oefenen 😂. En als horeca een belangrijk onderdeel vormt van je skibeleving, is Peer waarschijnlijk niet jouw topbestemming.

Neuss (niet ver over de Duitse grens) is zeker ook het overwegen waard als je wat afwisseling zoekt. Voor houders van een Snowworld jaarkaart is toegang inbegrepen, sneeuwkwaliteit is goed (die paar keer dat ik er geweest ben), er is een stoeltjeslift en de baan is voldoende groot. Horeca was ook dik in orde.

Morzel op 24 mrt 2022 09:58

Peer en Neuss stonden al op mijn lijstje om ook eens te gaan ontdekken. Nu zeker! Zo kom ik het voorjaar en de zomer, samen met een zomercursus op de borstelbaan in Nieuwegein, wel weer door tot aan het nieuwe winterseizoen!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie