communicatiekosten Zwitserland

We zijn misschien een beetje verwend dat we in elk EU land kunnen bellen, sms’en en data kunnen gebruiken zoals thuis.
Behalve in Zwitserland dan. Als je daar niet erg oppast heb je na je vakantie een onaangenamen rekening van je telecomprovider.
Voor telefoon kan je een supplement op je abonnement nemen, maar dan blijft het data-probleem.
Je kan een max bedrag instellen.
Maar vooral wanneer je vlakbij de grens zit en vaak die grens over gaat blijft het nogal onhandig.
Hoe lossen jullie dat op?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 05 okt 2022 20:49

In Zwitserland zijn die kosten gewoon gelijk aan de kosten binnen de EU. Roaming, bellen, sms’en etc kost daar dus net zoveel als thuis.

Born to Ride

Voor zover ik weet geldt bij de meeste Nederlandse providers voor Zwitserland, en ook VK, Noorwegen en IJsland hetzelfde als voor EU-landen en kun je gewoon vanuit je belbundel bellen.
Bij mijn provider in ieder geval wel, maar check het vooral even op de website van je eigen telecom-aanbieder.

Bij de meeste providers zit Zwitserland er normaal bij , bij BEN en T-mobile echter niet.

Hmm, misschien even specifieren dat ik een Belgisch abonnement (Orange) heb.
Werkt perfect binnen de EU, maar voor Zwitserland altijd (vrij hoge) extra kosten.

Een simpele oplossing is dan een simkaart kopen van een provider die geen extra kosten regelt en die daar gebruiken.

Born to Ride

In Zwitserland zijn die kosten gewoon gelijk aan de kosten binnen de EU. Roaming, bellen, sms’en etc kost daar dus net zoveel als thuis.

Matthias123 op 05 okt 2022 10:15

Dat hangt toch echt van provider tot provider af. En dan nog zijn er enorme verschillen tussen de formules die providers aanbieden.

Belgische operatoren hebben geen goede roaming deals mbt Zwitserland vergeleken met de Nederlandse operatoren. Goed mee opletten, want die kosten kunnen echt door het dak gaan.

Vorig seizoen had Proximus een voordelige formule voor Zwitserland. Dan betaalde je dagelijks 6 euro voor een roaming pass en kon je daarna je abonnement gebruiken zoals thuis of in andere EU landen zonder bijkomende tarieven. Voor alle anderen was het de volle pot betalen: 12€ of meer per MB.

Ik heb vorig jaar tijdelijk een abonnement genomen bij Scarlet, bij hen zit Zwitserland inbegrepen in hun ‘Roam Like at Home’ formule.
Kost 8 euro voor een maand en daarvoor heb je 1 GB data (zie https://www.scarlet.be/nl/gsm-abonnement/)

Ik heb vorig jaar tijdelijk een abonnement genomen bij Scarlet, bij hen zit Zwitserland inbegrepen in hun ‘Roam Like at Home’ formule.
Kost 8 euro voor een maand en daarvoor heb je 1 GB data (zie https://www.scarlet.be/nl/gsm-abonnement/)

Skiwi op 05 okt 2022 13:33

Klinkt interessant !
Hoe gaat dat dan concreet ?
Blijf je bereikbaar op je gewone nummer ?
Kan je normale abonnement ondertussen gewoon doorlopen ?

Ik heb een telefoon met dual sim en steekt het scarlet simkaartje er gewoon bij.

Data roaming op je gewone nummer afzetten en scarlet sim kiezen om zelf mee te bellen

Gewone abonnement blijft doorlopen en ik blijf op gewone nummer ook bereikbaar.

Andere optie is een oude telefoon gebruiken

*bericht bewerkt door Skiwi op 05 okt 2022 17:35

De tip met Daily Roaming Pass van Proximus is idd een goeie, maar enkel geldig voor particuliere abonnementen, niet voor bedrijfsabonnementen.

Hoe ik het opgelost heb: prepaid sim kaartje van KPN gekocht op Bol.com.
Zonder abonnementskost/belwaarde op te laden wnn je naar Zwitserland gaat. Data Zwitserland is inbegrepen zoals rest EU.

Er zijn verschillende dagbundels, waaronder dagbundel data onbeperkt (langere snelheid) of dagbundel 1gb aan 2€… Hoewel naam anders doet vermoeden, is een dagbundel eigenlijk 2 dagen bruikbaar dus heb je onbeperkt data in Zwitserland á 1€/dag.

Om simkaart te activeren moet je wel op KPN netwerk zitten, dus éénmalig ritje naar Nederlandse grens noodzakelijk.

En dan idd met dual sim data roaming op KPN simkaart zetten en voor overige zaken kan je je gewoon nr. behouden.

Een optie die ik nog verbazingwekkend weinig hoor (en die de toekomst gaat domineren) is een virtual sim kaart of eSIM voor het land waar je naar toe gaat zoals Zwitserland in dit geval. Je kan dan een virtuele tweede lokale sim op je telefoon installeren en daardoor goedkoop het Zwitserse netwerk gebruiken. Airalo is de grootste op dit gebied.
Probeer het uit zou ik zeggen https://www.airalo.com/
Werkt erg goed als je een moderne telefoon hebt (niet alle modellen kunnen het qua hardware aan)
Met deze code kan je ook nog $3 gratis tegoed krijgen om het te proberen: MARC2198

*bericht bewerkt door Marq op 05 okt 2022 21:24

Marq

Bij de meeste providers zit Zwitserland er normaal bij , bij BEN en T-mobile echter niet.

4frank2 op 05 okt 2022 10:29

Als BEN klant kan ik dit helaas bevestigen

Gang is alles

Ter info voor de belgen:
Scarlet Roam at home is niet meer geldig in Zwitserland :-(

Alternatieven (met e-sim)

  • Ubigi: 3gb - 9 euro
  • Truphone
  • Mobimatter

of zwitserse e-sim
Sunrise: 2,5 chf/ dag voor onbeperkte data en bellen

Een optie die ik nog verbazingwekkend weinig hoor (en die de toekomst gaat domineren) is een virtual sim kaart of eSIM voor het land waar je naar toe gaat zoals Zwitserland in dit geval. Je kan dan een virtuele tweede lokale sim op je telefoon installeren en daardoor goedkoop het Zwitserse netwerk gebruiken. Airalo is de grootste op dit gebied.
Probeer het uit zou ik zeggen https://www.airalo.com/
Werkt erg goed als je een moderne telefoon hebt (niet alle modellen kunnen het qua hardware aan)
Met deze code kan je ook nog $3 gratis tegoed krijgen om het te proberen: MARC2198

Marq op 05 okt 2022 21:23

Airalo werkt idd heel goed. Pas naar Israël geweest en 10 gb voor 20 euro.

Kan je dat airalo ook als virtuele 3e sim installeren? Ik heb namelijk een dual sim waarom ik op beide sim bereikbaar moet zijn. Ik kan me voorstellen dat sommige software gaat protesteren wanneer ze een 3e sim registreren.

Born to Ride

In Zwitserland zijn die kosten gewoon gelijk aan de kosten binnen de EU. Roaming, bellen, sms’en etc kost daar dus net zoveel als thuis.

Matthias123 op 05 okt 2022 10:15

Niet bij mij alleszins. Volgens mij provider is Zwitserland zone B, en kost bellen €2,40 per minuut, gebeld worden €1 pm, een sms 0,70€ en een MB data maar liefst €12 astemblieft 🤪

Plaats een reactie