booking.com of reisburo?

Normaal boek ik altijd via reisburo’s, geeft me een veilig gevoel. Maar ik heb voor a.s. voorjaarsvakantie een appartement via booking.com geboekt in Saalbach.
Nu lees ik horrorverhalen over af en toe overboekingen e.d., waar je ter plekke achter komt.
Is booking.com gewoon een veilige manier om te boeken?

@femh : We boeken al jaren via fewo-direkt, ook wel homeaway. Een concurrent van Booking. Ook wel eens via Booking geboekt. Alles is altijd prima verlopen, nooit problemen gehad.

Ik boek al jaren via Booking.com, zowel voor wintersport als voor de zomervakantie. Nog nooit enige problemen ondervonden.

Ook nog nooit problemen gehad met booking.com.

Ik boek altijd rechtstreeks en nooit via booking of een reisbureau.
Booking kan wel eens handig zijn om wat hotelletjes te zoeken en zelf te contacteren, bekijk het als een database.
Een reisbureau vind ik een compleet overbodig iets.

Overigens nooit bedrogen geweest en slechts uiterst zelden voorschotten moeten betalen, binnen en buiten Europa. ;-)
En zeker nooit duurder af geweest, wel integendeel.

*bericht bewerkt door bartvwg op 06 jul 2022 14:10

Bla, bla, bla.

Ik ben zeker geen fan van Booking punt com, maar dat is vooral omdat toeristische ondernemers inmiddels veels te afhankelijk van dit soort boekingsplatforms zijn geworden. De ondernemer betaald 15% provisie!! Dat geld brengen wij uiteindelijk op!
Dit gezegd hebbende, boek ik de laatste paar jaar toch ook regelmatig bij ze en dat verloopt altijd prima. De reden dat ik daar toch boek ligt dan in de vaak zeer soepele annuleringsmogelijkheden en dat is in deze tijd van corona hysterie géén overbodige luxe.

Booking is iets goedkoper, maar via het reisbureau krijg je een pakket die je bv volledig kan annuleren met geld terug in geval van bv covid.
Dat heb ik nu 2 keer gehad.
Ik reis meestal op vrijdag en overnacht in het dal, en op de terugweg ski ik zaterdag en overnacht weer in het dal en reis op zondag.
Die twee overnachtingen doe ik soms met booking, risico is beperkt, en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Laatste alternatief, direct bij het hotel boeken… werkt ook.

Ik ben een grote fan van Booking.com

Goede annuleringsvoorwaarden te vinden (wel het gratis annuleren vinkje niet vergeten!), grote database aan verblijven.
Je kan uiteraard wel het hotel dat je gevonden hebt even rechtstreeks aanschrijven, maar zelden of nooit dat de prijs op de site van de uitbater goedkoper is (dat was vroeger nog wel eens anders).

Booking is de Thuisbezorgd van de reisbranche…
We kunnen heel goed zonder

Disturbing the peace since 1975

Ik ben een grote fan van Booking.com

Goede annuleringsvoorwaarden te vinden (wel het gratis annuleren vinkje niet vergeten!), grote database aan verblijven.
Je kan uiteraard wel het hotel dat je gevonden hebt even rechtstreeks aanschrijven, maar zelden of nooit dat de prijs op de site van de uitbater goedkoper is (dat was vroeger nog wel eens anders).

mgelade op 06 jul 2022 18:36

Helaas klopt dit in veel gevallen, snap dit totaal niet want je zou verwachten dat ze een deel van het niet hoeven betalen van commissie als korting verwerken om zo mensen te stimuleren via hun eigen site te boeken.

Maarja, dan nog heb ik liever dat het surplus naar de uitbater gaat dan naar booking.com. Overigens gebruik ik Booking.com wel vrij regelmatig, vooral bij losse nachtjes omdat het zo lekker simpel is. Alles aanschrijven kost gewoon een hoop tijd en is onhandig (verschillende tegelijk, veel mails, afwijzingen etc).
Langer dan een dag of 3 boek ik altijd rechtstreeks.

Overigens nooit slechte ervaringen gehad met booking.com, is meer een moreel ding om liever rechtstreeks te boeken.

Ik gebruik Booking.com vaak. Van nachtjes en weekendjes weg en ook wel eens een complete vakantie (3 weken) verschillende verblijven geboekt. Nooit problemen gehad, en nagenoeg altijd gratis annuleren tot soms 24u van te voren, en anders (één keer) gratis verplaatsen. Meerdere keren wintersportaccommodatie geboekt via Booking.com (Ischgl, Sankt-Anton) en zomers rondreizen door Oostenrijk geboekt in Tux, Schladming en Saalbach. Als “Genius Level 2” (volgens mij heb je dat na 2 of 3 boekingen) heb je ook vaak 10% korting op accommodaties, gratis ontbijt of langer gratis annuleren.

Het is inderdaad wel jammer dat het rechtstreeks via het verblijf niet altijd meer goedkoper is. Voordeel van een reisbureau vind ik de pakketreis, je hoeft niets meer bij te boeken, behalve misschien lessen op locatie. 't is maar net wat je zelf makkelijk vindt :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Een reisbureau of online pakketreis is fijn als je niet met je eigen auto gaat. Busreis, accomodatie en skipas in een keer geregeld is dan wel fijn, en ook als je dan moet annuleren, zit alles bij een partij.

Booking gebruiken wij eigenlijk alleen voor de enkele overnachtiong onderweg. De vakantie zelf boeken wij eigenlijk altijd bij het hotel zelf. Nu hebben wij de afgelopen jaren altijd een hotel gezocht met kinderopvang, en dat zoekt makkelijker via andere sites dan booking.persoonlijk vind ik booking qua lay-out en filtermogelijkheden ook niet een fijne pagina om te zoeken.

Via een reisbureau heeft soms zijn voordelen. Zeker buitenom de vakanties kunnen grote reisbureaus je pakketreizen aanbieden van accomodatie inclusief skipas. Ze kopen beide groot in en kunnen zo zeer voordelig reizen aanbieden in rustigere periodes.

Born to Ride

De ervaring leert mij toch wel dat rechtstreeks boeken vaak het voordeligst is, zeker wanneer je al eens eerder gast bent geweest.

Ik vind booking.com voor de wintersport extreem duur. Ik zoek altijd zelf via google maps, bergfex en sites van t skigebied en zit dan meestal voor de helft.
Voor andere vakanties en soms n overnachting gebruik ik bookings wel

Reisbureaus zijn idd overbodig. Als het kan liefst rechtstreeks.
Booking gebruik ik soms, maar nooit voor de wintersport wegens het magere en dure aanbod. Dat heeft gewoon als reden, dat veel plaatsen hun stamgasten hebben in Oostenrijk. Deze zomer heb ik wel booking gebruikt voor mijn reis naar het Zuiden. Pakket bij Sunweb kwam 500 euro!!! duurder uit voor hetzelfde. Enige risico dat ik nam, was de vlucht. (die wel om te boeken is) Hotel is gratis te annuleren. En als er last minute nog iets gebeurd is de straf enkel 3 nachten. Maar de annulatie verzekering bij sunweb was een pak meer dan 3 nachten… Soms moet je gewoon research doen, vergt soms wat werk om alles uit te pluizen, maar booking kan soms wel een deel van het geheel zijn.

*bericht bewerkt door Joy85 op 12 jul 2022 08:38

Ik ben zeker geen fan van Booking punt com, maar dat is vooral omdat toeristische ondernemers inmiddels veels te afhankelijk van dit soort boekingsplatforms zijn geworden. De ondernemer betaald 15% provisie!! Dat geld brengen wij uiteindelijk op!
Dit gezegd hebbende, boek ik de laatste paar jaar toch ook regelmatig bij ze en dat verloopt altijd prima. De reden dat ik daar toch boek ligt dan in de vaak zeer soepele annuleringsmogelijkheden en dat is in deze tijd van corona hysterie géén overbodige luxe.

Ron7875 op 06 jul 2022 14:14

Ik heb een appartementje in Oostenrijk dat ik via Booking.com verhuur. De kosten zijn idd bijna 15%. Hiervoor zat ik bij Belvilla en op papier was de commissie daar 25%, maar daar kwamen nog allerlei kosten bij waardoor het richting de 35-40% ging. Daarom ben ik daar weggegaan.

Voor mij als kleine particuliere verhuurder is het prettig om via Booking.com te werken omdat dat ik de betaling dan via Booking kan laten verlopen. Dan hoef je niet (achteraf) achter je geld aan te gaan. Je kan mijn appartement ook huren via de plaatselijke VVV, maar dat doet bijna niemand.

In de winter heb ik trouwens niet dat je tot 24 uur van te voren kan annuleren. De reden daarvoor is dat er mensen zijn die hier misbruik van maken. Ze reserveren een aantal appartementen in verschillende skigebieden/landen en bekijken op het laatste moment waar ze het beste heen kunnen gaan. Als jij als verhuurder een paar dagen van te voren daardoor een annulering krijgt, dan krijg je vrijwel nooit meer een nieuwe huurder. De mensen die dit op deze manier doen, beseffen blijkbaar niet hoe ze de verhuurder duperen met hun ‘slimmigheidje’…

Peter Pos

Ik gebruik Booking.com als search engine en neem dan altijd rechtstreeks contact op met de hotels. Scheelt me bijna altijd minstens 3 à 400 €. Ik vraag zelf steeds ook om een voorschotje te betalen, scheelt een paar honderd euro wanneer je er dan effectief bent en daarmee is de boeking ook altijd bevestigd.

Volgens mij mogen accomodaties officieel niet goedkoper adverteren dan de prijs die ze op booking.com aanbieden. Daarom zie ook niet zo vaak dat je echt korting krijgt bij rechtstreeks boeken, maar eerder gratis dingetjes (eten, wijn etc). Maar inderdaad, ik heb ook wel eens fors lagere prijzen gehad. Tegelijk heb ik ook wel eens gehad dat de acco aangaf dat via booking.com ook dikke prima was, dat het hun niets uitmaakte en dat snap ik ergens ook wel. Zoals @peterpos aangeeft, het heeft voordelen qua zekerheid van betalen, je bent goed vindbaar, etc. Of 15% commissie dan veel is, dat weet ik niet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens mij mogen accomodaties officieel niet goedkoper adverteren dan de prijs die ze op booking.com aanbieden. Daarom zie ook niet zo vaak dat je echt korting krijgt bij rechtstreeks boeken, maar eerder gratis dingetjes (eten, wijn etc). Maar inderdaad, ik heb ook wel eens fors lagere prijzen gehad. Tegelijk heb ik ook wel eens gehad dat de acco aangaf dat via booking.com ook dikke prima was, dat het hun niets uitmaakte en dat snap ik ergens ook wel. Zoals @peterpos aangeeft, het heeft voordelen qua zekerheid van betalen, je bent goed vindbaar, etc. Of 15% commissie dan veel is, dat weet ik niet.

Roy83 op 15 jul 2022 17:05

Hoezo korting bij rechtstreeks boeken?
Waarom zou je daarbij korting moeten krijgen?
Je vraagt een aanbieding, krijgt een aanbod en je gaat er op in of niet.
Van korting tov een 3e aanbieder is helemaal geen sprake.
Da’s de omgekeerde wereld mocht een hotel zeggen “op de prijs van booking.com krijg je x% korting”. Eerder andersom zou ik zeggen. 🙂

Bla, bla, bla.

@Roy83 ik heb die 15% er wel voor over. Booking.com laat je ook verder met rust. Ik kan doen en laten wat ik wil. Enige is dat als er een boeking via hen gaat ik commissie moet betalen.
Waarschijnlijk zullen ze particuliere verhuurders zoals ik niet belangrijk genoeg vinden om zich er druk over te maken.

Peter Pos

Volgens mij mogen accomodaties officieel niet goedkoper adverteren dan de prijs die ze op booking.com aanbieden. Daarom zie ook niet zo vaak dat je echt korting krijgt bij rechtstreeks boeken, maar eerder gratis dingetjes (eten, wijn etc). Maar inderdaad, ik heb ook wel eens fors lagere prijzen gehad. Tegelijk heb ik ook wel eens gehad dat de acco aangaf dat via booking.com ook dikke prima was, dat het hun niets uitmaakte en dat snap ik ergens ook wel. Zoals @peterpos aangeeft, het heeft voordelen qua zekerheid van betalen, je bent goed vindbaar, etc. Of 15% commissie dan veel is, dat weet ik niet.

Roy83 op 15 jul 2022 17:05

Steeds meer overheden grijpen in tegen bedrijven als booking. De tijd dat zij iedereen konden dwingen om rechtstreeks boeken minstens even duur te maken, is voorbij.

Ik werk bij een reisorganisatie en niet Booking. Heb dus wat inside info…. 15% is nog wel ok, maar hoteliers betalen inmiddels wel iets meer dan deze 15% bij Booking. Vraag is wat de acco er voor terug krijgt. Niet zo heel veel, behalve vindbaarheid… iedere acco moet natuurlijk zijn eigen afweging maken. Ook wij bedingen uiteraard commissie en soms ook zeker meer dan deze 15%. Daar staan dan wel bezettings- en betalingsgaranties tegenover. Dat is ook de reden dat sommige TO’s, zeker als er ook garanties op skipassen worden genomen, veel betere prijzen kunnen aanbieden dan jullie direct kunnen boeken. Kortom: rechtstreeks boeken of via Booking of een touroperator als Sunweb, TUI of een andere aanbieder kan per situatie verschillend zijn wat nu je beste keuze is !

Paulr

Uiteraard betaalt een accommodatie geld aan booking.com. Of dat een redelijk bedrag is, moet de accommodatie zelf bepalen. Geloof dat mensen nogal eens vergeten dat de accommodatie anders zelf veel geld en tijd in adverteren en vindbaarheid moeten stoppen. Dat is ook allemaal niet gratis en als ze het niet op orde hebben, midden ze een hoop bezetting.

En wat hierboven al staat, met een reisorganisatie betaal je dus ook gewoon commissies ook met voorwaarden. Dat doet een accommodatie ik alleen maar als ze het de moeite waard vinden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 15 jul 2022 23:07

Plaats een reactie