Weekje in Ötztal Sölden

Tijdens de welverdiende voorjaarsvakantie ben ik met mijn partner naar Sölden vertrokken om daar te genieten van de fantastische activiteit namelijk, wintersport. Een aantal dagen voor vertrek bekeken we al het weer en de sneeuwhoogte en deze zagen er al veelbelovend uit. Eenmaal op de berg op dag 1 was het zoals voorspeld echt geweldig, volle bluebird en een stevig pak sneeuw. Echter heeft het de hele week niet gesneeuwd en gingen in de avond de sneeuwkanonnen aan maar daar merkte de gemiddelde wintersporter niet veel van. De FFP2 maskers waren afgelopen week nog wel streng gehanteerd bij de skiliften maar dat was al te verwachten dus geen verassing voor ons. Persoonlijk wisselde ik het af met een buff mask. Op de derde dag zijn we gaan zwemmen bij de ‘Freizeit Arena’ en dus niet de over gepromote ‘Therme’ die in Längenfeld is. Of je wel of geen kinderen hebt, Freizeit is ook een prima alternatief en ook goedkoper. We verbleven in ‘Haus Landers’ vlakbij de gelegen bushalte ‘Kaisers’, tevens een eindhalte. Ongeveer 2 min lopen en we waren bij de halte, ideaal dus. De Längenfeld mensen hadden minder geluk en moesten dagelijks een bomvol ritje van +/- 25min overleven in de ochtend en op de terugweg. Mocht je gaan, bespaar jezelf de ellende en vind een plekje in Sölden. De Giggijochbahn is een beetje de ‘main area’ waar je begint maar je kan ook bij de Gaislachkoglbahn starten, deze is een paar haltes verder afhankelijk van waar je verblijft. Tot slot zijn we de laatste twee dagen naar de verder gelegen gebieden gegaan Obergurgl-Hochgurgl. Echt prachtige bergen met veel sneeuw, soms wat koud door de wind maar verder was het zonnetje aanwezig. Als je de Ötztal super skipas hebt zou ik dit gebied zeker niet overslaan. Mijn favoriete pistes daar waren de rode 30 ‘Schermer’ en de blauwe 36 die door liep naar het Motorcycle Museum. Kortom een uitstekende week. Meestal bezoek ik elk jaar een nieuw gebied maar Sölden is zeker voor herhaling vatbaar. Mocht je tips of vragen hebben laat het gerust weten.

Leuk! Eindelijk weer een spontaan verhaaltje!

In Zwieselstein zit je tussen Sölden en Obergurgl in. Ideale uitvalsbasis om beide gebieden te ontdekken. Met de skibus slechts een paar haltes naar de Gaislachlachkoglbahn maar ook Obergurgl vlakbij.

Thermen in Längenfeld zijn top, op vrijdagavond (althans pre Corona) mooi buffet in het arrangements. De gurgls vond ik qua skiën niet veel bijzonders.

Dus: smaken verschillen 😉

Edwin van Riel

Ik ben er dit jaar ook geweest, met 6 vrienden. Was er in de zomer al eens geweest, 's winters echter nog nooit. Vond het een leuk gebied. Niet heel groot, van die 130 (?) km piste geloof ik niks. Je kan alles in 2 dagen wel zien. Maar gelukkig geldt een skipas van 3 dagen of langer ook in (onder meer) Obergurgl. Daar dus ook een dagje geskied.

Dorp zelf is niet zo mooi / bijzonder. Wel veel eettentjes en dergelijke. Wij hadden een fijn hotel, wel lopen naar de lift maar dat was verder geen probleem (zeker niet met ski locker).

Pistes: afwisselend, prima geprepareerd. Nergens echt druk, maar dat kan ook door coronette komen. Ik vond ze erg streng m.b.t. mondmaskers maar daar kun je niet echt iets van zeggen. Echt veel geholpen heeft het overigens niet, want 5 van de 7 kwamen besmet terug.

Liften: hypermodern. Jammer want ik houd wel van brakke liften. Maar ik snap dat de meesten dit alleen maar fijn vinden.

*bericht bewerkt door havana op 07 mrt 2022 19:50

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie